Permalänk

Skumt nätverksproblem?

Hej! Jag har stött på ett nätverksproblem som jag inte kan reda ut själv.

Jag har Allente som ISP, via GlobalConnects nät. Jag använder en asus rt-ac68u som router och accesspunkt.

Någon gång runt 16:30 ikväll tappar alla enheter i hemmet, trådade såväl som trådlösa all kontakt med internet. Jag börjar felsökning och står numer med:

-Alla enheter har kontakt med routern, tråd som trådlös.
-Routern klagar på att den inte har kontakt med wan.
-Med dator direkt mot fiberkonverterare funkar internet (för säkerhets skull har jag kollat med samma kablar som routern är kopplad).
-Min jobbdator, ansluten via samma router, men via VPN, funkar utan begränsningar.

Jag har startat om allt ett antal gånger, så det lär tyvärr inte lösa något.

Hur hänger det här ihop?

/Anders

Permalänk
Medlem

Testa byta dns, antingen i routern eller lokalt på en dator.

Permalänk
Medlem

Det pågår störningar i IP-Only/Global Connects öppna stadsnät just nu som tycks påverka flera regioner, jag tror inte hela bilden är klar men jag vet att jag är drabbad åtminstone (Östersund). Problembilden är höga svarstider och paketförlust vilket resulterar i att förbindelse med omvärlden fungerar något sporadiskt.

https://privat.globalconnect.se/privat/driftstatus/
Bläddra ner till "Pågående driftstörningar"

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk

Tack Sions och Pitr-!

jag testade att byta DNS, och det löste iaf problemet med att jag kom åt webben via jobbdatorn, så jag lade ned allt vad felsökning hette och gick och lade mig.

Nu verkar det iaf löst sig 01:26 inatt enligt länk från Pitr-. Skönt att slippa byta router!

/Anders