Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Jag hatar det. Här har kommunen dessutom bestämt att alla ska sortera sina sopor i dubbla kärl vid tomtgränsen (villa alltså). Jag har inga principiella problem med det egentligen, men facket för pappersförpackningar och wellpapp/kartong är ganska litet och rymmer inte speciellt mycket mer än det man producerar mellan tömningarna. I samma veva så tog man även bort alla lokala återvinningsstationer för kartong, plastförpackningar etc som stod ute. Så nu måste man åka till stora återvinningscentralen och köa med alla andra för att göra sig av med kartonger och wellpapp, som pga detta gärna blir liggande hemma tills jag lackar ur och fyller bilen.

Hahaha känner igen frustrationen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzir:

Att det ska var så svårt att anställa folk idag. Vill ens folk jobba? Känns som att hälften av de som får chansen är dittvingade av arbetsförmedligen och de slutar efter ett par dagar pga eksem eller annan sjukskrivning. Jag är nöjd med jobbet och har inget emot att lära ut det men gärna till någon som vill lära sig yrket. Hur tänker folk?

Alla skall vara något "sexigt" som dokusåpadeltagare, YouTuber eller konstnär numera.

Permalänk
Medlem

Så himla tröttsamt... Har ett par helt nya samsung högtalare... Men för att fästa dom på väggen bakom soffan så behöver man en bult i 1/4"

Vart fasen får man tag i tumbultar/skruvar!?

Jag ville inte beställa online utan tänkte att jag bara sticker in i en butik... gick in på Hornach och dom sa "Nej nej, åk till biltema, dom har tum!"

Åker till Biltema, dom "Nej nej, men runt hörnet ligger Swedol, dom har!"

Åker till Swedol, dom går fram och visar mig sin tum-hylla. Helt tom. Dom säger till mig "Vi tänker ta bort den här hyllan."
"MEN! Åk till Axel Stark! Dom ligger 5 minuter här ifrån!"

Affären stänger precis när jag kommer dit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Så himla tröttsamt... Har ett par helt nya samsung högtalare... Men för att fästa dom på väggen bakom soffan så behöver man en bult i 1/4"

Vart fasen får man tag i tumbultar/skruvar!?

Jag ville inte beställa online utan tänkte att jag bara sticker in i en butik... gick in på Hornach och dom sa "Nej nej, åk till biltema, dom har tum!"

Åker till Biltema, dom "Nej nej, men runt hörnet ligger Swedol, dom har!"

Åker till Swedol, dom går fram och visar mig sin tum-hylla. Helt tom. Dom säger till mig "Vi tänker ta bort den här hyllan."
"MEN! Åk till Axel Stark! Dom ligger 5 minuter här ifrån!"

Affären stänger precis när jag kommer dit...

Är du säker på att det är vanlig 1/4"? Det kan vara kameragänga, d.v.s. samma som till kamerastativ.

Klaga hos den du köpte av att de inte kan leverera med metrisk gänga annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Är du säker på att det är vanlig 1/4"? Det kan vara kameragänga, d.v.s. samma som till kamerastativ.

Klaga hos den du köpte av att de inte kan leverera med metrisk gänga annars.

Åh, du får jättegärna hjälpa mig att tolka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Displayport. Vem kom på en så glappande helvetesstandard?

Trodde länge att mitt begagnade grafikkort var slitet, och provade med typ 3 kablar innan det funkade hjälpligt. Måste ha displayport för att få ut 4K i 60 Hz.

Så, köpte ett par andra begagnade kort egentligen för andra datorer, för att prova. Glapp där också, trots att de varit hdmi-anslutna.

Får köpa ett kort som klarar 4K i 60 Hz över hdmi uppenbarligen.

Vad var det för fel med VGA-kablar som man skruvade fast? Kunde inte sådant använts?

Displayport har ju kört länge med hullingar som håller fast kabeln i uttaget.
För att få bort kabeln måste man trycka in knappen på kontakten.
Har dom slutat med det?
Alla mina kablar har knapp på kontakten.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Alla skall vara något "sexigt" som dokusåpadeltagare, YouTuber eller konstnär numera.

Enligt sambons son (23) så skall jobben inte heller vara stressiga, eller innebära att man utsätter sig för baciller.

Permalänk
Skrivet av Chromatic:

Så himla tröttsamt... Har ett par helt nya samsung högtalare... Men för att fästa dom på väggen bakom soffan så behöver man en bult i 1/4"

Vart fasen får man tag i tumbultar/skruvar!?

Jag ville inte beställa online utan tänkte att jag bara sticker in i en butik... gick in på Hornach och dom sa "Nej nej, åk till biltema, dom har tum!"

Åker till Biltema, dom "Nej nej, men runt hörnet ligger Swedol, dom har!"

Åker till Swedol, dom går fram och visar mig sin tum-hylla. Helt tom. Dom säger till mig "Vi tänker ta bort den här hyllan."
"MEN! Åk till Axel Stark! Dom ligger 5 minuter här ifrån!"

Affären stänger precis när jag kommer dit...

Du tar upp ett problem som jag har haft med just skruvar och jag har generellt lagt märke till en sak.
Nästan "alla butiker" är idag anpassade för att maximera deras vinster, inget fel med detta. Förr i tiden så tog många butiker in saker som såldes väldigt dåligt, men butiken ville ha mycket i lagret. Så att kunder som brukade handla där visste att butiken hade ett stort utbud och produkten fanns troligen i butiken.

Nu idag så är det mer pris/kvalite som gäller och allt som säljs dåligt plockas bort. Där problemet är att typ alla butiker tänker så. Det leder till om man går till ett riktigt stort köpcenter och ska handla, det finns hur många butiker som helst som säljer det man vill ha.
Så kommer alla dessa butiker ungefär ha samma saker när det gäller verktyg och liknande.

*edit*
När det gäller bult så skulle jag ha en M6 (den vanligaste), gängad hela vägen och 50cm lång. Jag förstår att den närmsta pizzerian inte har en sådan bult att sälja till mig, men det var kört att hitta den någonstans inklusive svenska skruv/bult-butiker på nätet. Det blev att köpa en helgängad stång i kvalite 8.8 och svetsa på en mutter.

Bulten användes för att kunna spänna/sträcka en kedja. Det finns gott om liknande bultar på många maskiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Du tar upp ett problem som jag har haft med just skruvar och jag har generellt lagt märke till en sak.
Nästan "alla butiker" är idag anpassade för att maximera deras vinster, inget fel med detta. Förr i tiden så tog många butiker in saker som såldes väldigt dåligt, men butiken ville ha mycket i lagret. Så att kunder som brukade handla där visste att butiken hade ett stort utbud och produkten fanns troligen i butiken.

Nu idag så är det mer pris/kvalite som gäller och allt som säljs dåligt plockas bort. Ett problem är att typ alla butiker tänker så. Det leder till om man går till ett riktigt stort köpcenter och ska handla, det finns hur många butiker som helst som säljer det man vill ha.
Så kommer alla dessa butiker ungefär ha samma saker när det gäller verktyg och liknande.

Det är ett helvete rent ärligt!! Är så sne på detta nu. Ringt runt till 12 olika järnaffärer i stan och ingen har en enda jävla skruv i lager. Kan beställa från typ amazon och importera 10 skruvar för 250+ spänn men ska det verkligen vara så jävla svårt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Du tar upp ett problem som jag har haft med just skruvar och jag har generellt lagt märke till en sak.
Nästan "alla butiker" är idag anpassade för att maximera deras vinster, inget fel med detta. Förr i tiden så tog många butiker in saker som såldes väldigt dåligt, men butiken ville ha mycket i lagret. Så att kunder som brukade handla där visste att butiken hade ett stort utbud och produkten fanns troligen i butiken.

Nu idag så är det mer pris/kvalite som gäller och allt som säljs dåligt plockas bort. Där problemet är att typ alla butiker tänker så. Det leder till om man går till ett riktigt stort köpcenter och ska handla, det finns hur många butiker som helst som säljer det man vill ha.
Så kommer alla dessa butiker ungefär ha samma saker när det gäller verktyg och liknande.

*edit*
När det gäller bult så skulle jag ha en M6 (den vanligaste), gängad hela vägen och 50cm lång. Jag förstår att den närmsta pizzerian inte har en sådan bult att sälja till mig, men det var kört att hitta den någonstans inklusive svenska skruv/bult-butiker på nätet. Det blev att köpa en helgängad stång i kvalite 8.8 och svetsa på en mutter.

Bulten användes för att kunna spänna/sträcka en kedja. Det finns gott om liknande bultar på många maskiner.

M6x500 är defontivt inte standard. Tror M6 tar slut nånstans vid 100

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oxies Husse:

Enligt sambons son (23) så skall jobben inte heller vara stressiga, eller innebära att man utsätter sig för baciller.

Snart 42 och jag håller med sonen.

Varför vill du utsätta dig för baciller?

Sen att jobba i 40-50 år med stress låter inte heller speciellt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzir:

Att det ska var så svårt att anställa folk idag. Vill ens folk jobba? Känns som att hälften av de som får chansen är dittvingade av arbetsförmedligen och de slutar efter ett par dagar pga eksem eller annan sjukskrivning. Jag är nöjd med jobbet och har inget emot att lära ut det men gärna till någon som vill lära sig yrket. Hur tänker folk?

Pratade med en som jobbar på arbetsförmedlingen och hon sa att de som vill jobba får inte jobb för att de är för gamla (55+) och de andra vill ha jobb som inte kräver att man måste kliva ur sängen före 9 och de vill komma hem innan 17. De vill inte bli trötta eller svettas, sånt gör man på gymmet, och de vill absolut inte vara tvungna att vara artiga mot en massa okända människor.
Vad finns det för jobb åt sådant folk? Det sista kravet gör ju att inte ens kung eller drottning passar och förresten är ju de jobben redan tagna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Panzir:

Att det ska var så svårt att anställa folk idag. Vill ens folk jobba? Känns som att hälften av de som får chansen är dittvingade av arbetsförmedligen och de slutar efter ett par dagar pga eksem eller annan sjukskrivning. Jag är nöjd med jobbet och har inget emot att lära ut det men gärna till någon som vill lära sig yrket. Hur tänker folk?

Som arbetsgivare har man ju en sak man kan göra om man har svårt med rekrytering: Gör jobbet mer attraktivt. Om det handlar om att höja lönen, förbättra arbetsmiljön, erbjuda hyfsade villkor, erbjuda andra förmåner, flytta arbetsplatsen till en mer attraktiv plats, byta ut en dum chef, en kombination eller vad som spelar ingen roll. Dagens ungdomar tar inte skitjobb för skitbetalt och det är bara ett problem om man lever på att ge skitbetalt för skitjobb.

Sen finns det förstås mer eller mindre bortskämda tonåringar som gärna lever på sina föräldrar upp i medelåldern också, men de kommer inte att ta ett jobb oavsett tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Åh, du får jättegärna hjälpa mig att tolka.
<Uppladdad bildlänk>

Det jag ser är att det är ett hål för 1/4” i högtalaren som väggfästet ska passa i, denna skruv borde följa med

Du måste inte fästa väggfästet i väggen med sådan skruv vad jag vet

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det jag ser är att det är ett hål för 1/4” i högtalaren som väggfästet ska passa i, denna skruv borde följa med

Du måste inte fästa väggfästet i väggen med sådan skruv vad jag vet

Ja precis skruven behövs för att sätta fast högtalaren i väggfästet. Lyckades lösa det nu med lite fusk.
Skruven följde inte med...

Att fästa högtalaren i väggen är en "optional" sak. Finns inga väggfästen som är officiella heller utan man får köpa något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Åh, du får jättegärna hjälpa mig att tolka.
<Uppladdad bildlänk>

Citat:

Stativgänga är den gänga som används för att montera kameror (eller annan utrustning) på stativ.

Det finns två storlekar: 1/4"-20 UNC och 3/8"-16 UNC där den förstnämnda är den mindre och vanligaste av dem.

D.v.s. precis den gänga som finns på många kameror, knalla in på "Elpygmen" eller något liknande ställe och leta efter lämpliga fästen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Stativg%C3%A4nga

Wikipedialänk.
Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Pratade med en som jobbar på arbetsförmedlingen och hon sa att de som vill jobba får inte jobb för att de är för gamla (55+).

Eftersom chefer är i huvudsak under 55+, framförallt på mellannivå, så är de rädda att de får in en person som kan mer och kan sätta emot när det tas beslut som inte fungerar och som skall drivas igenom oavsett kostnad. De är helt enkelt rädda att förlora sin chefsposition.

Personligen så är jag inte ute efter att ställa till problem för en normalt funtad chef som förstår att denne har en uppgift att samordna medarbetarna och ta hand om all "oteknisk" hantering. För min del är det inte ett självändamål att bli chef utan mitt mål är att ha en omfattande teknisk kompetens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oxies Husse:

Enligt sambons son (23) så skall jobben inte heller vara stressiga, eller innebära att man utsätter sig för baciller.

OK, låter som om han skall vara truckförare i en gruva eller provtagare i en process. Köra/Gå samma runda dag ut och dag in och transportera material.

Men det får väl inte bullra eller vara dammigt heller.

Permalänk
Medlem

Vi sitter på ett teknikforum och folk kallar ssd för disk. Ibland är det verkligen svårt att förstå om det är hårddisk eller ssd folk pratar om. Ssd-disk som många skriver torde ju vara sshd, dvs en solid-state hybrid drive......

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

D.v.s. precis den gänga som finns på många kameror, knalla in på "Elpygmen" eller något liknande ställe och leta efter lämpliga fästen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Stativg%C3%A4nga

Visste inte att det hette stativgänga... är ju bara en vanlig 1/4"
Önskar jag vetat detta, dock lite knapert att hitta ändå.

Permalänk
Snusfri

När man har 128GB RAM och det tar slut vid en rendering så burken laggar.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Precis köpt radhus och är fullt igång med att renovera. .
Remsa längts upp på tapeten - vem tyckte det var en bra idé? Är på sista rummet och mitt tålamod har nått gränser jag inte trodde jag hade, men snart brister det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Precis köpt radhus och är fullt igång med att renovera. .
Remsa längts upp på tapeten - vem tyckte det var en bra idé? Är på sista rummet och mitt tålamod har nått gränser jag inte trodde jag hade, men snart brister det.

Den klassiska bården (antar jag).
Vad är det du fastnar på?

Antingen så river man nu ner tapeten och så tar man ju så klart bården också.
Eller så hyvlar kan skarvar och spacklar, samma med bården.
Eller så åker renoveringsgips/renoveringstapet upp och bården blir även här ett icke problem.

Permalänk
Skrivet av THB:

När man har 128GB RAM och det tar slut vid en rendering så burken laggar.

640K ought to be enough for anybody! Det är du som jobbar fel. Testa och sänk upplösningen till en alphanumeric display med 2 *16 tecken och du ser att det flyter på:
https://www.electrokit.com/produkt/lcd-2x16-tecken-tn-led/?gc...
Ja det finns många internettrolls som påstår att man behöver ha bättre upplösning än så!

Annars dagen gnäll. Gå ut och äta med omständliga personer.
Det är roligt att gå ut att äta tillsammans med bekanta, speciellt bekanta som inte bor i samma stad och man kan få visa dem roliga matställen.
Det som inte är roligt om de är väldigt omständliga när man ska äta. Man åker till en restaurang, någon i gruppen vill ej äta där för det är för mycket folk, en annan restaurang som man gillar kommer de med någon ursäkt de ej gillar dagens. Och så håller det på.
Det förstör det hela roliga och hålla på så och vela och timmarna går. Inte ens besöka en hamburgerrestaurang är enkelt, någon gillar ej produkt X i en restaurang, där produkt X kan vara Pommes frites, milkshake etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

.... dagen gnäll. Gå ut och äta med omständliga personer.
Det är roligt att gå ut att äta tillsammans med bekanta, speciellt bekanta som inte bor i samma stad och man kan få visa dem roliga matställen.
Det som inte är roligt om de är väldigt omständliga när man ska äta. Man åker till en restaurang, någon i gruppen vill ej äta där för det är för mycket folk, en annan restaurang så gillar kommer de med någon ursäkt de ej gillar dagens. Och så håller det på.
Det förstör det hela roliga och hålla på så och vela och timmar går. Inte ens besöka en hamburgerrestaurang är enkelt, någon gillar ej produkt X i en restaurang, där produkt X kan vara Pommes frites, milkshake etc.

Vi var ett gäng som brukade äta lunch tillsammans och i gänget var ett gift par där frun var extremt omständlig. Ingenting dög. Hon hade alla möjliga orsaker, de flesta var som hämtade från olika s.k. hälsosajter. När vi andra var färdiga hade hon ännu inte hunnit bestämma sig för någonting att äta, så vanligtvis gick vi ifrån restaurangen utan att hon fått i sig någon mat. Hur hon fick i sig mat vet jag inte, hon fick det aldrig på våra luncher i alla fall.
En dag frågade jag hennes man vad som var fel och han suckade och svarade: "Man måste lida för sin övertygelse... Och hon har mer än en."

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Den klassiska bården (antar jag).
Vad är det du fastnar på?

Antingen så river man nu ner tapeten och så tar man ju så klart bården också.
Eller så hyvlar kan skarvar och spacklar, samma med bården.
Eller så åker renoveringsgips/renoveringstapet upp och bården blir även här ett icke problem.

Jag vill bara ha bort bården för att sedan spackla och måla. Tack för tipset med hyveln!

Permalänk
Medlem

Betala P, satt ur funktion (går inte att logga in) med senaste uppdateringen. Det är ju bra när det tar typ två sekunder med obetald avgift innan bilen är lappad.

Permalänk
Avstängd

Varför kan ingen bygga ett simpelt tidsrapporteringssystem? Vi kör IFS som är riktigt dåligt, men inte det sämsta jag haft, dock verkar det ha ändrats nu till det sämre. I torsdags jobbade jag fyra timmar och vabbade fyra timmar. Den vanliga proceduren är att fylla i detta och sen ändra för uträkningen blir alltid konstig. Men idag fick jag inte ändra det jag skrivit in så resultatet blev:

Hur kan systemet vara så fruktansvärt dumt? Jag fyllde i att jag jobbade 0730-1130 (vilket blir fyra timmar), paus för lunch (den är påtvingad och tar man inte med den i beräkningen så blir det mer fel) och sen VAB 1230-1630 (det blir också fyra timmar ffs). Det är det enda jag fyllt i, ett tidsspann på fyra timmar för arbete och ett på fyra timmar för VAB. Så varför får jag 4,5 timmar arbetat, varav en halvtimme tas från flexbanken, och bara 3,5 timmar VAB? Jag har redan ansökt om fyra timmar VAB så rent tekniskt är ju detta ett brott. Nåväl, detta är det normala som sagt, varje gång jag vabbat del av dag får jag gå in och ändra intervallen tills resultatet blir vad jag vill ha, men nu fick jag inte det längre. Hur smart är det? Bygga ett system där det alltid blir fel först, och sen ta bort möjligheten att korrigera?

Permalänk
Medlem

@snajk det verkar som att du inte riktigt lärt dig hur du ska rapportera i systemet. Vi är ju i för sig i gubbtråden så det är nog inte konstigt då äldre brukar ha svårt förd dessa system. Kontakta företagets administratör så hjälper de och förklarar för dig till nästa gång?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lindahlj:

@snajk det verkar som att du inte riktigt lärt dig hur du ska rapportera i systemet. Vi är ju i för sig i gubbtråden så det är nog inte konstigt då äldre brukar ha svårt förd dessa system. Kontakta företagets administratör så hjälper de och förklarar för dig till nästa gång?

Ingen har lärt sig detta för det går inte att lära sig, då deras uträkningar inte går ihop. Alla mina kollegor säger exakt samma sak, att det alltid tar minst tre försök för att få timmarna att stämma om man inte rapporterar hela dagar närvaro eller frånvaro. Så varför plocka bort möjligheten att korrigera?

Tidigare version av systemet tillät en att gå in på en flik som bara var rena timmar, alltså helt skippa klockslag och bara fylla i timmarna per dag. Jag gjorde detta ett tag efter tips från en kollega, tills lönekontoret skällde ut mig för det var inte ok av någon anledning. Nu har systemet uppdaterats och denna flik finns inte längre.

Jag bad min chef fixa det åt mig, han är rätt på med tidrapporteringen, det händer då och då att han fyller i åt mig för att jag sitter på en VPN eller liknande på måndagsmorgonen och inte kan rapportera föregående vecka just då exempelvis, men han hade inte heller access till att korrigera detta så vi får se hur det blir. Om jag och alla andra behöver maila lönekontoret varje gång det blir fel så lär de byta system rätt fort i alla fall. Men samtidigt är mitt företag rätt bra på att släta över sådana saker. Exempelvis hade vi en rapporteringskod tidigare som var "IT-problem" typ, vilket var jättebra för då kunde man hänvisa dit när man fick skit för att saker inte var klara eller liknande: "Jag la ju elva timmar på IT-strul förra veckan så när skulle jag ha jobbat med detta tycker du?" Men de tog bort den, jag antar för att de inte ville se problemet.