Sony skruvar upp Playstation 5-volymer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Något som talar emot en sänkning är att Sony precis höjt priset. Priserna går nästan aldrig upp på konsoler och om det redan finns utrymme för att sänka priset så tror jag Sony skulle valt att inte höja priset alls när det gjordes.

Yes, då har dom mer marginal för "deals" med bundles nästa gång de släpper en stor sony exklusiv titel för att kränga konsoler som smör, kanske lägligt precis innan en "pro" eller "slim" variant dyker upp.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phanto:

Tror PS VR2 kan floppa lite. Mest på grund av det ekonomiska tillståndet i världen, men också för att Sony tillverkat väldigt många VR-set, och det kommer nog ta lång tid innan det blir lönsamt.

Jag var inställd på att köpa vid release man har ändrat mig. För dålig info från Sony vad gäller användbarhet för glasögon-prydda människor, synfel etc. så man måste invänta recensioner och eventuella 3eparts-produkter. Det är heller inga intressanta spel på horisonten som tillkännagivits, och att köpa ett VR2 för vad det kostar och sedan bara sitta med Horizon VR året ut låter inte lockande.

Googlar du lite så verkar det som att det går bra med att använda de allra flesta glasögonen till PSVR2.

Har väl aldrig skett en starkare lansering med spel som Resident Evil 8, Gran Turismo 7, Call of the mountain och över 35 andra spel? Äger man inte ett headset sen innan så är alla dessa nya och de är dessutom "remastrade" för PSVR2.
Så bland de bästa skräckspelen, racing sim och ett spel i en av de mest populära äventyrs serierna.

Jag har istället för mycket spel så jag vet inte vart jag ska börja.
Förmodligen blir det RE8 och något rhytmspel(pisto whip Synthriders), Tetris och REZ, men har helt klart beslutsångest.
Är nästan lite sugen på att köpa ratt nu med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Alltid bra idé att strypa tillgång till något med hög efterfrågan och sälja färre produkter ja.

Det är så man tjänar pengar!

Inte för att de självklart att Sony gjort de men de inte ovanligt i många branscher att man artificiellt bromsar tillgången för att öka ”Ha - begäret” hos folk.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ryssfemma:

Inte för att de självklart att Sony gjort de men de inte ovanligt i många branscher att man artificiellt bromsar tillgången för att öka ”Ha - begäret” hos folk.

Absolut.

Men när produkten i sig är en sån liten del av vinsten känns det osannolikt. Går inte att sälja PS Plus och nya spel samt övriga tillbehör om ingen får tag i produkten.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Absolut.

Men när produkten i sig är en sån liten del av vinsten känns det osannolikt. Går inte att sälja PS Plus och nya spel samt övriga tillbehör om ingen får tag i produkten.

Exakt. Extremt osannolikt att Sony skylle hålla inne med PS5:or. Skulle vara om de hatade pengar då...

Permalänk
Medlem

Angående VR2 och relevant till artikeln

Sony slashes PlayStation VR2 headset output after pre-orders disappoint

https://www.japantimes.co.jp/news/2023/01/31/business/corpora...

Permalänk
Medlem

Jag ser inte riktigt poängen med att hävda att man måste ha en extra SSD till PS5. Lagringen är inte så stor men man får fortfarande plats med en hel rad spel och man måste nog vara ganska spretig för att spela 10+ spel samtidigt, även om man är flera som spelar på samma konsol. Jag har åtta spel installerade just nu (och 22% av lagringskapaciteten outnyttjad) och det är bara för att jag är för lat för att avinstallera spel som jag inte spelar längre, vilket såklart delvis är för att jag inte behöver göra det för att ha plats för det jag spelar. Speciellt med dagens uppkopplingshastigheter behöver man inte ha speciellt mycket framförhållning för att kunna installera ett nytt spel i god tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Googlar du lite så verkar det som att det går bra med att använda de allra flesta glasögonen till PSVR2.

Har väl aldrig skett en starkare lansering med spel som Resident Evil 8, Gran Turismo 7, Call of the mountain och över 35 andra spel? Äger man inte ett headset sen innan så är alla dessa nya och de är dessutom "remastrade" för PSVR2.
Så bland de bästa skräckspelen, racing sim och ett spel i en av de mest populära äventyrs serierna.

Jag har istället för mycket spel så jag vet inte vart jag ska börja.
Förmodligen blir det RE8 och något rhytmspel(pisto whip Synthriders), Tetris och REZ, men har helt klart beslutsångest.
Är nästan lite sugen på att köpa ratt nu med.

Jodå men man vill kanske inte ha glasögon på sig och då finns det eventuella alternativ man får vänta in från 3e-parter. Kan vara en god anledning till att inte förhandsboka.

Vad gäller spelen så finns det ett par som intresserar mig men det jag menade var att man inte hört så mycket om framtida utveckling. Ex. mellan tummen och pekfingret hur mycket satsar Sonys egna studios på exlusiva VR-spel för senare 2023, 2024 etc?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Hårdvaran till PS5 var outdated redan vid launch men de vad som krävs för att en som maskin ska ha det priset.

Nja den enda som verkligen sitter på outdated hårdvara är väl Nintendo. Men de säljer ju ändå så varför stressa...konsoler har inte samma cykler som PC..

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Nja den enda som verkligen sitter på outdated hårdvara är väl Nintendo. Men de säljer ju ändå så varför stressa...konsoler har inte samma cykler som PC..

Nintendos konsol är dock bärbar och siktar inte in sig på samma kundkrets, jag har switchen mest för att lira mario kart o mario party samt spela retro genom expansion passet, flickvännen lirar animal crossing och så körs det lite bowling om man har folk på besök 🤣

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Nintendos konsol är dock bärbar och siktar inte in sig på samma kundkrets, jag har switchen mest för att lira mario kart o mario party samt spela retro genom expansion passet, flickvännen lirar animal crossing och så körs det lite bowling om man har folk på besök 🤣

Hårdvaran är ju dålig även för spelen du nämner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phanto:

Jodå men man vill kanske inte ha glasögon på sig och då finns det eventuella alternativ man får vänta in från 3e-parter. Kan vara en god anledning till att inte förhandsboka.

Vad gäller spelen så finns det ett par som intresserar mig men det jag menade var att man inte hört så mycket om framtida utveckling. Ex. mellan tummen och pekfingret hur mycket satsar Sonys egna studios på exlusiva VR-spel för senare 2023, 2024 etc?

Ja, är kravet för dig skräddarsydda glas så bör du kanske vänta.
Men det verkar väl som 3dje part börjat marknadsföra detta redan nu, fast inte till release tydligen.
Jag pallar dock inte att vänta utan har sett fram emot kompetent VR sjukt länge, så det blir till lanseringen.
Att bli dränkt i överflöd av bra spel gör ju inte beslutet svårare heller precis.

Sony vill nog att man fokuserar på spelen i närtid och är nog rädda att det blir för trångt i marknadsföringen.
Marknadsföra över 40 titlar och försöka klämma in höstens eller 2024s spel låter inte som en bra ide.

Men till eller runt sommaren kanske de kan prata om hösten och 2024.
Men man vill ju inte heller att det ska bli som XBox där de utannonserat spel 3-4 år innan de släpps(som vid Xbox Series lansering). Nu verkar de dock hålla hårdare i korten och fokuserar på kommande året.

Men glöm inte heller bort att de redan vid lanseringen kommer med spel från deras 2 största varumärken och har bland annat Capcom i ryggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itsnotme:

De hade försäljningsrekord i December tack vare den ökade tillverkningen. Så efterfrågan är betydligt större än tillgången

Okej, isåfall har de lyckats bra med sina leverantörer.😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Hårdvaran till PS5 var outdated redan vid launch men de vad som krävs för att en som maskin ska ha det priset.

Hårdvara gör det den ska, ett spel blir inte bra pga grafiken, det är innehållet som räknas för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag har en PS5a. Utrustad med extra ssd och allt. Det finns gott om bra spel, speciellt när man ser på PS4 utbudet.

Problemet är bara att ha tid och spela. Att skaffa VR2, lär bli samma sak där. Man köper den och bra spel, som man ej har tid att spela.

Sist så tvivlar jag på att så många köper en PS5 + VR2 samtidigt, visst finns det personer, men de lär inte vara så många. Speciellt när de snabbt upptäcker att de bör komplettera den med 2TB m.2 ssd och några spel.
Jag påstår att köpet med ett vettigt spelbibliotek går på runt 20 000kr.

så typ en halv speldator

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppleCat:

går lika många rykten om att det inte kommer någon som att det kommer en Pro. Enligt vissa anser Sony det blir för kostsamt. Men om Microsoft gör det måste dem ju också men börjar kännas mindre troligt då ekonomin är dålig och lär inte vända på ett tag..

MS sitter väl lite grand i sitsen att de som har mycket pengar och vill ha det värsta kan köpa en PC med Windows och sitta i samma "ekosystem" som XBoxen, en sådan burk kommer ändå att vara bättre än en Pro-konsoll.

Får se om bundlade paket med VR tilltalar scalpers, eller inte. Oavsett om man tycker om PS5 eller Xbox, eller Nintendo, så är det ju inte så bra om priserna ligger långt över de borde till konsument.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Ps5 har seglat upp och blivit min favoritkonsol. Den snabba minneshanteringen och lagringen är verkligen det som lyfter upplevelsen. Handkontrollens rumble och force feedback förhöjer upplevelsen i de spel som nyttjar den. Märkte att jag saknade finlir-rumble efter 40h i Ghost of Tsushima, när jag lirade ett spel som hade dum-rumble strax efter.

Det är i detaljerna som det lyfter.

Hoppas på fler spel nu som utvecklats till Ps5 i huvudsak, som kan nyttja alla konsolens speciella egenskaper. De borde dyka upp nu när ps4 börjar försvinna bortom horisonten.

Permalänk
Medlem

Då Sony redan halverat produktionen av VR2 pga låga förbokningar tyder lite mot en flopp.

Dock kan man undra vilken lyxpryl som inte hamnar i det facket i dessa tider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Då Sony redan halverat produktionen av VR2 pga låga förbokningar tyder lite mot en flopp.

Dock kan man undra vilken lyxpryl som inte hamnar i det facket i dessa tider.

Det verkar inte stämma
https://www.gamesindustry.biz/sony-we-have-not-cut-ps-vr-2-pr...

Sen är inte förbokningar nån form av indikator om flopp eller inte. Skulle det vara 1-1.5M så är inte ens det nått man kan räkna som flopp.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Det verkar inte stämma
https://www.gamesindustry.biz/sony-we-have-not-cut-ps-vr-2-pr...

Sen är inte förbokningar nån form av indikator om flopp eller inte. Skulle det vara 1-1.5M så är inte ens det nått man kan räkna som flopp.

Undrar hur många förbokningar var på Steam Deck...