Permalänk
Medlem

Hjälp att bygga en dator

Tjena gott folk, jag hade tänkt att bygga en ny dator på Inet men tyvärr så är jag helt okunnig om vilka delar som går med vad, prestanda, specifikationer och "bottlenecking" och diverse andra termer. Mina enda riktiga önskemål är att jag vill ha minst 2 TB minne och kunna spela nya spel på hög grafik och med stabil fps, min budget är 30000 så om det fanns någon som hade kunnat hjälpa mig välja ut alla komponenter så hade jag varit evigt tacksam
Ps Behöver vara wifi kompatibelt då jag inte kan dra fram ethernet

*Trådd flyttad till köpråd /Vzano, Mod*
Permalänk
Medlem
Skrivet av Stejfan:

Tjena gott folk, jag hade tänkt att bygga en ny dator på Inet men tyvärr så är jag helt okunnig om vilka delar som går med vad, prestanda, specifikationer och "bottlenecking" och diverse andra termer. Mina ända riktiga önskemål är att jag vill ha minst 2 TB minne och kunna spela nya spel på hög grafik och med stabil fps, min budget är 30000 så om det fanns någon som hade kunnat hjälpa mig välja ut alla komponenter så hade jag varit evigt tacksam

https://www.inet.se/datorbygge/b1354894/help

Om du kan sätta i ett grafikkort själv, kan du skaffa xtx från amazon för 2k till

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/datorbygge/b1354896/stejfan

Enda du kanske vill göra är att vänta och ändra processorn till 7800X3D när den har släppts

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stejfan:

Tjena gott folk, jag hade tänkt att bygga en ny dator på Inet men tyvärr så är jag helt okunnig om vilka delar som går med vad, prestanda, specifikationer och "bottlenecking" och diverse andra termer. Mina enda riktiga önskemål är att jag vill ha minst 2 TB minne och kunna spela nya spel på hög grafik och med stabil fps, min budget är 30000 så om det fanns någon som hade kunnat hjälpa mig välja ut alla komponenter så hade jag varit evigt tacksam

Ska det ingå skärm och all kringutrustning (mus, tangentbord, skärm, router)?
Vilken upplösning vill ha/har du på skärm? 1080, 1440 el 4k? Desto högre upplösning desto bättre grafikkort behöver du. Ska du maxa allt på 4k kostar bara grafikkortet ca 15 kkr eller mer.
Ska windows ingå?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Mus och diverse utrustning har jag, för tillfället har jag 1080 skärmar men planerar att skaffa 1440 inom snar framtid, Windows och montering ska ingå

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Fan, glömde att nämna att det behöver vara wifi kompatibelt då jag inte kan dra någon ethernet kabel till min pc

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/35UPAXnkbr-ZQRhBlc83eQOmG0Y/namnlos