Corsair MP700 blir blixtsnabb snurrdisk

Permalänk
Melding Plague

Corsair MP700 blir blixtsnabb snurrdisk

Med PCI Express 5.0-kompatibla SSD-enheter runt hörnet råkar Corsair låta fläktutrustad modell spinna iväg ett varv på webben.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Härligt att se vilken explosion av prestandaökning det det blivit på SSD enheter sedan de släpptes.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Triton242:

Härligt att se vilken explosion av prestandaökning det det blivit på SSD enheter sedan de släpptes.

Ja, överföra större filer. Men vi måste få bättre prestanda på läsning av många småfiler.
__
Har personligen ingen som helst intresse av att ha småfläktar i datorn igen, det måste lösas på ett annat sätt.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Ja, överföra större filer. Men vi måste få bättre prestanda på läsning av många småfiler.
__
Har personligen ingen som helst intresse av att ha småfläktar i datorn igen, det måste lösas på ett annat sätt.

Håller helt med, tänkte skriva det med men ville hålla mig lite positiv 😀

Permalänk
Avstängd

Får den plats under kyllösningen på pacmankortet?
Fläktkonstruktionen ser inte ut att ha en standardfläkt. Ska den slängas i sin helhet när fläkten skär?
Har de haft tävling i dummast idé vinner på Corsairs firmafest?

Permalänk
Medlem

Någon mer än jag som reagerat på att man slutat rapportera IOPS?
Det absolut bästa måttet för att säkerställa att en SSD faktiskt är bättre än en annan väljer man bara att skita i...

Hastigheten är helt ointressant

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Någon mer än jag som reagerat på att man slutat rapportera IOPS?
Det absolut bästa måttet för att säkerställa att en SSD faktiskt är bättre än en annan väljer man bara att skita i...

Hastigheten är helt ointressant

Håller med.

Ännu bättre hade varit sustained iops. Det viktigaste man tittar på är ju hur länge den klarar av vettig prestanda.. Minns den otäcka Intel 600p..

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Ja, överföra större filer. Men vi måste få bättre prestanda på läsning av många småfiler.

Man hör tyvärr ofta detta klagande mantra här. Men PCI-Express 5 och kraftig ökning av läsning av stora filer relaterar också till en ökning av "real world performance" utan att imponera i testerna av random småfiler. Kanske beror det på att majoriteten av filer på lagringsmedia inte är jättesmå utan faktiskt lite större än så.

Man kan titta på tidiga tester av t.ex. denna Phison E26, som har en liknande kyllösning som Corsair i nyheten, fast kanske något fulare.
https://hothardware.com/reviews/phison-e26-pcie-5-nvme-ssd-pr...

Citat:

Phison E26 PCIe Gen 5 SSD Preview: The Preliminary Verdict
Overall, in the synthetic benchmarks the Phison drive blew away the competition in sequential tests but didn't always lead in random accesses. Don't get it twisted, though: we're testing it against some of the fastest PCIe 4.0 SSDs around, and even at this early stage it keeps up with the pack.

Where we were much more impressed was with the drive's practical and real-world performance. It blew away the competition in both the 3DMark storage test as well as the PCMark productivity tests. That's surely thanks in part to its PCIe 5.0 interface, but there's no way that's the whole story here. Phison's hard work with the firmware likely plays a role, and the large 4GB LPDDR4 cache surely helps as well.

Permalänk
Skrivet av Fulci:

Man hör tyvärr ofta detta klagande mantra här. Men sanningen är att PCI-Express 5 och kraftig ökning av läsning av stora filer också relaterar till en ökning av "real world performance" utan att imponera i testerna av random småfiler access som du refererar till. Kanske beror det på att majoriteten av filer på lagringsmedia inte är jättesmå utan faktiskt lite större än så.

Man kan titta på tidiga tester av t.ex. denna Phison E26, som har en liknande kyllösning som Corsair i nyheten, fast kanske något fulare.
https://hothardware.com/reviews/phison-e26-pcie-5-nvme-ssd-pr...

Ser ut att vara mer än bara en "liknande" kylare, skulle inte förvåna mig om det faktiskt är exakt samma lösning, bara att corsair tryckt lite logotyper på sin

Permalänk

En undran..
Med PCI-E 5 och "maxat snabba SSD:er",
hade man "typ" kunnat använda dem ist för RAM-minne?
Någon gång i framtiden snart? Vad behövs?
4TB SSD-RAM, ja tack

Permalänk
Musikälskare

Jag skyr mindre fläktar som pesten

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Keeper of Traditions

Inte en chans att jag stoppar in en liten fläkt i datorn, tyst ska det vara.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Ryser när jag ser små fläktar. Dåliga erfarenheter av dessa. Låter mycket, håller inte länge och låter sen ännu mer.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Skrivet av Herr Kantarell:

Ryser när jag ser små fläktar. Dåliga erfarenheter av dessa. Låter mycket, håller inte länge och låter sen ännu mer.

Instämmer helt. Jag tror många av dagens ungdomar saknar erfarenhet av dessa små fläktar.
Annars funderar jag på kundgruppen? Men om kyllösningen är semipassiv så förstår jag. Säg att fläkten endast går igång vid extrem belastning, typ 2 gånger i veckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raprodent:

En undran..
Med PCI-E 5 och "maxat snabba SSD:er",
hade man "typ" kunnat använda dem ist för RAM-minne?
Någon gång i framtiden snart? Vad behövs?
4TB SSD-RAM, ja tack

Är en bit kvar, har för mig att DDR5 ligger runt 50GB/s.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raprodent:

En undran..
Med PCI-E 5 och "maxat snabba SSD:er",
hade man "typ" kunnat använda dem ist för RAM-minne?
Någon gång i framtiden snart? Vad behövs?
4TB SSD-RAM, ja tack

Då behöver man få mycket lägre latenser. Men man kan använda snabba SSD som cache till långsammare hårddiskar. Man använder RAM som filcache primärt och SSD sekundärt. Nu minns jag inte exakta siffran men har för mig det tog sisådär 20 gånger längre tid att påbörja läsning av filen från SSD än från RAM. Detta var då med någon intel optane för servrar som var optimerad för låga latenser och höga IOPS.

Men motsatsen är möjligt. Atr ha batteribackade RAM-minnen som lagringsenhet. Dyrt men snabbt.

Man kan stötta RAM med sin SSD, det kallas swap eller växlingsfil. Man vill undvika swappande då det blir långsamt. Bättre köpa mera RAM.

Man kan också laborera med komprimeting av data i RAM. På linux kan man köra zram swap. Då komprimerar man en del av RAM och swappar mot detta utrymme. Blir också långsamt men snabbare än swap mot disk. Gjorde det på en raspberry pi som inte kunde kompilera en programvara på grund av för lite RAM. Kompileringen crashade med felmeddelande om slut på minne. Med zram swap kompilerade den färdigt utan crash men det tog många timmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Härligt att se vilken explosion av prestandaökning det det blivit på SSD enheter sedan de släpptes.

Tycker du. Det är runt dubbla på 4K utan kö djup. 3ggr på de nyare sist jag kollade. Dvs 25MB/s på mina gamla SSD och 53MB/s
På min WD black som har 3000+ MB/s i Crystalmark.
Så lite mer än en duplicering i prestanda på runt 10år sedan sandfisken 2 som inte kunde simma kom utan fixad firmware.
Känns inte så imponerande. Några av mina MLC diskar presterar bra på 4k över sata. Den WD disken jag har tror jag är den som PS5an godkände först.
53,69 read och 217.18 write. (taget nu) Men för laddning år read viktigast. Sifrorna på nya diskar är bra och IO blir bättre. IO är det jag kollar efter oftast samt read 4k utan ködjup,

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Är en bit kvar, har för mig att DDR5 ligger runt 50GB/s.

Ja DDR5 6400 ligger på på 51.2 GB/s men det är i single channel. I dual channel blir det dubbelt upp.

https://www.softwareok.com/?seite=faq-This-and-That-or-Other&...

Permalänk
Medlem

Sedan jag började hjälpa folk med datorer har jag stött på förvånansvärt många "den stänger ned sig", och problemet var damm och hår från människa och djur i kylflänsar. Dessa små fläktar kommer inte vara ett undantag.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

De riktigt snabba och eventuellt kallare PCIe 5.0 diskarna kommer sannolikt inte förrän tidigast 2024 precis som när PCIe 4.0 introducerades 2019 och de bästa diskarna kom först 2022.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem

Jag skulle välja lite lägre överföringshastighet för att slippa fläkten. Frågan är om man ens kan kalla lagringen "solid state" när den är beroende av rörliga delar...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Ja DDR5 6400 ligger på på 51.2 GB/s men det är i single channel. I dual channel blir det dubbelt upp.

https://www.softwareok.com/?seite=faq-This-and-That-or-Other&...

Aha, tänkte inte på dual channel, bra sida med info 😊👍

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raprodent:

En undran..
Med PCI-E 5 och "maxat snabba SSD:er",
hade man "typ" kunnat använda dem ist för RAM-minne?
Någon gång i framtiden snart? Vad behövs?
4TB SSD-RAM, ja tack

Problemet där är främst latens och hållbarhet. Latens för SSDer mäts i µs medan RAM ligger runt 10-20 ns, d.v.s. RAM har i storleksordningen 1000-10000 gånger lägre åtkomsttid. Och skulle man använda SSD som RAM så kommer man snabbt skriva sönder dem eftersom de har ett rätt begränsat antal skrivcykler.

Permalänk
Medlem

Hur styrs fläkten på SSDn? Är det en liten fläkt-kontakt på SSDn, typ polo-pins eller måste man ha icue och en kontroll-låda för styra farten?.

Hur mycket värme genererar egentligen dom nya PCIe 5.0 SSDerna, eller är det bara koncentrerad värme, som ska vara under 60c.

Har för mig att m.2 kontakten bara är specad till 25w eller var det 12?

Visa signatur

Aopen H450A, MSI B450m
Ibland så skriver jag inte så fort.
Salt kan behövas om jag skrivit något efter 23:58

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raprodent:

En undran..
Med PCI-E 5 och "maxat snabba SSD:er",
hade man "typ" kunnat använda dem ist för RAM-minne?
Någon gång i framtiden snart? Vad behövs?
4TB SSD-RAM, ja tack

Till viss del fungerar det redan med PCI-E 3.0 och PCI-E 4.0 NVME SSD enheter.

RandomGamingHD släppte nyligen en video där han provar att köra en dator med bara 4GB DDR4 RAM och ändå lyckas köra en del moderna spel. Med varierande resultat... men generellt hyfsade genomsnitt (AVG).
Bl.a. 61 FPS i Cyberpunk 2077 på 4GB RAM !!!

Det hade jag inte trott.

Tror inte han nämnde vad han körde för lagring.
Men jag tror knappast det där hade funkat med 4GB RAM om han kört en mekanisk HDD.

Så SSD får swapa och agera virtuellt RAM och kompensera för bristen på faktiskt RAM...
...och det fungerar förvånansvärt väl.

Men det är ju fortfarande sämre än att faktiskt ha mer RAM.
Dels är RAM snabbare. Både i överföringshastighet och vid slumpvisa skrivningar/läsningar mindre filer.
Dels så klarar RAM mer eller mindre oändligt antal skrivningar/läsningar medan risken är större att man förr eller senare skriver sönder en SSD om datorn är svältfödd på RAM och måste swappa hela tiden.

Det omvända fungerar till viss del också.
Säg att du har en dator med "för mycket RAM" och sen bara mekanisk HDD.
Att starta upp datorn kommer gå långsamt.
Men när du använt den ett tag och mycket ligger cachat i RAM så är den inte alltid långsammare än dator med SSD.
Om just den data som behövs ligger cachad i RAM när den behövs så blir ju hastigheten samma oavsett vilket lagringsmedium den tidigare hämtades från.

Men generellt är det bättre att ha ett balanserat system.
Som exempelvis videon från RandomGaminginHD,
Generellt fick han bra genomsnitts FPS trotts bara 4GB RAM.
Men 1% Low och 0.1% Low var rätt dåliga i de flesta spel.

Ett obalanserat system blir lätt så. Att det är snabbt ibland.
Men drabbas hårdare när man träffar flaskhalsarna.

Permalänk
Medlem

Trodde först att det såg ut som ett ram chassi.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pepsin:

Jag skulle välja lite lägre överföringshastighet för att slippa fläkten. Frågan är om man ens kan kalla lagringen "solid state" när den är beroende av rörliga delar...

Med den definitionen vore inte t.ex. en CPU "solid state" eftersom den kräver extern kylning. Nä, det är fortfarande en SSD.

Men ja, det är ju en väldigt tradeoff i all elektronik, högre prestanda mot högre effekt vilket innebär högre värmeutveckling, och någonstans där kräver denna högre värmeutveckling aktiv kylning.

Permalänk
Medlem

more ewaste när den lilla fläkten dör om något år...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fulci:

Man hör tyvärr ofta detta klagande mantra här. Men PCI-Express 5 och kraftig ökning av läsning av stora filer relaterar också till en ökning av "real world performance" utan att imponera i testerna av random småfiler. Kanske beror det på att majoriteten av filer på lagringsmedia inte är jättesmå utan faktiskt lite större än så.

Man kan titta på tidiga tester av t.ex. denna Phison E26, som har en liknande kyllösning som Corsair i nyheten, fast kanske något fulare.
https://hothardware.com/reviews/phison-e26-pcie-5-nvme-ssd-pr...

Det var ju inte så imponerande. Man förväntar sig att det ska krossa motståndet.

"Verdict
Overall, in the synthetic benchmarks the Phison drive blew away the competition in sequential tests but didn't always lead in random accesses. Don't get it twisted, though: we're testing it against some of the fastest PCIe 4.0 SSDs around, and even at this early stage it keeps up with the pack."

För en normal användare bättre köpa gen4 och istället lägga pengar på t.ex. spel. Eller t o m köpa gen3 deal som t.ex. inet har nu.

I framtiden kanske det blir bra..

"This SSD is specifically tuned for DirectStorage-like workloads, so it would have been interesting to see how it holds up against other SSDs that haven't received such tuning when actual games using the technology arrive. We'll just have to wait until actual DirectStorage-enabled games hit the market, the first of which should be Square-Enix's Forspoken, releasing on January 24th"

Men spelet har ju inte ens DS1.1 utan 1.0. Meh. När och om DS 1.1 blir standard så finns det snabbare enheter, och de är också förmodligen billigare då.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Det var ju inte så imponerande. Man förväntar sig att det ska krossa motståndet.

"Verdict
Overall, in the synthetic benchmarks the Phison drive blew away the competition in sequential tests but didn't always lead in random accesses. Don't get it twisted, though: we're testing it against some of the fastest PCIe 4.0 SSDs around, and even at this early stage it keeps up with the pack."

För en normal användare bättre köpa gen4 och istället lägga pengar på t.ex. spel. Eller t o m köpa gen3 deal som t.ex. inet har nu.

I framtiden kanske det blir bra..

"This SSD is specifically tuned for DirectStorage-like workloads, so it would have been interesting to see how it holds up against other SSDs that haven't received such tuning when actual games using the technology arrive. We'll just have to wait until actual DirectStorage-enabled games hit the market, the first of which should be Square-Enix's Forspoken, releasing on January 24th"

Men spelet har ju inte ens DS1.1 utan 1.0. Meh. När och om DS 1.1 blir standard så finns det snabbare enheter, och de är också förmodligen billigare då.

Som sagt dom riktigt bra PCIe 5.0 diskarna kommer sannolikt först 2024 eller till och med 2025.

DirectStorage kommer för övrigt troligtvis bli den nya HD-certifieringen typ: DirectStorage-Ready, DirectStorage-Optimized. DirectStorage-Ultra, DirectStorage-Ultra Mega Ultimate etc.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]