Raspberry Pi 1 Model B otroligt seg. Rimligt?

Permalänk
Medlem

Raspberry Pi 1 Model B otroligt seg. Rimligt?

Grävde fram min gamla Raspberry Pi 1 Model B som legat och dammat i ett skåp för att pånytt leka lite med den.

Kommer ihåg redan för några år sedan att det var hemskt sluggish. Testade då Raspian och KODI men det var ingen höjdare tyckte jag.

Slängde nu in senaste Raspberry Pi OS, testade både full, mellan och och lite utan desktop. Lite var den enda varianten som kändes okej och någorlunda responsiv.

Alltså desktop-versionerna tog många minutrar att ens boota. För att inte tala om att uppdatera alla 122 paket (tog timmar, skojar inte). Körde även rpi-update och fick den senaste firmware-versionen.

Men igen, denna pryl är alltså fortfarande helt oanvändbar med något slags GUI?
Vad jag än försöker gå in på för meny så får man ju vänta flera sekunder innan den ens reagerar.
Jag har väl inte det snabbaste SDHC-kortet i (16GB, 43MB/s läshastighet) men det skall vara klass 10 och var rekommenderat då jag köpte det för ett antal år sedan. Så mycket responsivare kan väl ändå inte ett OS bli om jag skulle köpa ett nytt värsting SD-kort?

Som strömadapter använder jag en gammal mobilladdare, 5V 2A.

Kollade i htop och cpu load springer ju iväg direkt bara man rör musen eller försöker starta nåt. Och en stackars kärna. Försökte överklocka milt till 800Mhz men gjorde ingen som helst upplevd skillnad. Inga andra processer tickar i bakgrunden och äter prestanda. Det här är ju ändå en fresh install med alla paket uppdaterade.

Visst, en ARM 32-bit 700MHz cpu är ingen raket det förstår jag, men på gamla goda tiden kunde man minsann köra windows 95/98 med liknande specifikationer och det var minsann rappt och responsivt...

Sorry för allt gnäll

Men det jag undrar är väl om jag missat något och om det finns något magiskt sätt att använda en Raspberry Pi 1 Model B 512MB på ett någorlunda vettigt sätt utan att hinna göra kaffe mellan varje sak man gör?

Finns det nåt roligt jag kan hitta på med den eller ska jag slänga in den i skåpet igen? Eller nån annan kanske kan ha större användning för den...

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Rekordmedlem

Det går att emulera en konsoler och du kan ha den för en del serverfunktioner, de var ju tänkta för att ha att lära sig att programera på och det lär också fungera idag men det är klart att den är betydligt klenare än en 4a.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gling:

Grävde fram min gamla Raspberry Pi 1 Model B som legat och dammat i ett skåp för att pånytt leka lite med den.

Kommer ihåg redan för några år sedan att det var hemskt sluggish. Testade då Raspian och KODI men det var ingen höjdare tyckte jag.

Slängde nu in senaste Raspberry Pi OS, testade både full, mellan och och lite utan desktop. Lite var den enda varianten som kändes okej och någorlunda responsiv.

Alltså desktop-versionerna tog många minutrar att ens boota. För att inte tala om att uppdatera alla 122 paket (tog timmar, skojar inte). Körde även rpi-update och fick den senaste firmware-versionen.

Men igen, denna pryl är alltså fortfarande helt oanvändbar med något slags GUI?
Vad jag än försöker gå in på för meny så får man ju vänta flera sekunder innan den ens reagerar.
Jag har väl inte det snabbaste SDHC-kortet i (16GB, 43MB/s läshastighet) men det skall vara klass 10 och var rekommenderat då jag köpte det för ett antal år sedan. Så mycket responsivare kan väl ändå inte ett OS bli om jag skulle köpa ett nytt värsting SD-kort?

Som strömadapter använder jag en gammal mobilladdare, 5V 2A.

Kollade i htop och cpu load springer ju iväg direkt bara man rör musen eller försöker starta nåt. Och en stackars kärna. Försökte överklocka milt till 800Mhz men gjorde ingen som helst upplevd skillnad. Inga andra processer tickar i bakgrunden och äter prestanda. Det här är ju ändå en fresh install med alla paket uppdaterade.

Visst, en ARM 32-bit 700MHz cpu är ingen raket det förstår jag, men på gamla goda tiden kunde man minsann köra windows 95/98 med liknande specifikationer och det var minsann rappt och responsivt...

Sorry för allt gnäll

Men det jag undrar är väl om jag missat något och om det finns något magiskt sätt att använda en Raspberry Pi 1 Model B 512MB på ett någorlunda vettigt sätt utan att hinna göra kaffe mellan varje sak man gör?

Finns det nåt roligt jag kan hitta på med den eller ska jag slänga in den i skåpet igen? Eller nån annan kanske kan ha större användning för den...

Jag har också en rpi1 den använder jag till printerserver med cups/raspdebian. det är långsamt redan där De duger inte till så mycket mer. Ska du göra något mer så är det minst rpi3 iaf som gäller imo.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Om jag inte minns fel är PI 1 dessutom single core vilken gör den extra seg. Kör fortfarande hemautomation i Openhab på min. Det duger den till åtminstone.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gling:

Grävde fram min gamla Raspberry Pi 1 Model B som legat och dammat i ett skåp för att pånytt leka lite med den.

Kommer ihåg redan för några år sedan att det var hemskt sluggish. Testade då Raspian och KODI men det var ingen höjdare tyckte jag.

Slängde nu in senaste Raspberry Pi OS, testade både full, mellan och och lite utan desktop. Lite var den enda varianten som kändes okej och någorlunda responsiv.

Alltså desktop-versionerna tog många minutrar att ens boota. För att inte tala om att uppdatera alla 122 paket (tog timmar, skojar inte). Körde även rpi-update och fick den senaste firmware-versionen.

Men igen, denna pryl är alltså fortfarande helt oanvändbar med något slags GUI?
Vad jag än försöker gå in på för meny så får man ju vänta flera sekunder innan den ens reagerar.
Jag har väl inte det snabbaste SDHC-kortet i (16GB, 43MB/s läshastighet) men det skall vara klass 10 och var rekommenderat då jag köpte det för ett antal år sedan. Så mycket responsivare kan väl ändå inte ett OS bli om jag skulle köpa ett nytt värsting SD-kort?

Som strömadapter använder jag en gammal mobilladdare, 5V 2A.

Kollade i htop och cpu load springer ju iväg direkt bara man rör musen eller försöker starta nåt. Och en stackars kärna. Försökte överklocka milt till 800Mhz men gjorde ingen som helst upplevd skillnad. Inga andra processer tickar i bakgrunden och äter prestanda. Det här är ju ändå en fresh install med alla paket uppdaterade.

Visst, en ARM 32-bit 700MHz cpu är ingen raket det förstår jag, men på gamla goda tiden kunde man minsann köra windows 95/98 med liknande specifikationer och det var minsann rappt och responsivt...

Sorry för allt gnäll

Men det jag undrar är väl om jag missat något och om det finns något magiskt sätt att använda en Raspberry Pi 1 Model B 512MB på ett någorlunda vettigt sätt utan att hinna göra kaffe mellan varje sak man gör?

Finns det nåt roligt jag kan hitta på med den eller ska jag slänga in den i skåpet igen? Eller nån annan kanske kan ha större användning för den...

Den var aldrig tänkt som en desktop-dator och att köra ett modernt sånt OS utan modifikation från ett SD-kort, även ett snabbt, är en riktigt dum ide.

Men det största problemet med raspberry pi har alltid varit att disk, nätverk och allting delar på samma USB2-bus. Det är främst därför den är trög och det är därför den är billig.

Bygg nån appliance av den, med ett minimalt os som lever i RAM där du begränsar skrivning till disk med readonly root, så kan även en pi1 vara användbar. Finns guider som berättar hur du gör eller färdiga images för olika lösningar.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Släng in DietPi och kör egen DNS och filtrering med Pi-Hole

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem

Tack för era tips.

Emulatorer kör jag redan på min PS3 CFW annars hade Retropie kunnat vara ett alternativ. Ska testa DietPi och se om det kan funka med ok prestanda. I värsta fall får jag väl styra nån gammel lampa...

Skulle kännas elakt att slänga tillbaka den in i skåpet

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gling:

Tack för era tips.

Emulatorer kör jag redan på min PS3 CFW annars hade Retropie kunnat vara ett alternativ. Ska testa DietPi och se om det kan funka med ok prestanda. I värsta fall får jag väl styra nån gammel lampa...

Skulle kännas elakt att slänga tillbaka den in i skåpet

https://i.ibb.co/Zdk3j4g/2023-01-30-17-20-53-803-02.jpg

Pi1 är oerhört seg jämfört med det som kommit efter. Den avgörande skillnaden är förstås att man gick från en till fyra kärnor på efterföljarna.

DietPi bootar mycket snabbare än alternativen, och är väl allmänt trevligt så, men gör inga större underverk om du vill köra grafiskt desktop.

En grej jag tycker Pi1 fortfarande funkar väldigt bra till är Pihole. Trevligt med adblocking/privacy på enheter det annars kan vara svårt att ordna med den saken på. Man förvånas i övrigt över hur ofta all uppkopplad skit man har försöker ringa hem

Har tre styckna Pi1B, och allihopa är helt stabila under stresstest i 1.2 GHz. Kan förstås vara så att jag haft tur, men det verkar som de överklockar väldigt bra. Kan ju också hjälpa till att göra dem lite mer användbara.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

En annan aspekt är ju att en pi1 drar betydligt mindre än t.ex pi4 vilket kan vara av intresse om man vill köra den på powerbank+solceller.
Backuplarm likt https://blog.cavelab.dev/2022/12/rpi-security-alarm/ eller Repeater Pi https://hackaday.com/2016/12/05/an-amateur-radio-repeater-usi... är två exempel som inte behöver allt för mycket processorkraft

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Inte speciellt intressant idag att hålla på med ARMv6-hårdvara som var på väg ut redan när RPi1 kom, köp någon enklare Allwinner-historia eller Rockchip så kommer du spara både tid och pengar i slutändan.