Såg en annons från Inet (1995)

Permalänk
Medlem

Jag har en bunt fina exemplar av PC hemma från slutet av 90-talet. Är det nåt som swec behöver på kontoret?
Vore tråkigt om de slängdes.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

PCI-dator inte illa, hade EISA-portar på min första PC en Intel DX50 på 50 MHz och 4 MB RAM.
Byggde ut den med 8 MB ram till så blev den lite stabilare, minns att man kunde spela Diablo på den
men att cut-scenes var en Slideshow, den orkade inte spela någon form av komprimerad video...

Kom med det fantastiska interaktiva spelet Quest for Fame bär man hade ett plektrum att spela gura med Aerosmith.

Byttes mot en K6-2 med voodoo 2 kort, och sen kunde man qwejka och spela half-life utav bara f*n.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av talonmas:

486:a på 80MHz? I min värld fanns bara 33 o 66 MHz. Sen kom ju Pentium ( och favoriten Cyrix som inte hade alla register, men billiga o höga MHz).

Klart det fanns. Både Cyrix och AMD hade 80mhz modeller.

Intel hade från 16 upp till 100 mhz för stationärt bruk... med ett gäng udda bastarder däribland. De som de flesta har koll på är troligen DX 33 och DX2 66 samt DX4 100.

DX 50 är en udda filur med 50mhz fsb. Den kom för DX2 modellerna dessutom.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det är bara det att Dustin ens tvingar mig att välja som är provocerande. Inget annat företag jag sett gör så. Deras obscena besatthet av att vilja låtsas vara för företag primärt äcklar mig. Borde vara lag att ALLA priser ska vara inklusive moms, oavsett vem som är mottagare/köpare.

Varför? De har ju en sida som vänder sig till privatpersoner där priserna är med moms. Som näringsidkare funderar man på vad saker kostar exkl. moms, köper jag in grejer på jobbet pratar vi aldrig om vad de kostar inklusive moms.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Men den hade åtminstone två serieportar

"Ooohh! Netflix _OCH_ HBO på samma gång!"

Eller

"För att koppla in printern och få färgutskrifter av Kalle Anka."

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ThomasLidstrom:

"PCI grafikkort 1MB"
Ingen information över tillverkare, kylare, eller ens nämna GPUn...

Kylare? Det fanns inte på den tidens grafikkort. GPU blev de inte heller förrän med GeForce långt senare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OSkar000:

Klart det fanns. Både Cyrix och AMD hade 80mhz modeller.
<Uppladdad bildlänk>

Intel hade från 16 upp till 100 mhz för stationärt bruk... med ett gäng udda bastarder däribland. De som de flesta har koll på är troligen DX 33 och DX2 66 samt DX4 100.

DX 50 är en udda filur med 50mhz fsb. Den kom för DX2 modellerna dessutom.

Sen fanns ju DX4 på 120 MHz också, men inte från Intel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snajk:

Sen fanns ju DX4 på 120 MHz också, men inte från Intel.

Självklart fanns det. Kommer dock inte att rota igenom hela cpu och minnes-lådan för att hitta den nu

Sen finns även 5x86 bastarderna som är en 486a med "förbättras marknadsföringspotential".

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av lincoln:

"Ooohh! Netflix _OCH_ HBO på samma gång!"

Eller

"För att koppla in printern och få färgutskrifter av Kalle Anka."

Det går nog bättre med en parallellport i det sistnämnda fallet, men serieporten är väl bra när du vill titta på RealPlayer-versionen av Netflix över modem i 0080p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Varför? De har ju en sida som vänder sig till privatpersoner där priserna är med moms. Som näringsidkare funderar man på vad saker kostar exkl. moms, köper jag in grejer på jobbet pratar vi aldrig om vad de kostar inklusive moms.

Men man betalar alltid moms, så det är ju löjligt. Visst, en del av det kan man "skyffla vidare", men man betalar den alltid, i alla led.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

<Uppladdad bildlänk>
Haha kör man något annat än pentium räknar den fel!

Hardy&Co beställde jag min första dator från också. 13 000 kronor för en Pentium 133 i mitten av 1996. Ganska intressant att se förändringarna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OSkar000:

Självklart fanns det. Kommer dock inte att rota igenom hela cpu och minnes-lådan för att hitta den nu

<Uppladdad bildlänk>

Sen finns även 5x86 bastarderna som är en 486a med "förbättras marknadsföringspotential".

Var det inte så att Intel valde att kalla deras "nästa generation" Pentium istället för 586 bara för att ett namn kunde varumärkesskyddas vilket en sifferkombination inte kunde, eller det var vad jag hörde då i alla fall. 586, eller de hette väl 5x86 egentligen, kom ju från AMD men främst Cyrix vad jag minns. AMD gick ganska snabbt in på sin egenutvecklade K5 och sedermera K6 medan Cyrix väl harvade på med sin 586 i ett antal år och sen typ försvann helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Sen fanns ju DX4 på 120 MHz också, men inte från Intel.

Om man accepterar att lämna "direkt Intel-klon" utan även räknar de något upphottade 486-desigerna som dök upp på slutet så fanns det modeller (officiellt) klockade upp till 150MHz.

AMD hade en välkänd 133 MHz-modell ("Am5x86"), vilken även fanns i en klart mer sällsynt 150MHz OEM-variant:

Dessa hade utöver högre klockfrekvens även mer cache och kunde i vissa laster tävla med de tidiga, lägst klockade, Pentium-modellerna.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

När vi pratar gamla tidningar - nån som minns vad företaget hette som under senare delen av 90-talet hade dubbelsidiga gula helsidesannonser med bara långa listor (tänk Hotstuffs katalog typ) med bara spel? Fanns i de flesta IDG-tidningarna tror jag. Kan varit både PC-, Mac- och Amiga-spel i annonserna. Försökt gräva fram nån tidning gammal nog men kan inte hitta... Firmans namn kan ha varit en förkortning på tre bokstäver.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snajk:

Var det inte så att Intel valde att kalla deras "nästa generation" Pentium istället för 586 bara för att ett namn kunde varumärkesskyddas vilket en sifferkombination inte kunde, eller det var vad jag hörde då i alla fall. 586, eller de hette väl 5x86 egentligen, kom ju från AMD men främst Cyrix vad jag minns. AMD gick ganska snabbt in på sin egenutvecklade K5 och sedermera K6 medan Cyrix väl harvade på med sin 586 i ett antal år och sen typ försvann helt.

Jo, det stämmer bra.

Och Pentium var ju en helt ny arkitektur mot 486 medan AMD och Cyrix tog ett mellansteg med en upphottad 486 med lite mer cache och några nya instruktioner. Det som är kul med dessa är rejäl överklockningspotential och man når vid 180-200mhz runt 20fps i Quake.... något som en Pentium Overdrive i samma moderkort klarar på 83mhz.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Var det inte så att Intel valde att kalla deras "nästa generation" Pentium istället för 586 bara för att ett namn kunde varumärkesskyddas vilket en sifferkombination inte kunde, eller det var vad jag hörde då i alla fall. 586, eller de hette väl 5x86 egentligen, kom ju från AMD men främst Cyrix vad jag minns. AMD gick ganska snabbt in på sin egenutvecklade K5 och sedermera K6 medan Cyrix väl harvade på med sin 586 i ett antal år och sen typ försvann helt.

Jag vill minnas att det iaf är den vedertagna tolkningen; att sifferkombinationerna inte går att varumärkesskydda, därav att de lämnade denna namngivning.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag passar på att länka här till ett blogginlägg jag skrev om Amiga 1200, där jag hade med ett antal annonser från den tiden. Exempel på annons:

Hela inlägget:
https://dantilert.se/2022/04/22/it-could-have-been/

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OSkar000:

Jo, det stämmer bra.

Och Pentium var ju en helt ny arkitektur mot 486 medan AMD och Cyrix tog ett mellansteg med en upphottad 486 med lite mer cache och några nya instruktioner. Det som är kul med dessa är rejäl överklockningspotential och man når vid 180-200mhz runt 20fps i Quake.... något som en Pentium Overdrive i samma moderkort klarar på 83mhz.

Jo absolut. K5 och senare K6 hade ju en del fina egenskaper dock, de kunde till och med slå Pentium emellanåt, men inget snack om att de var budgetalternativ förstås. En stor fördel var ju att man kunde köpa nyare och snabbare varianter som (i teorin i alla fall) gick att köra i ett äldre moderkort som tidigare hade kört Pentium eller så. Det var först med Slot 1 som Intel lyckades tvinga fram specifika moderkort för deras processorer, men för många kunde ju en K6 III vara ett ganska bra och billigt val istället för att byta typ allt och gå på PII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag köpte min första dator på datorbutiken, undrade var dem tog vägen.

Dem gick i Konkurs det kommer jag ihåg så väl då jag hade handlat där länge under mina ungdomsår och betalade i förväg då ung och dum blir en klok och vis på äldre tar det va i samma veva som dem konkade jag tror jag förlorade runt 15 000 kr eller nå så på den tiden tog sig en stund att återhämta sig från den smällen då i en konkurs så är det Staten - Banker - Leverantörer och sen Slutkunder. Som får ta del av de som finns av konkursen. Så blev nada på den tiden tyvärr.

Då var man knäckt ett tag, det va en hård lärd läxa Men en lever man idag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Dustin har aldrig haft speciellt bra priser. De lever på att de har ett bra sortiment och säljer mot faktura till företag.

Sanning med modifikation, de hade under lång tid riktigt grymma studentpriser. Samt fri frakt för studenter. Efter att ha verifierat sig som student fick man en ny inloggning som gav studentpriser, inte en fast procentsats utan baserat på deras marginaler. Så hårt konkurenssatta produkter var inte så rabbaterade, men nischprodukter med höga marginaler kunde vara 70-80% billigare.

De hade dessutom en riktigt bra kundtjänst med snabba returer och bra support.
För mig och många andra var Dustin det trygga snabba pålitliga men dyrare alternativet. Där handlade man om man hade råd och snabbhet och service var viktigt. Men det var ju säkert 15-20 år sedan

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Men man betalar alltid moms, så det är ju löjligt. Visst, en del av det kan man "skyffla vidare", men man betalar den alltid, i alla led.

Men momsen blir ju inte en kostnad för företaget i det normala fallet. Alltså ointressant.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mental:

Sanning med modifikation, de hade under lång tid riktigt grymma studentpriser. Samt fri frakt för studenter. Efter att ha verifierat sig som student fick man en ny inloggning som gav studentpriser, inte en fast procentsats utan baserat på deras marginaler. Så hårt konkurenssatta produkter var inte så rabbaterade, men nischprodukter med höga marginaler kunde vara 70-80% billigare.

De hade dessutom en riktigt bra kundtjänst med snabba returer och bra support.
För mig och många andra var Dustin det trygga snabba pålitliga men dyrare alternativet. Där handlade man om man hade råd och snabbhet och service var viktigt. Men det var ju säkert 15-20 år sedan

Jag minns Dustins katalog som man kunde få hem varje månad, även som privatperson (och typ tolv år gammal), som var riktigt fet och hade en massa roligt att dregla över.

Idag har jag någon rabatt på Dustinhome via Benify, men det är sällan mycket att hänga i granen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag minns Dustins katalog som man kunde få hem varje månad, även som privatperson (och typ tolv år gammal), som var riktigt fet och hade en massa roligt att dregla över.

Jo, minns den där. Minns den som en ganska bastant katalog (på billigt papper visserligen) för att vara något som regelbundet skickades ut sådär.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Min Compaq Pressario 425 ( en 486:a på 66MHz) som jag köpte 1997 byggd 1994 rullar fortfarande, jag slog på det för några månader sedan och spelade lite Warcraft II: Tides of Darkness på den. Tyvärr kan jag inte avnjuta alla roliga ljud då jag inte har några drivrutiner till ljudkortet (eller nätverkskortet för internet).

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det är bara det att Dustin ens tvingar mig att välja som är provocerande. Inget annat företag jag sett gör så. Deras obscena besatthet av att vilja låtsas vara för företag primärt äcklar mig. Borde vara lag att ALLA priser ska vara inklusive moms, oavsett vem som är mottagare/köpare.

Dustins målgrupp är ju företag. Även Atea listar ju exmoms. Är ju vanligt för leverantörer som riktar sig mot företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

På den tiden var Cirrus Logic väldigt vanliga, så troligtvis var det ett sånt kort i.

Tseng Labs ET4000 var det för min del.
Ångar att jag slängde det...

Permalänk
Avstängd

95...80mhz
2 år senare så köpte jag min första med P2 400mhz som jag snabbt lärde mig att överklocka till 448mhz

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

"PCI grafikkort 1MB"
Ingen information över tillverkare, kylare, eller ens nämna GPUn...

De behövde ingen kylning. Det var bara 2D grafikkort på den tiden

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Retrohårdvara har väl blivit mer populär senaste åren? Ser många voodoo 1-2 kort säljas friskt.
Minns när man köpte voodoo 1 monster 3D för 1500 kr 1997, jäklar vilket lyft! Hade då pentium 1 120 mhz som överklockades till 133 mhz när man körde med turbo-läget.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av addman:

13000kr 1997 var betydligt mycket mer än 13000kr 2023 dock så egentligen var datorer MYCKET dyrare då än nu. Många familjer som inte ens hade dator då och hade man dator var det oftast 1 burk per hushåll.

Hem-PC reformen i slutet av 1990-talet där man kunde leasa en dator förmånligt genom sitt jobb bidrog till att många fler familjer ur bredare samhällslager kunde skaffa dator.

Ett riktigt bra beslut av Sveriges politiker faktiskt då jag är övertygad om att det bidragit till nationens framgångar inom t ex datorspelsbranschen.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X