Samsung Odyssey Neo G7 avtäckt – Mini LED i jätteformat

Permalänk
Melding Plague

Samsung Odyssey Neo G7 avtäckt – Mini LED i jätteformat

Samsung tar Odyssey Neo-serien till massiva 43 tum med en platt Mini LED-skärm.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag har haft 40"+ skärmar förut men dom är opraktiska just på grund av att dom är platta. Ju större skärmen är desto viktigare att dom är böjda.

Samsung verkar ha svårt för att hitta på nya namn? Exakt samma namn som tidigare 4K@165Hz 32" med välvd panel.

Permalänk
Vägledare

Större skärmar åt folket!

Permalänk
Medlem

Ser ingen vinst med denna över 42C2, möjligen om man har grafikkort från stenåldern utan snabb HDMI? Men för nästan dubbla priset? Aldrig

Permalänk
Inaktiv

Astrist att det bara blir HDR600, för det är inte riktig HDR. Det är i princip ren fejk, och med tanke på att varenda HDR600-skärm jag sett antingen har kantbelysning eller någon primitiv FALD med bara en handfull zoner så blir slutresultatet dubbelt halvdant.

När ska det komma en 16:9 4K HDR1000+ 1100+ zoner 144+ Hz VFR FALD 32tum PLATT plattskärm med DP2.1?!

Priset på över 15k för denna prestandan känns högt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ser ingen vinst med denna över 42C2, möjligen om man har grafikkort från stenåldern utan snabb HDMI? Men för nästan dubbla priset? Aldrig

Haha näe, verkkigen inte!

POS lcd och slö som fan vs OLED på alla sett!
LCD är en blur fest till alla som sett en OLED!
Detta skräp är DOA!

Permalänk
Medlem

Vänta lite port display port 1.4? har jag missat nåt? varför i helvete har man inte displayport 2.0 på denna skärm så man kan köra 10bit 144hz utan konstigheter

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 3rk0:

Vänta lite port display port 1.4? har jag missat nåt? varför i helvete har man inte displayport 2.0 på denna skärm så man kan köra 10bit 144hz utan konstigheter

Human eye cant see past 6bit+frc

Permalänk
Medlem

Så denna kostar nästan dubbelt så mycket som 42C2 och ungefär lika mycket som Asus PG42UQ. Den är inte ens ljusstarkare för HDR-highlights. Hade fattat denna produkt om det var 240Hz eller snabbare, men inte ens det...

Permalänk
Medlem

Vad är det för priser på skärmar nuförtiden, kollade på Dells 5kx2k skärm, 20k, 15k för en 32" skärm, måste vara enorma marginaler på dessa...

Permalänk
Medlem

För att vara mini-LED ser HDR upplevelen ut att vara riktigt medioker. Att kunna krämma på med mkt NITS är väl det mini-led är riktigt bra på...?

Ser ingen anledning att köpa denna över ngt med LG's 42" OLED panel (Skärm eller TV)

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Astrist att det bara blir HDR600, för det är inte riktig HDR. Det är i princip ren fejk, och med tanke på att varenda HDR600-skärm jag sett antingen har kantbelysning eller någon primitiv FALD med bara en handfull zoner så blir slutresultatet dubbelt halvdant.

När ska det komma en 16:9 4K HDR1000+ 1100+ zoner 144+ Hz VFR FALD 32tum PLATT plattskärm med DP2.1?!

Priset på över 15k för denna prestandan känns högt.

Håller nästan med.. eller ja.. jag håller med.
Det går att få en fin upplevelse med HDR är på den. Men inte om man är kräsen eller jämför med tex en tv i hemmet som har bra HDR.

16:9 4K HDR1000+ vore fint att spela på.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Astrist att det bara blir HDR600, för det är inte riktig HDR. Det är i princip ren fejk, och med tanke på att varenda HDR600-skärm jag sett antingen har kantbelysning eller någon primitiv FALD med bara en handfull zoner så blir slutresultatet dubbelt halvdant.

När ska det komma en 16:9 4K HDR1000+ 1100+ zoner 144+ Hz VFR FALD 32tum PLATT plattskärm med DP2.1?!

Priset på över 15k för denna prestandan känns högt.

Känns som man ser tusentals kommentarer om skärmar på sweclockers där folk undrar när deras drömskärm ska komma. Aldrig svaret är aldrig, för vi som entusiaster kommer aldrig sluta drömma, så fort micro led kommer till tv kommer vi alla skriva om varför det ska ta sådan tid för en 240hz micro led med dp 2.0 och osv osv i all oändlighet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av medbor:

Ser ingen vinst med denna över 42C2, möjligen om man har grafikkort från stenåldern utan snabb HDMI? Men för nästan dubbla priset? Aldrig

Problemet med OLED TV är väl att de dimmar när en stor del av bildytan är vit, eller är detta fixat på de nyaste modellerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DunderFarre:

Känns som man ser tusentals kommentarer om skärmar på sweclockers där folk undrar när deras drömskärm ska komma. Aldrig svaret är aldrig, för vi som entusiaster kommer aldrig sluta drömma, så fort micro led kommer till tv kommer vi alla skriva om varför det ska ta sådan tid för en 240hz micro led med dp 2.0 och osv osv i all oändlighet.

Den dagen MicroLED är aktuellt kommer vi hoppas att produkterna kommer med DP 4.0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon347775:

Problemet med OLED TV är väl att de dimmar när en stor del av bildytan är vit, eller är detta fixat på de nyaste modellerna?

Beror på litegrann. På min 42C2 så märker jag inte av att den dimmar om jag håller ljusstyrkan på rimliga nivåer (skulle gissa 80-120 nits, jag har ingen exakt mätare). Jag har även en service-kontroll och har stängt av autodimningen när statiska element detekteras och liknande funktioner. Fungerar bra, men är såklart lite klurigt och kanske är ett problem för garantin. Går att "betala" sig ur de problemen och köpa en av skärmvarianterna som Asus PG42UQ såklart.

Oavsett så är upplevelsen när man spelar eller ser en film helt magisk!

Permalänk
Medlem

Lg c3 42 lär ju hamna på 15-16 när den väl släpps, skulle hellre satsa på det, om det inte ligger allt för långt framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon347775:

Problemet med OLED TV är väl att de dimmar när en stor del av bildytan är vit, eller är detta fixat på de nyaste modellerna?

42C2 har fått 3 uppdateringar sedan Black Friday och jag uppfattar att den hoppar mindre i ljusstyrka nu

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av 3rk0:

Vänta lite port display port 1.4? har jag missat nåt? varför i helvete har man inte displayport 2.0 på denna skärm så man kan köra 10bit 144hz utan konstigheter

Förmodligen därför att utvecklingen av den här produkten påbörjades minst ett år innan denna lansering. Då utgår man från vilka kretsar och komponenter som går att köpa och kan komma att levereras inför en produktion. Där lär DP 2.0-kretsar ha lyst med sin frånvaro. Eller varit tillgänglig i endast otillräckligt små mängder till skyhöga priser. Ingen vill boka en fabrik som står oanvänd därför att en kritisk komponent saknas. Så man bygger med det som finns tillgängligt.

Misstänker också att man överlag väntar in DP40- och DP80-kabelcertifieringarna från DP 2.1 som kom i oktober 2022. Det är för mig full tänkbart att man i processen att gå från spec till fungerande hårdvara insett hur viktigt det är med kablar som orkar med de här bandbredderna det handlar om.

Kanske CES 2024 ger de första stora brädet av DP 2.0-produkter? Ifall man hinner få ordning på den full förväntade kabelproblematiken vill säga.

Permalänk
Bildexpert 📺

Micro-LED finns redan. Det är bara era plånböcker som drömmer. Eller skrattar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Novdid:

Beror på litegrann. På min 42C2 så märker jag inte av att den dimmar om jag håller ljusstyrkan på rimliga nivåer (skulle gissa 80-120 nits, jag har ingen exakt mätare). Jag har även en service-kontroll och har stängt av autodimningen när statiska element detekteras och liknande funktioner. Fungerar bra, men är såklart lite klurigt och kanske är ett problem för garantin. Går att "betala" sig ur de problemen och köpa en av skärmvarianterna som Asus PG42UQ såklart.

Oavsett så är upplevelsen när man spelar eller ser en film helt magisk!

Skrivet av Markusas:

42C2 har fått 3 uppdateringar sedan Black Friday och jag uppfattar att den hoppar mindre i ljusstyrka nu

Kompromissar man med ljusstyrkan fungerar det antagligen okej men jag vill köra full ljusstyrka på OLED (Vilket är en annan orsak varför jag är lite kritisk till tekniken än, jag tror de flesta kör en massa säkerhetsåtgärder på sina paneler för att minska inbränning).

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av anon347775:

Kompromissar man med ljusstyrkan fungerar det antagligen okej men jag vill köra full ljusstyrka på OLED (Vilket är en annan orsak varför jag är lite kritisk till tekniken än, jag tror de flesta kör en massa säkerhetsåtgärder på sina paneler för att minska inbränning).

Om du med "full ljusstyrka" menar flera hundra nits, då är OLED i vilket fall ofta en bortkastad teknik. Du får så mycket ljus i ögonen att pupillen drar ihop sig och du därmed inte längre kan urskilja det som är en av OLED:ns paradgrenar i form av att teckna nyanser mot svart.

För hög ljusstyrka hela tiden och i ljusa rum gör en LCD jobbet bättre, billigare och driftsäkrare ur den långvariga inbränningssynpunkten. Då kommer du få stunder när du ser att svart inte är svart istället.

I båda fallen handlar det om att balansera ljusstyrkan, både i skärmen och ljusnivåerna i rummet överlag. Sedan måste man prioritera vilken egenskap som är viktigast. Är det teckningen mot svart då är OLED det bättre valet men då har man inte rå ljusstyrka för ett ljust kontor. Så man får välja. Eller anpassa rummet efter användningen. Tekniken kan inte ge både och – då återstår rummet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laxpudding:

Om du med "full ljusstyrka" menar flera hundra nits, då är OLED i vilket fall ofta en bortkastad teknik. Du får så mycket ljus i ögonen att pupillen drar ihop sig och du därmed inte längre kan urskilja det som är en av OLED:ns paradgrenar i form av att teckna nyanser mot svart.

För hög ljusstyrka hela tiden och i ljusa rum gör en LCD jobbet bättre, billigare och driftsäkrare ur den långvariga inbränningssynpunkten. Då kommer du få stunder när du ser att svart inte är svart istället.

I båda fallen handlar det om att balansera ljusstyrkan, både i skärmen och ljusnivåerna i rummet överlag. Sedan måste man prioritera vilken egenskap som är viktigast. Är det teckningen mot svart då är OLED det bättre valet men då har man inte rå ljusstyrka för ett ljust kontor. Så man får välja. Eller anpassa rummet efter användningen. Tekniken kan inte ge både och – då återstår rummet.

På vilket sätt skulle en ljusstyrka på säg 400nits vara ett sådant problem på just OLED jämfört med andra paneler?

De OLED paneler jag sett har fungerat utmärkt med full ljusstyrka, saker som ska vara svart är fortfarande helt svarta (även i mörkt rum). När det kommer tills LCD är så absolut inte fallet, ju mer du vrider upp ljusstyrkan desto gråare bild får du men jag har märkt att detta varierar lite mellan tillverkare vad det är man faktiskt justerar och vad de kallar inställningen (ljusstyrka eller backlight t.ex.).

Nu använder jag inte 42" skärm på skrivbordet så mina iakttagelser är från en större TV på några meters avstånd eller OLED på mobilen. Om något så tycker jag att "teckna nyanser i svart" blir bättre på OLED ju högre ljusstyrkan är.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av anon347775:

På vilket sätt skulle en ljusstyrka på säg 400nits vara ett sådant problem på just OLED jämfört med andra paneler?

De OLED paneler jag sett har fungerat utmärkt med full ljusstyrka, saker som ska vara svart är fortfarande helt svarta (även i mörkt rum). När det kommer tills LCD är så absolut inte fallet, ju mer du vrider upp ljusstyrkan desto gråare bild får du men jag har märkt att detta varierar lite mellan tillverkare vad det är man faktiskt justerar och vad de kallar inställningen (ljusstyrka eller backlight t.ex.).

Nu använder jag inte 42" skärm på skrivbordet så mina iakttagelser är från en större TV på några meters avstånd eller OLED på mobilen. Om något så tycker jag att "teckna nyanser i svart" blir bättre på OLED ju högre ljusstyrkan är.

Sitter du i ett mörk rum och drar ljusstyrkan till 400 nits kommer inte nyanserna teckna sig tydligare mot svart för dina ögon. Tvärtom eftersom pupillen drar ihop sig. När vi talar om SDR då. SDR och HDR fungerar ganska annorlunda

Ifall du observerar detta med HDR när du drar i reglagen för att ändra ljus, då skruvar du på reglage som påverkar EOTF och man faller under PQ-kurvan. Tyvärr rätt vanligt när man försöker få till bilden för HDR, likt filmer och spel. Drar man nedåt på ljusstyrkan på en OLED brukar det tyvärr skala linjärt vilket tar bort för mycket av ljuset i svaga nyanser – det blir också svårare att se skuggtoner när man egentligen ville bli av med de ljusstarka topparna. Här har man inte riktigt fått till det som tillverkare tycker jag. Men allt blir också tio gånger mer komplicerat med HDR.

SDR – vilket är normen för Windows och generellt datorbruk, vill man sällan ha i 400 nits annat än i extrema miljöer. Är du i en rumsmiljö där du behöver 400 nits för fungerande datorbild bör du vara i ett rum med kanske så mycket som 500–1000 lux, ungefär dagsljus utomhus vid mulet väder. Då drar pupillen ihop sig bara av ljuset rumsmiljön.

Permalänk
Medlem

Riktigt kul att läsa och ta till sig all info ni alla skriver om skärmar. Är totalt okunnig så uppskattas enormt!

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Denna kostar just nu 7990:-
Är den fortfarande ointressant eller gör priset den till bra köp?