Permalänk
Skrivet av nosilica:

I jakt på att få bort flussmedel från en switch har jag tvättat bort smörjmedlet i ett par switchar =\ (tips att inte dränka dem i alkohol!)

Varken inet eller webhallen har sina i lager här i Malmö, så någon som vet var man kan köpa switch lube i butik här typ i helgen? Nyinflyttad så vet inte om jag missat någon butik

Kbnordic.se
Smord.store
Maxgaming.se

Är de som har bäst utbud i Sverige när det kommer till custom keyboards.

Jahaaa, I butik... Ja nä inget jag rekommenderar men finns grejer som funkar hos biltema.

Permalänk
Medlem

Var det någon som slog till på en Zoom65? Själv gjorde jag en helomvändning och beställde Mode Envoy istället trots den svindyra frakten. Levereras förhoppningsvis enligt prognos i Juni.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk

Kanske någon annan har frågat samma fråga som mig.

Om jag har en switch som jag tycker är lite för lätt när jag trycker ner min tangent, skulle det hjälpa att byta "springs" på mina switchar för att göra den lite anning tyngre? Kommer det att resulterar att nedtryckning blir lite tyngre?

Alex

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirAlex18:

Kanske någon annan har frågat samma fråga som mig.

Om jag har en switch som jag tycker är lite för lätt när jag trycker ner min tangent, skulle det hjälpa att byta "springs" på mina switchar för att göra den lite anning tyngre? Kommer det att resulterar att nedtryckning blir lite tyngre?

Alex

Ja, det är ju ett alternativ

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av SirAlex18:

Kanske någon annan har frågat samma fråga som mig.

Om jag har en switch som jag tycker är lite för lätt när jag trycker ner min tangent, skulle det hjälpa att byta "springs" på mina switchar för att göra den lite anning tyngre? Kommer det att resulterar att nedtryckning blir lite tyngre?

Alex

Jag skulle rekommendera att köpa switchar som har lite tyngre fjädrar från fabrik istället. Det är ett jäkla jobb att löda loss alla switchar för att sedan öppna varenda en och byta fjäder.

Då är det lättare, om än dyrare att bara ta loss alla switchar och byta ut dem mot andra istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Jag skulle rekommendera att köpa switchar som har lite tyngre fjädrar från fabrik istället. Det är ett jäkla jobb att löda loss alla switchar för att sedan öppna varenda en och byta fjäder.

Då är det lättare, om än dyrare att bara ta loss alla switchar och byta ut dem mot andra istället.

I vilket fall som måste man löda loss switcharna om man inte har ett tangentbord med hotswap så det extra momentet att öppna och byta fjäder är egentligen inte så tidskrävande eller jobbigt.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av FireFox:

I vilket fall som måste man löda loss ifall man inte har ett tangentbord med hotswap så det extra momentet att öppna och byta fjäder är egentligen inte så tidskrävande eller jobbigt.

Tycker inte jag heller egentligen, men om man inte riktigt har koll på vad som gör en switch tyngre tror jag inte man är så sugen på att öppna den dörren.. Tror nog att löda loss alla switchar är en utmaning nog när man precis tagit sig in i gamet.

Permalänk
Skrivet av drwlz:

Ja, det är ju ett alternativ

Skrivet av huttala:

Jag skulle rekommendera att köpa switchar som har lite tyngre fjädrar från fabrik istället. Det är ett jäkla jobb att löda loss alla switchar för att sedan öppna varenda en och byta fjäder.

Då är det lättare, om än dyrare att bara ta loss alla switchar och byta ut dem mot andra istället.

Skrivet av FireFox:

I vilket fall som måste man löda loss switcharna om man inte har ett tangentbord med hotswap så det extra momentet att öppna och byta fjäder är egentligen inte så tidskrävande eller jobbigt.

Jag är inte ny och är inte rädd att använda min löddstation 😜😜

Men tack för era svar, men ja, egentligen räcker det att köpa nya switchar, men har köpt lite för många, så får ser till att använda alla.....

Är i farten att löda fast mill-max på två PCB, nu när jag var i farten, men vet nog exakt vilken fjäder som passar mig bäst också. Men iden kom ifråm när syrran sa att spacebar var för lätt, finns det några andra alternativ? För att göra att nedtryckningen av spacebar ska kännas lite tyngre?

Alex

Permalänk
Medlem

Maxgaming ska släppa egna keycaps. Riktigt bra pris för dessa, synd att dom inte kommer i shine through.
https://www.maxgaming.se/sv/keycaps/obsidian-fusion-pbt-doubl...

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Maxgaming ska släppa egna keycaps. Riktigt bra pris för dessa, synd att dom inte kommer i shine through.
https://www.maxgaming.se/sv/keycaps/obsidian-fusion-pbt-doubl...

Kul! Vi vill ha fler schyssta caps med nordisk layout till humana priser, så det här var välkommet Undrar hur kvaliteten blir bara

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Kul! Vi vill ha fler schyssta caps med nordisk layout till humana priser, så det här var välkommet Undrar hur kvaliteten blir bara

Dom skulle även släppa shine through, men dom hade inget datum än.
Men visst kittlar det i köp fingret

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk

Hoppas de börjar släppa vettiga färger också, gillar verkligen inte att alla alternativen har 3 olika nyanser. Arctic light alternativet hade varit rätt nice om de hade hållit sig till en nyans av blå samt vitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Maxgaming ska släppa egna keycaps. Riktigt bra pris för dessa, synd att dom inte kommer i shine through.
https://www.maxgaming.se/sv/keycaps/obsidian-fusion-pbt-doubl...

Detta är underbart, och jäkligt smart av Maxgaming då tangentbord och Keycaps blommat upp ännu mer numera. Så ett prisvärt alternativ om de är bra kvalitet är det perfekt.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Dom skulle även släppa shine through, men dom hade inget datum än.
Men visst kittlar det i köp fingret

Vart finns den infon att de ska släppa shinethrough? 😃

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Vart finns den infon att de ska släppa shinethrough? 😃

Jag maila dom och fråga 😏

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Jag maila dom och fråga 😏

Okej! 😁 visste dom när de skulle komma?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Okej! 😁 visste dom när de skulle komma?

Tjenare Mange,
Det ligger lite längre fram i planerna. Men inget bekräftat om när dessvärre.
Varma hälsningar / Niclas Gozzi
Marketing Manager
Detta fick jag till svar, men jag hoppas på en snar framtid. Det är ju inte helt lätt att hitta snygga keycaps med riktiga Å,Ä,Ö i shine through.
Mvh Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Tjenare Mange,
Det ligger lite längre fram i planerna. Men inget bekräftat om när dessvärre.
Varma hälsningar / Niclas Gozzi
Marketing Manager
Detta fick jag till svar, men jag hoppas på en snar framtid. Det är ju inte helt lätt att hitta snygga keycaps med riktiga Å,Ä,Ö i shine through.
Mvh Mange

Intressant att veta om det blir PBT eller ABS med shine through

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Tjenare Mange,
Det ligger lite längre fram i planerna. Men inget bekräftat om när dessvärre.
Varma hälsningar / Niclas Gozzi
Marketing Manager
Detta fick jag till svar, men jag hoppas på en snar framtid. Det är ju inte helt lätt att hitta snygga keycaps med riktiga Å,Ä,Ö i shine through.
Mvh Mange

Nej verkligen inte, det får man hålla ögonen öppna för då 😁

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Har ni någon speciell profil på keycaps ni alltid kommer tillbaka till eller alltid använder?

Jag körde väldigt länge cherry profil och tyckte det var de skönaste jag testat efter att alltid kört OEM profil.
Sen köpte jag på prov ett SA kit för att prova, och numera kör jag bara SA, jag provar att sätta dit några caps av cherry ibland för att prova och se om jag ska köra det ett tag igen, men det slutar alltid med att jag sätter tillbaka SA capsen.

Hur gör ni, har ni alltid någon profil ni faller tillbaka till, eller någon ni alltid kör, eller byter ni mellan dem och kör en månad med varje?

DSA är lätt min favoritprofil. Det enda tangentbord som funkar med olika höjd på knapparna typ Model M. Fast nu har jag ju OEM på mitt för att jag köpte ett GMK-set, men jag ser fram mot KAM Superuser när det väl tillverkas just eftersom det är samma höjd på alla tangenthattar. Sen om det är lika skönt som DSA med den extra höjden återstår väl att se, men förhoppningsvis är det likvärdigt.

Skrivet av SirAlex18:

Jag är inte ny och är inte rädd att använda min löddstation 😜😜

Men tack för era svar, men ja, egentligen räcker det att köpa nya switchar, men har köpt lite för många, så får ser till att använda alla.....

Är i farten att löda fast mill-max på två PCB, nu när jag var i farten, men vet nog exakt vilken fjäder som passar mig bäst också. Men iden kom ifråm när syrran sa att spacebar var för lätt, finns det några andra alternativ? För att göra att nedtryckningen av spacebar ska kännas lite tyngre?

Alex

Inget alternativ som är vettigt hade jag sagt. Om vi snackar om att du vill ha en tyngre space är det ju som sagt bara att byta fjäder. Det är rätt vanligt att tangentbord görs så. Jag har ett Cherry-tangentbord med svarta brytare som har en grå på spacebar av just den anledningen. Jag tror väl att övriga som svarade missade betoningen på "en" brytare.

Permalänk

@Icetec
GMK är cherry-profil och inte OEM.
/Mvh besserwisser

Permalänk
Medlem

Bygger mitt första tangentbord och undrar om någon av er har någon erfarenhet av dessa https://www.maxgaming.se/sv/switchar/milky-yellow-pro-linjar-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Bygger mitt första tangentbord och undrar om någon av er har någon erfarenhet av dessa https://www.maxgaming.se/sv/switchar/milky-yellow-pro-linjar-...

Om du inte redan gjort det: Sök i tråden på "milky" - de har nämnts här tidigare

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

@Icetec
GMK är cherry-profil och inte OEM.
/Mvh besserwisser

Såg citatet och tänkte "Nä men det har jag väl för fan aldrig påstått heller" men det hade jag ju. Sjukt. OEM är ju förmodligen den absolut sämsta profilen som existerar dessutom så jag får skylla på fredagsölen.

Permalänk
Skrivet av Bobiri:

Bygger mitt första tangentbord och undrar om någon av er har någon erfarenhet av dessa https://www.maxgaming.se/sv/switchar/milky-yellow-pro-linjar-...

Det blir inte mycket bättre än såhär för de pengarna. 👍

Skrivet av Icetec:

Såg citatet och tänkte "Nä men det har jag väl för fan aldrig påstått heller" men det hade jag ju. Sjukt. OEM är ju förmodligen den absolut sämsta profilen som existerar dessutom så jag får skylla på fredagsölen.

Haha, ja jag började fundera på om om killen verkligen går runt och tro det är OEM. 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Det blir inte mycket bättre än såhär för de pengarna. 👍

Tack för input. Det velar mellan dom och dessa https://www.inet.se/produkt/6608929/glorious-panda-switches-3... som jag tänkte luba själv.

Permalänk
Skrivet av Bobiri:

Tack för input. Det velar mellan dom och dessa https://www.inet.se/produkt/6608929/glorious-panda-switches-3... som jag tänkte luba själv.

Det är ju linjär vs taktil brytare så blir lite fel att jämföra. Men båda är mer än godkända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Det är ju linjär vs taktil brytare så blir lite fel att jämföra. Men båda är mer än godkända.

Jo självklart. Menade mer kvaliten i båda kontra konukurrenter i samma gren.

Tack dock. Blir någon av dessa iallafall.

Permalänk

Då någon frågade tidigare, wasdkeyboards.com verkar har uppdaterat sin sida och tillåter custom keycap sets igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Jo självklart. Menade mer kvaliten i båda kontra konukurrenter i samma gren.

Tack dock. Blir någon av dessa iallafall.

Det är svårt att hitta dåliga brytare. Det är mest en fråga om vad du själv tycker är bekvämt att använda. Ironiskt nog är det nog kanske Cherry MX som är dåliga om du köper dem separat. Eventuellt att deras nyaste är jämförbara med andra, men en gammal hederlig Cherry MX Red är inte direkt uppe i toppskiktet om du vill ha linjära sådana (då är de du själv länkade bra mycket trevligare).

Ett annat alternativ om du vill ha taktila brytare är Boba U4T som jag personligen tycker är väldigt trevliga. Rund taktil bump och låter härligt smattriga när man skriver. Om du vill ha något som är tyst är Boba U4 (utan T) också väldigt fina att skriva på och låter väldigt lite, förutsatt att tangentbordets övriga akustiska egenskaper medger till en tyst skrivupplevelse. Jag byggde och gav bort en bräda med såna som jag gjorde så tyst jag kunde med smörj, dämpning och allt sånt och det lät med marginal mer tyst än ett sånt lågprofiltangentbord du får med HP-datorer nu för tiden.