Permalänk
Medlem

Ny speldator råd

Hej.

Nu är det dags för en ny dator. Det var många år sen sist jag byggde en dator. Datorn kommer att användas till spel. Tänkte spela cod, elden ring, diablo 4 och säkert något mer.. Vill ha wifi och bluetooth. Har en budget runt 12-13.

Jag är lite osäker med nätaggregatet, har försökt att leta omdömen på billigare som finns i lager men inte hittat så mycket om dom billigare varianterna.

Vad tror ni om denna? Ser det ut att vara kompatibelt?

Permalänk
Medlem

Här kommer två förslag från mig.
Det första bygger på AMDs nya AM5 plattform med DDR5 ram, vilket innebär att du kan uppgradera till nyare processorer de kommande åren.

Det andra, lite billigare, intel med ddr5 ram och ett lite vassare grafikkort.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av masjevel:

Hej.

Nu är det dags för en ny dator. Det var många år sen sist jag byggde en dator. Datorn kommer att användas till spel. Tänkte spela cod, elden ring, diablo 4 och säkert något mer.. Vill ha wifi och bluetooth. Har en budget runt 12-13.

Jag är lite osäker med nätaggregatet, har försökt att leta omdömen på billigare som finns i lager men inte hittat så mycket om dom billigare varianterna.

Vad tror ni om denna? Ser det ut att vara kompatibelt?
https://komponentkoll.se/bild/yNXGV.png

Ska du ha Wi-Fi & blåtand är nog AM5 värt investeringen:

Edit:
Annars är Intel-moderkort lite billigare med Wi-Fi så kanske kan det vara ett alternativ:

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.