Nu pratar ni om olika saker. Jag tolkar det som att du och @bjan_84 pratar om att värma upp kupé och batteri innan avfärd. På vissa bilar fungerar det utan ikopplad laddare. På andra inte. Om det görs med laddare ikopplad så förbättrar det räckvidden vid start av resor i kallt väder eftersom bil och batteri redan är uppvärmda med el från nätet. Därför behöver bilen inte "använda batteri" till att värma upp batteriet/bilen.
Det som folk tipsar om är att använda bilens inbyggda navigator för att navigera till snabbladdare (även om du vet var dem ligger). Bilen förstår då att du tänker åka och snabbladda och ser till att batteriet här optimal temperatur för ändamålet. På vissa bilar så kan denna funktion även aktiveras manuellt, utan att man behöver navigera till laddaren.
På min Tesla model 3 gör det ENORM skillnad i ladd-hastighet i -10. Utan förvärmning av batteri på Tesla Super charger fick jag 55Kw. Med förvärmning får jag upp till 250Kw beroende på aktuell laddnivå i batteriet.
Ytterligare ett tips på ämnet är att alltid försöka ladda från så låga nivåer som möjligt. Laddning går oftast som fortast när batteriet nästan är tomt - och går långsammare desto mer laddning du redan har i batteriet. För att åter igen använda min egen bil som exempel så tar 10-80% kortare tid än att ladda 80-100%
Därav går det oftast snabbare att sluta ladda vid 80% eller lägre - även om du måste stanna och ladda en extra gång - än att stå kvar och ladda till 100%.