Lillebror körde precis luft på burk på sin laptop - stor eldsflamma. Vad kan ha hänt?

Permalänk

Lillebror körde precis luft på burk på sin laptop - stor eldsflamma. Vad kan ha hänt?

Hej! Sitter och facetajmar med min it-okunnige lillebror som fick för sig att blåsa sin laptop ren med lite luft på burk. (Laptopen = ca 4 år gammal Imac Pro typ.)

När han gjorde detta så kom det en rejäl eldsflamma (vi snackar tre fyra decimeter i diameter från laptopen ifråga (facetajmar från sin surfplatta dvs ej den aktuella laptopen).

Eldsflamman försvann lika snabbt som den kom men han tycks ha haft laptopen i motsvarande strömsparläge.
Kan det bero på detta eller har någon något annat förslag?

Han är förstås lite skärrad och jag vet inte vad jag ska ge för tips heller.

Laptopen tycks iaf funka på det vis att den startar och går att använda men vad, om något, som kan ha tagit skada vet jag inte.
Har iaf sagt åt honom att avvakta med att koppla in strömkabeln och lägga den på något "mindre brandfarligt" ställe i hans lägenhet över natten om utifall eventuellt kanske osv...
Kanske overkill men det stillar åtminstone hans oro något.

Så, om någon har input på orsak, eventuell skada samt vad göra nu i efterhand vore jag tacksam.
Vill helst inte att vare sig laptop eller lillebror brinner upp.

Mvh,
Fredrik

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av thunderwolf:

Hej! Sitter och facetajmar med min it-okunnige lillebror som fick för sig att blåsa sin laptop ren med lite luft på burk. (Laptopen = ca 4 år gammal Imac Pro typ.)

När han gjorde detta så kom det en rejäl eldsflamma (vi snackar tre fyra decimeter i diameter från laptopen ifråga (facetajmar från sin surfplatta dvs ej den aktuella laptopen).

Eldsflamman försvann lika snabbt som den kom men han tycks ha haft laptopen i motsvarande strömsparläge.
Kan det bero på detta eller har någon något annat förslag?

Han är förstås lite skärrad och jag vet inte vad jag ska ge för tips heller.

Laptopen tycks iaf funka på det vis att den startar och går att använda men vad, om något, som kan ha tagit skada vet jag inte.
Har iaf sagt åt honom att avvakta med att koppla in strömkabeln och lägga den på något "mindre brandfarligt" ställe i hans lägenhet över natten om utifall eventuellt kanske osv...
Kanske overkill men det stillar åtminstone hans oro något.

Så, om någon har input på orsak, eventuell skada samt vad göra nu i efterhand vore jag tacksam.
Vill helst inte att vare sig laptop eller lillebror brinner upp.

Mvh,
Fredrik

Troligen har han kört "Tryckluft på burk" vilket egentligen är propangas (drivgas), starkt brandfarligt.
Har då datorn fått överslag eller liknande så är det säkert gasen som brann. Var det ett mycket kort tidsintervall så är det säkert ingen fara.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Troligen har han kört "Tryckluft på burk" vilket egentligen är propangas (drivgas), starkt brandfarligt.
Har då datorn fått överslag eller liknande så är det säkert gasen som brann. Var det ett mycket kort tidsintervall så är det säkert ingen fara.

Off-topic men detta är sådant man hade behövt veta innan man försökte släcka ett ljus med den...

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Off-topic men detta är sådant man hade behövt veta innan man försökte släcka ett ljus med den...

Varningen på min burk.

"Extremt brandfarlig aerosol. Tryckbehållare: Kan sprängas vid uppvärmning.

Förvaras oåtkomligt för barn. Får inte utsättas för värme/gnistor/öppen låga/heta ytor. — Rökning förbjuden. Får inte punkteras eller brännas, gäller även tömd behållare. Används endast utomhus eller i väl ventilerade utrymmen. Förvaras på väl ventilerad plats."

Permalänk
Medlem

Ni läser väl innehållsförteckningen på burkarna väl!? - fins brandfarlighetssymbol på flaskan så kan gasen som blåser ut brinna - samma sak med hårsprayer och annan sprejburksbaserad deo, myggsprayer etc. då de förutom brännbara gasen också har höga koncentrationer av alkoholer och estrar vilket också är brandfarligt.

icke brännbar drivgas/tryckluft på burk har hög miljöbelastning och har fasats ut under flertal år och finns numera bara inom proffsanvändning på företagsnivå och tex. för handhållna nödtutor på fartyg mm. som inte får avge brännbar gas och de har också en prislapp som inte är speciellt attraktiv i konsument-ledet (oftast är det R134a i dessa och nu uppemot och över 1000:-/kg).

---

Jag tror personligen att det behövs mycket till och många samverkande faktorer för att det skall slå eld - tex. av statisk urladdning (propan/butan-blandning tänds inte enkelt av tex. från kol/cigarett glöd - måste ha öppen låga/elektrisk urladdning eller mycket varm brinnande spån som från tändarstål (mycket cerium i det) och är det nät, galler och annat så vill inte låga brinna igenom det för att strukturen kyler för mycket - även om det är plast så kan det hindra en kort stund (många flamskydd är byggda på det sättet med långa smala gångar eller galler/nät med tillräckligt små slitsar/hål - en låga tar sig inte genom metallnät med tillräckligt små maskor fast metallnätet själv nått glöd-temperaturer).

Att dubbelchecka att det inte är en fejk för att få uppmärksamhet ??? en elektrisk ljus/braständare med ljusbåge kan hållas dolt ur en kameravy sett och många gör väldigt mycket tokigt för att få sin stund i sociala medier...

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Troligen har han kört "Tryckluft på burk" vilket egentligen är propangas (drivgas), starkt brandfarligt.
Har då datorn fått överslag eller liknande så är det säkert gasen som brann. Var det ett mycket kort tidsintervall så är det säkert ingen fara.

Var väl lite så jag själv också resonerade men då jsg alltid är noga med att stänga av prylarna jag blåser rena och helt koppla ur allt vad ström osv heter så ville jag ändå dubbelkolla.
Tack för svaret!

Permalänk
Skrivet av Pelegrino:

Off-topic men detta är sådant man hade behövt veta innan man försökte släcka ett ljus med den...

Haha 😝

Permalänk
Skrivet av Chibariku:

Varningen på min burk.

"Extremt brandfarlig aerosol. Tryckbehållare: Kan sprängas vid uppvärmning.

Förvaras oåtkomligt för barn. Får inte utsättas för värme/gnistor/öppen låga/heta ytor. — Rökning förbjuden. Får inte punkteras eller brännas, gäller även tömd behållare. Används endast utomhus eller i väl ventilerade utrymmen. Förvaras på väl ventilerad plats."

Jo, jag själv har koll på den där biten och är alltid noga med att göra strömlöst osv men lillebror är inte direkt varken datorproffs eller någon handyman så känner jag honom rätt har han inte öht reflekterat över innehåll utöver "luft" utan han bara blåste på för fulla muggar.

Nu har jag iaf föreläst för honom hur luft på burk bör användas framledes.

Som jag skriver ovan ville jag mest ha lite input för att stärka min egen tes. Har aldrig varit med om något liknande själv (troligen just pga inte bara blåser på med datorn på osv).

Tack för svaret iaf.

Permalänk
Skrivet av xxargs:

Ni läser väl innehållsförteckningen på burkarna väl!? - fins brandfarlighetssymbol på flaskan så kan gasen som blåser ut brinna - samma sak med hårsprayer och annan sprejburksbaserad deo, myggsprayer etc. då de förutom brännbara gasen också har höga koncentrationer av alkoholer och estrar vilket också är brandfarligt.

icke brännbar drivgas/tryckluft på burk har hög miljöbelastning och har fasats ut under flertal år och finns numera bara inom proffsanvändning på företagsnivå och tex. för handhållna nödtutor på fartyg mm. som inte får avge brännbar gas och de har också en prislapp som inte är speciellt attraktiv i konsument-ledet (oftast är det R134a i dessa och nu uppemot och över 1000:-/kg).

---

Jag tror personligen att det behövs mycket till och många samverkande faktorer för att det skall slå eld - tex. av statisk urladdning (propan/butan-blandning tänds inte enkelt av tex. från kol/cigarett glöd - måste ha öppen låga/elektrisk urladdning eller mycket varm brinnande spån som från tändarstål (mycket cerium i det) och är det nät, galler och annat så vill inte låga brinna igenom det för att strukturen kyler för mycket - även om det är plast så kan det hindra en kort stund (många flamskydd är byggda på det sättet med långa smala gångar eller galler/nät med tillräckligt små slitsar/hål - en låga tar sig inte genom metallnät med tillräckligt små maskor fast metallnätet själv nått glöd-temperaturer).

Att dubbelchecka att det inte är en fejk för att få uppmärksamhet ??? en elektrisk ljus/braständare med ljusbåge kan hållas dolt ur en kameravy sett och många gör väldigt mycket tokigt för att få sin stund i sociala medier...

Jag gör det - och är alltid noga med hur jag använder dylika saker - min käre lillebror, not so much tyvärr.
Nu har han förhoppningsvis lärt sig detta hoppas jag.

Fake var det inte, dels var det som sagt min bror och han gör inte sånt och dels såg jag hela skiten live på min egen platta med både "gasflaska" och laptop synliga.

Tack för utförligt svar.

Permalänk

Nu har jag väl i princip fått svar på de funderingar jag hade och bekräftelse på det jag själv trodde så tackar återigen de som svarat.

Vad mig anbelangar kan mod därför låsa/ta bort tråden.

Mvh, Fredrik

Permalänk
Medlem

"Luft" på burk borde fan inte få säljas med den benämningen, anser jag. Vet inte hur många gånger jag hört folk tro att det faktiskt är just luft.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd

Det är bättre att trådar finns kvar för det kan vara någon annan som har liknande situationer i framtiden..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av thunderwolf:

inte öht reflekterat över innehåll utöver "luft"

Det är väl ingen luft i öht, såvitt jag vet.

Själva namnet som de här produkterna brukar ha, "tryckluft på burk" och liknande, är ju långt ute i gråzonen sett till vad man rimligen kan kalla det.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av backfeed:

"Luft" på burk borde fan inte få säljas med den benämningen, anser jag. Vet inte hur många gånger jag hört folk tro att det faktiskt är just luft.

Det kan jag verkligen hålla med om. Visst ska man läsa varningstexter osv men det är knappast någon nyhet att människor sällan "gör som man ska göra".

Permalänk
Skrivet av Kaleid:

Det är bättre att trådar finns kvar för det kan vara någon annan som har liknande situationer i framtiden..

Sant. Det vsr ju en sån trpd jag själv letade.

Bra tänkt (av dig)!

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Det är väl ingen luft i öht, såvitt jag vet.

Själva namnet som de här produkterna brukar ha, "tryckluft på burk" och liknande, är ju långt ute i gråzonen sett till vad man rimligen kan kalla det.

Nä, det var därför jag skrev luft inom "". Men den som inte har koll på just det ser ju bara "Luft på burk" eller vad det nu råkar stå på behållaren - min lillebror är förmodligen bara en av väldigt många som tror att det bara är just "luft".

Som du säger är det ju väldigt mycket gråzon och mtp att det ändå kan ställa till det ordentligt tex vad gäller brandfara osv borde man kanske kalla produkterna för något annat som inte låter lika ofarligt för som sagt - varningstexter eller ej - folk är folk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Varningen på min burk.

"Extremt brandfarlig aerosol. Tryckbehållare: Kan sprängas vid uppvärmning.

Förvaras oåtkomligt för barn. Får inte utsättas för värme/gnistor/öppen låga/heta ytor. — Rökning förbjuden. Får inte punkteras eller brännas, gäller även tömd behållare. Används endast utomhus eller i väl ventilerade utrymmen. Förvaras på väl ventilerad plats."

jag är väl medveten om vad som står på burken, det var ett skämt om ett misstag man gjorde en gång i tiden

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Ni läser väl innehållsförteckningen på burkarna väl!? - fins brandfarlighetssymbol på flaskan så kan gasen som blåser ut brinna - samma sak med hårsprayer och annan sprejburksbaserad deo, myggsprayer etc. då de förutom brännbara gasen också har höga koncentrationer av alkoholer och estrar vilket också är brandfarligt.

Ja, det kom vi (en hög odågor dvs) väl på rätt snabbt när det ”begav sig” att det fanns ”alternativa användningsområden” för hårspray o dyl…

Råkar ha lite CRC etikettbort och elektronikspray stående här: ”Förvaras oåtkomligt för barn. Får inte utsättas för värme, heta ytor, gnistor, öppna lågor och andra antändingskällor”. Fortsätter med en omgång till med rökförbud, inte spraya mot öppen låga osv. Lär väl vara samma text på ”tryckluften”.

Permalänk
Medlem

Har blåst ur datorn några gånger med "luft" samtidigt som dammsugaren drar i sig dammolnet. Får nog sluta med det innan den smäller

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem

Dammblåsare fungerar utmärkt. Kommer på kampanj då och då. Sparar in sig själv rätt snabbt om man gillar rena prylar.

https://www.komplett.se/product/1189559/datorutrustning/konto...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Ni läser väl innehållsförteckningen på burkarna väl!? - fins brandfarlighetssymbol på flaskan så kan gasen som blåser ut brinna - samma sak med hårsprayer och annan sprejburksbaserad deo, myggsprayer etc. då de förutom brännbara gasen också har höga koncentrationer av alkoholer och estrar vilket också är brandfarligt.

icke brännbar drivgas/tryckluft på burk har hög miljöbelastning och har fasats ut under flertal år och finns numera bara inom proffsanvändning på företagsnivå och tex. för handhållna nödtutor på fartyg mm. som inte får avge brännbar gas och de har också en prislapp som inte är speciellt attraktiv i konsument-ledet (oftast är det R134a i dessa och nu uppemot och över 1000:-/kg).

---

Jag tror personligen att det behövs mycket till och många samverkande faktorer för att det skall slå eld - tex. av statisk urladdning (propan/butan-blandning tänds inte enkelt av tex. från kol/cigarett glöd - måste ha öppen låga/elektrisk urladdning eller mycket varm brinnande spån som från tändarstål (mycket cerium i det) och är det nät, galler och annat så vill inte låga brinna igenom det för att strukturen kyler för mycket - även om det är plast så kan det hindra en kort stund (många flamskydd är byggda på det sättet med långa smala gångar eller galler/nät med tillräckligt små slitsar/hål - en låga tar sig inte genom metallnät med tillräckligt små maskor fast metallnätet själv nått glöd-temperaturer).

Att dubbelchecka att det inte är en fejk för att få uppmärksamhet ??? en elektrisk ljus/braständare med ljusbåge kan hållas dolt ur en kameravy sett och många gör väldigt mycket tokigt för att få sin stund i sociala medier...

Nee du tetrafluoretan finns fortfarande att köpa.
PRF 4-44 tex.
Sen finns PRF 4-44 Green med tetrafluorpropene.

Visst inte jättebilliga men den vanliga ”luft på burk” aka propan har ju också blivit dyr.

Permalänk
Skrivet av TuHack:

Dammblåsare fungerar utmärkt. Kommer på kampanj då och då. Sparar in sig själv rätt snabbt om man gillar rena prylar.

https://www.komplett.se/product/1189559/datorutrustning/konto...

Har själv köpt en sån. Läge att lillebror får en i present asap känns det som.
Riktigt bra grej. Städar dator, element och allt möjligt med den.