Får inte fildelning att fungera på lokalt nätverk

Permalänk
Medlem

Får inte fildelning att fungera på lokalt nätverk

Försöker få till så vi kan dela filer på företaget men det verkar fungera helt ologiskt och sporadiskt.
Även om jag ger skriv och läsrättigheter till "alla" så får jag antingen inte logga in eller så hittas inte datorn. Har blandat windows 7 och 10 på datorerna men inte ens win 10 datorerna fungerar det på.
Kom på att jag kunde sätta en usb-sticka i routern och tänkte att nu är allt löst, det kan väl inte vara några problem att få kontakt med den men icke sa nicke vissa datorer kommer åt den och andra inte, min huvuddator kom åt den tills jag startade om den och nu fungerar det inte längre (man kommer åt den på \\192.168.1.1)

Wtf liksom, hur svårt ska det vara 2023 att dela lite filer?

*Rubrik förtydligad från "Fildelning wtf" /Vzano, Mod*

Permalänk
Medlem

Är det samma arbetsgrupp inställt på samtliga datorer?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Upplever precis samma problem, har aldrig fattat varför det ska va så svårt. Det brukar sluta med att jag använder USB-minne eller FTP istället.

Bland det mest irriterande är när mappen hittas men Windows ber om lösenord, fastän man aldrig har satt något lösenord och har gett full behörighet till alla...

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Att ge behörighet till "alla" innebär i Windows värld alla som kan autentisera mot datorn.

Lägg inget viktigt på en sådan utdelning utan att lösa saker såsom backup och redundans först först.
Kan bli förödande på ett företag när en glad amatör tror sig kunna det här med data, men bara du är medveten om detta och inte invaggar folk i att du har koll så kan det nog duga i vissa fall.

Permalänk
Medlem

Det här är en klassiker. Nätverket och delning av filer etc i Windows har alltid strulat sedan långt tillbaka i tiden, det är verkligen inte pålitligt. USB-pinnar och FTP funkar bättre än Windows nätverksdelning.

Med dagens teknik och prylar som finns är det mycket enklare att skaffa t.ex. ett basic NAS som t.ex. Synology. Då kommer det alltid fungera att komma åt sina filer och man slipper alla märkliga problem som Windows nätverket kan eller orsakar. Dessutom är det så pass billigt idag med hårdvaran och man får så mycket andra smidiga funktioner på köpet att det definitivt är värt pengarna.

Vill man snåla ännu mer, köp begagnat NAS. Det är fortfarande en bättre lösning än att förlita sig på hur windows hanterar nätverket.

Permalänk
Medlem

Tack för stödet ☺️
Alla ligger i samma som heter workgroup.
Det får nog bli en nas, bättre att jobba istället för att lägga timmar på att få det att fungera.

Permalänk
Medlem

Tips på billig men pålitlig nas som går svinfort att installera?
Behöver inte mer funktion än usb-minnet som sitter o routern nu.
Allt viktigt lägger vi på Google drive.

Ska man framtidssäkra med en Synology DiskStation DS220j eller bara köpa nån billig?

Permalänk
Skrivet av JeeyBee:

Tips på billig men pålitlig nas som går svinfort att installera?
Behöver inte mer funktion än usb-minnet som sitter o routern nu.
Allt viktigt lägger vi på Google drive.

Utifrån vad du beskriver misstänker jag problemet är just att du inte satte ett lösenord: Delningssystemet i Windows bygger som sagt på att man har rätt att nå filområdet, och utan en central databas över användare och deras behörighetsgrupper (Active Directory i Windowsvärlden) behöver sånt synkroniseras manuellt mellan alla maskiner.

Av de nyckelfärdiga NAS-produkterna tror jag det är Synology som är minst katastrofala.

Permalänk
Medlem

Se till att du har lösenord på inloggningarna på datorerna. Eller gå in i nätverks och delningscenter och stäng av lösenordsskyddad delning. Anslut mellan datorerna med "anslut nätverksenhet"-knappen. Då kan du framtvinga vilka inloggningsuppgifter som kan användas.

Permalänk
Medlem

Jag har provat både ock, på min huvuddator har jag lösenord, funkar inte, har provat stänga av lösenordsskyddad delning, hjälper inte.
Hittade en guide som verkar vettig men det lockar mer att skaffa en nas som alla datorer kan läsa och skriva från oavsett vilka datorer som är igång för tillfället än att lägga en massa tid på något som kanske fungerar och om det fungerar kanske slutar att fungera.

Permalänk
Skrivet av JeeyBee:

Jag har provat både ock, på min huvuddator har jag lösenord, funkar inte, har provat stänga av lösenordsskyddad delning, hjälper inte.
Hittade en guide som verkar vettig men det lockar mer att skaffa en nas som alla datorer kan läsa och skriva från oavsett vilka datorer som är igång för tillfället än att lägga en massa tid på något som kanske fungerar och om det fungerar kanske slutar att fungera.

Rätta mig gärna om jag har fel men är det inte så att en SMB-fildelning är en SMB-fildelning oavsett om den presenteras av en Windowsklient, en Windowsserver eller en valfri Sambabaserad server som ett NAS?
Du konfigurerar utdelningen en gång. Det som kan gå snett är konfigurations- eller miljöförändringar på klienterna, och dessa kan ske oavsett. Så i mitt tycke är det onödigt att kasta pengar på problemet om du inte vet att en annan server kommer ge ett annat beteende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Rätta mig gärna om jag har fel men är det inte så att en SMB-fildelning är en SMB-fildelning oavsett om den presenteras av en Windowsklient, en Windowsserver eller en valfri Sambabaserad server som ett NAS?
Du konfigurerar utdelningen en gång. Det som kan gå snett är konfigurations- eller miljöförändringar på klienterna, och dessa kan ske oavsett. Så i mitt tycke är det onödigt att kasta pengar på problemet om du inte vet att en annan server kommer ge ett annat beteende.

Ja det är sant, jag fick ju problem även med stickan i routern.
Vad skulle kunna göra så att jag inte kan få kontakt med den från en dator som det fungerade på innan jag startade om?
Lade till den som en lokal disk men nu när jag klickar på den eller skriver \\192.168.1.1 i adressfältet så får jag bara upp nått felmeddelande som jag inte kommer ihåg just nu. Skriver jag ip numret utan \\ så kommer jag åt routern i webläsaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeeyBee:

Jag har provat både ock, på min huvuddator har jag lösenord, funkar inte, har provat stänga av lösenordsskyddad delning, hjälper inte.
Hittade en guide som verkar vettig men det lockar mer att skaffa en nas som alla datorer kan läsa och skriva från oavsett vilka datorer som är igång för tillfället än att lägga en massa tid på något som kanske fungerar och om det fungerar kanske slutar att fungera.

Kolla brandväggen, prova stäng av den i den som är server. Regeln man behöver aktivera heter något i stil med "fil och skrivare delning smb-in"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DennisOlof:

Det här är en klassiker. Nätverket och delning av filer etc i Windows har alltid strulat sedan långt tillbaka i tiden, det är verkligen inte pålitligt. USB-pinnar och FTP funkar bättre än Windows nätverksdelning.

Självklart fungerar det alldeles utmärkt med smb i windows, men det förutsätter att du har kunskapen.

Jag kan också hävda att flygplan är opålitliga och aldrig fungerat eftersom jag inte har pilotkunskaper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Självklart fungerar det alldeles utmärkt med smb i windows, men det förutsätter att du har kunskapen.

Jag kan också hävda att flygplan är opålitliga och aldrig fungerat eftersom jag inte har pilotkunskaper.

Jo men ska man behöva ha motsvarande pilotutbildning för att dela filer i Windows?

På 90 talet kunde jag ägna dagar åt att installera och testa betaversioner av Windows Me bara för att det var roligt men nu som småbarnspappa och egenföretagare är tiden att lägga på sådant här i det närmaste obefintlig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JeeyBee:

Jo men ska man behöva ha motsvarande pilotutbildning för att dela filer i Windows?

Nej, men grundläggande kunskaper inom nätverk och windows hjälper.

Permalänk
Skrivet av JeeyBee:

Ja det är sant, jag fick ju problem även med stickan i routern.
Vad skulle kunna göra så att jag inte kan få kontakt med den från en dator som det fungerade på innan jag startade om?
Lade till den som en lokal disk men nu när jag klickar på den eller skriver \\192.168.1.1 i adressfältet så får jag bara upp nått felmeddelande som jag inte kommer ihåg just nu. Skriver jag ip numret utan \\ så kommer jag åt routern i webläsaren.

Så grejen är att en fildelning är ett servernamn plus en sökväg. Det finns inget som säger att en dator behöver presentera alla fildelningar den sköter.
Du behöver med andra ord kalla fildelningen något - säg "myshare" - så når du detta med \\192.168.1.1\myshare.

Jag gjorde ett snabbt webbsök som bekräftade min misstanke: sen några år tillbaka kräver moderna Windowsversioner att du förändrar en dators säkerhetspolicy för att det ska gå att ansluta "anonymt" mot en fildelning. Du bör alltså i absolut minsta fall göra följande:
- Skapa en lokal användare med ett lösenord på datorn där fildelningen ligger
- Ge denna användare Modify-rättigheter under Säkerhets-fliken för mappen du vill dela ut
- Skapa en fildelning av mappen, där du, beroende på hur paranoid du är ger "Alla" "Alla" rättigheter (då begränsas vad man får göra i den utdelade mappen av filsystemsrättigheterna enbart), eller ger den valda användaren rätt att läsa och skriva till utdelningen (vilket motsvarar "Modify" i NTFS-termer.

I det läget kan man ansluta till fildelningen (\\serveradress\utdelningsnamn) från andra maskiner om man känner till denna användares namn och lösenord.

Alternativt skapa användarkonton motsvarande alla dina kollegor på jobbet på "servern" och låt dem logga in med egna inloggningsuppgifter. Beroende på hur många kollegor du har och hur stor personalomsättningen är kan detta bli rätt jobbigt efter ett tag, i vilket fall det kanske är läge att köpa en Windows Server-licens eller investera i O365 om ni vill ha en Windowsintegrerad upplevelse. Det känns dock som lite överkurs om ni redan använder och trivs med GSuite.

Permalänk
Medlem

Tillbaka till routern externa lagringsfunktion, det är en wrt1900acs och jag kan inte hitta något i den som heter något med smb eller fildelning?
Testar nu på en annan dator och får inte någon kontakt med lagringen från den heller, får:

I routern ser det ut så här:

Har delat ut den och satt ett användarnamn och lösenord och det fungerar som sagt från en annan dator.
Stänga av brandväggen på datorn hjälper inte.
Stänga av brandväggen på routern hjälper inte heller.
Vad mer kan jag prova?

Permalänk
Skrivet av JeeyBee:

Tillbaka till routern externa lagringsfunktion, det är en wrt1900acs och jag kan inte hitta något i den som heter något med smb eller fildelning?
Testar nu på en annan dator och får inte någon kontakt med lagringen från den heller, får:
<Uppladdad bildlänk>
I routern ser det ut så här:
<Uppladdad bildlänk>
Har delat ut den och satt ett användarnamn och lösenord och det fungerar som sagt från en annan dator.
Stänga av brandväggen på datorn hjälper inte.
Stänga av brandväggen på routern hjälper inte heller.
Vad mer kan jag prova?

Stäng för allt i världen inte av brandväggen på routern: Fel utfört öppnar du ju routern för attacker från allt på Internet..
Samma med datorn: Det är (lite förenklat) poänglöst att stänga av brandväggen om det är en anslutning till en annan dator som inte fungerar.

Väldigt dum fråga: Har den dator som inte kan koppla sig till routern en IP-adress som inte börjar på 192.168.1? Har den över huvud taget nätverksanslutning till den här routern?

Permalänk
Medlem

Ja det förstår jag men man kan väl testa i 10 sekunder och se om det hjälper.
Allt ligger på samma nätverk och med endast en router som har dhcp aktiverat.
Just denna datorn är uppkopplad via wifi direct till routern medan den som fungerar är uppkopplad via wifi via en annan router som är inställd som accesspunkt utan dhcp aktiverat.

Jag kommer ju även åt routerns admin via webläsaren.

Permalänk
Medlem

Kanske borde lägga in DD-WRT på den istället och se om det hjälper? måste ju nästan vara routern som spökar på något vis?

Permalänk
Hedersmedlem

En del såna här mappdelningsfunktioner i routrar använder SMBv1 som är deaktiverat i windows 10 och måste aktiveras manuellt. Tänk bara på att det är osäkert och att det finns en väldigt bra anledning till att det inte är påslaget som default, flera ransomware har använt det för att sprida sig.

En annan sak att kontrollera är om nätverket klassats som publikt eller privat i windows, om det är satt som publikt blockeras all fildelning av windowsbrandväggen

Ni borde verkligen uppgradera eller slänga ut era windows 7 klienter, att ha dem i nätverket är en dålig ide då de inte får uppdateringar längre. Det skulle även kunna vara en källa till anslutningsproblem pga skiftande protokollversioner.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Många bra synpunkter och idéer från övriga här.
Vill även tipsa om att prova lägga till SMBn via CLI i stället. Av någon anledning har det alltid lirat bättre för mig än om man gör det via GUI - typiskt.

Testa detta kommandot, för att lägga till SMB sharen:
net use s: \\192.168.1.1\ \savecred \p:yes

Du kan även testa använda PowerShell kommandot:
Test-NetConnection -Port 445 192.168.1.1

För att se om porten är öppet för TCP.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

En del såna här mappdelningsfunktioner i routrar använder SMBv1 som är deaktiverat i windows 10 och måste aktiveras manuellt. Tänk bara på att det är osäkert och att det finns en väldigt bra anledning till att det inte är påslaget som default, flera ransomware har använt det för att sprida sig.

En annan sak att kontrollera är om nätverket klassats som publikt eller privat i windows, om det är satt som publikt blockeras all fildelning av windowsbrandväggen

Ni borde verkligen uppgradera eller slänga ut era windows 7 klienter, att ha dem i nätverket är en dålig ide då de inte får uppdateringar längre. Det skulle även kunna vara en källa till anslutningsproblem pga skiftande protokollversioner.

Ja det förklarar varför det fungerar utan problem på just den datorn då den kör Windows 7, det är en industridator som styr en maskin så jag vågar inte uppgradera den hur som helst utan att veta att det kommer fungera. Och att inte ha den i nätverket skulle vara väldigt tungjobbat.
Skulle iof kunna ha en egen router med wifi för datorerna som inte behöver internet utan bara behöver kunna enkelt dela filer till.

Används även smbv1 hos nasar eller skulle det förmodligen lösa problemet?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JeeyBee:

Skulle iof kunna ha en egen router med wifi för datorerna som inte behöver internet utan bara behöver kunna enkelt dela filer till.

Eller bara ta bort default gateway på dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Eller bara ta bort default gateway på dessa.

Du menar sätta ett fast ip och default gateway som 0.0.0.0?

Vad innebär det i praktiken?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JeeyBee:

Du menar sätta ett fast ip och default gateway som 0.0.0.0?

Vad innebär det i praktiken?

ungefär. Fast sätt inget alls på default gateway är ju mer standard. Egentligen kan du sätta precis vad som helst som inte är ip till er router.

Det innebär i praktiken att allt som inte är inom ert nätverk kommer antingen inte att skickas alls eller direkt "åt helvete" Maskinen blir utan internetförbindelse.

Låt dns vara kvar som den är innan. Alltså antingen router eller eventuell intern dns på någon server.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

ungefär. Fast sätt inget alls på default gateway är ju mer standard. Egentligen kan du sätta precis vad som helst som inte är ip till er router.

Det innebär i praktiken att allt som inte är inom ert nätverk kommer antingen inte att skickas alls eller direkt "åt helvete" Maskinen blir utan internetförbindelse.

Låt dns vara kvar som den är innan. Alltså antingen router eller eventuell intern dns på någon server.

Ok verkar vettigt, bra tips!
Det får bli utan default gateway och en nas.

Permalänk
Medlem

Känns som din router är från Dackefejden. Jag får nog hålla med om att en enkel nas typ https://www.inet.se/produkt/4302010/synology-ds120j skulle hjälpa dig utan att behöver lära sig för mycket. Och historiskt har Synology underhållit sina enheter länge (10år+) vilket gjort dem till bra val.

Ang din Windows 7 dator så skulle det väl vara bra om den isolerades på eget nätverk, men att ta bort default gateway är ett bra första steg. Annars en mer avancerad router skulle säkert inte vara en dum ide. Beror lite på ert arbetsflöde vad som skulle vara bäst

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Känns som din router är från Dackefejden. Jag får nog hålla med om att en enkel nas typ https://www.inet.se/produkt/4302010/synology-ds120j skulle hjälpa dig utan att behöver lära sig för mycket. Och historiskt har Synology underhållit sina enheter länge (10år+) vilket gjort dem till bra val.

Ang din Windows 7 dator så skulle det väl vara bra om den isolerades på eget nätverk, men att ta bort default gateway är ett bra första steg. Annars en mer avancerad router skulle säkert inte vara en dum ide. Beror lite på ert arbetsflöde vad som skulle vara bäst

Hah ja den är väl 8år gammal eller så, var ett stort fan av wrt54gl med DD_WRT och har faktiskt en sån igång också fortfarande som accesspunkt, och när denna kom som skulle vara uppföljaren så var jag tvungen att köpa den men den är sådär faktiskt.

Beställde en ds220j så finns det lite att utveckla om man vill.

en annan fråga, jag såg att man kunde konfigurera den att synca med google drive med lite pill men jag tänker att man även borde bara kunna ha den som en lokal disk på en dator som ändå alltid är igång och synka den med samma googledrive som jag använder i övrigt eller finns det någon nackdel med det?