Annan person öppnar telefon via Face-ID

Permalänk
Medlem

Annan person öppnar telefon via Face-ID

Någon som varit med om att en person kan öppna en annan persons telefon med Face-ID. Har varit med om det med en iPhone 11. Någon som vet om Face-ID tekniken är förbättrad i t.ex. iPhone 13 och iPhone 14?

Permalänk
Medlem

Har en 11:a och aldrig lyckats få nån annan att låsa upp med ett annat ansikte än mitt eget.
Misslyckas man x antal gånger så får man ju till slut låsa upp med ett pinkod, osäker på hur många gånger det måste till dock. Misslyckas man därefter med felkod 3 gånger så låser den sig i 5min tror jag. Varit med om det en gång på fyllan.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

vet att en polares telefon gick att låsa upp med en bild på hans syster...

men tror de var när faceid var relativt nytt och ingen aning om vilken modell på telefonen alla ser ju lika dana ut...
de borde ha fixat det nu kan man tycka men har inte pratat med han på några år vet inte äns om han har en ifåne längre men jävlar va vi skratta när han sa de.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Har man en tvilling så kanske man ska undvika face-id

Permalänk
Medlem

Jag har bara hört talas om att man kan låsa upp med en bild på någons ansikte eller ögon men det kanske är gammalt nu?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag har bara hört talas om att man kan låsa upp med en bild på någons ansikte eller ögon men det kanske är gammalt nu?

På iPhone? Om man använder Face unlock på Android så kan man göra det med en bild på facet men det har mig veterligen inte gått på iPhone.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd

Alla former av ansiktsupplåsning är ju osäkra. Apple påstår att de har en väldigt bra lösning, vilket säkert stämmer, men det är ju fortfarande inte säkert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Alla former av ansiktsupplåsning är ju osäkra. Apple påstår att de har en väldigt bra lösning, vilket säkert stämmer, men det är ju fortfarande inte säkert.

Är iallafall tillräckligt säkert så att Bank-ID accepterar att man kan använda Face-ID vid legitimering/betalning, samma som med fingeravtryck

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Inte som så att personen har tillgång till din lösenkod och lagt till sitt egna ansikte också?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jnsson:

Är iallafall tillräckligt säkert så att Bank-ID accepterar att man kan använda Face-ID vid legitimering/betalning, samma som med fingeravtryck

Så är det, och de kräver inte Iphone utan det funkar på Android också. Men även fingeravtryck är ju ganska osäkert, speciellt på en sådan enhet som man ofta har i handen och således kommer att vara täckt av de fingeravtryck man behöver för att låsa upp den.

Allt handlar ju om en avvägning mellan säkerhet och bekvämlighet. Jag använder fingeravtryck trots att jag är medveten om att det inte är särskilt säkert, men antalet försök är ju begränsat och jag har ställt in det så att pinkod behövs ganska ofta. Ansiktsupplåsning störde mig dock då det inte krävdes en aktiv handling på något sätt för att låsa upp telefonen så någon kunde låsa upp min telefon genom att hålla den mot mitt ansikte exempelvis. Fingeravtrycket går ju också att komma åt, om jag skulle vara riktigt berusad eller något förstås, men det känns ändå som det är större chans att jag märker av det. Ansiktet kan ju låsa upp telefonen på lite avstånd, och den kan ju vara i mörker så jag inte ens ser att någon håller upp telefonen eller så. Sen att man ibland vill kolla sin låsskärm utan att låsa upp är ju också ett problem då det inte funkar med ansiktsupplåsning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Är iallafall tillräckligt säkert så att Bank-ID accepterar att man kan använda Face-ID vid legitimering/betalning, samma som med fingeravtryck

Ska tilläggas att det är ju kombinationen av att någon har tillgång till enheten och ett tillräckligt likt ansikte som gör att det anses tillräckligt säkert.

Vi är ju långt ifrån den tekniken att vi skulle tillåta enbart ansiktsigenkänning.

Permalänk

I princip alla biometriska lås suger oavsett konstruktion. Och problemet är att polisen kan tvinga en att låsa upp dessa enheter, lösenord kan de däremot ej tvinga en att lämna:
lagförslaget: https://www.tv4.se/artikel/4PWRmn6xoXy8Ze0IBTe2O1/foerslaget-...
Som nu är genomfört: https://www.youtube.com/watch?v=uzgYbrzsw1o (han på youtube är en känd advokat)

Det enda är om man väljer att låsa upp telefonen med en kroppsdel som polisen inte vill ta på eller ens skulle fundera om denna används som ansiktsbild/fingeravtryck.

Så använd inte ansiktet till faceId på er iPhone, välj en annan kroppsdel för att låsa upp telefonen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Så är det, och de kräver inte Iphone utan det funkar på Android också. Men även fingeravtryck är ju ganska osäkert, speciellt på en sådan enhet som man ofta har i handen och således kommer att vara täckt av de fingeravtryck man behöver för att låsa upp den.

Face-IDs motsvarighet på Android går inte att använda för legitimering /signering i Bank-ID appen så där har du fel

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jnsson:

Face-IDs motsvarighet på Android går inte att använda för legitimering /signering i Bank-ID appen så där har du fel

Ja där hade jag fel. Jag hade för mig att det funkade med en gammal Samsung jag hade, men antingen så minns jag fel eller så har de ändrat på det sedan dess.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

I princip alla biometriska lås suger oavsett konstruktion. Och problemet är att polisen kan tvinga en att låsa upp dessa enheter:
lagförslaget: https://www.tv4.se/artikel/4PWRmn6xoXy8Ze0IBTe2O1/foerslaget-...
Som nu är genomfört: https://www.youtube.com/watch?v=uzgYbrzsw1o

Det enda är om man väljer att låsa upp telefonen med en kroppsdel som polisen inte vill ta på eller ens skulle fundera om denna används som ansiktsbild/fingeravtryck.

Så använd inte ansiktet emot faceId på er iPhone, välj en annan kroppsdel för att låsa upp den!

Bäst att börja köra med typ vänster lillfinger då. Så kan de bända upp tummarna och pekfingrarna bäst de vill för telefonen kommer ändå kräva pin när de kommer till det faktiska låsfingret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ja där hade jag fel. Jag hade för mig att det funkade med en gammal Samsung jag hade, men antingen så minns jag fel eller så har de ändrat på det sedan dess.

Har aldrig gått på Android

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

...
Så använd inte ansiktet till faceId på er iPhone, välj en annan kroppsdel för att låsa upp telefonen!

En annan kroppsdel...

Skulle vilja se polisens ansikte att de skulle behöva testa även "denna" kroppsdel för att låsa upp telefonen.