Permalänk
Medlem

Har media omvandlare switch funktion?

Jag har en mediaomvandlare på väggen. Dess LAN1 och LAN2 går vidare till uttag i lägenheten. Om jag kopplar min router till LAN3 på omvandlaren, då hittar inte saker som kopplas till uttagen i lägenheten fram till routern. Funkar inte omvandlaren som en switch? Måste jag verkligen dra ut 1 och 2 ur omvandlaren och stoppa dem i routern istället?

Permalänk
Medlem

Osäker på om omvandlaren har switch, men som svar på din fråga, ja, det måste du.

De kan inte gå "bakvägen" in i routern, måste kopplas in i routern eller i en switch som är kopplad i routern.

Permalänk

generellt sett är det inte någon switch i fiberomvandlaren/tjänstefördelaren.

och ska alla portarna anslutas så måste du bli tilldelat ett ip för varje port från din internetleverantör vilket de sällan gör är väldigt sällan de ens ger 2 ip-nummer så brukar bara vara port 1 som fungerar att använda (i många fall är port 2-4 avsedda för iptv, iptele osv dessutom).

det korrekta sättet är att ha din router först i ledet mot internet och sen allt annat kopplat i routerns switch så du bara behöver ett ip från leverantören för alla inkopplade enheterna.

så sätt din router på väggen brevid fiberomvandlaren/tjänstefördelaren eller vad det nu var och koppla alla dina uttag i lägenheten i routerns switch istället

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows