Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

Hej alla elbilsexperter,

Lagom till sommaren flyttar familjen från lägenhet i stadskärnan ut till hus på landsbygden, vilket innebär att en bil behöver bli två. Vi har idag en Toyota Rav4 bensin som på sikt kommer bytas mot en plugg-in eller ren elbil. Men det är längre fram.

Huset har en rejäl solpanelsanläggning (ca 22 kWp) så det känns dumt att inte skaffa en elbil som andrabil. Den nuvarande ägaren har idag två pluggin-hybrider och kör smartladdning via Tibber som då även optimerar laddning med elen från den egna produktionen osv.

Min fru lär köra bilen mest och då ca 4 mil enkel till jobbet, mest motorväg. Ibland kommer jag ta den till en pendlarparkering i ett mindre "spännande" område ca 1 mil bort, så det gör inget att det inte är den mest eftertraktade bilen.

Jag tänker mig en liten, ganska billig historia och har landat i att en begagnad Kia Soul skulle kunna vara något. Denna modell är även kompatibel med Tibbers smartladdning (som jag nog lär köra som elleverantör). Verkar som dessa går att få för mellan 150-200 kex. Jag har läst mig till att det är bättre att satsa på 30kWh-modellen då 27kWh haft en del problem.

Någon input från expertpanelen?

Stort tack på förhand!

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem

Har en ny Volvo XC60 T6 Recharge Late 2023 och är intresserad om någon här har "Inside information" om hur Volvo hanterar sina mjukvaruproblem med Google Automotive plattformen. Det känns som att Volvo har både resurs- och kompetensbekymmer med mjukvaran. Har haft många Volvo bilar under åren och den näst senaste var en XC90 CC med Sensus operativet och det fungerade i stort helt felfritt inkl. appen.

Min bil har mjukvaruversion 2,5 och dom bekymmer jag märkt av är följande: Radiomottagningen är inte på långa vägar lika bra som mina tidigare Volvo bilar. Har Volvo snålat in på hårdvaran eller är det mjukvarurelaterat? Appen är "buggig" när det gäller start av bensinvärmare i förtid, start fungerar men sen någon timme senare så ser man i appen att värmaren är i drift vilket den i verkligheten inte är. Så en nystart är inte att tänka på då, men nästkommande dag är det OK med en ny start.

Sen är det en del funktioner som fanns på Sensus som inte är implementerade i Google systemet.

Permalänk
Medlem

Efter ca 4 månader med elbil så har jag bestämt mig att överlåta privatleasingavtalet. Tyvärr väger nackdelarna med elbil över för min del. Långkörning i Norrland vintertid fungerar inte tillräckligt bra helt enkelt.

Tyvärr går det heller inte i kalkylen att räkna hem att köpa en begagnad elhybrid ställt mot en dieselbil av samma modell jag tittat på (BMW 5-serie) så nu kommer laddboxen bli en prydnad i några år framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjan_84:

Efter ca 4 månader med elbil så har jag bestämt mig att överlåta privatleasingavtalet. Tyvärr väger nackdelarna med elbil över för min del. Långkörning i Norrland vintertid fungerar inte tillräckligt bra helt enkelt.

Tyvärr går det heller inte i kalkylen att räkna hem att köpa en begagnad elhybrid ställt mot en dieselbil av samma modell jag tittat på (BMW 5-serie) så nu kommer laddboxen bli en prydnad i några år framöver.

Vad har du för bil? Tänker att det borde finnas gott om laddare runt Sundsvalls-trakten, börjar ju ploppa upp laddare i inlandet som svampar. Intressant att höra om dina erfarenheter då man själv väntar på elbil som inlandsbo norröver...

Permalänk
Medlem

Som någon som bor ännu längre norrut och kör ganska långa sträckor blir jag förvånad och vill också höra mer @bjan_84

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Vad har du för bil? Tänker att det borde finnas gott om laddare runt Sundsvalls-trakten, börjar ju ploppa upp laddare i inlandet som svampar. Intressant att höra om dina erfarenheter då man själv väntar på elbil som inlandsbo norröver...

Mercedes EQB. Det är väl inte laddnätverket som är det stora bekymret utan all extra tid som går åt, speciellt då vintertid när det är kallt. Att man tappar rejält med räckvidd vintertid var jag beredd på men inte att det även går så pass mkt långsammare att ladda.

Exempel, gjorde en långresa Sundsvall-Luleå vid nyår.
Specad räckvidd 42 mil. Verklig räckvidd vid -10 C = 24 mil vid lugn körning (2,7kWH/mil). Snabbladdningen i denna temperatur snittade dessutom på 50-60kWH (max 100). Total extra tidsåtgång = ca 3h jmf med dieselbil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Som någon som bor ännu längre norrut och kör ganska långa sträckor blir jag förvånad och vill också höra mer @bjan_84

Kortare sammanfattning av mitt tidigare svar. 30-40% högre förbrukning vid -10 jmf med +10 samt 60-70% längre laddtid. Medför väldigt många laddstopp vilket blir grymt segt på en lång resa som är nog seg som den är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjan_84:

Mercedes EQB. Det är väl inte laddnätverket som är det stora bekymret utan all extra tid som går åt, speciellt då vintertid när det är kallt. Att man tappar rejält med räckvidd vintertid var jag beredd på men inte att det även går så pass mkt långsammare att ladda.

Exempel, gjorde en långresa Sundsvall-Luleå vid nyår.
Specad räckvidd 42 mil. Verklig räckvidd vid -10 C = 24 mil vid lugn körning (2,7kWH/mil). Snabbladdningen i denna temperatur snittade dessutom på 50-60kWH (max 100). Total extra tidsåtgång = ca 3h jmf med dieselbil.

Du förvärmde inte batteriet alltså.

Elbil är inte för alla men här verkar det tyvärr vara misstag av någon ny med elbil.

Ett förvärmt batteri borde ha både ökat räckvidd och snabbat upp laddningen(om procenten är nog låg).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Du förvärmde inte batteriet alltså.

Elbil är inte för alla men här verkar det tyvärr vara misstag av någon ny med elbil.

Ett förvärmt batteri borde ha både ökat räckvidd och snabbat upp laddningen(om procenten är nog låg).

Jag körde förklimatiseringen bägge vägar (blir ju dock en förlust i räckvidd om man inte har laddbox att toppa upp med då förvärmningen i sig förbrukar ca 4-5kWH). Faktum kvarstår ändå att räckvidd och laddning påverkas mkt negativt av låg temperatur. Det är grymt stor skillnad bara mellan 0 och -10 och när jag hade en period av -20 i december så var förbrukningen med förvärmning 3,5kWH/mil vilket är dubbla förbrukningen mot specifikation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjan_84:

Mercedes EQB. Det är väl inte laddnätverket som är det stora bekymret utan all extra tid som går åt, speciellt då vintertid när det är kallt. Att man tappar rejält med räckvidd vintertid var jag beredd på men inte att det även går så pass mkt långsammare att ladda.

Exempel, gjorde en långresa Sundsvall-Luleå vid nyår.
Specad räckvidd 42 mil. Verklig räckvidd vid -10 C = 24 mil vid lugn körning (2,7kWH/mil). Snabbladdningen i denna temperatur snittade dessutom på 50-60kWH (max 100). Total extra tidsåtgång = ca 3h jmf med dieselbil.

Ja, det var lite långsam laddning kanske. Såg nyss en video med en ioniq 5 tror jag som precis fått konditionering av batteriet och den laddade på rätt friskt även när den startades kall, iaf efter en lite stunds körning med vämre på på batteriet då. Han kom upp i 200kW trots ganska hög SoC redan, så det imponerade på mig.

https://www.youtube.com/watch?v=Kg6xsr1vxUQ

Jag gjorde också en testrutt på ABRP med en ioniq 5 mellan Sundsvall och Luleå och den påstår att det kräver 26 minuter laddning, mot 54 min för EQB. Om man antar samma "skalning" för vinter så verkar alltså Hyundai:en ladda typ hälften så länge, så 1,5h på vintern? Men det känns pessimistiskt också, men inget fel att räkna så kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Du förvärmde inte batteriet alltså.

Elbil är inte för alla men här verkar det tyvärr vara misstag av någon ny med elbil.

Ett förvärmt batteri borde ha både ökat räckvidd och snabbat upp laddningen(om procenten är nog låg).

Kräver inte förvärmning att man är inkopplad i en laddare? Eller går det utan?

Kanske inte fanns sån möjlighet på ett vettigt sätt.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Kräver inte förvärmning att man är inkopplad i en laddare? Eller går det utan?

Kanske inte fanns sån möjlighet på ett vettigt sätt.

Nej, förvärmning är ju på många modeller något som händer medans du kör mot en snabbladdare, om du navigerar till den vill säga!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Kräver inte förvärmning att man är inkopplad i en laddare? Eller går det utan?

Kanske inte fanns sån möjlighet på ett vettigt sätt.

Inte på alla bilar. En släkting har en Mercedes och den ska förvärma batteriet lagom tills det behöver laddas på avsedd station.

Jag kan välja att starta förvärmning av batteriet lagom till avfärd i appen och bilen - Då får man ställa schemat i bilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Nej, förvärmning är ju på många modeller något som händer medans du kör mot en snabbladdare, om du navigerar till den vill säga!

Navigerar gör man ju i huvudet, bilen behöver inte veta var man ska

Skrivet av Dreas89:

Inte på alla bilar. En släkting har en Mercedes och den ska förvärma batteriet lagom tills det behöver laddas på avsedd station.

Jag kan välja att starta förvärmning av batteriet lagom till avfärd i appen och bilen - Då får man ställa schemat i bilen.

Okay, tackar.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av BergEr:

Kräver inte förvärmning att man är inkopplad i en laddare? Eller går det utan?

Kanske inte fanns sån möjlighet på ett vettigt sätt.

Nu pratar ni om olika saker. Jag tolkar det som att du och @bjan_84 pratar om att värma upp kupé och batteri innan avfärd. På vissa bilar fungerar det utan ikopplad laddare. På andra inte. Om det görs med laddare ikopplad så förbättrar det räckvidden vid start av resor i kallt väder eftersom bil och batteri redan är uppvärmda med el från nätet. Därför behöver bilen inte "använda batteri" till att värma upp batteriet/bilen.

Det som folk tipsar om är att använda bilens inbyggda navigator för att navigera till snabbladdare (även om du vet var dem ligger). Bilen förstår då att du tänker åka och snabbladda och ser till att batteriet här optimal temperatur för ändamålet. På vissa bilar så kan denna funktion även aktiveras manuellt, utan att man behöver navigera till laddaren.

På min Tesla model 3 gör det ENORM skillnad i ladd-hastighet i -10. Utan förvärmning av batteri på Tesla Super charger fick jag 55Kw. Med förvärmning får jag upp till 250Kw beroende på aktuell laddnivå i batteriet.

Ytterligare ett tips på ämnet är att alltid försöka ladda från så låga nivåer som möjligt. Laddning går oftast som fortast när batteriet nästan är tomt - och går långsammare desto mer laddning du redan har i batteriet. För att åter igen använda min egen bil som exempel så tar 10-80% kortare tid än att ladda 80-100%

Därav går det oftast snabbare att sluta ladda vid 80% eller lägre - även om du måste stanna och ladda en extra gång - än att stå kvar och ladda till 100%.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Har idag en Nissan Leaf 30Kwh som jag tycker går lite kort. Vilken bil för 300k ska jag byta till?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjan_84:

Kortare sammanfattning av mitt tidigare svar. 30-40% högre förbrukning vid -10 jmf med +10 samt 60-70% längre laddtid. Medför väldigt många laddstopp vilket blir grymt segt på en lång resa som är nog seg som den är.

Oj, ja nog för att EQB inte är ett mirakel av effektivitet men du måste haft en väldigt tung fot för en förbrukning på 3,5.
25% högre förbrukning än björns test i 120 även om det bara var vid -2 men så mycket mer drar det inte iväg vid kyla från min erfarenhet här i Umeå med -30 som mest och landsvägskörning med moms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Har idag en Nissan Leaf 30Kwh som jag tycker går lite kort. Vilken bil för 300k ska jag byta till?

Är du nöjd med chademo så är väl en 40/64kWh leaf prisvärd, alt en mg zs ev då det börjar dyka upp en del från utgående leasing. Annars får man gå upp en 50k för att kunna hugga en e-Niro eller id3. (Beg då)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Är du nöjd med chademo så är väl en 40/64kWh leaf prisvärd, alt en mg zs ev då det börjar dyka upp en del från utgående leasing. Annars får man gå upp en 50k för att kunna hugga en e-Niro eller id3. (Beg då)

Det är frugan som använder den mest för jobbpendling men hon får lite panik över att inte kunna åka vart hon vill. Den går ju som bäst typ 18mil men kör man lite motorväg osv så blir det betydligt kortare.

För 350 får man ju även en model 3 men vetifan om jag vill lägga så mycket för en andra bil.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Det är frugan som använder den mest för jobbpendling men hon får lite panik över att inte kunna åka vart hon vill. Den går ju som bäst typ 18mil men kör man lite motorväg osv så blir det betydligt kortare.

För 350 får man ju även en model 3 men vetifan om jag vill lägga så mycket för en andra bil.

Kolla upp vad det kostar att helförsäkra en Model 3 innan du bestämmer dig. Mitt pris hos Watercircles var drygt 16500 SEK. Tills försäkringspriserna på Tesla går ned, så är de inte aktuella, för mig åtminstone.

Hade köpt en Kia E-Niro eller en Leaf med större batteri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Kolla upp vad det kostar att helförsäkra en Model 3 innan du bestämmer dig. Mitt pris hos Watercircles var drygt 16500 SEK. Tills försäkringspriserna på Tesla går ned, så är de inte aktuella, för mig åtminstone.

Hade köpt en Kia E-Niro eller en Leaf med större batteri.

Helvete nej då går dom bort. Leafen kostar inget att försäkra.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Nu pratar ni om olika saker. Jag tolkar det som att du och @bjan_84 pratar om att värma upp kupé och batteri innan avfärd. På vissa bilar fungerar det utan ikopplad laddare. På andra inte. Om det görs med laddare ikopplad så förbättrar det räckvidden vid start av resor i kallt väder eftersom bil och batteri redan är uppvärmda med el från nätet. Därför behöver bilen inte "använda batteri" till att värma upp batteriet/bilen.

Det som folk tipsar om är att använda bilens inbyggda navigator för att navigera till snabbladdare (även om du vet var dem ligger). Bilen förstår då att du tänker åka och snabbladda och ser till att batteriet här optimal temperatur för ändamålet. På vissa bilar så kan denna funktion även aktiveras manuellt, utan att man behöver navigera till laddaren.

På min Tesla model 3 gör det ENORM skillnad i ladd-hastighet i -10. Utan förvärmning av batteri på Tesla Super charger fick jag 55Kw. Med förvärmning får jag upp till 250Kw beroende på aktuell laddnivå i batteriet.

Ytterligare ett tips på ämnet är att alltid försöka ladda från så låga nivåer som möjligt. Laddning går oftast som fortast när batteriet nästan är tomt - och går långsammare desto mer laddning du redan har i batteriet. För att åter igen använda min egen bil som exempel så tar 10-80% kortare tid än att ladda 80-100%

Därav går det oftast snabbare att sluta ladda vid 80% eller lägre - även om du måste stanna och ladda en extra gång - än att stå kvar och ladda till 100%.

Ja menar att värma upp allt innan avfärd, t.ex jag som inte har laddare varken hemma eller på jobbet skulle så svårt med sånt. Och kan ju inte direkt ställa på allmän laddare långt bort när man ska packa för resa (går ju såklart men lite jobbigt att t.ex åka buss till laddare för att hämta bilen innan avfärd).

Tackar

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Apropå försäkringskostnader för elbilar (som diskuteras till och från):

Försäkring av elbil: Billigaste och dyraste modellerna
https://www.vibilagare.se/kopguide/forsakring-elbil-billigast...

Permalänk
Medlem

Hej alla elbilsanvändare.

Ska skaffa en laddare huset inför framtida elbil. Är det något speciellt jag bör tänka på?
Något speciell leverantör eller laddare man bör satsa på?

Såg denna kampanj på Easee, är det något att ha?
https://chargehome.se/products/easee-home-installationspaket?...

Permalänk
Medlem

Ford sänkte priserna på Mach E idag.

Ja, Easee är en bra box, har den själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjan_84:

Jag körde förklimatiseringen bägge vägar (blir ju dock en förlust i räckvidd om man inte har laddbox att toppa upp med då förvärmningen i sig förbrukar ca 4-5kWH). Faktum kvarstår ändå att räckvidd och laddning påverkas mkt negativt av låg temperatur. Det är grymt stor skillnad bara mellan 0 och -10 och när jag hade en period av -20 i december så var förbrukningen med förvärmning 3,5kWH/mil vilket är dubbla förbrukningen mot specifikation.

Galet, när jag förmärmer min Kia E-niro MY22 till 21.5 grader, samt framruta och ratt, drar ganska exakt 1.2 kWh ifrån laddstolpen när de toppar upp förvärmningen.

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjan_84:

Kortare sammanfattning av mitt tidigare svar. 30-40% högre förbrukning vid -10 jmf med +10 samt 60-70% längre laddtid. Medför väldigt många laddstopp vilket blir grymt segt på en lång resa som är nog seg som den är.

Har bilen värmepump (aldrig testat en EQB själv, men vet att de är rätt törstiga och ineffektiva elbilar)?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Det är frugan som använder den mest för jobbpendling men hon får lite panik över att inte kunna åka vart hon vill. Den går ju som bäst typ 18mil men kör man lite motorväg osv så blir det betydligt kortare.

För 350 får man ju även en model 3 men vetifan om jag vill lägga så mycket för en andra bil.

Vi har själva en M3 LR som andrabil, och är nöjd med den i stort. Fördel är just den suveräna räckvidden, snål förbrukning på vintern och smart temperaturhantering av batteripacket/kupén (drar endast ca 15% extra på vintern, vilket är bra för att vara elbilar).

Så en beg M3, och gärna Long Range, så slipper du och din fru räckviddsångest.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ubq8reJBwn2B:

Hej alla elbilsanvändare.

Ska skaffa en laddare huset inför framtida elbil. Är det något speciellt jag bör tänka på?
Något speciell leverantör eller laddare man bör satsa på?

Såg denna kampanj på Easee, är det något att ha?
https://chargehome.se/products/easee-home-installationspaket?...

Det är en bra box. Har den själv. Men just det priset är ju inget speciellt lågt eller fantastiskt.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Det är en bra box. Har den själv. Men just det priset är ju inget speciellt lågt eller fantastiskt.

Tack för svar. Finns det någon annan bra box som är mer prisvärd eller bör man köra på denna?