Bevisa att en vattenskada inte är p.g.a frysning

Permalänk
Medlem

Bevisa att en vattenskada inte är p.g.a frysning

Hallådär!

Jag har ett garage med värme och vatten där det plötsligt en dag sprutade vatten hejvilt från en förgrening. Det blev en fuktskada och jag kontaktade försäkringsbolaget. Försäkringsbolaget hjälper till i ärendet men vill ge en förhöjd självrisk eftersom de menar att det är en frysskada. Underlaget de har för detta är att det var minusgrader innan, och mildgrader när jag upptäckte det.

Kruxet här är att garaget som sagt är uppvärmt. Jag vet inte exakt men det är varmt (i och med vattnet m.m.) så 18 grader minst skulle jag säga. Det är flera år gammalt och inga relevanta förändringar har gjorts på det och enligt mitt minne har vi haft klart kallare än vi hade när detta skedde, många gånger tidigare, utan problem.

Men hur bevisar jag det? Jag har ingen termometer eller annan övervakning där, det vore så klart det uppenbara, men är det verkligen okej för ett försäkringsbolag att blankt hävda frysskada bara utifrån utomhustemperaturen? Borde inte de på något sätt behöva styrka att man agerat vårdslöst? T.ex. att värmen är underdimensionerad eller dylikt.
Om jag köper en termometer och sätter dit, varför skulle de godkänna den om jag bara skulle kunna trycka "reset" om den visar att det vart minusgrader?

Känns som jag har skaffat mig en sommarförsäkring..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Hallådär!

Jag har ett garage med värme och vatten där det plötsligt en dag sprutade vatten hejvilt från en förgrening. Det blev en fuktskada och jag kontaktade försäkringsbolaget. Försäkringsbolaget hjälper till i ärendet men vill ge en förhöjd självrisk eftersom de menar att det är en frysskada. Underlaget de har för detta är att det var minusgrader innan, och mildgrader när jag upptäckte det.

Kruxet här är att garaget som sagt är uppvärmt. Jag vet inte exakt men det är varmt (i och med vattnet m.m.) så 18 grader minst skulle jag säga. Det är flera år gammalt och inga relevanta förändringar har gjorts på det och enligt mitt minne har vi haft klart kallare än vi hade när detta skedde, många gånger tidigare, utan problem.

Men hur bevisar jag det? Jag har ingen termometer eller annan övervakning där, det vore så klart det uppenbara, men är det verkligen okej för ett försäkringsbolag att blankt hävda frysskada bara utifrån utomhustemperaturen? Borde inte de på något sätt behöva styrka att man agerat vårdslöst? T.ex. att värmen är underdimensionerad eller dylikt.
Om jag köper en termometer och sätter dit, varför skulle de godkänna den om jag bara skulle kunna trycka "reset" om den visar att det vart minusgrader?

Känns som jag har skaffat mig en sommarförsäkring..

Vad är deras svar på att du förklarar att det är ett uppvärmt och frostfritt utrymme?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Vad är deras svar på att du förklarar att det är ett uppvärmt och frostfritt utrymme?

Lite av ett icke-svar men de svarar som jag skriver ovan, att eftersom det var frysgrader innan och mildgrader när det upptäcktes så ser de ingen annan förklaring till hur det kan ha skett och ber mig visa på att det vart ett annat händelseförlopp om jag kan göra det.

Men det kan jag ju så klart inte. Det enda någon av parterna här vet är att en skarv sprutade vatten en kväll.

Permalänk
Medlem

Tyvärr är det lite av försäkringsbolagens grej att försöka slingra sig ur ersättning på alla sätt de kan. Man är rätt maktlös som försäkringstagare. Egentligen borde man bara ha ansvarsförsäkringar och sen skippa alla andra försäkringar.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Ge dig inte för är du jobbig kommer dom troligtvis bara ge dig vad du vill då det tar tid med krävande kunder och det är inte värt det.

Tänk på att det är dom som har bevisbördan, du har inte någon anledning att "hjälpa till" utan det är dom som ska bevisa att det är frostskadat. Säg att du tänker gå hur långt som helst och att det är upp till dom att bevisa och sedan kan du komma med förklaringar till varför det INTE är så.

Ett försäkringsbolag är vinstdrivande och dom försöker så klart minska sina utgifter så gott det går men någonstans går deras gräns. Tyvärr är folk alldeles för rädda och tänker att bara dom får hjälp med ersättning så är dom nöjda, även om dom måste betala dubbel självrisk t.ex.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattiiss:

Ge dig inte för är du jobbig kommer dom troligtvis bara ge dig vad du vill då det tar tid med krävande kunder och det är inte värt det.

Tänk på att det är dom som har bevisbördan, du har inte någon anledning att "hjälpa till" utan det är dom som ska bevisa att det är frostskadat. Säg att du tänker gå hur långt som helst och att det är upp till dom att bevisa och sedan kan du komma med förklaringar till varför det INTE är så.

Ett försäkringsbolag är vinstdrivande och dom försöker så klart minska sina utgifter så gott det går men någonstans går deras gräns. Tyvärr är folk alldeles för rädda och tänker att bara dom får hjälp med ersättning så är dom nöjda, även om dom måste betala dubbel självrisk t.ex.

Bevisbördan ligger hos försäkringstagaren, inte försäkringsgivaren.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Bevisbördan ligger hos försäkringstagaren, inte försäkringsgivaren.

Då hade jag bara varit oerhört jobbig som kund. Inte många företag som orkar lägga ner den energin för att "ha rätt" när det kommer till mindre summor.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattiiss:

Tänk på att det är dom som har bevisbördan,

Skrivet av shugge:

Bevisbördan ligger hos försäkringstagaren, inte försäkringsgivaren.

Ja det är ju här vi står och stampar just nu. Jag har bevisbördan men jag upplever det som omöjligt uppdrag. Jag har ställt frågan ett par gånger hur de menar att jag ska bevisa att det inte frusit utöver de saker jag redan nämnt men de verkar ju rätt nöjda med att inte besvara den frågan.

Det är varmt i garaget både före och efter utan ändring. Det var inget extremväder. Det är samma el där som i huset så strömavbrott var det inte heller.
Förutom att det gick sönder så är det inget som tyder på frysning. Och att det gick sönder tyder väl inte heller på en frysning egentligen..

Dryg kund har jag redan vart, det är därför jag är här och söker råd. Kanske framför allt hur jag ska styrka det nästa gång något sker. Det handlar om några tusenlappar så i sammanhanget är det småpengar eftersom försäkringsbolaget fortfarande står för skadan. Det är mer principen att de straffar mig för jag var slarvig medan jag inte tycker att jag vart det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Ja det är ju här vi står och stampar just nu. Jag har bevisbördan men jag upplever det som omöjligt uppdrag. Jag har ställt frågan ett par gånger hur de menar att jag ska bevisa att det inte frusit utöver de saker jag redan nämnt men de verkar ju rätt nöjda med att inte besvara den frågan.

Det är varmt i garaget både före och efter utan ändring. Det var inget extremväder. Det är samma el där som i huset så strömavbrott var det inte heller.
Förutom att det gick sönder så är det inget som tyder på frysning. Och att det gick sönder tyder väl inte heller på en frysning egentligen..

Dryg kund har jag redan vart, det är därför jag är här och söker råd. Kanske framför allt hur jag ska styrka det nästa gång något sker. Det handlar om några tusenlappar så i sammanhanget är det småpengar eftersom försäkringsbolaget fortfarande står för skadan. Det är mer principen att de straffar mig för jag var slarvig medan jag inte tycker att jag vart det.

Du kan nog inte göra mycket mer än att stå på dig och försöka komma med mer bevis som styrker det du menar på. Och om försäkringsgivaren står fast vid sitt beslut får du begära omprövning. Hjälper inte omprövning får du vända dig till utomstående instanser.

https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/klaga-angra-anmal...
Ditt försäkringsbolag ska också ha en lista på vilka andra instanser/nämnder man kan kontakta om man inte är nöjd med ett beslut/handläggningen (t.ex. ARN, Konsumentverket m.fl.)

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Kanske be försäkringsbolatet att rekommerndera/betala en röris som kommer dit och ger sitt objektiva utlåtande? Väldigt märkligt att ingen kontrollant från försäkringsbolaget åkt ut och kollat personligen. Det gjorde dom direkt vid regleringen av skadan av min täta badkarsbrunn och enorma mängder vatten rann ut på undervåningen via trappan... Var ingen tjafs gick smidigt efter de bildat sig en egen uppfattning och bokat in tekniker som gjorde fuktmätningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shepherds pie:

Kanske be försäkringsbolatet att rekommerndera/betala en röris som kommer dit och ger sitt objektiva utlåtande? Väldigt märkligt att ingen kontrollant från försäkringsbolaget åkt ut och kollat personligen. Det gjorde dom direkt vid regleringen av skadan av min täta badkarsbrunn och enorma mängder vatten rann ut på undervåningen via trappan... Var ingen tjafs gick smidigt efter de bildat sig en egen uppfattning och bokat in tekniker som gjorde fuktmätningar.

Beror väl lite på typ av skada och vilka summor det rör sig om. Men om det är av mindre storlek så brukar det kosta dem mer i tid och pengar att skicka ut någon än att bara betala ut ersättning. Ser de då möjlighet att slippa en del av ersättningen genom högre självrisk, så tar de såklart chansen.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Beror väl lite på typ av skada och vilka summor det rör sig om. Men om det är av mindre storlek så brukar det kosta dem mer i tid och pengar att skicka ut någon än att bara betala ut ersättning. Ser de då möjlighet att slippa en del av ersättningen genom högre självrisk, så tar de såklart chansen.

Du har en mycket bra poäng och handel på hjärtast en golvbrunn som är igensatt (i mitt fall) berodde ärligt talat på BDU (brain deaduser).

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

försöka komma med mer bevis som styrker det du menar på.

Jo men vad skulle det ens kunna vara?
Ponera att det här är en lägenhet. Du kommer hem och stället är vattenfyllt. Grannarna har inga problem. Försäkringsbolaget hävdar frysning. Hur bevisar du att det i din lägenhet inte plötsligt öppnades en portal till frostjättarnas dal? Det är ju en helt absurd tanke egentligen så länge som det handlar om en bostad så jag tror att de helt enkelt drar till med att det är frysning eftersom det är ett garage och "det brukar vara så där".

Jag har ingenting emot att investera i t.ex. termometrar eller kamera eller dylikt men jag vet inte om det hjälper. En kamera hade låtit mig se det live men om det inte snöade där inne skulle det ju inte synas någon skillnad. En termometer skulle jag ju kunna nollställa själv (eller att de hävdar att den inte sitter exakt där en skada uppstod).

Vad mer kan man egentligen göra?

Skrivet av Shepherds pie:

Kanske be försäkringsbolatet att rekommerndera/betala en röris som kommer dit och ger sitt objektiva utlåtande?

Just ja! De hade en besiktningsman som var där och kollade på själva fuktskadan efter att rörledningarna redan blivit åtgärdade. I sitt utlåtande hävdade han att det var orsakat av frysning men gav ingen motivering till det mer än vad försäkringsbolaget gjorde - d.v.s att det var kallt och sedan varmt (utomhus) och sedan blött (inomhus).

Skrivet av shugge:

Men om det är av mindre storlek så brukar det kosta dem mer i tid och pengar att skicka ut någon än att bara betala ut ersättning. Ser de då möjlighet att slippa en del av ersättningen genom högre självrisk, så tar de såklart chansen.

Hela återställningen blir troligtvis några tiotusenlappar, som försäkringsbolaget står för, men självrisken var någon extra tusenlapp. Det är en riktig struntsumma för dem i sammanhanget.

Permalänk
Avstängd

Vad var det för utomhustemperatur när rören smällde? Även om det är minusgrader utomhus, så tar det tid innan inomhustemperaturen går under nollan.

Hur värmer du upp garaget?

Vattenburet genom element? (Var det då vid tiden varmt inne i huset? Du kanske mäter temperaturen genom app/Home Assistant?)

Direktverkande el? (Var det något elavbrott? Fungerar elementet efter läckan?)

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, Corsair RM850e, Noctua NH-D15, Corsair 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengean, Radeon 6700 XT, Ubuntu 22.04

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Just ja! De hade en besiktningsman som var där och kollade på själva fuktskadan efter att rörledningarna redan blivit åtgärdade. I sitt utlåtande hävdade han att det var orsakat av frysning men gav ingen motivering till det mer än vad försäkringsbolaget gjorde - d.v.s att det var kallt och sedan varmt (utomhus) och sedan blött (inomhus).

Hela återställningen blir troligtvis några tiotusenlappar, som försäkringsbolaget står för, men självrisken var någon extra tusenlapp. Det är en riktig struntsumma för dem i sammanhanget.

Det är ju en principfråga, be om det underlaget. Antar att du kommer byta försäkringsbolag efter denna trista hantering, lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

De hade en besiktningsman som var där och kollade på själva fuktskadan efter att rörledningarna redan blivit åtgärdade. I sitt utlåtande hävdade han att det var orsakat av frysning men gav ingen motivering till det mer än vad försäkringsbolaget gjorde - d.v.s att det var kallt och sedan varmt (utomhus) och sedan blött (inomhus).

Om en besiktningsman sagt det så blir det nog svårt för dig att få rätt är jag rädd, annat än att ta dit någon annan oberoende besiktningsman som kan göra en annan bedömning, förutsatt att försäkringsbolaget skulle lyssna på det.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av vlachos:

Vad var det för utomhustemperatur när rören smällde?
Hur värmer du upp garaget?
Direktverkande el? (Var det något elavbrott? Fungerar elementet efter läckan?)

Jag tror dygnslägsta var ned mot -20 men jag skulle säga att det större delen av dagen var -10 eller så. Har pendlat mellan -10 och +5 hela vintern typ. En normalvinter är ju -20 ingen händelse här uppe och garaget är gammalt.
*edit* Eller ja när rören smällde var det tö ute. Försäkringsbolaget hävdar att det frös dagarna innan och sprack när det töade.

Det är elelement i garaget. Det var inget strömavbrott och jag har inte ändrat något efter händelsen och det är alltid varmt och gosigt när jag går in där, även när det vart -15 eller så ute.

Skrivet av backfeed:

Om en besiktningsman sagt det så blir det nog svårt för dig att få rätt är jag rädd, annat än att ta dit någon annan oberoende besiktningsman som kan göra en annan bedömning, förutsatt att försäkringsbolaget skulle lyssna på det.

Kostnaden för en egen besiktningsman skulle vida överstiga kostnaderna som det här handlar om. Och även om jag hittar någon som ger ett annat utlåtande så är det ju fortfarande ord mot ord då. Måste jag anlita två? Skulle de besiktningsmännen vilja göra sig ovän med ett stort försäkringsbolag som garanterat anlitar dem ofta?

Men även där så stör jag mig på att besiktningsmannen faktiskt inte har något underlag för att det frös mer än utifrån utomhustemperaturen. När han var på plats var det lagade rör och 18+ i garaget.

Jag är knappast någon rörmokare men från min bransch kan jag dra parallellen till att drar man 1000 patchkablar så kommer ju minst en glappa. Varför är vattenrör immuna mot slitage?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kamouflage:

Det är elelement i garaget. Det var inget strömavbrott och jag har inte ändrat något efter händelsen och det är alltid varmt och gosigt när jag går in där, även när det vart -15 eller så ute.

Om det är element som värms av el (oljeelement är väl mest troligt) och dessa fungerar efter skadan så ska det ju till ganska mycket för att dessa inte skulle fungera under viss period och sedan börja fungera igen.

Dock undrar jag varför du har 18 grader i ett garage som värms upp med el. Varför har du så hög temperatur där? Befinner du dig där ofta?

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, Corsair RM850e, Noctua NH-D15, Corsair 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengean, Radeon 6700 XT, Ubuntu 22.04

Permalänk
Medlem
Skrivet av vlachos:

Dock undrar jag varför du har 18 grader i ett garage som värms upp med el. Varför har du så hög temperatur där? Befinner du dig där ofta?

Det är litet så det kostar inte speciellt mycket att värma och jag är (ironiskt nog) mån om att det inte ska frysa eller bli fuktigt. Någon sade till mig att hålla 6 grader/frostfritt kunde göra att det på våren värmdes för långsamt så att det bildades kondens där det inte ska så att man borde hålla minst 12 (eller vad det var) så då avrundade jag uppåt när man ändå behövde ha det relativt varmt. Jag vet faktiskt inte vad det är för temp men marginellt kallare än de 20 jag har inne.

Permalänk
Medlem

Han som lagade röret hade han ingen tanke om vad som kan ha hänt?

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kamouflage:

Det är litet så det kostar inte speciellt mycket att värma och jag är (ironiskt nog) mån om att det inte ska frysa eller bli fuktigt.

Det är väl bara jag som är nojig med elpriserna, då jag vet hur mycket det kostar att värma upp. Det beror givetvis på vad man betalar för elen också.

Hur många kvadratmeter är ditt garage?

Av egen erfarenhet, så vet jag att element i garage kan sitta på olika ställen. Kan du rita en bild av garaget, där man ser elementet/elementen och var vattenledningarna går?

Som ett exempel på mitt eget garage, där jag har ett varmvattenelement, så är det ganska mycket kallare vid dörrarna, då de är så extremt dåligt isolerade. Det är givetvis något som jag själv kan ordna, men inte gjort ännu. Dock går vattenledningarna längst in i garaget, där det är varmare. Ledningarna är i och för sig isolerade, men blir det tillräckligt kallt så kommer det att bli obehagligt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, Corsair RM850e, Noctua NH-D15, Corsair 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengean, Radeon 6700 XT, Ubuntu 22.04

Permalänk
Medlem

Vem åtgärdade det fysiska läckaget och hur ? Om förgreningen byttes ut tog du hand om den ? En frysskada är väldigt tydlig och definierad så om den felande delen finns kvar är det en smal sak att avgöra orsaken till läckaget. Jag antar av din beskrivning att det handlar om ett gammalt gängat system med järnrör. Den springande punkten är att du har delen kvar. Då kan du låta ett AKO-företag (Dekra, Kiwa) göra en orsaks bedömning. Jag sticker ut hakan lite och menar att det finns med all säkerhet folk från bägge företagen här på forumet som skulle kunna ge en hjälpande hand. F.ö är jag också tillgänglig att göra en bedömning. (35 år som raffinaderi inspektör med fördjupning korrosion i raffinaderi system.)

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegrupp chef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlings maskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem

Du behöver bara kunna påvisa en skada, inte ett troligt händelseförlopp, inte när det hände, du har ingen bevis börda. Tjafsar dom klagar du till deras kundombudsman. Förhöjd självrisk tas oftast ut om det inte är byggt enligt den branschstandard som gällde när det byggdes. Kontrollera vem som är beställare, konsumentköpslagen gäller oftast mellan dig och skaderegleraren/byggbolaget om försäkringsbolaget är beställare, Inte mellan dig och försäkringsbolaget vilket gör att du inte behöver acceptera kostnader på mer än 15% på den första kostnadsberäkningen.

Har du IF som försäkringsbolag? Och är din skadereglerare B D? Om så är fallet skicka mig ett pm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ikariwarrior:

Du behöver bara kunna påvisa en skada, inte ett troligt händelseförlopp, inte när det hände, du har ingen bevis börda. Tjafsar dom klagar du till deras kundombudsman. Förhöjd självrisk tas oftast ut om det inte är byggt enligt den branschstandard som gällde när det byggdes. Kontrollera vem som är beställare, konsumentköpslagen gäller oftast mellan dig och skaderegleraren/byggbolaget om försäkringsbolaget är beställare, Inte mellan dig och försäkringsbolaget vilket gör att du inte behöver acceptera kostnader på mer än 15% på den första kostnadsberäkningen.

Har du IF som försäkringsbolag? Och är din skadereglerare B D? Om så är fallet skicka mig ett pm.

Vadå ingen bevisbörda? Man har väl alltid bevisbördan som försäkringstagare?

Ska tillägga att jag jobbar med försäkringar (dock inte villa- hemförsäkringar).

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Vadå ingen bevisbörda? Man har väl alltid bevisbördan som försäkringstagare?

Ska tillägga att jag jobbar med försäkringar (dock inte villa- hemförsäkringar).

Nja, båda parter har någon form av bevisbörda när det gäller försäkringar. Det är ett vanligt avtal och försäkringsbolaget gör sin bedömning utifrån de underlag som finns och har sedan sin tolkning ifall ett försäkringsfall har uppstått eller inte. Även om TS skulle ha alla bevis i världen kan försäkringsbolaget oavsett neka ersättning om de tycker det är mer rätt, då får man gå vidare till en försäkringsnämnd eller domstol och då ställs bevisen mot varandra. Det finns såklart ingen vinning för bolaget att neka solklara fall men om man drar det till sin spets så har båda parterna ett behov av att kunna bevisa sin ståndpunkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Nja, båda parter har någon form av bevisbörda när det gäller försäkringar. Det är ett vanligt avtal och försäkringsbolaget gör sin bedömning utifrån de underlag som finns och har sedan sin tolkning ifall ett försäkringsfall har uppstått eller inte. Även om TS skulle ha alla bevis i världen kan försäkringsbolaget oavsett neka ersättning om de tycker det är mer rätt, då får man gå vidare till en försäkringsnämnd eller domstol och då ställs bevisen mot varandra. Det finns såklart ingen vinning för bolaget att neka solklara fall men om man drar det till sin spets så har båda parterna ett behov av att kunna bevisa sin ståndpunkt.

"Utgångspunkter
Försäkringstagare som gör gällande att ett försäkringsfall föreligger har bevisbördan för att så är fallet. Frågan är dock vilket beviskrav som därvid ska tillämpas."
Källa: https://lagen.nu/dom/nja/2017s642

Ytterligare:
"Allmänna reklamationsnämnden påpekade att det är försäkringstagaren som har bevisbördan för att det föreligger ett försäkringsfall, dvs. en händelse som omfattas av försäkringsvillkoren. I rättspraxis har beviskravet formulerats på så sätt att försäkringstagaren ska anses ha fullgjort sin bevisskyldighet om det vid en helhetsbedömning av samtliga omständigheter framstår som mer antagligt att försäkringsfall föreligger än att så inte är fallet. Det finns dock inget krav på att försäkringstagaren måste lämna en exakt redogörelse för hur skadan har uppstått"
Källa: https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/lag-ratt/rattsfal...

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Vadå ingen bevisbörda? Man har väl alltid bevisbördan som försäkringstagare?

Ska tillägga att jag jobbar med försäkringar (dock inte villa- hemförsäkringar).

Nej, som försäkringstagare behöver man bara kunna visa att en skada skett. Inte hur, när, orsak osv. Han behöver endast påvisa ett troligt scenario. I detta fall kan han påvisa att han har en vattenskada i garaget. Om garaget är med i försäkringen och byggt enligt den standard som gällande vid byggåret så bör han inte belastas med förhöjd självrisk.

Hur ska en konsument bevisa att exempelvis ens cykel blivit snodd, den är borta och oftast vet du ju bara när du använde den sist, du kan inte bevisa att den blivit snodd, trots det gäller försäkringen.

Permalänk
Medlem

Skaffa en advokat.

Visa signatur

Why would a dragon hoard gold? Because the dragon represents everything that you’re afraid of. What’s embedded in everything you’re afraid of? Absolutely everything that you need to find. Run from what you’re afraid of, run from exactly what you need to find. Dragons hoard gold because the thing you most need is always to be found where you least want to look. What happens if you go after the dragon? - Jordan Peterson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ikariwarrior:

Nej, som försäkringstagare behöver man bara kunna visa att en skada skett. Inte hur, när, orsak osv. Han behöver endast påvisa ett troligt scenario. I detta fall kan han påvisa att han har en vattenskada i garaget. Om garaget är med i försäkringen och byggt enligt den standard som gällande vid byggåret så bör han inte belastas med förhöjd självrisk.

Hur ska en konsument bevisa att exempelvis ens cykel blivit snodd, den är borta och oftast vet du ju bara när du använde den sist, du kan inte bevisa att den blivit snodd, trots det gäller försäkringen.

Om du läser mitt senaste inlägg med citering så måste det antas vara mer skäligt att skada har skett än motsatsen. Men kund förväntas inte kunna ge full redogörelse för hela förloppet. Så ja, vi är väl mer eller mindre eniga i frågan.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

"Utgångspunkter
Försäkringstagare som gör gällande att ett försäkringsfall föreligger har bevisbördan för att så är fallet. Frågan är dock vilket beviskrav som därvid ska tillämpas."
Källa: https://lagen.nu/dom/nja/2017s642

Ytterligare:
"Allmänna reklamationsnämnden påpekade att det är försäkringstagaren som har bevisbördan för att det föreligger ett försäkringsfall, dvs. en händelse som omfattas av försäkringsvillkoren. I rättspraxis har beviskravet formulerats på så sätt att försäkringstagaren ska anses ha fullgjort sin bevisskyldighet om det vid en helhetsbedömning av samtliga omständigheter framstår som mer antagligt att försäkringsfall föreligger än att så inte är fallet. Det finns dock inget krav på att försäkringstagaren måste lämna en exakt redogörelse för hur skadan har uppstått"
Källa: https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/lag-ratt/rattsfal...

Ja, vilket är mer eller mindre vad jag säger också. Om det är en tvist i t.ex. en försäkringsnämnd eller domstol och ingen av parterna lämnar in något bevis över huvud taget så kan det fortfarande dömmas till försäkringstagarens fördel ändå. Försäkringsbolaget kan också inkomma med något som stödjer deras ståndpunkt medan försäkringstagaren inte gör det alls och det kan ändå dömmas till försäkringstagarens fördel. Hade bevisbördan strikt legat på försäkringstagaren hade det dömts till försäkringsbolagets fördel direkt om försäkringstagaren inte kunnat presentera några bevis som var starkare än försäkringsbolaget och hade ingen inkommit med något hade försäkringstagaren förlorat.

Det är helt enkelt civilrättsligt och inte straffrättsligt så man bedömer helheten och vad som är mest troligt att ha hänt istället för strikt kolla på om ena parten har tillräckligt med bevis för att ta sig över en viss tröskel av sannolikhet.

Sedan kan man väl säga att den skrivelsen du hittade stämmer inte in på alla typer av försäkringar (som ditt första uttalande gällde) till att börja med då det i många fall är den försäkrade som kommer behöva argumentera för sin sak och inte försäkringstagaren. I vissa fall är det den försäkrade och försäkringstagaren som kommer tvista, sedan kan försäkringstagaren och försäkringsbolaget kan ha en separat tvist också men måste inte det.