Krävd på pengar i efterhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Problemet är ju (som det låter) att butiken inte de facto har framställt något underlag för sitt krav. De säger "betala 15k" och hoppas kunden skall göra detta.

Det vore en annan femma om de hade en tydlig lista på levererade varor, vad kostnaden för respektive punkt var, vad de har fått betalt för och därmed vad som återstår som obetalt. Då kan TS kolla igenom sina transaktioner och verifiera om butikens krav stämmer eller är taget ur luften. Ju rörigare det är från butikens sida desto svårare får de rimligen att få igenom något krav.

Rent rättsligt så är det rätt så låga krav på butiken i detta fallet. Det räcker med något typ av underlag som du säger men antagligen inte mer än att visa att ett avtal finns. Sen hamnar det på TS att bevisa vad när och hur han redan betalt. Det finns beslut från KFM där folk blivit dömda att betala rena bluffakturor som inte bestritts då betalningsföreläggande inte har särskilt högt ställda krav på innehåll och KFM inte har någon undersökningsplikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vlachos:

Företaget har all denna information. Om de inte har det, så är det ett fall för Skatteverket. *hint*

Just det, bra argument!

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Karazhan:

Det finns beslut från KFM där folk blivit dömda att betala rena bluffakturor som inte bestritts då betalningsföreläggande inte har särskilt högt ställda krav på innehåll och KFM inte har någon undersökningsplikt.

Fast i detta fall så finns det fakturor. Vi har också två parter där en part betalt in pengar och en annan part tagit mot pengar.

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, Corsair RM850e, Noctua NH-D15, Corsair 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengean, Radeon 6700 XT, Ubuntu 22.04

Permalänk
Medlem
Skrivet av vlachos:

Fast i detta fall så finns det fakturor. Vi har också två parter där en part betalt in pengar och en annan part tagit mot pengar.

Ja givetvis men det är bara för att illustrera att företaget inte har särskilt högt ställda beviskrav som vissa kanske tror

Permalänk
Medlem

@Jumpcut Om du har otur så har företaget eller någon som känner igen detta ärende ,så har du ju erkänt att du betalt in 7200:- för lite, så jag hoppas för din skull att de "fakta" datum, summor osv är påhittade.

Lycka till, verkligen ogillar starkt dessa affärsmetoder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Rent rättsligt så är det rätt så låga krav på butiken i detta fallet. Det räcker med något typ av underlag som du säger men antagligen inte mer än att visa att ett avtal finns. Sen hamnar det på TS att bevisa vad när och hur han redan betalt. Det finns beslut från KFM där folk blivit dömda att betala rena bluffakturor som inte bestritts då betalningsföreläggande inte har särskilt högt ställda krav på innehåll och KFM inte har någon undersökningsplikt.

Kan du ge något exempel på detta? Om man nu inte brytt sig att bestrida bluff-fakturor så har har du möjlighet att även invända mot krav som går till Kronofogden, Kronofogden kan då inte göra ett skit fören det är behandlat i domstol. Har väldigt svårt att tro att ett företag med bluff-fakturor skulle gå vidare till domstol och även där vinna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyrken:

Kan du ge något exempel på detta? Om man nu inte brytt sig att bestrida bluff-fakturor så har har du möjlighet att även invända mot krav som går till Kronofogden, Kronofogden kan då inte göra ett skit fören det är behandlat i domstol. Har väldigt svårt att tro att ett företag med bluff-fakturor skulle gå vidare till domstol och även där vinna...

Med bestritt så menar jag att de redan gått till KFM och sedan har man inte svarat KFM och tredskodom meddelats. Då måste man begära återvinning i domstol. Kan gräva fram rättsfallet sen men personen i fråga vann i domstol efter att hon återvunnit men inte på grund av att det var bluff utan snarare på att kronofogdemyndigheten gjort fel eftersom det var en orimligt högra räntan på lånen som inte fanns och borde ha avvisats direkt. Så rent krasst kan man utläsa att om det inte hade varit något fuffens med räntan, som låg på typ 35% eller något så hade KFM inte kunnat klandras och bluffakturen skulle ha betalats. Det viktiga här är ju alltså att personen inte svarat över huvud taget och om man gör det så är det antagligen lugna puckar, men om man inte gör det så kan det gå sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Med bestritt så menar jag att de redan gått till KFM och sedan har man inte svarat KFM och tredskodom meddelats. Då måste man begära återvinning i domstol. Kan gräva fram rättsfallet sen men personen i fråga vann i domstol efter att hon återvunnit men inte på grund av att det var bluff utan snarare på att kronofogdemyndigheten gjort fel eftersom det var en orimligt högra räntan på lånen som inte fanns och borde ha avvisats direkt. Så rent krasst kan man utläsa att om det inte hade varit något fuffens med räntan, som låg på typ 35% eller något så hade KFM inte kunnat klandras och bluffakturen skulle ha betalats. Det viktiga här är ju alltså att personen inte svarat över huvud taget och om man gör det så är det antagligen lugna puckar, men om man inte gör det så kan det gå sämre.

Men nu skrev du ju "Rent rättsligt så är det rätt så låga krav på butiken i detta fallet. Det räcker med något typ av underlag som du säger men antagligen inte mer än att visa att ett avtal finns.", sedan hänvisar du till domar... det stämmer väl inte alls. Om någon skiter i att öppna sina brev och även de från kronofogden så är det ju inte helt lätt för någon att veta att det gått fel till. Att det rättsligt är låga krav på butiken är ju helt felaktigt, kan ju inte bara slänga ur sig fakturor ur arslet och räkna med att domstolen dömer till deras fördel.

Permalänk

Skulle du inte kunna hävda att dina köp har gjorts med klarna som betalmetod och då har dom ju även sålt dina fakturor till klarna, Det är väl även klarna du ingått betalningsvillkor med. Och att dom således bör vända sig till klarna istället för dig? Kanske blir jobbigt för dom att gå den vägen när det gått så lång tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyrken:

Men nu skrev du ju "Rent rättsligt så är det rätt så låga krav på butiken i detta fallet. Det räcker med något typ av underlag som du säger men antagligen inte mer än att visa att ett avtal finns.", sedan hänvisar du till domar... det stämmer väl inte alls. Om någon skiter i att öppna sina brev och även de från kronofogden så är det ju inte helt lätt för någon att veta att det gått fel till. Att det rättsligt är låga krav på butiken är ju helt felaktigt, kan ju inte bara slänga ur sig fakturor ur arslet och räkna med att domstolen dömer till deras fördel.

Nu är jag lite osäker på vad du menar? Att det är rätt så låga krav är inte felaktigt, om företaget skickar det vidare till kronofogden så kommer de dömma till deras fördel med det underlaget jag nämnde om det inte bestrids, precis som med bluffakturorna. KFM gör ingen materiall bedömning utan "litar" på det inkommna materialet. Om någon skiter i att öppna sina brev är det klandervärt, så ser rättsläget ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

@Jumpcut Om du har otur så har företaget eller någon som känner igen detta ärende ,så har du ju erkänt att du betalt in 7200:- för lite, så jag hoppas för din skull att de "fakta" datum, summor osv är påhittade.

Lycka till, verkligen ogillar starkt dessa affärsmetoder.

Alltså, jag ska ju betala in det som saknas, men jag ska betala in exakt det som saknas och inte mer. Summorna är avrundade men ganska nära. Om någon från bolaget läser detta och känner igen spelar ingen roll för mig. Jag har inte för avsikt att blåsa någon, jag VILL göra rätt för mig men jag tänker ju inte betala det dubbla mot vad jag är skyldig för att nån trött ekonomiassistent inte får ihop sin kalkyl eller vet hur man använder bolagets affärssystem.

Däremot, beroende på hur det går, så ska jag hänga ut dom i mainstream media duktigt. Blir det minsta lilla tjafs till och jag måste lägga mer tid på att motbevisa kommer jag bli arg på riktigt.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Sötast
Skrivet av niilzzzon:

Skulle du inte kunna hävda att dina köp har gjorts med klarna som betalmetod och då har dom ju även sålt dina fakturor till klarna, Det är väl även klarna du ingått betalningsvillkor med. Och att dom således bör vända sig till klarna istället för dig? Kanske blir jobbigt för dom att gå den vägen när det gått så lång tid

Exakt detta tänker jag på när jag läser hela tråden i ett svep.

I fallet av klarnabetalning så är det väl så att bolaget som säljer en produkt säljer sin faktura till klarna. Sedan tar klarna betalt av kunden.

Alltså har företaget gett en offert till klarna, som de sedan godkänt priset för, som sedan klarna krävt kund på.

Alltså bör du väl bara kunna maila "hänvisar till klarna" och sedan om de skulle på något vis övertala klarna att det finns en oreglerad skuld så behöver klarna sedan debitera dig för detta. Med utförliga underlag som inte strider emot orginalfakturan.

Känns lite som när man utför ett garantiärende och företaget som säljer varan hänvisar till tillverkaren. Trots att du som kund ingått i ett avtal med säljaren och inte tillverkaren.

Du står som varumottagare hos möbelföretaget, men den ekonomiska delen är väl klarnas?

Allt är gissningar, men känns knepigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Alltså, jag ska ju betala in det som saknas, men jag ska betala in exakt det som saknas och inte mer. Summorna är avrundade men ganska nära. Om någon från bolaget läser detta och känner igen spelar ingen roll för mig. Jag har inte för avsikt att blåsa någon, jag VILL göra rätt för mig men jag tänker ju inte betala det dubbla mot vad jag är skyldig för att nån trött ekonomiassistent inte får ihop sin kalkyl eller vet hur man använder bolagets affärssystem.

Däremot, beroende på hur det går, så ska jag hänga ut dom i mainstream media duktigt. Blir det minsta lilla tjafs till och jag måste lägga mer tid på att motbevisa kommer jag bli arg på riktigt.

Som andra nämt så bör det gå genom klarna.

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Medlem

Jag får inte ihop vad företaget pysslar med.

Har du köpt en vara via klarna, oavsett om du valt direktbetslning, 30 dagar eller delbetalning så får företaget sina pengar 14 dagar efter försäljningen.

Företaget får alltså inte utbetalningar varefter kunden betalar in.

Sedan får jag heller inte ihop när du säger att du inte har någon oreglerad skuld till Klarna, men att du ändå inte betalat hela skulden?
Då hade du inte kunnat avsluta kontot.

Men oavsett din skuld (till Klarna, inte företaget) så har företaget redan fått sin utbetalning för ditt köp.

Edit: https://www.klarna.com/se/foretag/butikssupport/nar-far-jag-m...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Jag får inte ihop vad företaget pysslar med.

Har du köpt en vara via klarna, oavsett om du valt direktbetslning, 30 dagar eller delbetalning så får företaget sina pengar 14 dagar efter försäljningen.

Företaget får alltså inte utbetalningar varefter kunden betalar in.

Sedan får jag heller inte ihop när du säger att du inte har någon oreglerad skuld till Klarna, men att du ändå inte betalat hela skulden?
Då hade du inte kunnat avsluta kontot.

Men oavsett din skuld (till Klarna, inte företaget) så har företaget redan fått sin utbetalning för ditt köp.

Edit: https://www.klarna.com/se/foretag/butikssupport/nar-far-jag-m...

Grejen med Klarna är väl att man inte blir debiterad förens varan är levererad om man väljer 30 dagar, vilket jag gjorde. I detta fall köpte jag en rad olika produkter, 10 st totalt. Vilka jag sedan fick levererade under en period mellan nov -21 och maj -22, totalt var det fyra leveranser. Så för varje leverans skickade butiken en updatering till Klarna som debiterade mig. Det verkar som det blivit något fel i butikens affärssystem så dom missat att uppdatera Klarna om leveransen för den sista produkten som levererades. Så för min och Klarnas del var allt klart. Butiken upptäcker att något är fel, men har inte koll på exakt vad som hänt och drar en chansning. Där börjar tjafset.

Så skulden är inte till Klarna utan till butiken, men butiken försöker nu dra in Klarna av någon outgrundlig anledning. Kanske tror dom att det gått fel där på något vis.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Grejen med Klarna är väl att man inte blir debiterad förens varan är levererad om man väljer 30 dagar, vilket jag gjorde. I detta fall köpte jag en rad olika produkter, 10 st totalt. Vilka jag sedan fick levererade under en period mellan nov -21 och maj -22, totalt var det fyra leveranser. Så för varje leverans skickade butiken en updatering till Klarna som debiterade mig. Det verkar som det blivit något fel i butikens affärssystem så dom missat att uppdatera Klarna om leveransen för den sista produkten som levererades. Så för min och Klarnas del var allt klart. Butiken upptäcker att något är fel, men har inte koll på exakt vad som hänt och drar en chansning. Där börjar tjafset.

Så skulden är inte till Klarna utan till butiken, men butiken försöker nu dra in Klarna av någon outgrundlig anledning. Kanske tror dom att det gått fel där på något vis.

Som andra skriver så gör DU butikens jobb nu för DU har gjort rätt för dig.

Du väljer betalsättet Klarna när du handlar hos butiken så när du klickar på KÖP och betala med klarna så skickar Klarna pengarna till butiken men du betalar inget fören du har fått varan och när du betalar så går DINA pengar till Klarna och inte butiken.

Klarna är en kreditgivare som fungerar som ett kreditkort. Men sen att butiken fukade upp sitt system mot klarna har inget med dig att göra eftersom Butiken skickar sin faktura till Klarna där det står typ denna person har köpt denna varan av oss för det här priset och valt er som betalningsmetod så vi ska ha x belopp av er.

Så kedjan är Butik <-Pengar-> Klarna <-pengar-> du. Men nu försöker butiken gå: Butik <-pengar-> DU. samt du hävdar att det är runt 7tusen de säger 15tusen så jag skulle skita i butiken eftersom du har ingått avtal med Klarna och summan skiljer sig så mycket så kan din skuld lika väl vara 0:- till butiken. Men det är helt upp till dig och som andra råder att ska butiken driva det vidare får de gå via Klarna som får dubbelkolla om det har fallerat någonstans för det är INTE ditt jobb samt att de kommer dragande efter med det nästan 1½år så är det nästan till och med ett jobb för skatteverket för de måst ha gjort totalt fel i sitt bokslut/deklaration och att ändra det i efterhand är ingen lek direkt som företag.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jumpcut:

Så skulden är inte till Klarna utan till butiken, men butiken försöker nu dra in Klarna av någon outgrundlig anledning. Kanske tror dom att det gått fel där på något vis.

Nja, om Klarna tagit på sig skulden till företaget, så är det Klarna som är skyldig företaget pengar.

Det är ofta så det fungerar när företag säljer sina fakturor till ett annat bolag. Detta gör det säljande företaget för att slippa ta hand om personer som inte betalar, ta hand om fakturor osv. Det säljande företaget betalar givetvis en avgift till t.ex. Klarna för det arbete som de utför.

Det låter märkligt om företaget sålt sin faktura till Klarna och de sedan går på dig.

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, Corsair RM850e, Noctua NH-D15, Corsair 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengean, Radeon 6700 XT, Ubuntu 22.04

Permalänk
Medlem

Ni som påstår att OP har en skuld till Klarna är helt ute och cyklar. OP handlade av butiken, har en skuld till butiken och OP vet om att han har en skuld till butiken. Detta förändras inte av att butiken ålade Klarna att ta betalt för en del av beloppet OP handlade för. OP kan inte bara skita i det här och vänta på att Klarna hör av sig, för som det tidigare i tråden har påpekats får OP problem om skulden går till Kronofogden och OP inte gör någonting.

Att stoppa huvudet i sanden och hoppas på att slippa betala det återstående beloppet är förvisso ett sätt att hantera, men om man vill göra rätt för sig så underlättar det nog enormt mycket om man talar om för butiken hur man själv ser på situationen. D.v.s. vad man har köpt, hur mycket man har betalat, hur man stor man anser den återstående skulden vara, att man bestrider deras krav o.s.v. Eftersom de har det väldigt rörigt kan man ta kontroll över situationen. Sedan kan de ju välja att gå på sin linjen hur länge som helst, men har man koll på detaljerna kommer de ju aldrig att kunna få rätt i slutändan.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Sötast
Skrivet av Phod:

Ni som påstår att OP har en skuld till Klarna är helt ute och cyklar. OP handlade av butiken, har en skuld till butiken och OP vet om att han har en skuld till butiken. Detta förändras inte av att butiken ålade Klarna att ta betalt för en del av beloppet OP handlade för. OP kan inte bara skita i det här och vänta på att Klarna hör av sig, för som det tidigare i tråden har påpekats får OP problem om skulden går till Kronofogden och OP inte gör någonting.

Att stoppa huvudet i sanden och hoppas på att slippa betala det återstående beloppet är förvisso ett sätt att hantera, men om man vill göra rätt för sig så underlättar det nog enormt mycket om man talar om för butiken hur man själv ser på situationen. D.v.s. vad man har köpt, hur mycket man har betalat, hur man stor man anser den återstående skulden vara, att man bestrider deras krav o.s.v. Eftersom de har det väldigt rörigt kan man ta kontroll över situationen. Sedan kan de ju välja att gå på sin linjen hur länge som helst, men har man koll på detaljerna kommer de ju aldrig att kunna få rätt i slutändan.

Så företag kan helt hej svej först få betalt av en part för att sedan hux flux kräva mer av av en annan?

Vilken roll har klarna? Och vilken roll har klarna om OP hade skitet i att betala till klarna? hade de då sagt "ehh, ni får tillbaka kunden" till försäljaren då du menar att skulden aldrig legat på klarna?

Jag tar mer än gärna emot fakta om du har det. För jag vet redan att jag försöker använda rimlighet och gissar resterande. Men om vi båda gissar så slösar vi tid på dessa inläggen

Om nu klarna och bolaget kom överrens om 35k i slutfaktura och möbelsnickarn har "glömt" att ta betalt för sista leveransen så tycker jag det verkar jäkligt konstigt att klarna godkänner OP's radering av data med motivationen att alla köp är avslutade. För det hade de ju inte varit om endast 3/4 av en leverans stod klar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Ni som påstår att OP har en skuld till Klarna är helt ute och cyklar. OP handlade av butiken, har en skuld till butiken och OP vet om att han har en skuld till butiken. Detta förändras inte av att butiken ålade Klarna att ta betalt för en del av beloppet OP handlade för. OP kan inte bara skita i det här och vänta på att Klarna hör av sig, för som det tidigare i tråden har påpekats får OP problem om skulden går till Kronofogden och OP inte gör någonting.

Att stoppa huvudet i sanden och hoppas på att slippa betala det återstående beloppet är förvisso ett sätt att hantera, men om man vill göra rätt för sig så underlättar det nog enormt mycket om man talar om för butiken hur man själv ser på situationen. D.v.s. vad man har köpt, hur mycket man har betalat, hur man stor man anser den återstående skulden vara, att man bestrider deras krav o.s.v. Eftersom de har det väldigt rörigt kan man ta kontroll över situationen. Sedan kan de ju välja att gå på sin linjen hur länge som helst, men har man koll på detaljerna kommer de ju aldrig att kunna få rätt i slutändan.

Jag tror inte att någon här säger att TS ska stoppa huvudet i sanden för att slippa betala, om inget annat så har TS själv klarlagt att det inte är avsikten.

Effektivt så har TS gått i avtal med Klarna; om Klarna eller deras partner (ÅF) har gjort fel, så är det mellan dem att korrigera detta, och därefter eventuellt driva det mot TS som slutkund, men det är inte TS uppgift att korrigera ÅFs uttalande till dem, det ska ske mellan Klarna och TS.

Till detta så har även Klarna ansett att affären är avslutad, annars hade de ej godkänt att TS konto hos dem stängdes, vilket är än mer anledning att det ska gå via Klarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Nä, man får inte kvitton från Klarna. Kvitton får man från butiken. På samma sätt som att du inte får kvitto från Visa/Mastercard när du handlar med kort.

Men du har säkert fått kvitton från butiken. Om nu inte butiken bryter mot lagen.

Det kanske inte kallas kvitto, men man (jag i alla fall) får efter nån dag eller två efter att jag betalat till Klarna mail med bekräftelse från Klarna att "ditt köp från xxxx är nu betalt. Tack för att du valde Klarna" så står beställningsdatum och belopp också. Däremot står det inte exakt vad det är man har betalat för.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Så företag kan helt hej svej först få betalt av en part för att sedan hux flux kräva mer av av en annan?
...
Om nu klarna och bolaget kom överrens om 35k i slutfaktura och möbelsnickarn har "glömt" att ta betalt för sista leveransen så tycker jag det verkar jäkligt konstigt att klarna godkänner OP's radering av data med motivationen att alla köp är avslutade. För det hade de ju inte varit om endast 3/4 av en leverans stod klar.

Det handlar ju om en restdebitering. Allt med Klarna är avslutat. Företaget insåg att de inte debiterar den sista möbeln. Det handlar alltså om en NY betalning. Klarna tar alltså hand om enskilda betalningar, de är inte något företags ekonomiavdelning.

Nu skapas en ny debitering och den kommer ske på lämpligt sätt mellan kund och företaget. Kanske Klarna igen? Kanske BG som TS önskade? Spelar inte så stor roll i sammanhanget.

Det viktiga nu är att båda parter kommer överens om VAD som saknar betalning. TS påstår sig veta och ha underlag för detta, företaget har inte koll men vet att en stor summa saknas på kontot. Vad gör man då? Jo samma som alla vuxna människor (och en domstol om det går så långt), man pratar om det och visar upp vad man hittat och utifrån det kommer man överens.

Ps: företag har 5 (eller var det sju?) år på sig att reglera en skuld till privatpersoner.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Grejen med Klarna är väl att man inte blir debiterad förens varan är levererad om man väljer 30 dagar, vilket jag gjorde. I detta fall köpte jag en rad olika produkter, 10 st totalt. Vilka jag sedan fick levererade under en period mellan nov -21 och maj -22, totalt var det fyra leveranser. Så för varje leverans skickade butiken en updatering till Klarna som debiterade mig. Det verkar som det blivit något fel i butikens affärssystem så dom missat att uppdatera Klarna om leveransen för den sista produkten som levererades. Så för min och Klarnas del var allt klart. Butiken upptäcker att något är fel, men har inte koll på exakt vad som hänt och drar en chansning. Där börjar tjafset.

Så skulden är inte till Klarna utan till butiken, men butiken försöker nu dra in Klarna av någon outgrundlig anledning. Kanske tror dom att det gått fel där på något vis.

Jag får fortfarande inte ihop hur situationen uppkommit, min fråga är samma som Otoris, hur kan det finnas en restskuld om Klarna tycker hela beloppet betalts?

Den enda förklaringen jag kan hitta på är om Klarna automatiskt stänger en order efter viss tid om företaget inte uppdaterat dem om sina leveranser till kund, oavsett obetalt belopp. I så fall kommer säkert automatiska integrationer (eller för all del manuella handgrepp) att få avslag hos Klarna, och med dålig felhantering så märks det inte förrän bokföringen inte går ihop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Den enda förklaringen jag kan hitta på är om Klarna automatiskt stänger en order efter viss tid om företaget inte uppdaterat dem om sina leveranser till kund, oavsett obetalt belopp. I så fall kommer säkert automatiska integrationer att få avslag hos Klarna, och med dålig felhantering så märks det inte förrän bokföringen inte går ihop.

Det här är nog väldigt nära sanningen. Det är något med deras integration som gjort att när jag typ 5 månader efter sista leverans avslutade allt med Klarna så fanns ingen skuld kvar.

Eftersom jag hade Klarna som betalsätt på första ordern försökte bolaget nu gå den vägen. Men jag har varit supertydlig i skrift: TA BORT ALLT NI INITIERAT MED KLARNA. Jag kommer reglera kvarvarande belopp via butikens BG så fort det finns ordentliga underlag på vad som faktiskt är det rätta beloppet.

Jag fick ett sista mail igår där butiken ville att JAG skulle be klarna om nån slags refundprocess. Men jag håller mig ganska kall till det. Jag har inte bett butiken göra detta, jag har inte längre något förhållande med Klarna.

Nu har jag också fått lite bättre koll på statusen med Klarna och det är alltså butiken som initierat ett nytt köp med datum den 23:e januari 2023 som jag ska godkänna genom Klarnas checkout, så länge jag inte gör det går inget in i Klarnas system.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Det viktiga nu är att båda parter kommer överens om VAD som saknar betalning. TS påstår sig veta och ha underlag för detta, företaget har inte koll men vet att en stor summa saknas på kontot. Vad gör man då? Jo samma som alla vuxna människor (och en domstol om det går så långt), man pratar om det och visar upp vad man hittat och utifrån det kommer man överens.

Exakt så. I mitt bästa scenario hade helt enkelt butiken ringt mig och berättat vad dom upptäckt och sedan frågat, "hur tycker du vi ska lösa detta?". Inte initiera ett nytt köp på ett felaktigt belopp utan att först vidtala mig.

Jag har ju ingen ambition att blåsa någon, jag sätter ära i att vara pålitlig och göra rätt för mig i livet. Men jag tar inte vilken skit som helst.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Grejen med Klarna är väl att man inte blir debiterad förens varan är levererad om man väljer 30 dagar, vilket jag gjorde. I detta fall köpte jag en rad olika produkter, 10 st totalt. Vilka jag sedan fick levererade under en period mellan nov -21 och maj -22, totalt var det fyra leveranser. Så för varje leverans skickade butiken en updatering till Klarna som debiterade mig. Det verkar som det blivit något fel i butikens affärssystem så dom missat att uppdatera Klarna om leveransen för den sista produkten som levererades. Så för min och Klarnas del var allt klart. Butiken upptäcker att något är fel, men har inte koll på exakt vad som hänt och drar en chansning. Där börjar tjafset.

Så skulden är inte till Klarna utan till butiken, men butiken försöker nu dra in Klarna av någon outgrundlig anledning. Kanske tror dom att det gått fel där på något vis.

Måste ha läst dina första inlägg lite för fort, men då Klarna(r) det lite 😊

Men gjorde du ETT köp via Klarna och Företaget har gjort delleveranser?

Eller har du gjort FLERA separata köp?

Permalänk
Medlem

Låter som bästa vore om du kunde ta dig till butiken med dina underlag och be dem visa deras underlag och komma överens om exakt vad som ska betalas.

Företagen har inte alltid koll. När jag beställde köksmaskiner från Mediamarkt för ett par år sedan missade de spisen för den inte fanns på lager och jag ringde och var där
Flera gånger och de sa att de skulle undersöka. Efter jag tog mig dit sista gången och begärde prata med chef så svarade de att de redan levererat men jag hade fått allt utom spisen. Tog bild på att gamla spisen var kvar med tidning med dagens datum då de skulle forsla bort den gamla som bevis. Fick till slut välja en annan spis till samma pris de hade inne bara för att få en fort men tog 3 månader och flera telefonsamtal och butiksbesök innan det var löst. Min fru har svurit att aldrig välja mediamarkt igen efter det.
Vi hade betalt allt i förskott dessutom. Går man via klarna brukar de vara hjälpsamma då de ofta går på kunds linje. Genom jobbet har jag varit med om att klarna ger rätt till kunder även när vi har underskrift på att vi levererat maten.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Eftersom jag hade Klarna som betalsätt på första ordern försökte bolaget nu gå den vägen. Men jag har varit supertydlig i skrift: TA BORT ALLT NI INITIERAT MED KLARNA. Jag kommer reglera kvarvarande belopp via butikens BG så fort det finns ordentliga underlag på vad som faktiskt är det rätta beloppet.

Som jag förstår det så har du väl underlag på vad som återstår att betala? Vad jag förstår utifrån tråden så har du underlag på vad du har köpt, du har kollat upp med banken hur mycket du har betalat via Klarna och du vet hur stort beloppet som återstår är. Så varför driver du inte på det här själv och tar upp detta med butiken?

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Som jag förstår det så har du väl underlag på vad som återstår att betala? Vad jag förstår utifrån tråden så har du underlag på vad du har köpt, du har kollat upp med banken hur mycket du har betalat via Klarna och du vet hur stort beloppet som återstår är. Så varför driver du inte på det här själv och tar upp detta med butiken?

Det är ju det jag gör. Det framgår i tråden att jag har bett dom att ringa, vi ska höras på måndag. Det framgår att jag plockat fram alla mina underlag.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Men gjorde du ETT köp via Klarna och Företaget har gjort delleveranser?

Exakt!

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata