Underskattade funktioner på iPhone. Tex vitpunkt

Permalänk
Medlem

Underskattade funktioner på iPhone. Tex vitpunkt

Hej.

Vill dela om en funktion som jag tycker är för lite känd på iPhone.
Det är att ”aktivera” vitpunkt och kunna göra skärmen mörkare/ de vita mindre ljust.
Som småbarnsförälder har funktionen möjliggjort att jag kan ligga med mobilen när barnen somnat utan att de blir för ljust. Men funktionen är också trevlig att ”aktivera” när det är mörkare: skärmen blir snällare för ögonen. Även när den vanliga ljusstyrkan inte är på lägsta nivån.

Hitta dit:
- inställningar
- Hjälpmedel
- Skärm och textstorlek
- ”Aktivera” Vitpunkt
- Jag föredrar 80-90%.

Genväg:
”Aktivera” en ”genväg” i kontrollcenter (när man drar ner från höger skärmkant)
- inställningar
- Hjälpmedel
- Hjälpmedelsgenväg
- Bocka i ”Vitpunkt”.

Om endast ”Vitpunkt” är markerad, behövs bara ett klick för att aktivera senast inställd Vitpunkt.
Om flera hjälpmedel är markerade krävs två klick.

Använder ni vitpunkt?

Har ni någon funktion på iPhone ni tycker borde ha mer uppmärksamhet?

(Jag tar gärna emot hjälp om att anmäla eller hur anmäla inlägget till moderator)

Permalänk
Medlem

Några saker jag kommer att tänka på som underlättar:

- Scrolla till toppen genom att trycka på klockan/statusbaren. Funkar i de flesta appar.
- Långtryck och dra i scrollbaren för att snabbt scrolla.
- Kopiera text var som helst genom att ta en screenshot, markera texten och därefter kasta screenshoten. Går också att kopiera bilder.
- Långtryck på mellanslag för att flytta textmarkören i valfri riktning.
- Öppna appar direkt från låsskärmen genom att dra ner och söka på namnet.
- Göra uträkningar direkt i sökfönstret istället för att öppna kalkylatorn.
- För specialtecken: tryck på 123 nere till vänster och dra sedan tummen till tecknet utan att släppa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpazzz:

Hej.

Vill dela om en funktion som jag tycker är för lite känd på iPhone.
Det är att ”aktivera” vitpunkt och kunna göra skärmen mörkare/ de vita mindre ljust.
Som småbarnsförälder har funktionen möjliggjort att jag kan ligga med mobilen när barnen somnat utan att de blir för ljust. Men funktionen är också trevlig att ”aktivera” när det är mörkare: skärmen blir snällare för ögonen. Även när den vanliga ljusstyrkan inte är på lägsta nivån.

Hitta dit:
- inställningar
- Hjälpmedel
- Skärm och textstorlek
- ”Aktivera” Vitpunkt
- Jag föredrar 80-90%.

Genväg:
”Aktivera” en ”genväg” i kontrollcenter (när man drar ner från höger skärmkant)
- inställningar
- Hjälpmedel
- Hjälpmedelsgenväg
- Bocka i ”Vitpunkt”.

Om endast ”Vitpunkt” är markerad, behövs bara ett klick för att aktivera senast inställd Vitpunkt.
Om flera hjälpmedel är markerade krävs två klick.

Använder ni vitpunkt?

Har ni någon funktion på iPhone ni tycker borde ha mer uppmärksamhet?

(Jag tar gärna emot hjälp om att anmäla eller hur anmäla inlägget till moderator)

Sweet, detta ska användas på iPaden jag har i sängen! Har länge tyckt att lägsta ljudnivå är för stark, så det här är mycket välkommet

Tack!

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Kör inte iphone sj längre, men en sak jag saknar som jag använde för jämnan var att dubbeltappa på hemknappen(när den fanns) för att flytta ner allt på skärmen några cm. Det gjorde telefonen extremt smidig att använda med bara en hand då man alltid kunde nå toppen av skärmen

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Kör inte iphone sj längre, men en sak jag saknar som jag använde för jämnan var att dubbeltappa på hemknappen(när den fanns) för att flytta ner allt på skärmen några cm. Det gjorde telefonen extremt smidig att använda med bara en hand då man alltid kunde nå toppen av skärmen

Samma funktion får man numera genom att svepa nedåt på ”hemstrecket”

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Samma funktion får man numera genom att svepa nedåt på ”hemstrecket”

Vad trevligt! Hade önskat något liknande när man kör en större androidskärm, rätt enerverande att behöva skjuta runt telefonen i handen

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Simpazzz:

Hej.

Vill dela om en funktion som jag tycker är för lite känd på iPhone.
Det är att ”aktivera” vitpunkt och kunna göra skärmen mörkare/ de vita mindre ljust.
Som småbarnsförälder har funktionen möjliggjort att jag kan ligga med mobilen när barnen somnat utan att de blir för ljust. Men funktionen är också trevlig att ”aktivera” när det är mörkare: skärmen blir snällare för ögonen. Även när den vanliga ljusstyrkan inte är på lägsta nivån.

Hitta dit:
- inställningar
- Hjälpmedel
- Skärm och textstorlek
- ”Aktivera” Vitpunkt
- Jag föredrar 80-90%.

Genväg:
”Aktivera” en ”genväg” i kontrollcenter (när man drar ner från höger skärmkant)
- inställningar
- Hjälpmedel
- Hjälpmedelsgenväg
- Bocka i ”Vitpunkt”.

Om endast ”Vitpunkt” är markerad, behövs bara ett klick för att aktivera senast inställd Vitpunkt.
Om flera hjälpmedel är markerade krävs två klick.

Använder ni vitpunkt?

Har ni någon funktion på iPhone ni tycker borde ha mer uppmärksamhet?

(Jag tar gärna emot hjälp om att anmäla eller hur anmäla inlägget till moderator)

Samma taktik men annan funktion är att dra igång rött filter 1-2h innan sängdags. Att eliminera det blåa ljuset från mobilen gör att skärmens ljus inte fuckar upp hjärnan som tror att det fortfarande är dag.

Aktivera snabbfunktion så att rött filter aktiveras/avaktiveras med trippeltryckning på låsknappen.

Hjälper ju såklart inte om man sitter vid datorn istället

Visa signatur

Mr. Scriptman