Personalbil vid hög lön - extremt fördelaktigt och nästan helt utan nackdelar?

Permalänk

Personalbil vid hög lön - extremt fördelaktigt och nästan helt utan nackdelar?

Min arbetsgivare erbjuder inga som helst bilförmåner idag, men en personalbil är kostnadsneutral för
min arbetsgivare (enda kostnaden blir extra administration) och min chef brukar vara väldigt flexibel (och gillar mig) så jag funderar på att slå till. Jag kommer nog inte köra en endaste mil i tjänsten, så det är alltså inte en tjänstebil eller förmånsbil vi pratar om här.

Jag tycker dock att det verkar vara läskigt komplicerat att lista ut hur det skulle påverka min ekonomi.

Tanken är att köra bruttolöneavdrag. Låt oss säga en Volvo V60 T8 Inscription Plug-in-Hybrid med ett
förmånsvärde på 4808 kr. Jag har en fast lön om 65 tkr/mån och bor i Stockholm.

Denna sida: https://statsskuld.se/leasingbil/volvo/v60-t8-inscription-plu...

säger "Om du bor i Stockholm och har en månadslön på 65,000 kr samt en förmånsbil med förmånsvärdet 4,808 kr
får du behålla 41,075 kr efter normal beskattning och förmånsbeskattningen på din tjänstebil/förmånsbil."

Om jag inte har en bil får jag ut ca 43436 kr efter skatt, så effekten på nettolönen borde vara 2361 kr/mån.

Skulle jag köpa motsvarande bil ny (nypris ~530 tkr, 30 tkr bonus då det är en miljöbil så 500 tkr)
och sälja den med 45% förlust efter 3 år borde månadkostnaden bli runt 6250 kr/mån
- och då räknar jag inte ens med ränta på billån och service.

Det låter ju helt galet bra... om jag ändå skulle skaffa den här bilen, finns det någon anledning till
att inte göra det via jobbet?

De här grejerna har jag tänkt på:

* Allmänpensionen påverkas inte då jag fortfarande maxar den
* SGI (sjukpenningsgrundande inkomst) påverkas inte då jag fortfarande maxar den
* KALP-kalkylen som banker gör när jag söker om bolån förändras. Jag vill inte ligga på gränsen där ändå dock.
* 4.5x-gränsen för bolåneamorteringskravet påverkas. Men även efter bruttolöneavdrag så ligger min+sambons
lön under 4.5x-gränsen för det bolån vi har idag och vi tänkte nog inte köpa nytt fören om minst 3 år, så
ingen påverkan här.
* Kreditvärdigheten antar jag går ner, så privatlån blir dyrare. Men jag vill inte ta några andra lån.
* Tjänstepensioner kan påverkas - men jag har inget vanligt tjänstepensionsavtal, utan en fast avsättning
görs istället (ca 5200 kr/mån - sämre än ett typiskt tjänstepensionsavtal, men jag är nöjd ändå då min
baslön är hög). Även om det skulle påverkas så blir det ca. 700 kr i månaden, så kompenserar jag för det
i mitt privata pensionssparande kostar bilen mig ändå "bara" 3060 kr/mån, vilket fortfarande är väldigt bra.
* Om jag slutar på mitt jobb innan leastiden är slut så lär jag behöva köpa ut den (om jag inte t.ex. byter till ett nytt
jobb och de låter mig flytta över leasingen?). Åas kan jag ju sälja bilen omedelbart efter, och få tillbaka
större delen av kostnaden? Jag kanske går back några tusenlappar, men jag "tjänar" ju 3900 kr/mån på att
köra personalbil så det betalar nästan säkert sig självt.

----

Tillkommer gör skatten (bara 360 kr/år), fast den är ju samma som om jag köper den privat.

Jag tror inte att räkningen som statsskuld.se gör inkluderar bilförsäkring (storleksordningen 970 kr/månad, halvförsäkring räcker för ny bil) -
men vad jag förstår får man även ta försäkringen med bruttolöneavdrag, så det blir ju ännu billigare än så.

Har jag missat något? Jag tycker det låter helt galet att staten i princip sponrar mig att köpa en svindyr
bil. Varför ser systemet ut såhär? En person med en inkomst på 35 tkr får ju inte alls samma "bonus" eftersom
de förlorar mer på SGI, allmänpension osv.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Var är leasingkostnaden i denna kalkyl? Du pratar bara förmånsvärdet här men vem ska betala bilen? Du skrev att detta ska bli kostnadsneutralt för din arbetsgivare, hur då?

Permalänk
Medlem

Tror du missuppfattat hela grejjen grovt. Som Jompa säger, du har bara räknat på skatten, hela leasingkostnaden tillkommer ovanpå detta. Då din arbetsgivare är kostnadsneutral kommer du få ta hela den kostnaden själv på din bruttolön, och det är den absolut största kostnaden.

Visa signatur

Networking geek, #28735

Permalänk
Inaktiv

Du har glömt leasingkostnaden el? sedan måste iaf vi köra minst 100mil i tjänsten, det har något med momsen att göras, men det kanske är olika från företag till företag, men leasingkostnaden kommer du väl aldrig undan.

Personalbil hos oss är riktigt svindyrt, tror jag skulle få betala närmare 6800kr för en xc60 2016 då köpte jag en själv istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Var är leasingkostnaden i denna kalkyl? Du pratar bara förmånsvärdet här men vem ska betala bilen? Du skrev att detta ska bli kostnadsneutralt för din arbetsgivare, hur då?

Företaget betalar leasingavgiften och gör motsvarande bruttolöneavdrag.

Men för att svara på frågan, ja personalbil är väldigt förmånligt jämfört med att köpa/leasa motsvarande bil själv.

Edit: såg nu att TS verkar ha kollat på förmånsbil/tjänstebil.

Permalänk
Inaktiv

Personalbil skriver han

Permalänk
Medlem
Skrivet av Random-person:

Min arbetsgivare erbjuder inga som helst bilförmåner idag, men en personalbil är kostnadsneutral för
min arbetsgivare (enda kostnaden blir extra administration) och min chef brukar vara väldigt flexibel (och gillar mig) så jag funderar på att slå till. Jag kommer nog inte köra en endaste mil i tjänsten, så det är alltså inte en tjänstebil eller förmånsbil vi pratar om här.

Jag tycker dock att det verkar vara läskigt komplicerat att lista ut hur det skulle påverka min ekonomi.

Tanken är att köra bruttolöneavdrag. Låt oss säga en Volvo V60 T8 Inscription Plug-in-Hybrid med ett
förmånsvärde på 4808 kr. Jag har en fast lön om 65 tkr/mån och bor i Stockholm.

Denna sida: https://statsskuld.se/leasingbil/volvo/v60-t8-inscription-plu...

säger "Om du bor i Stockholm och har en månadslön på 65,000 kr samt en förmånsbil med förmånsvärdet 4,808 kr
får du behålla 41,075 kr efter normal beskattning och förmånsbeskattningen på din tjänstebil/förmånsbil."

Om jag inte har en bil får jag ut ca 43436 kr efter skatt, så effekten på nettolönen borde vara 2361 kr/mån.

Skulle jag köpa motsvarande bil ny (nypris ~530 tkr, 30 tkr bonus då det är en miljöbil så 500 tkr)
och sälja den med 45% förlust efter 3 år borde månadkostnaden bli runt 6250 kr/mån
- och då räknar jag inte ens med ränta på billån och service.

Det låter ju helt galet bra... om jag ändå skulle skaffa den här bilen, finns det någon anledning till
att inte göra det via jobbet?

De här grejerna har jag tänkt på:

* Allmänpensionen påverkas inte då jag fortfarande maxar den
* SGI (sjukpenningsgrundande inkomst) påverkas inte då jag fortfarande maxar den
* KALP-kalkylen som banker gör när jag söker om bolån förändras. Jag vill inte ligga på gränsen där ändå dock.
* 4.5x-gränsen för bolåneamorteringskravet påverkas. Men även efter bruttolöneavdrag så ligger min+sambons
lön under 4.5x-gränsen för det bolån vi har idag och vi tänkte nog inte köpa nytt fören om minst 3 år, så
ingen påverkan här.
* Kreditvärdigheten antar jag går ner, så privatlån blir dyrare. Men jag vill inte ta några andra lån.
* Tjänstepensioner kan påverkas - men jag har inget vanligt tjänstepensionsavtal, utan en fast avsättning
görs istället (ca 5200 kr/mån - sämre än ett typiskt tjänstepensionsavtal, men jag är nöjd ändå då min
baslön är hög). Även om det skulle påverkas så blir det ca. 700 kr i månaden, så kompenserar jag för det
i mitt privata pensionssparande kostar bilen mig ändå "bara" 3060 kr/mån, vilket fortfarande är väldigt bra.
* Om jag slutar på mitt jobb innan leastiden är slut så lär jag behöva köpa ut den (om jag inte t.ex. byter till ett nytt
jobb och de låter mig flytta över leasingen?). Åas kan jag ju sälja bilen omedelbart efter, och få tillbaka
större delen av kostnaden? Jag kanske går back några tusenlappar, men jag "tjänar" ju 3900 kr/mån på att
köra personalbil så det betalar nästan säkert sig självt.

----

Tillkommer gör skatten (bara 360 kr/år), fast den är ju samma som om jag köper den privat.

Jag tror inte att räkningen som statsskuld.se gör inkluderar bilförsäkring (storleksordningen 970 kr/månad, halvförsäkring räcker för ny bil) -
men vad jag förstår får man även ta försäkringen med bruttolöneavdrag, så det blir ju ännu billigare än så.

Har jag missat något? Jag tycker det låter helt galet att staten i princip sponrar mig att köpa en svindyr
bil. Varför ser systemet ut såhär? En person med en inkomst på 35 tkr får ju inte alls samma "bonus" eftersom
de förlorar mer på SGI, allmänpension osv.

Du har inte någonstans listat kostnaden för själva bilen.

Förmånsvärdet är en transaktion mellan dig och staten, men bilfirman ska ha något för bilen också.

Så om inte bolaget bara rent av bjuder dig på hela bilen, så kommer du behöva minska din lön för att matcha vad de betalar, och det är väl säkert kring 4500 - 6000 kr/månaden.

Rent krasst är det inte super förmånligt förutom speciella bilar som ofta har ett dyrt inköpspris men lågt förmånsvärde, och nu med de nya reglerna är det knappt förmånligt alls

Jag har en tjänstebil via mitt egna bolag. Jag fick en offert att leasa den både privat och via företaget

Privat: 4500 kr/månaden
Företaget: 4500 kr ex moms i leasingkostnad (sedan får jag dra av halva momsen), sociala avgifter på förmånsvärdet (1400 kr) och sedan måste jag som privatperson betala 2200 kr i förmånsvärde

Så rent krasst eftersom jag äger företaget, så betalar jag ungefär 3600 kr mer varje månad bara för att ta den som tjänstebil än som privatleasing. Så staten är nog jävligt nöjda över den lösningen

Det kanske låter dumt att ta den bolaget om man ser det så där, men det man få ha i åtanke är att företagets pengar är värt "mindre" än redan skattade utbetalda pengar. Du vill hellre blåsa företagets pengar än dina egna. Det är ju dock inte något som är i din fördel som anställd.

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk

Så konceptet är att antingen

1. Leasa bilen själv, med nettolön (aka vanlig privatleasing)
2. Leasa bilen mha. sänkt bruttolön (dvs. halva kostnaden jämfört med att leasa bilen själv om marginalskatten är 50%), men då måste jag också betala förmånsvärdet (som ofta kan uppgå till halva kostnaden ändå, och då finns det ju inget att tjäna).

om jag förstår det rätt?

Som nämnts tidigare, jag kommer inte köra något i tjänsten, det är personalbil och INTE en tjänstebil som menas här.

Verkar ju vara mer eller mindre värdelöst med personalbil alltså.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Random-person:

Verkar ju vara mer eller mindre värdelöst med personalbil alltså.

I flesta fall ja

Först och främst är det nästan bara elbilar som är förmånliga som tjänstebilar nu, på grund av deras låga förmånsvärde och dyrare bilar.

Sedan andra fördelar

1. Företaget kan stå för vinterdäcken, försäkring, biltvätt, däckhotell, lakering och eventuella skador/reparationer och dra av momsen på allt.
2. Vissa bilar kan säljas som en "business edition", vilket kan vara t.ex att du får lite extra utrustning, men annars samma bil till samma pris.

Viktigaste är ju att prata med företaget och få klart förutsättningarna först, bara vinterdäcken kan ju vara 20 000+, även om du måste betala för däcken - moms så sparar du 5-6 000 kr

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem

Ja du har fattat det hela rätt. Det är ganska så meningslöst. Den största fördelen är att du kan få möjlighet till bättre pris vid företagsbilsleasing än privatleasing ibland ifrån bilfirmorna, men det är inga drastiska skillnader.

Visa signatur

Networking geek, #28735

Permalänk
Medlem

Nu ska de dessutom öka förmånsvärdet ...

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Hej, Jag är inte hundra på vad du menar med avdrag som andra i tråden med kostnads neutral. Men har själv buisness lease på V60 T8 sedan 1,5år och annan bil innan det och kostnaden för firman / mig är enkel.

Leaseavgift 10500(exmoms) för service 5k mil max / år. - Betalas med oskattade pengar av firman i mitt fall dvs STOR besparing kontra privat. Motsvarar en kostnad för en bil på 5500 med utbetald lön om jag hade haft en bil privat så ja är ju närmare "halva" priset för firman.

Förmånsvärde 2500, läggs ovan på din faktiska lön så vad du betalar är ju beroende på lön men i ditt fall blir det ju 67500 som kommer stå som lön iställer för 65000.. Med höginstkomstlön mm blir den faktiska kostnaden nånstans 1300-1500 kr.

Så frågan för dig helt enkelt vilken av dessa avgifter dras av din lön ?

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Först så är det ett bruttolöneavdrag för leasingkostnaden då det är Personalbil och ska vara kostnadsneutralt för företaget.
Med andra ord sänker man din bruttolön med motsvarande belopp bilen kostar till leasingbolaget

Sen för att få dra halva momsen på kostnaden måste man köra minst 100 mil i tjänsten per år, annars skall det vara hela momsen som betalas för företaget.

Personalbil kanske inte alltid blir det billigaste alternativet, men det är väldigt bekvämt sätt att ha en ny bil.

Permalänk
Skrivet av Erxon:

Personalbil kanske inte alltid blir det billigaste alternativet, men det är väldigt bekvämt sätt att ha en ny bil.

Jag förstår inte hur det är bekvämare än vanlig privatleasing?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Personbil lönar sig på lullull, t.ex. biltvätt, parkering, däck skifte/hotell. Då kan faktura skickas till firman och du får då bruttolöneavdrag istället för att betala detta för skattade pengar.
Min förra bil var personalbil men när jag bytte senast hade firman slutat erbjuda det då det inte längre fanns någon vinst för personal och kostade dem bara administration eftersom förmånsvärdet ökat/ska ökas

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Random-person:

Jag förstår inte hur det är bekvämare än vanlig privatleasing?

Kolla noga vad som ingår i avtalet med leasingbolaget. Detta är några fördelar vi får på personalbil jämfört med privatleasing -

Fria mil
Avtalstid på 2 år (privat är oftast 3?)
Parkering på jobb ingår (privat 900kr/månad)
Typ allt utom bränsle ingår. Till och med tvätt, spolarvätska, ad-blue m.m

Permalänk
Medlem

Personalbilsupplägg funkar enligt följande för oss med Carpay fleet. Bilen kostar x antal kronor per månad, säg 8000. Förmånsvärdet är 4000 kr och ska dras netto den kvarvarande kostnaden dras på bruttolönen. Eventuellt drivmedel och tullar ska även det vara kostnadsneutralt och dras därmed netto. På mitt företag måste man dessutom köra 100 mil i tjänsten varje år (för momsens skull som någon skrev ovan). Innan hade vi förmånsbil och det var rätt mycket bättre. Då stod jag endast för ett nettoavdrag på förmånsvärdet allt annat betalade firman. Upplägget personalbil är rätt skit och bygger på att bilen har ett lågt förmånsvärde och att den största kostnaden tas på bruttolönen. Det blev privatleasing den senaste bilen då jag inte såg några fördelar. Den 1 juli kommer även alla förmånsvärden gå upp för att spegla kostnaden mot att ha den privat så då kan det till och med bli dyrare än privatleasing.

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem

Ja, det är inte helt lätt att få en klar bild av vad det verkligen kostar i slutändan. Jag tittar på att ta en Skoda Enyaq eller VW ID.4 via jobbet som personalbil. Ska ta in priser nu i veckan som kommer.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Ja, det är inte helt lätt att få en klar bild av vad det verkligen kostar i slutändan. Jag tittar på att ta en Skoda Enyaq eller VW ID.4 via jobbet som personalbil. Ska ta in priser nu i veckan som kommer.

Ja när jag räknade på det i somras var det hugget som stucket så jag tog privat i slutändan då det blev enklare om jag bytar jobb t ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Ja, det är inte helt lätt att få en klar bild av vad det verkligen kostar i slutändan. Jag tittar på att ta en Skoda Enyaq eller VW ID.4 via jobbet som personalbil. Ska ta in priser nu i veckan som kommer.

Jag beställde en Model 3 LR i december som personalbil, och tänker man standardbil och 1500 mil är det knappt någon skillnad, helst om du tar typ en Tesla eller Polestar där det inte går att få rabatt.

Där man tjänar är rabatt(ramavtal osv), vi hade typ 10% på BMW t.ex. 500 mil extra kostade typ 60kr extra istället för flera hundra, försäkringen innefattar nya däck om dom blir utslitna osv. Sen MÅSTE du kolla om din tjänstepension betalas ut på din lön, eller lön efter ev bilavdrag, är det sistnämnda ska du absolut inte ta någon personalbil.

Tar du en Model 3 LR på LeasePlan kostar mitt upplägg 8480kr, bara 1500>2000 mil är 800kr extra(jag betalar 60kr), annan färg 370kr(jag betalar 147kr). Plus min däckgaranti som inte ingår där. Jag betalar 6860kr ungefär med miljöbonusen. Sen ska du nog försöka ta vinterdäck vid sidan om, som jag inte kunde, då volvofinans som har våra bilar har krav på vinterdäck när dom köper in.

Men som sagt, i många fall lönar det sig inte jämfört med privatleasing, helst efter höjningen av förmånsvärdet i somras. Plus att di måste kolla vad som gäller om du byter firma. Vill ingen ta över bilen kan du behöva betala mellanskillnaden på säljpriset kontra restvärdet.

Som exempel kan jag ta Seat Cupra Born där farsan tittade på privatleasing och jag som personalbil. Tror att jag hade 4% på bilen och 10% på utrustning(inte vinterdäck). För honom hade det blivit bra precis 5000 med 1500 mil och en del utrustning. Samma bil för mig var 5100kr, dock 2000 mil, men försäkringen via volvofinans landar på 500kr inkl däckgarantin, kontra farsans 290kr. Ska man inte ha en Tesla så är oftast privatleasing bättre då dom dumpat priserna rejält på många håll idag.

Permalänk
Avstängd

Ledsen för att väcka en gammal tråd men saker har förändrats en del sedan denna diskussion.

Mitt jobb har gått ut och sagt att de ska erbjuda bilförmån efter att de hade tittat på andra bolag i samma bransch och kommit fram till att nästan alla erbjöd det (svårt att locka "talang" inom IT). Jag har inte fått mer info än så egentligen, men sannolikt får mitt företag bra rabatter då vi hör till en koncern som tillverkar fordon, Toyota, och vi har redan ganska bra rabatter för privatköp och leasing från våra moderbolag (även Lexus) (jag har hört runt 20% men det varierar nog beroende på modell och så).

Men vad jag förstår så ändrades reglerna förra sommaren till att vara mer förmånliga om man kör elbil eller laddhybrid, medan det blev sämre för fossilbilar och vanliga hybrider. Då hade vi en annan regering dock så det kanske kommer att ändras, eller så kanske det redan har ändrats för jag hittar ingen info som är nyare än ett halvår typ.

Så vad tror ni? Är det fördelaktigt att ta en elbil som personalbil generellt? Laddhybrid känns lite dumt att köpa i dagsläget förstås, men billigare inköpspris kanske väger upp. Kollar jag på Toyotas hemsida verkar en RAV4 plugin kosta typ 530K i grundpris och deras elbil i liknande storlek (den enda de har) typ 570K så det är ingen större skillnad egentligen. Jag kan inte ladda hemma dock, men det talar väl än mer emot en laddhybrid för då hade jag ju behövt ladda den mycket oftare än en ren elbil med större batteri, alternativt köra på bensin då men det är ju inte så kul eller bra.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Ledsen för att väcka en gammal tråd men saker har förändrats en del sedan denna diskussion.

Mitt jobb har gått ut och sagt att de ska erbjuda bilförmån efter att de hade tittat på andra bolag i samma bransch och kommit fram till att nästan alla erbjöd det (svårt att locka "talang" inom IT). Jag har inte fått mer info än så egentligen, men sannolikt får mitt företag bra rabatter då vi hör till en koncern som tillverkar fordon, Toyota, och vi har redan ganska bra rabatter för privatköp och leasing från våra moderbolag (även Lexus) (jag har hört runt 20% men det varierar nog beroende på modell och så).

Men vad jag förstår så ändrades reglerna förra sommaren till att vara mer förmånliga om man kör elbil eller laddhybrid, medan det blev sämre för fossilbilar och vanliga hybrider. Då hade vi en annan regering dock så det kanske kommer att ändras, eller så kanske det redan har ändrats för jag hittar ingen info som är nyare än ett halvår typ.

Så vad tror ni? Är det fördelaktigt att ta en elbil som personalbil generellt? Laddhybrid känns lite dumt att köpa i dagsläget förstås, men billigare inköpspris kanske väger upp. Kollar jag på Toyotas hemsida verkar en RAV4 plugin kosta typ 530K i grundpris och deras elbil i liknande storlek (den enda de har) typ 570K så det är ingen större skillnad egentligen. Jag kan inte ladda hemma dock, men det talar väl än mer emot en laddhybrid för då hade jag ju behövt ladda den mycket oftare än en ren elbil med större batteri, alternativt köra på bensin då men det är ju inte så kul eller bra.

Jag har haft personalbil hos flera olika arbetsgivare och jag anser det vara förmånligt, men det är viktigt att man jämför rätt när man tittar på kostnaderna. Tog ut en Volvo V60 T6 Recharge i december hos min nuvarande arbetsgivare och min nettokostnad för den med 3500 mil privat körning om året kommer landa på 6500-7000/månad. I den pengen ingår det mesta förutom privat drivmedel. Liknande bil via privatleasing skulle kosta ca 2000 mer i månaden och då ingår inte tex tvätt, spolarvätska och annat som ingår i personalbilsavtalet.

Permalänk
Avstängd

Hittade något dokument på intranätet om vad för bilar som erbjuds de som redan hade tillgång till tjänstebilar, och jag antar att det blir samma för oss också. Där fanns det inte så mycket att välja på utan det var en Lexus NX450H om man ville ha laddhybrid och förstås BZ4X om man ville ha elbil. NX450H har fått rätt blandade omdömen, BZ4X likaså, så det känns inte direkt superlockande, men kostnaden kan förstås väga upp en del brister så jag väntar tills den blir klarlagd. Jag hade hellre tagit en bil som inte är en onödigt stor och tung SUV dock, men jag hade gärna haft en laddbar bil av flera anledningar så då är det väl det som gäller.

Permalänk
Avstängd

Hur ska jag tolka denna formulering: "Employees who waive their right to a fringe benefit car are entitled to a gross wage compensation of SEK 6000 per month (applicable from 2023-01-01)."? Betyder det att alla som inte hoppar på tjänstebilsdealen får 6000 mer i lön, eller är det mer något omvänt sätt att säga att man får ett löneavdrag på 6000 om man skaffar bilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Hur ska jag tolka denna formulering: "Employees who waive their right to a fringe benefit car are entitled to a gross wage compensation of SEK 6000 per month (applicable from 2023-01-01)."? Betyder det att alla som inte hoppar på tjänstebilsdealen får 6000 mer i lön, eller är det mer något omvänt sätt att säga att man får ett löneavdrag på 6000 om man skaffar bilen.

Jag tolkar det som att du har valet att välja en förmånsbil eller 6tkr ökning av bruttolön. Du kommer ju även behöva betala förmånsskatt för din ev. bil, för en Bz4x ca 2500kr vid 50% skatt (ca 5000tkr i förmånsvärde). Så antingen:

din nettolön som du har idag minus 2500kr plus att du får en bil

eller

din nettolön som du har idag plus ca 3000kr (återigen vid 50% skatt) och ingen bil

Du borde alltså kunna tänka att en bz4x skulle kosta dig 5500kr i månaden i "alternativkostnad". Detta förutsätter dock att du har så pass hög lön att du betalar 50% marginalskatt, samt att tjänstepension osv. baseras på beloppet inkl. bil.

Jag kanske tänker fel, men då lär man väl få höra det

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av lumberjack:

Jag tolkar det som att du har valet att välja en förmånsbil eller 6tkr ökning av bruttolön. Du kommer ju även behöva betala förmånsskatt för din ev. bil, för en Bz4x ca 2500kr vid 50% skatt (ca 5000tkr i förmånsvärde). Så antingen:

din nettolön som du har idag minus 2500kr plus att du får en bil

eller

din nettolön som du har idag plus ca 3000kr (återigen vid 50% skatt) och ingen bil

Du borde alltså kunna tänka att en bz4x skulle kosta dig 5500kr i månaden i "alternativkostnad". Detta förutsätter dock att du har så pass hög lön att du betalar 50% marginalskatt, samt att tjänstepension osv. baseras på beloppet inkl. bil.

Jag kanske tänker fel, men då lär man väl få höra det

I princip låter det som att om man väljer att inte ta ut tjänstebil (obs inte personalbil) utan kör med egen bil i tjänsten får man 6000kr som kompensation för slitage etc.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lumberjack:

Jag tolkar det som att du har valet att välja en förmånsbil eller 6tkr ökning av bruttolön. Du kommer ju även behöva betala förmånsskatt för din ev. bil, för en Bz4x ca 2500kr vid 50% skatt (ca 5000tkr i förmånsvärde). Så antingen:

din nettolön som du har idag minus 2500kr plus att du får en bil

eller

din nettolön som du har idag plus ca 3000kr (återigen vid 50% skatt) och ingen bil

Du borde alltså kunna tänka att en bz4x skulle kosta dig 5500kr i månaden i "alternativkostnad". Detta förutsätter dock att du har så pass hög lön att du betalar 50% marginalskatt, samt att tjänstepension osv. baseras på beloppet inkl. bil.

Jag kanske tänker fel, men då lär man väl få höra det

Jo det är min tolkning också. Men det är lite konstigt, detta är inget de förhandlat med facket exempelvis, och en löneökning på 6K för alla som inte väljer tjänstebil är ju en rätt bra ökning ändå. Mer än vad jag fått ett år på samma jobb någonsin liksom. Det låter lite för bra för att vara sant helt enkelt.

Sen har jag inte 50% marginalskatt idag, men 6K till i månaden hade knuffat upp mig dit dock. Vilket kanske talar mer för att jag borde skaffa förmånsbil, och därmed inte hamna över gränsen på statlig skatt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Myhybris:

I princip låter det som att om man väljer att inte ta ut tjänstebil (obs inte personalbil) utan kör med egen bil i tjänsten får man 6000kr som kompensation för slitage etc.

Jag citerade inte hela stycket, tänkte inte det var så relevant, men kanske:
"Employees who waive their right to a fringe benefit car are entitled to a gross wage compensation of SEK 6000 per month (applicable from 2023-01-01). For employees who are entitled to a job need car and choose to drive their own car in the course of their duties, no wage compensation is paid. General conditions for business travel with private car are laid out in the travel rules."

Så det verkar som om man har rätt till en förmånsbil (det är väl vad vi pratar om med personalbilar och nog vad företaget menar med "fringe benefit car") och väljer att inte ta den så får man 6K. Har man rätt till en tjänstebil, alltså som behövs eller åtminstone används i tjänsten, och inte tar en sådan så får man inte dessa 6K däremot ersättning enligt något annat dokument.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Så det verkar som om man har rätt till en förmånsbil (det är väl vad vi pratar om med personalbilar och nog vad företaget menar med "fringe benefit car") och väljer att inte ta den så får man 6K. Har man rätt till en tjänstebil, alltså som behövs eller åtminstone används i tjänsten, och inte tar en sådan så får man inte dessa 6K däremot ersättning enligt något annat dokument.

Tolkar det snarare som att (någon är dålig på engelska som skrivit texten och) om du har en roll där du behöver bil men avstår från tjänstebil så får man 6K mer i lön + milersättningen för att bekosta att man kör sin privata bil i tjänsten. (rätt vanligt upplägg med fast peng + milersättning i roller där arbetsgivaren kräver att man kör i tjänsten).

Personalbilar brukar falla vid sidan om, det är mer ett "förmånligt" (hint: det är inte förmånligt längre sen nya förmånsvärden o.s.v.) erbjudande till de anställda för att de ska få tillgång till leasingbil utan att behöva leasa/köpa privat och de brukar vara kostnadsneutrala för arbetsgivaren, d.v.s. den anställde får stå för hela kostnaden. Det arbetsgivaren erbjuder är att stå på finansieringen och att den anställda får ta del av deras ramavtal och dess rabatter.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Hej

Jag jobbar på Bank och banken har tagit bort alla personalbilar. Det finns ingen fördel för den anställde längre..

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700