Permalänk
Medlem

Söker feedback på min hemsida

Jag har byggt min hemsida

https://www.blogster.uk.to/

Jag håller på och förbättrar den och behöver kritik, vad tycks?

Hälsningar
Benjamin Kalyun designern bakom sajten

Rubrik korrigerad, URL i första inlägget uppdaterad. // MOD
Permalänk
Medlem

Ska man kunna klicka på och läsa något? Eller är det bara ett flöde med rubriker?

Menyn och textfärgen gör det svårläst.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Vill testa mig fram på det, men forumet är punbb/bbpress så den kanske inte syns riktigt än.

Permalänk
Medlem

Login/register bör finnas på samma ställe, inte separata menyer.

Ska det krävas att man är registrerad och inloggad för att kunna läsa något?

Nu blev det kanske mycket negativ kritik, men det är mina första intryck.

Designen känns annars lite barnslig, men det kanske tilltalar någon? Vet inte riktigt vad tanken med site:n och målgruppen är?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Avstängd

Haha! Den var grym tycker jag, ser bättre ut en dagen hemsidors det är helt klart mycket väl godkänt.

Lite kritik skulle vara att den ljusgröna färgen på den ljusgråa bakgrunden kunde vara lite mer åt det mörka hållet för att bli lite tydligare.

Update. Ah, tvåa på den bollen såg jag nu.

Permalänk
Medlem

Missat lite svenska här.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Gillar den
Du får nog byta färg på menyknapparna bara det är svårt att se

Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc v2 3080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X

Permalänk

Är det ett design val att det ser ut som en billig hemsida från 2001 ? 90% av internet såg ut såhär i början av 2000 talet, då alla använde samma grunder.

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)

Permalänk
Inaktiv

@elgiganten - Se och lär

Er hemsida var betydligt bättre för tio år sen än vad den är idag, både på mobil och desktop.

Permalänk
Medlem

Jag har ändrat texten på menu:n då vissa tyckte den var för ljus för ögonen, några kommentarer om punbb forumet? Använder den som forumsystem nu, försöker få den inbyggd på sajten ändå med tiden.

Permalänk
Skrivet av Dockman:

Jag har byggt min hemsida

https://datortech.uk.ms/

Jag håller på och förbättrar den och behöver kritik, vad tycks?

Hälsningar
Benjamin Kalyun designern bakom sajten

Är målgruppen brittisk i och med uk.ms-domänet?

En sak som saknas är responsiv design, så den förhåller sig lämpligt på surfplattor och mobiltelefoner.

Endast forumet har den responsiva designen. Om din målgrupp är primärt datorer så spelar det mindre roll.

Nu saknar jag själv "designkänsla" så jag kan inte kommentera på designen mer än att det ser "gammaldags" ut.

Möjligen avrundade border-radius hörn istället skarpa solid borders alternativt använda utrymme, enskilda färger och avstånd mellan rubriker, paragrafer, sektioner, och övriga element för att visa vad som tillhör vad?

Möjligen använda display: flex; flex-direction: row; justify-content: center; för ul-menyn så knapparna hamnar i mitten för att visa att de står ut från resten av webbplatsen på ett väsentligt vis?

Möjligen visa senaste blogginlägg/nyheter, foruminlägg till höger nedanför din kontraktruta så att det tomma vita utrymmet till höger används? Jag vet minst en annan webbplats som gör så!

Mvh,
WKL.

Visa signatur

<WKL:"En kodrad i taget!";/>

Permalänk
Skrivet av Dockman:

Jag har ändrat texten på menu:n då vissa tyckte den var för ljus för ögonen, några kommentarer om punbb forumet? Använder den som forumsystem nu, försöker få den inbyggd på sajten ändå med tiden.

Möjligen kanske du vill gå in i forumets css-filer (har ingen aning om hur omständigt det är) och anpassa dess färgval till samma som på resten av webbplatsen så det ser ut att tillhöra samma webbplats än som en extern tjänst man hamnar på?

Mvh,
WKL.

Visa signatur

<WKL:"En kodrad i taget!";/>

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbkodsLärlingen:

Är målgruppen brittisk i och med uk.ms-domänet?

En sak som saknas är responsiv design, så den förhåller sig lämpligt på surfplattor och mobiltelefoner.

Endast forumet har den responsiva designen. Om din målgrupp är primärt datorer så spelar det mindre roll.

Nu saknar jag själv "designkänsla" så jag kan inte kommentera på designen mer än att det ser "gammaldags" ut.

Möjligen avrundade border-radius hörn istället skarpa solid borders alternativt använda utrymme, enskilda färger och avstånd mellan rubriker, paragrafer, sektioner, och övriga element för att visa vad som tillhör vad?

Möjligen använda display: flex; flex-direction: row; justify-content: center; för ul-menyn så knapparna hamnar i mitten för att visa att de står ut från resten av webbplatsen på ett väsentligt vis?

Möjligen visa senaste blogginlägg/nyheter, foruminlägg till höger nedanför din kontraktruta så att det tomma vita utrymmet till höger används? Jag vet minst en annan webbplats som gör så!

Mvh,
WKL.

Nej, sidan är tänkt för allihopa, olika länder.

Jag förstår att sidan framstår som lite "gammalmodig" men det var idén med själva sajten, att den skall vara säker och lite rolig, alla dagens sajter är för seriösa tycker jag, och kostar pengar, min sajt kommer vara gratis funktioner mest och en fräsch sajt där man kan chatta utan annonser osv.

Håller på och modifierar punbb forumet och dess design, det skall bli kul att få posta nyheter och chatta på forumet

Permalänk
Medlem

Min hemsida är nu tillbaka, med nytt URL

Hej!

Jag håller på och bygger ett forum som skall vara lite som sweclockers/flashback men lite mindre.

Adressen är https://www.blogster.uk.to/

Vad tycker ni om designen? Några tips på bra designen och vad som kan bättras? Vad kan jag förbättra på sidan?
Tanken är att det skall bli är online forum för både datorer och yttrandefrihet.

Förra tråden var denna, https://www.sweclockers.com/forum/trad/1682311-soker-feedback...

Hälsningar
Benjamin Kalyun

Trådar sammanfogade. // MOD
Permalänk
Medlem

@Dockman Sidan kommer att lyda under lagen om elektroniska anslagstavlor. Du kommer behöva hålla koll på innehållet och skyndsamt radera inlägg som bryter mot paragraf 5:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svens...

I övrigt ser det ut som en standardmall för ett klassiskt forum. För mig som växte upp med dessa ser jag inget problem med designen. Man reser på något vis 20 år tillbaka i tiden

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

@Dockman Sidan kommer att lyda under lagen om elektroniska anslagstavlor. Du kommer behöva hålla koll på innehållet och skyndsamt radera inlägg som bryter mot paragraf 5:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svens...

I övrigt ser det ut som en standardmall för ett klassiskt forum. För mig som växte upp med dessa ser jag inget problem med designen. Man reser på något vis 20 år tillbaka i tiden

Jag håller med dig helt. Kommer ta bort inlägg om de inte följer lagen.

Tackar för kritiken

Permalänk
Medlem

Känns väl alltid lite trevligare och mer seriöst med ett SSL-certifikat och en mer standard-toppdomän, så det är väl ett/två tips

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChrisDev:

Känns väl alltid lite trevligare och mer seriöst med ett SSL-certifikat och en mer standard-toppdomän, så det är väl ett/två tips

Håller med dig! Men det kostar skjortan! Kanske i framtiden om det går bra för sajten. SSL är bra grejor, men kostar en del.

Vill dock att folk skall kunna ha roligt gratis, utan annonser och detta gick att fixa med gratis hosting. Har du några synpunkter på designen då? Vad kan förbättras?

Tacksam!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockman:

Håller med dig! Men det kostar skjortan! Kanske i framtiden om det går bra för sajten. SSL är bra grejor, men kostar en del.

Vill dock att folk skall kunna ha roligt gratis, utan annonser och detta gick att fixa med gratis hosting. Har du några synpunkter på designen då? Vad kan förbättras?

Tacksam!

SSL kan du få gratis genom t.ex. Let's Encrypt Även Cloudflare har någon gratisvariant vad jag vet.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockman:

Håller med dig! Men det kostar skjortan! Kanske i framtiden om det går bra för sajten. SSL är bra grejor, men kostar en del.

Vill dock att folk skall kunna ha roligt gratis, utan annonser och detta gick att fixa med gratis hosting. Har du några synpunkter på designen då? Vad kan förbättras?

Tacksam!

Nu är jag inte insatt i färdiga forum men ett demo/lågfrekvent besökt forum kan hostas gratis och en domän med SSL-cert kostar inte många kronor. Designen ser ut som ett vanligt föråldrat forum som någon nämnde.

Permalänk
Medlem

Hemsidan är snart uppe igen, den är under konstruktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockman:

SSL är bra grejor, men kostar en del.

Finns väl ingen vettig människa som vill använda en sida som inte implementerar SSL idag. De flesta (alla?) webläsare varnar ju starkt för att besöka sådana.

Så om du faktiskt vill ha besökare så lär du behöva det. Som påpekats är det ju ändå gratis med Cloudflare, Letsencrypt m.fl.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockman:

Håller med dig! Men det kostar skjortan! Kanske i framtiden om det går bra för sajten. SSL är bra grejor, men kostar en del.

Vill dock att folk skall kunna ha roligt gratis, utan annonser och detta gick att fixa med gratis hosting. Har du några synpunkter på designen då? Vad kan förbättras?

Tacksam!

Kostar? Kör en Static Web App i free tier i Azure, så kostar det inte mer än 5kr i månaden för namnservrar. Seriösa toppdomäner kan du hitta billigt.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Sidan är tillbaka med ny URL, https://www.blogster.uk.to/ ett forum för bloggar och nyhetssidor.

Permalänk
Medlem

Testa inspektera sidan i 3440 x 1440 samt 4k, allt blir vänsterställt då.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080