Geforce RTX 4090 Ti får 11 procent fler CUDA-kärnor

Permalänk
Avstängd
Skrivet av smygolf:

Känns mest som Meh....

Säljs ändå som smör för alla på Sweclockers har 80k/mån i inkomst

Permalänk
Skrivet av Chibariku:

Ska bli intressant att se vart smärtgränsen. 4090 Ti i den konfigurationen lär helt klart hamna över 30 000 kr.

Dem har vid flertalet tillfällen "ersatt" en ny modell på samma pris som nuvarande dyraste. Vid några Titan lanseringar och 1080 Ti om jag minns rätt ersatte 1080 lanseringspris. Oavsett är denna inte intressant då priserna är fortfarande skyhöga. Men med lite tur (och vett från nvidia) kan 4090 Ti ta 4090 plats och så kanske dem sänker priset på nuvarande 4000-modeller. Men den dagen går jag med i postkodlotteriet.

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Skrivet av Chibariku:

Ska bli intressant att se vart smärtgränsen. 4090 Ti i den konfigurationen lär helt klart hamna över 30 000 kr.

Tyvärr finns det folk som är beredd på att betala dom 30tkr för ett grafikkort, och så länge det finns folk som gör det så kommer både Nvidia och AMD fortsätta med att köra dom sjuka priserna, Lite som Apple och Samsung med deras mobiler, folk betalar 13-14tkr för en mobil.

Men ja det måste någon gång ta stopp med dessa sjuka priser,
Kommer ihåg när man kunde köpa en high end dator för 15tkr, idag är det bara grafikkortet som kostar en 15tkr

Permalänk
Medlem
Skrivet av first:

Håller med. ”Åh nej, måste jag köra konsol nu?”

Miljoner människor har inte ens mat och nu gnäller man att man inte har råd att stirra in i en skärm som uppdateras lika snabbt som man önskar. Beyond patetiskt.

Så jävla tröttsamt med dessa Kom inte här och klaga för det finns dom som har det värre. Med det resonemanget kan man ju inte göra ett skit ju utan att känna skuld.. Exempel: Jag har 14 grader inomhus och lunginflammation men jag har iaf 4 väggar och tak. Tänk på den som är hemlös och har dubbelsidig lunginflammation samt ett pris på sitt huvud.
Jävligt trist för den personen men inte relevant någonstanns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sockfan:

På en del låter det som att det är en rättighet att kunna köpa grafikkort till priser man själv anser är rimliga utifrån ens egen situation...

Jag tror snarare att många av oss antar att midend kort inte skall kosta en halv månadslön. En sak att high-end gör det, men mid-end? Eller varför inte kolla på low-end? Det är ju fantasipriser och kommer på sikt endast göra datorspelande möjligt för en mindre skara.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Köp Intel Arc A770, så Intel ser att det finns intresse, behövs mer konkurrens!
Men då måste vi våga köpa.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

[quote postid="19912639" userid="220423" name="Maaxan"]
Självklart gäller garanti. Har aldrig någonsin varit med om att butiken bryr sig ett jota om vad för namn som står på kvittot, om det ens står ett namn ( gör det inte om man betalar kontant i butik tex). Ska sägas att jag dock aldrig råkat ut för att just ett begagnat grafikkort pajjat.

Alltså stämmer inte alls det är upp till företagen . Jag köpte en tv till en pojken jag jobbar med i julklapp och var tvungen och lämna in den just för garantin .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Nvidias vinstmarginal under 2022; 19%, 10%, 11%, måste vara det lägsta sen innan pascal, Q4 lär vi redovisas snart och det förväntas gå upp något, kanske runt ~20%, vilket fortfarande är rätt långt under vad dom haft tidigare fem år.

Det är på grund av priserna ..... Marginalen sjunker eller menar du att dom tjänar pengar när kortet ligger och samlar damm på hyllan ?

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Självklart gäller garanti. Har aldrig någonsin varit med om att butiken bryr sig ett jota om vad för namn som står på kvittot, om det ens står ett namn ( gör det inte om man betalar kontant i butik tex). Ska sägas att jag dock aldrig råkat ut för att just ett begagnat grafikkort pajjat.

Förövrigt gäller den "frivilliga" garantin även när du köper nytt så klart. Tänk själv om garantin inte skulle gälla om det är en julklapp, födelsedagspresent etc. Skulle vara ekonomiskt självmord för butiker som gjorde så.

Vän av ordning vill ändå städa upp lite grann i de här bergsäkra påståendena. Det är inte självklart att garantin följer med vid andrahandsförsäljning. Många butiker är frikostiga där, absolut, och i praktiken brukar det nog räcka med ett kvitto för att åberopa den. Däremot stipulerar butikerna själva vad som gäller för garantin. De kanske lämnar tio års garanti, men en Blocketköpare gör nog bäst i att utgå ifrån att den gäller mellan butik och första köpare (såvida inte villkoren säger någonting annat).

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Vän av ordning vill ändå städa upp lite grann i de här bergsäkra påståendena. Det är inte självklart att garantin följer med vid andrahandsförsäljning. Många butiker är frikostiga där, absolut, och i praktiken brukar det nog räcka med ett kvitto för att åberopa den. Däremot stipulerar butikerna själva vad som gäller för garantin. De kanske lämnar tio års garanti, men en Blocketköpare gör nog bäst i att utgå ifrån att den gäller mellan butik och första köpare (såvida inte villkoren säger någonting annat).

Motfråga: Har du någonsing varit med om eller hört talas om att en butik frågar om du/någon annan är första ägare?

Som jag sa, om det, egentligen, fanns några tveksamheter angående butiks garanti (fabriksgaranti gäller oavsett) så ligger ägare av julklappar, födelsepresenter etc pyrt till. I verkligheten är ju fallet inte så.

Myten att begagnad elektronik inte har garanti har funnits sedan urminnes tider men jag har aldrig hört talas om någon som faktiskt råkat ut för det, förutsatt att garantin inte gått ut och att man har kvitto så klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Delvis är det nog så, men en del av oss (kanske även du?) kommer ihåg när man kunde köpa marknadens bästa grafikkort för 3700 kr.

En del av oss kommer ihåg att det var dyrt även förr. År 2001 betalade jag närmre 5500kr för första generationens Geforce 3, det motsvarar drygt 8000kr i dagens penningvärde.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Självklart gäller garanti. Har aldrig någonsin varit med om att butiken bryr sig ett jota om vad för namn som står på kvittot, om det ens står ett namn ( gör det inte om man betalar kontant i butik tex). Ska sägas att jag dock aldrig råkat ut för att just ett begagnat grafikkort pajjat.

Förövrigt gäller den "frivilliga" garantin även när du köper nytt så klart. Tänk själv om garantin inte skulle gälla om det är en julklapp, födelsedagspresent etc. Skulle vara ekonomiskt självmord för butiker som gjorde så.

Enda gången en firma slingrade sig var när ett nätagg jag köpte här på marknaden visade sig vara trasigt. Proshop hävdade att det var kort garanti pga att agget var köpt via företag. Kontaktade Corsair själva och 3 veckor senare hade jag ett nytt nätagg. Inga frågor om förste köpare etc. Behövdes bara ett kvitto.

Kul att corsair hjälpte dig då de har på detta forum sagt att inte garanti följer med vid försäljning i andra hand 😊
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1428315-garanti-begagn...

Och det är skillnad på garanti och RMA... Kan vara bra att veta
"Garanti är frivilligt för företag att lämna men du har alltid rätt att reklamera enligt konsumentlagstiftningen. Du har rätt att reklamera en felaktig vara i tre år, oavsett om du har garanti eller inte."

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Och kommer att kosta närmare 40K och behöva ett vattenverk för att kyla.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Och kommer att kosta närmare 40K och behöva ett vattenverk för att kyla.

Skrivet av Chibariku:

Ska bli intressant att se vart smärtgränsen. 4090 Ti i den konfigurationen lär helt klart hamna över 30 000 kr.

Det räcker nog inte.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Och kommer att kosta närmare 40K och behöva ett vattenverk för att kyla.

Det räcker nog inte.

Med tanke på att nuvarande 4090 går extremt svalt så är väl oddsen att denna behöver något extremt väldigt otroligt.
Ryktet säger 600W vilket många 4090 går i. Fast bios upptill 1000w finns

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Kul att corsair hjälpte dig då de har på detta forum sagt att inte garanti följer med vid försäljning i andra hand 😊
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1428315-garanti-begagn...

Och det är skillnad på garanti och RMA... Kan vara bra att veta
"Garanti är frivilligt för företag att lämna men du har alltid rätt att reklamera enligt konsumentlagstiftningen. Du har rätt att reklamera en felaktig vara i tre år, oavsett om du har garanti eller inte."

Jo, det är så jag tolkar det. Vilket borde innebära att det är lika "säkert" att köpa ett nått år gammalt begagnat grafikkort som att köpa nytt då garantin är frivillig i båda fallen.

Och gällande Corsair så har jag fortfarande svårt att förstå motiveringen att garantin inte gäller i andra hand? I slutändan är det ju skit samma för dom, garanti som garanti kan man tycka. Återigen, jag litar inte riktigt på vad han syftar på, fabriksgaranti är basic i konsumentköplagen om jag inte har helt fel. Inget som jag tror Corsair kan avsäga sig bara så där.

Men som sagt, har aldrig haft problem med begagnade kort. Ett tips är att köpa genom blocket eller Tradera, där ingår köpar skydd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Jo, det är så jag tolkar det. Vilket borde innebära att det är lika "säkert" att köpa ett nått år gammalt begagnat grafikkort som att köpa nytt då garantin är frivillig i båda fallen.

Och gällande Corsair så har jag fortfarande svårt att förstå motiveringen att garantin inte gäller i andra hand? I slutändan är det ju skit samma för dom, garanti som garanti kan man tycka.

Men som sagt, har aldrig haft problem med begagnade kort. Ett tips är att köpa genom blocket eller Tradera, där ingår köpar skydd.

Garanti från corsair är 5-10år
Reklamation är max 3år

Sen får man inte alltid kvitto vid beg köp

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Garanti från corsair är 5-10år
Reklamation är max 3år

Sen får man inte alltid kvitto vid beg köp

Kvitto är så klart en förutsättning. Går tillbaka till att jag har väldigt svårt att se att tex Corsair tvättar sina händer om du kommer efter säg 2 år med ett trasigt agg som du säger du fick i julklapp. Samma med butiken, tex Komplett, där agget köptes från början. Kan ha fel.

Från tråden du länkade:

"Om jag köper en vara från antingen elgiganten eller netonnet så är garantin bunden till varan och inte mig som köpare så länge de får med kvittot så om jag säljer vidare varan så gäller garantin så länge kvitto finns. Och den informationen kommer från elgiganten och netonnet men de gäller så klart inte alla butiker som går med på det" .

Hur som helst, det är upp till var och en hur man begränsar sina möjligheter att uppgradera sin hårdvara. Köper man bara nytt så binder man sig rätt ordentligt, speciellt nu för tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Kvitto är så klart en förutsättning. Går tillbaka till att jag har väldigt svårt att se att tex Corsair tvättar sina händer om du kommer efter säg 2 år med ett trasigt agg som du säger du fick i julklapp. Samma med butiken, tex Komplett, där kortet köptes från början. Kan ha fel.

Från tråden du länkade:

"Om jag köper en vara från antingen elgiganten eller netonnet så är garantin bunden till varan och inte mig som köpare så länge de får med kvittot så om jag säljer vidare varan så gäller garantin så länge kvitto finns. Och den informationen kommer från elgiganten och netonnet men de gäller så klart inte alla butiker som går med på det" .

Hur som helst, det är upp till var och en hur man begränsar sina möjligheter att uppgradera sin hårdvara. Köper man bara nytt så binder man sig rätt ordentligt, speciellt nu.

Och detta officiella svaret från Corsair själva
"
Tjena superapan,

Garantin följer inte med när man köper begagnat nej.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan "

Som jag sade garanti är inte samma som reklamera vilket du antyder du gjort.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Och detta officiella svaret från Corsair själva
"
Tjena superapan,

Garantin följer inte med när man köper begagnat nej.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan "

Som jag sade garanti är inte samma som reklamera vilket du antyder du gjort.

Precis, man har alltid rätt att reklamera med kvitto. Butiks garanti är något annat och är "frivilligt" oavsett om det är köpt nytt av dig eller inte. Det är mycket möjligt att Corsair har den policyn dock kan jag undra hur dom rent praktiskt fastställer att produkten är köpt i andra hand, om ägaren ni inte är dum nog och säger det. Att garantin "inte gäller i andra hand" skulle, mer eller mindre, betyda att det finns hundratusentals elektronik produkter utan garanti bara i Sverige. Just därför jag tar den Corsairs "policy" med en nypa salt. Att han måste säga så är en sak, hur det rent praktiskt funka är en annan.

Och återigen, det är ett märkligt svar från Corsair då fabriksgaranti inte är något dom bara kan välja att ignorera nilly willy beroende på om produkten är köpt ny eller ej. Och butiksgaranti är nog inget Corsair har någon talan i heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

..... Men visst, man missar ev nya features som de låser ner till senaste korten som DLSS3 eller Raytracing (som ingen kör med ändå) om man valde generationen innan när RTX korten kom osv.

Menar det, när kan vi få grafikkorts modeller utan RT och DLSS features? För de som bara vill spela sina spel med rå prestanda och inte massa lull lull.

Visa signatur

Desktop: i7-12700K | Asus Prime Z690-P D4 WIFI | EVGA RTX 3070 FTW3
Kingston Fury 32GB 3600MHz | ASUS ROG Strix 1000W | WD Black SN750 2TB
Fractal Design Meshify 2 Compact | Monitor: LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Finns det två personer som kan sälja sina njurar och donera pengarna till mig då jag redan sålt min för 1/3 del av 4090ti's kostnad

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tauri85:

Så jävla tröttsamt med dessa Kom inte här och klaga för det finns dom som har det värre. Med det resonemanget kan man ju inte göra ett skit ju utan att känna skuld.. Exempel: Jag har 14 grader inomhus och lunginflammation men jag har iaf 4 väggar och tak. Tänk på den som är hemlös och har dubbelsidig lunginflammation samt ett pris på sitt huvud.
Jävligt trist för den personen men inte relevant någonstanns.

Och du jämför att inte kunna köpa ett grafikkort för att kunna spela, med att ha lunginflammation?

Permalänk
Medlem
Skrivet av first:

Och du jämför att inte kunna köpa ett grafikkort för att kunna spela, med att ha lunginflammation?

Tror nog han menar din vinkling den är lika dum som låt dom äta bakelser .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ottoblom:

Tror nog han menar din vinkling den är lika dum som låt dom äta bakelser .

Vad som är dumt är att sitta och grämas i flera månader över att en fullständigt onödig, värdelös nöjesprodukt hamnat i en prisklass man inte längre har råd med. Som att höra kvinnor gnälla på att priset på deras favorit sminkmärke gått upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av first:

Vad som är dumt är att sitta och grämas i flera månader över att en fullständigt onödig, värdelös nöjesprodukt hamnat i en prisklass man inte längre har råd med. Som att höra kvinnor gnälla på att priset på deras favorit sminkmärke gått upp.

Det är inte upp till dig vad folk tycker. Kallas fri marknad vi ser det just nu då Nvidias försäljning dalar och kan jämföras med fiasko . Alltså det är bara ett par % av befolkningen som kan lägga över 8 k på ett grafikkort 70 korten lär samla damm tills dom går ner . Folk vägrar köpa och även om jag kan lägga 10 k+ på ett grafikkort så förstår jag dom .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Precis, man har alltid rätt att reklamera med kvitto. Butiks garanti är något annat och är "frivilligt" oavsett om det är köpt nytt av dig eller inte. Det är mycket möjligt att Corsair har den policyn dock kan jag undra hur dom rent praktiskt fastställer att produkten är köpt i andra hand, om ägaren ni inte är dum nog och säger det. Att garantin "inte gäller i andra hand" skulle, mer eller mindre, betyda att det finns hundratusentals elektronik produkter utan garanti bara i Sverige. Just därför jag tar den Corsairs "policy" med en nypa salt. Att han måste säga så är en sak, hur det rent praktiskt funka är en annan.

Och återigen, det är ett märkligt svar från Corsair då fabriksgaranti inte är något dom bara kan välja att ignorera nilly willy beroende på om produkten är köpt ny eller ej. Och butiksgaranti är nog inget Corsair har någon talan i heller.

Fabriksgaranti kan de visst välja och vraka hur dem vill. Apple har bla att mobilen inte får brukas i minusgrader får att garanti skall gälla 😊
Garanti kan vara kosmetisk eller funktion.

Att produkten slutar fungera är en reklamation och den kan de inte frångå. Dock kan garanti vara längre än reklamationstiden vilket gör vissa produkter och tillverkare blir mer attraktiva.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av sockfan:

På en del låter det som att det är en rättighet att kunna köpa grafikkort till priser man själv anser är rimliga utifrån ens egen situation...

Låter som du själv tycker dagens priser är rimliga utifrån din egen situation.
Vad var din poäng?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Var smärtgränsen ligger beror naturligtvis på vem man är. Finns inte på kartan att jag köper NÅGOT av de kort som släppts i nVidias och AMDs nya generation.
I gengäld finns det ju också individer med helt andra ekonomiska ramar.

Det är en sak att ha råd, en annan att vara villig att betala överpris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rotten:

Låter som du själv tycker dagens priser är rimliga utifrån din egen situation.
Vad var din poäng?

Ohja, man tjänar riktigt grova pengar som kommunal fastighetsskötare, jag lovar!

Skämt å sido. Jag har sen jag fick min första dator för ca 20 år sedan sparat pengar för just det ändamålet, framtida uppgraderingar eller nyköp. 22990:- för ett rtx 3090 var absolut mycket pengar, men dator som enda intresse så är det inte så mycket pengar i långa loppet om man snittar 25-30h i veckan utöver heltidsjobb och byter efter 2-3 år.

Nu killgissar jag lite här men jag hoppas du förstår vad jag menar. Många av dem som skriker sig hesa om priset på komponenter är ofta folk som har skaffat barn, kanske belånat sig för att köpa hus, renoverat lite, ny(are) bil på det. Eller varför inte utlandssemestrar. Det här är grejer som jag har valt bort av olika anledningar. Som istället gör det fullt möjligt att köpa komponenter trots höga priser. Och då med ett sparande baserat på en halvtaskig lön...

Min poäng var att det blir lite konstigt när man uppenbarligen har valt att prioritera annat för att sen inte ha råd att köpa nya komponenter. Även om priset på komponenter är högt så är det prioriteringen och/eller sparande som inte finns från början anser jag.

Visa signatur

Intel i7 8700k 5,2Ghz@1,4v Delidad | Asus MAXIMUS XI HERO Z390 | ASUS EKWB RTX 3090 | 32GB G.skill 3200mhz | 2*500GB SAMSUNG EVO 860 | 2*1TB WD SN750 | Full custom loop | Thermaltake x71 | LG OLED CX48