Seagates hårddiskar 50 procent mer rymliga 2023 – från 20 till 30 TB

Permalänk
Melding Plague

Seagates hårddiskar 50 procent mer rymliga 2023 – från 20 till 30 TB

Tekniken Heat Assisted Magnetic Recording lyfter Seagates hårddiskkapaciteter rejält under året och väntas till 2026 leverera hela 50 TB.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Snusfri

You can't touch this!
Break it down!
Stop, HAMR time!

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

50TB @ 300MB/s = 167k sekunder = 115 2 dygn!

Nu kanske dessa är marginellt snabbare möjligen, men dessa är för mig att likställa med magnetband eller något annat. Bara för kall lagring, inte för filer som faktiskt används

Missade en faktor 60
Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

50TB @ 300MB/s = 167k sekunder = 115 dygn!

Nu kanske dessa är marginellt snabbare möjligen, men dessa är för mig att likställa med magnetband eller något annat. Bara för kall lagring, inte för filer som faktiskt används

Jag får det till 2 dygn?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

50TB @ 300MB/s = 167k sekunder = 115 dygn!

Nu kanske dessa är marginellt snabbare möjligen, men dessa är för mig att likställa med magnetband eller något annat. Bara för kall lagring, inte för filer som faktiskt används

Jag vill minnas att dessa är bestyckade med dubbla armar, vilket även borde öka prestandan en aning. (Samt att datan lagras mer kompakt)

Permalänk

Jag säger som systemansvarige på min skola sa på 90talet.
Jag kommer aldrig någonsin privat skaffa en större hdd än 1GB. För om den går sönder så blir man av med så extremt mycket data.

Så istället för att köpa 5st 30TB hdd, så kommer jag köpa 150 000st 1GB hdd till min dator.

Skrivet av medbor:

50TB @ 300MB/s = 167k sekunder = 115 dygn!

Nu kanske dessa är marginellt snabbare möjligen, men dessa är för mig att likställa med magnetband eller något annat. Bara för kall lagring, inte för filer som faktiskt används

Ett feltänk. På olika sätt fylls hddn med data, det kan vara användaren som manuellt laddar hem filer, det kan vara program som skapar filer under tiden den går.
Hur snabbt data fylls på är olika, i den hastighet du beskriv ovanför så är en hdd ej i raid ett felaktigt val.

I vilket fall så vill man ha lagringsutrymme som rymmer denna datamängd. Och det brukar vara så att man får köpa till fler hdd, allteftersom tiden går och data byggs fylls på.
Sedan vill man någon gång återläsa data. Detta kan vara hela tiden av ett program eller manuellt. I den hastighet som man då vill hämta datan i så kan den vara väldigt låg.

Cold storage ser jag mer som en slags backup. Man kan hela tiden diskutera semantik.

*edit*
Om man ser på den typiska ungdomen runt år 2005. Så laddade den varje dag hem filer och la på någon hdd, för varje dag som gick så hade den mer data lagrad. Jag skulle inte kalla denna data för cold storage, speciellt inte om det var spel eller musik. Men självklart använde inte användaren all data samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Jag får det till 2 dygn?

Samma här, 50x1000x1000=50 miljoner MB. 50000000/300/60/60=46.3 timmar.

Men i verkligheten bör det ta ännu längre tid med tanke på att små filer tar mycket längre tid att kopiera.

Själv är jag nyfiken på hur dessa framsteg i hårddiskar kommer påverka priset på molnlagringstjänster. Det bör ju vara positivt för driftkostnaderna i datacenter. Kommer vi få se väsentligt större kapaciteter till lägre priser? Återstår att se.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

50TB @ 300MB/s = 167k sekunder = 115 dygn!

Nu kanske dessa är marginellt snabbare möjligen, men dessa är för mig att likställa med magnetband eller något annat. Bara för kall lagring, inte för filer som faktiskt används

Drar fortfarande ner 300 MB/s. De blir ju inte långsammare än dagens diskar bara för att det tar längre tid att skriva disken full - vilket som påpekats skulle ta knappt två dygn.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Jag får det till 2 dygn?

Råkade missa en faktor 60, mitt fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

50TB @ 300MB/s = 167k sekunder = 115 2 dygn!

Nu kanske dessa är marginellt snabbare möjligen, men dessa är för mig att likställa med magnetband eller något annat. Bara för kall lagring, inte för filer som faktiskt används

Kan inte vara helt vanligt att man behöver samtliga 50tb åt gången?

Permalänk
Medlem

HDD är i alla fall random access, man behöver inte läsa igenom hela disken för att få ut en viss fil.
Men det är klart att backa upp 50 TB eller bygga upp en RAID efter krasch med de mängderna data är ju ett ganska stort projekt.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

oo mer än dubbelt så mycket lagringskapacitet... till bara 10x priset!! vilket klipp!

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Om dessa inte kostar skjortan kan man ju skaffa en för att ersätta alla mindre diskar (men behålla någon som backup) och ha allt på ett ställe.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Imponerande!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Det känns som att inom någon åskådlig framtid kommer vi att se en hdd i hela 1 PB (PetaByte) och om 20-30år efter det en ExaByte hdd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Det känns som att inom någon åskådlig framtid kommer vi att se en hdd i hela 1 PB (PetaByte) och om 20-30år efter det en ExaByte hdd.

1PB+ på en HDD är nog bara att glömma, Man måste nog byta till SSD eller något nytt lagringsmedium för att få den kapacitet på lagring i framtiden

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

You can't touch this!
Break it down!
Stop, HAMR time!

Min erfarenhet med Seagate är att de definitivt "breakar" down. 😋

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

oo mer än dubbelt så mycket lagringskapacitet... till bara 10x priset!! vilket klipp!

Jo, precis... det är väl bra att diskarna växer, men utvecklingen för priset/TB är ännu viktigare för oss data hoarders och har krypt nedåt extremt långsamt sedan översvämningen i Thailand 2011. Innan dess hade priserna/TB sjunkit stadigt under 20 år från 90 Mkr/TB 1991 (min första HD, 50 MB) till att landa som lägst på 300 kr/TB 2011. I dagsläget, 12 år senare, har priset bara sjunkit till 190 kr/TB. Hade utvecklingen fortsatt som innan 2011 hade vi betalat närmare 0,3 kr/TB idag.

Permalänk
Medlem

Jag som precis har bytt ut alla mina diskar i min nas till 9x12TB och tyckte detta va nice. 😅

Är nog helt uteslutet att köra 9x80TB som raid5 iallafall. Kommer ta evigheter att bygga volymen och om någon disk går sönder och behöver bytas så är ju hela raiden i risk medans den lagar sig själv med en ny disk men om den processen tar två veckor eller så, så är det ju sjukt hög risk att någon ytterligare disk rasar medans detta reparerar sig själv.

Jag hoppas på något revolutionerande sker med SSDer istället faktiskt. Va ju för massa år sedan man fick höra om råtthjärnceller med i princip obegränsad lagring. Vad hände med det? ☺️

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Jag som precis har bytt ut alla mina diskar i min nas till 9x12TB och tyckte detta va nice. 😅

Är nog helt uteslutet att köra 9x80TB som raid5 iallafall. Kommer ta evigheter att bygga volymen och om någon disk går sönder och behöver bytas så är ju hela raiden i risk medans den lagar sig själv med en ny disk men om den processen tar två veckor eller så, så är det ju sjukt hög risk att någon ytterligare disk rasar medans detta reparerar sig själv.

Jag hoppas på något revolutionerande sker med SSDer istället faktiskt. Va ju för massa år sedan man fick höra om råtthjärnceller med i princip obegränsad lagring. Vad hände med det? ☺️

Äntligen någon som förstår problemet med dessa storlekar. De skulle behöva ha 10 separata läsarmar för att vara vettiga för sin storlek

Permalänk
Medlem

Kommer ni ihåg Thinfilm, dom lovade typ oändligt med storage för över 20 år sen, synd inget hände.

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Jo, precis... det är väl bra att diskarna växer, men utvecklingen för priset/TB är ännu viktigare för oss data hoarders och har krypt nedåt extremt långsamt sedan översvämningen i Thailand 2011. Innan dess hade priserna/TB sjunkit stadigt under 20 år från 90 Mkr/TB 1991 (min första HD, 50 MB) till att landa som lägst på 300 kr/TB 2011. I dagsläget, 12 år senare, har priset bara sjunkit till 190 kr/TB. Hade utvecklingen fortsatt som innan 2011 hade vi betalat närmare 0,3 kr/TB idag.
https://i.imgur.com/0RtKHad.png

Det diagrammet kan ändå inte stämma. Jag hade en 410 MB hårddisk till min Amiga ca 1994. Enligt diagrammet borde den ha kostat ca 7000-8000 kr. I själva verket kostade den nog max en fjärdedel av det, jag minns inte exakt, men mer hade jag garanterat inte haft råd med då.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det diagrammet kan ändå inte stämma. Jag hade en 410 MB hårddisk till min Amiga ca 1994. Enligt diagrammet borde den ha kostat ca 7000-8000 kr. I själva verket kostade den nog max en fjärdedel av det, jag minns inte exakt, men mer hade jag garanterat inte haft råd med då.

Diagrammet är förstås bara ungefärligt, men om du läser av vid 1994 så var priset runt $1000/GB, vilket motsvarar 9 kkr/GB (inkl. moms, kom ihåg att dollarkursen var runt 7 kr/$), så 410 MB skulle inneburit 3700 kr för disken. Du kan ju kolla i gamla annonser från t.ex. DMZ. I nummer 1 från 1994 annonserar Syscom på sidan 11 att en Seagate 450 MB disk säljs för 5895 kr. I sista numret för året, 22 sida 7 annonserar Syscom att en 420 MB Conner disk säljs för 2495 kr (sid 7)! Så jag tycker det stämmer rätt bra. Priserna sjönk snabbt på den här tiden (precis min poäng).

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Diagrammet är förstås bara ungefärligt, men om du läser av vid 1994 så var priset runt $1000/GB

Nja, om man läser av vid 1994 hamnar man på minst 2000 dollar per GB. Den blå linjen är lägre, men det är ju ett linjärt medelvärde för hela perioden. Jag läser av vid de faktiska datapunkterna.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nja, om man läser av vid 1994 hamnar man på minst 2000 dollar per GB. Den blå linjen är lägre, men det är ju ett linjärt medelvärde för hela perioden. Jag läser av vid de faktiska datapunkterna.

Om du nu vill vara så noggrann får du mäta i grafen. Gör du det, interpolerar mellan det två datapunkterna runt linjen som motsvarar årskiftet till 1994 och tar hänsyn till den logaritmiska skalan så får du $1349/GB. I slutet av året, dvs mot årskiftet 1995 är medelvärdet av datapunkterna $819/GB. Dvs under året 1994 var priserna ungefär $1000/GB. Om du jämför med priserna i DMZ får du att en 450 GB disk borde kostat 5311 kr i början av året (jämfört med annonserade 5895 kr) och en 420 MB disk 3009 kr i slutet av året (jämfört med annonserade 2495 kr).

Jag förstår inte hur du kan tycka att grafen inte stämmer när den stämmer chockerande bra med tanke på de förenklingar som gjorts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Om du nu vill vara så noggrann får du mäta i grafen. Gör du det, interpolerar mellan det två datapunkterna runt linjen som motsvarar årskiftet till 1994 och tar hänsyn till den logaritmiska skalan så får du $1349/GB. I slutet av året, dvs mot årskiftet 1995 är medelvärdet av datapunkterna $819/GB. Dvs under året 1994 var priserna ungefär $1000/GB. Om du jämför med priserna i DMZ får du att en 450 GB disk borde kostat 5311 kr i början av året (jämfört med annonserade 5895 kr) och en 420 MB disk 3009 kr i slutet av året (jämfört med annonserade 2495 kr).

Jag förstår inte hur du kan tycka att grafen inte stämmer när den stämmer chockerande bra med tanke på de förenklingar som gjorts.

Punkten för 1994 ligger nästan prick på linjen för 2000 dollar/GB, med hänsyn tagen för den logaritmiska skalan.
Lägg på 30 procent för allmänt påslag samt moms på det. Då stämmer det rätt jäkla illa, faktiskt...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Punkten för 1994 ligger nästan prick på linjen för 2000 dollar/GB, med hänsyn tagen för den logaritmiska skalan.
Lägg på 30 procent för allmänt påslag samt moms på det. Då stämmer det rätt jäkla illa, faktiskt...

Du mäter fel. "Punkten" du refererar till ligger inte vid 1994 -- datapunkterna är inte årsvis, och det ligger inte någon vid 1994. Varför ska du lägga till 30% allmänna påslag? Det här är konsumentpriser. Med 7 kr/$ och 25% moms ska du multiplicera dollarpriset med 8.75 för att få svenska priser (inklusive moms).

Se här hur datapunkten mäts upp:

0.14 ovan $1000/GB motsvarar $1000/GB * 10^0.14 = $1380/GB = 12 kkr/GB vid början av 1994 och 7200 kr/GB vid slutet av 1994, helt konsistent med annonserna i DMZ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Jo, precis... det är väl bra att diskarna växer, men utvecklingen för priset/TB är ännu viktigare för oss data hoarders och har krypt nedåt extremt långsamt sedan översvämningen i Thailand 2011. Innan dess hade priserna/TB sjunkit stadigt under 20 år från 90 Mkr/TB 1991 (min första HD, 50 MB) till att landa som lägst på 300 kr/TB 2011. I dagsläget, 12 år senare, har priset bara sjunkit till 190 kr/TB. Hade utvecklingen fortsatt som innan 2011 hade vi betalat närmare 0,3 kr/TB idag.
https://i.imgur.com/0RtKHad.png

jodå det har varit guld med att kr/GB har minskat med åren, har du en graf för hur det ser ut efter 2010?, vad jag har läst så har priset platåat ut sig och stabiliserats runt 0.3kr/GB sedan 2020?

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

jodå det har varit guld med att kr/GB har minskat med åren, har du en graf för hur det ser ut efter 2010?, vad jag har läst så har priset platåat ut sig och stabiliserats runt 0.3kr/GB sedan 2020?

Nä, ingen graf, men av egen erfarenhet vet jag att priset var 0,3 kr/GB innan översvämningen i Thailand 2011 (köpte en 2 TB då för 600 kr på Kjell & Co), och nu är priset runt 0,2 kr/GB. Därimellan kom förstås prischocken 2011 där priserna nära fördubblades för att sedan avta extrem långsamt så att det var först runt 2018 som priserna fallit tillbaka till 2011 års nivåer. Så ja, det är nog riktigt att tala om platå eller i alla fall väldigt långsam prisutveckling.

Permalänk
Medlem

Funderar fortfarande på vad som hände med tekniken för att lagra data i plastminne. Redan för 20 år sedan så påstod man att tekniken skulle innebära närmast obegränsad lagring och snabb access. Tror t.o.m. att Intel investerade i företaget, men sedan hörde man inget mer. Kan det rent av ha varit så att Intel, som tillverkade en hel del flash-minne på den tiden, blev rädda och aktivt dödade projektet. Hur som helst så begriper jag inte att det investeras så mycket pengar i hårddiskteknik som känns stendöd.