Krävd på pengar i efterhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Nu spelar det ju dock ingen roll vad ni "tycker" eller "känner". Båda parter har en laglig skyldighet att göra rätt för sig, vilket TS också påpekat att han vill, flertalet gånger. Att han skickar in sin version kommer endast snabba upp processen.

Vill man ta ut sin ilska på företaget så gör man det med en recension istället, samt handlar aldrig där igen. Att försöka lura dem på 7000kr är bara olagligt.

Så det är okej att företaget istället skickar en bluff faktura? Vilket det faktiskt är i det här fallet, om den information som TS delat med sig stämmer.

Nej tycker det minsta man kan begära är att företaget gör sitt jobb. Om dom missat faktuerat, och inte fört någon bokföring, så är det faktiskt deras bekymmer, förmodligen olagligt dessutom.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Om inte företaget i fråga skickar:

Det här har du beställt, det här har vi levererat, det här har vi fått betalt. Så hade jag aldrig betalt ngt något mer.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lindahlj:

Han har "råkat" betala 7k för lite, kom igen nu. Hade det varit tvärtom, att de krävt honom på 7k för mycket direkt hade han kommit på det på en nanosekund.

Om man betalar alla fakturor man får så förväntar man väl sig att det är klart sen?

Speciellt i en flytt med massa annat. Det känns verkligen inte som du läst inläggen i tråden överhuvudtaget.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Om inte företaget i fråga skickar:

Det här har du beställt, det här har vi levererat, det här har vi fått betalt. Så hade jag aldrig betalt ngt något mer.

Och stämma av det med klarna fakturorna.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått ett första svar om varför dom missade att fakturera den sista produkten i varje fall. Tydligen kan inte en order ligga öppen hos Klarna längre än 180 dagar. Det var därför det inte fanns någon skuld hos Klarna när jag avslutade mitt konto där.

Tre dagar innan den sista produkten levererades till mig så raderade Klarna ordern automatiskt, men det fattade inte butikens affärssystem utan dom levererade ändå ut produkten och klarnafakturan var enbart på de fyra andra produkter jag fick precis innan.

Men det förändrar inte det faktum att jag fick den första likadana produkten i slutet av november -21 och betalade den i december -21 som butiken nu försöker ta betalt för igen.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Nu har jag fått ett första svar om varför dom missade att fakturera den sista produkten i varje fall. Tydligen kan inte en order ligga öppen hos Klarna längre än 180 dagar. Det var därför det inte fanns någon skuld hos Klarna när jag avslutade mitt konto där.

Tre dagar innan den sista produkten levererades till mig så raderade Klarna ordern automatiskt, men det fattade inte butikens affärssystem utan dom levererade ändå ut produkten och klarnafakturan var enbart på de fyra andra produkter jag fick precis innan.

Men det förändrar inte det faktum att jag fick den första likadana produkten i slutet av november -21 och betalade den i december -21 som butiken nu försöker ta betalt för igen.

Är väl egentligen bara be dom dra åt helv*te? Dom lär knappast jaga dig i rätten och betala massa tid och pengar på de för några tusenlappar? Deras misstag om dom inte själva har koll på hur Klarnas system fungerar, hittar dom det långt senare får dom ju ta den smällen.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Nu har jag fått ett första svar om varför dom missade att fakturera den sista produkten i varje fall. Tydligen kan inte en order ligga öppen hos Klarna längre än 180 dagar. Det var därför det inte fanns någon skuld hos Klarna när jag avslutade mitt konto där.

Tre dagar innan den sista produkten levererades till mig så raderade Klarna ordern automatiskt, men det fattade inte butikens affärssystem utan dom levererade ändå ut produkten och klarnafakturan var enbart på de fyra andra produkter jag fick precis innan.

Men det förändrar inte det faktum att jag fick den första likadana produkten i slutet av november -21 och betalade den i december -21 som butiken nu försöker ta betalt för igen.

Det där känns som en flyktig bortförklaring från butiken.

har själv handlat via klarna med produkter som har tagit mer än 180dagar innan man har fått de. Senast va p.g.a. blockad i suezkanalen samt kollar man i gamla RTX 3000-tråden så är det flera personen som tog kort via Klarna för att slippa ligga ut med pengar.

Så ska de börja strula på det viset så är det bara göra som vi nämnde från början låt butiken reda ut det med klarna så de inte kan hålla på att fula sig.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Har också råkat ut för att klarna stängt order efter 180 dagar så jag fick lägga ny order för leveransen, men det hade den butiken koll på.
Men som tidigare skrivits, de ska ju redovisa vad som saknas och du ska inte behöva betala mer än vad du faktiskt är skyldig dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Har också råkat ut för att klarna stängt order efter 180 dagar så jag fick lägga ny order för leveransen, men det hade den butiken koll på.
Men som tidigare skrivits, de ska ju redovisa vad som saknas och du ska inte behöva betala mer än vad du faktiskt är skyldig dom.

Intressant är det ordrar som du inte helt har fått eller bara fått delar av?

Som jag skrev tidigare jag har handlat ett fler tal gånger med klarna med produkter som har tagit nästan 1år innan man fick de och man har alltid blivit lika förvånad när det plingar till i telefonen att man har ett paket att hämta ut 😁

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Sen i höstas slutade jag använda Klarna och dom GDPR-rensade allt mitt data på min begäran.

Måste säga att jag inte förstår det här stycket? Såna uppgifter som rör köp och fakturor genom Klarna, speciellt aktiva sådana är precis den typ av uppgifter som utgör undantag i GDPR eftersom de är nödvändiga för företagets verksamhet och där du som individ har noll inflytande. Menar du att du på något sätt övertygat Klarna om att rensa de här uppgifterna kring ditt köp för det låter lite otroligt? Hur nyligen lyckades du med det konststycket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Om man betalar alla fakturor man får så förväntar man väl sig att det är klart sen?

Speciellt i en flytt med massa annat. Det känns verkligen inte som du läst inläggen i tråden överhuvudtaget.

Du har tyvärr en skyldighet att betala det fulla beloppet du är skyldig oavsett vad du har fakturerats och har du inte fakturerats alls eller fel belopp ska du göra motparten varse om detta och se till att få betala den riktiga summan. Det kan såklart kännas lite rörigt ibland, men rör det sig om större belopp bör man ändå ha en okej koll på om något blivit fel. Sällan man missar åt andra hållet och betalar 7000 för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laffe:

Måste säga att jag inte förstår det här stycket? Såna uppgifter som rör köp och fakturor genom Klarna, speciellt aktiva sådana är precis den typ av uppgifter som utgör undantag i GDPR eftersom de är nödvändiga för företagets verksamhet och där du som individ har noll inflytande. Menar du att du på något sätt övertygat Klarna om att rensa de här uppgifterna kring ditt köp för det låter lite otroligt? Hur nyligen lyckades du med det konststycket?

Läser du inte TS hela trådstarr samt det står princip i början: slutet av maj 2022 hade jag fått allt jag beställde, Sen i höstas slutade jag använda Klarna och dom GDPR-rensade allt mitt data på min begäran.

Skrivet av Laffe:

Du har tyvärr en skyldighet att betala det fulla beloppet du är skyldig oavsett vad du har fakturerats och har du inte fakturerats alls eller fel belopp ska du göra motparten varse om detta och se till att få betala den riktiga summan. Det kan såklart kännas lite rörigt ibland, men rör det sig om större belopp bör man ändå ha en okej koll på om något blivit fel. Sällan man missar åt andra hållet och betalar 7000 för mycket.

Och du verkar bara läsa första och sista sidan det här har gåt igenom tråden X-antal gånger.

TS tar allt på faktura via Klarna, TS får sista grejer och betalar resten till Klarna, TS har nu betalt hela fakturan till Klarna, TS åberopar sin rätt av GDPR att Klarna radera hans information. Klarna ser att TS har inget inneliggande skuld/faktura hos sig så de ger grönt ljus att radera TS information. ½-1år senare hör företagets av sig TILL TS.

Med hej du är fortfarande skyldiga oss 15k men lämnar INGEN information om vilka grejer det gäller eller när. Här är TS för snäll och börjar rota igenom sina gamla fakturor och ordar och märker att det rör sig runt 7k. TS ber företaget att höra av sig till TS på telefon på måndag för att diskutera hela grejen. Måndagen 30/1-23 kom de ringde inte upp TS, TS ringer företaget men personen går ej att få tag på, TS är för snäll igen och skickar sitt underlag till firman som fortfarande hävdar att det är 15k som saknas. Samt de skyller på att ordarar hos klarna försvinner efter 180dagar.

Oavsett så har TS gjort för mycket på sin sida eftersom kundkedjan nu är Företag<->Klarna<->TS

Men företaget försöker göra fuling och gå direkt på TS och inte på Klarna.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laffe:

Du har tyvärr en skyldighet att betala det fulla beloppet du är skyldig oavsett vad du har fakturerats och har du inte fakturerats alls eller fel belopp ska du göra motparten varse om detta och se till att få betala den riktiga summan.

Det är ingen som har påstått något annat i hela tråden.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Det är ingen som har påstått något annat i hela tråden.

Då förstår jag inte din argumentationskedja. För det känns som att du säger emot dig själv när du säger att man kan ha en förväntning om att vara klar när man betalat vad man fakturerats. Jag svarade som direkt respons på det att du tyvärr inte kan agera blint på en sådan förväntan eftersom du juridiskt har delad plikt att se till att det betalas "rätt" belopp oavsett vad som fakturerats.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laffe:

Då förstår jag inte din argumentationskedja. För det känns som att du säger emot dig själv när du säger att man kan ha en förväntning om att vara klar när man betalat vad man fakturerats. Jag svarade som direkt respons på det att du tyvärr inte kan agera blint på en sådan förväntan eftersom du juridiskt har delad plikt att se till att det betalas "rätt" belopp oavsett vad som fakturerats.

Man förväntar sig att man är klar på det sätt att man tror man gjort rätt, bara för att det saknas lite så betyder det inte per automatik att man har full koll på det och försöker lura företaget som vissa påstår, det var min poäng.

Jag sitter inte och skriver upp varenda grej jag köper, hade ett företag glömt en faktura i en period där man handlar mycket (som en flytt) känns det inte alls konstigt att det faller helt mellan stolarna.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Läser du inte TS hela trådstarr samt det står princip i början: slutet av maj 2022 hade jag fått allt jag beställde, Sen i höstas slutade jag använda Klarna och dom GDPR-rensade allt mitt data på min begäran.

Du citerar vad jag citerade och som jag ställde en direkt fråga på som att citatet i sig är ett svar? Jag försöker förstå vad det är han begärt, vilket svar han fått och exakt när "i höstas" är. Det är nämligen väldigt spännande att se hur snart inpå ett aktivt ärende Klarna kännt sig manade att rensa uppgifter de har ganska stort utrymme att hålla på. Mig veterligen finns det ingen tydlig praxis på när såna här uppgifter skulle bli så gamla att de slutar skyddas av undantagen (från samtycke) i artikel 6. Då framför allt 6.f. men också i viss utsträckning punkt b, c och eventuellt till och med e. Men att det skulle ske på så här kort tid låter närmast konstigt och jag vet inte varför Klarna skulle gå TS till mötes. Känns som en större juridisk risk att ta bort uppgifterna än att behålla dem

Skrivet av hellmix:

Och du verkar bara läsa första och sista sidan det här har gåt igenom tråden X-antal gånger.

TS tar allt på faktura via Klarna, TS får sista grejer och betalar resten till Klarna, TS har nu betalt hela fakturan till Klarna, TS åberopar sin rätt av GDPR att Klarna radera hans information. Klarna ser att TS har inget inneliggande skuld/faktura hos sig så de ger grönt ljus att radera TS information. ½-1år senare hör företagets av sig TILL TS.

Med hej du är fortfarande skyldiga oss 15k men lämnar INGEN information om vilka grejer det gäller eller när. Här är TS för snäll och börjar rota igenom sina gamla fakturor och ordar och märker att det rör sig runt 7k. TS ber företaget att höra av sig till TS på telefon på måndag för att diskutera hela grejen. Måndagen 30/1-23 kom de ringde inte upp TS, TS ringer företaget men personen går ej att få tag på, TS är för snäll igen och skickar sitt underlag till firman som fortfarande hävdar att det är 15k som saknas. Samt de skyller på att ordarar hos klarna försvinner efter 180dagar.

Oavsett så har TS gjort för mycket på sin sida eftersom kundkedjan nu är Företag<->Klarna<->TS

Men företaget försöker göra fuling och gå direkt på TS och inte på Klarna.

Kul att du summerat tråden, säkert bra för någon men vad hade det med mitt inlägg att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laffe:

Måste säga att jag inte förstår det här stycket? Såna uppgifter som rör köp och fakturor genom Klarna, speciellt aktiva sådana är precis den typ av uppgifter som utgör undantag i GDPR eftersom de är nödvändiga för företagets verksamhet och där du som individ har noll inflytande. Menar du att du på något sätt övertygat Klarna om att rensa de här uppgifterna kring ditt köp för det låter lite otroligt? Hur nyligen lyckades du med det konststycket?

Okej, då ska jag försöka förklara vad jag menade.

Precis som du skriver, det ekonomiska datat finns såklart kvar. Det försvinner såklart inte vid en GDPR-rensning. GDPR upphäver ju inte en massa andra lagar hux flux. Men jag har inte kvar något konto, kan inte logga in, det finns inga enkla sätt att få fram mina uppgifter.

Sen, som jag skrivit tidigare i tråden. Det finns inga "aktiva" köp eller fakturor hos Klarna. Allt var klart och avslutat när mitt konto stängdes. Inga skulder eller annat fanns noterat, vilket också står förklarat tidigare i tråden.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laffe:

Det kan såklart kännas lite rörigt ibland, men rör det sig om större belopp bör man ändå ha en okej koll på om något blivit fel.

Ja, nu är ju inte 7000 kr något större belopp i sammanhanget dock.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Man förväntar sig att man är klar på det sätt att man tror man gjort rätt, bara för att det saknas lite så betyder det inte per automatik att man har full koll på det och försöker lura företaget som vissa påstår, det var min poäng.

Jag sitter inte och skriver upp varenda grej jag köper, hade ett företag glömt en faktura i en period där man handlar mycket (som en flytt) känns det inte alls konstigt att det faller helt mellan stolarna.

Jag försöker inte säga emot din åsikt, jag håller med om att saker händer och att det kan vara rörigt med fakturor i dag när man ofta handlar mycket och ofta från flera olika aktörer. Jag försökte bara förtydliga att lagen tyvärr utkräver större vaksamhet. Det är säkert något som kan komma att ändras i framtiden med utvidgade konsumentbestämmelser fakturor fått en något förändrad roll, men än så länge har du en plikt att granska den faktura du fått eller påtala att du inte fått någon alls. Annars riskerar du tyvärr ytterligare kostnader och i värsta fall en saftig dröjsmålsränta. Därför min kommentar om att vara noggrann iaf vid större belopp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Okej, då ska jag försöka förklara vad jag menade.

Precis som du skriver, det ekonomiska datat finns såklart kvar. Det försvinner såklart inte vid en GDPR-rensning. GDPR upphäver ju inte en massa andra lagar hux flux. Men jag har inte kvar något konto, kan inte logga in, det finns inga enkla sätt att få fram mina uppgifter.

Sen, som jag skrivit tidigare i tråden. Det finns inga "aktiva" köp eller fakturor hos Klarna. Allt var klart och avslutat när mitt konto stängdes. Inga skulder eller annat fanns noterat, vilket också står förklarat tidigare i tråden.

Okej, då är jag med. Men i så fall har ju inte företaget mycket att stå på angående det för stora beloppet. De har fortfarande möjlighet att begära ut uppgifter från Klarna om gjorda inbetalningar samt beställningsuppgifter och tills dess kan du bestrida allt över det du är skyldig. Jag hade dock betalt allt du själv kan komma fram till skulle saknas eftersom dröjsmålsränta är ett elände utan motpart i svensk rätt. Men dokumentera noggrant vad du betalar, på vilket sätt och varför och informera motparten. Betala inget mer än du är skyldig, för det kan både ha en viss signalverkan juridiskt och det är väldigt svårt att få tillbaka omstridda belopp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laffe:

Okej, då är jag med. Men i så fall har ju inte företaget mycket att stå på angående det för stora beloppet. De har fortfarande möjlighet att begära ut uppgifter från Klarna om gjorda inbetalningar samt beställningsuppgifter och tills dess kan du bestrida allt över det du är skyldig. Jag hade dock betalt allt du själv kan komma fram till skulle saknas eftersom dröjsmålsränta är ett elände utan motpart i svensk rätt. Men dokumentera noggrant vad du betalar, på vilket sätt och varför och informera motparten. Betala inget mer än du är skyldig, för det kan både ha en viss signalverkan juridiskt och det är väldigt svårt att få tillbaka omstridda belopp.

Blir väl ingen dröjsmålsränta sålänge man har sitt ärende i "strid/utredning"? Det är ju om man skiter i sin faktura som man får ta ut ränta o påminnelseavgift o liknande?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av warp64:

Får man inte kvitton på varje betalning i mejlen från Klarna eller är det bara vid direktköp?

Varför skulle man ha kvar dom ?

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Varför skulle man ha kvar dom ?

Ja... i fall att man skulle bli krävd på pengar i efterhand så underlättar det lite grann. Kan även vara bra om man i ett senare skede fungerar på när en produkt köpts i fall att en potentiell reklamationssituation skulle uppstå (reklamationsrätten är 3 år).

Det är inte alltid företagets eller den fristående betalningstjänsten låter en söka bland gamla köp/betalningar på ett enkelt sätt.

Vill man inte ha mejlen direkt i sin inkorg kan man skapa en undermapp som man lägger alla sina kvitton eller orderbekräftelser i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av warp64:

Ja... i fall att man skulle bli krävd på pengar i efterhand så underlättar det lite grann. Kan även vara bra om man i ett senare skede fungerar på när en produkt köpts i fall att en potentiell reklamationssituation skulle uppstå (reklamationsrätten är 3 år).

Det är inte alltid företagets eller den fristående betalningstjänsten låter en söka bland gamla köp/betalningar på ett enkelt sätt.

Vill man inte ha mejlen direkt i sin inkorg kan man skapa en undermapp som man lägger alla sina kvitton eller orderbekräftelser i.

ja jag bara undra, köper jag online så är det ju bara att logga in där man handlat så finns ju kvittot där.
Dom som inte har det på deras hemsida kan skicka via mail om man behöver det av nån anledning.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

ja jag bara undra, köper jag online så är det ju bara att logga in där man handlat så finns ju kvittot där.
Dom som inte har det på deras hemsida kan skicka via mail om man behöver det av nån anledning.

Du skall inte förvänta dig att kvitton alltid finns tillgängliga hos den säljande parten eller att de kan ta fram kvitton när du så önskar. Det ligger i ditt eget intresse att du har kopior du kan tillgå.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Du skall inte förvänta dig att kvitton alltid finns tillgängliga hos den säljande parten eller att de kan ta fram kvitton när du så önskar. Det ligger i ditt eget intresse att du har kopior du kan tillgå.

Absolut är det eget intresse.
Skulle jag köpa nått från en butik jag inte hört talas om innan så sparar jag givetvis också kvittot (beroende på vad produkten kostade).
Men inte från ex Elgiganten, webhallen, komplett etc etc etc finns minst 20 till jag kan rakt av.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Skrivet av Defender:

Absolut är det eget intresse.
Skulle jag köpa nått från en butik jag inte hört talas om innan så sparar jag givetvis också kvittot (beroende på vad produkten kostade).
Men inte från ex Elgiganten, webhallen, komplett etc etc etc finns minst 20 till jag kan rakt av.

Men vad är poängen med att ta bort kvittot från inkorgen? Inte som att man får slut på plats längre direkt...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Massy:

Det får nog ändå ses som upp till företaget att skicka fakturan för det de sålt inom rimlig tid.. Att det gått över ett år och man hunnit ta bort sitt konto på Klarna kan knappast anses rimlig tid.

Har för mig att resningstiden för fakturor är i storleksordningen 3 år. Så att det gått ett år och kund tagit bort faktura bör vara oväsentligt ur den aspekten. Sedan förväntar man ju sig att ÅF sköter det snyggt och inte bara slänger ut ett belopp på hopp.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Blir väl ingen dröjsmålsränta sålänge man har sitt ärende i "strid/utredning"? Det är ju om man skiter i sin faktura som man får ta ut ränta o påminnelseavgift o liknande?

Halva beloppet är INTE tvistigt och för den betalningen är TS redan i dröjsmål.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Conqvistadoren:

Halva beloppet är INTE tvistigt och för den betalningen är TS redan i dröjsmål.

Företaget har väl fortfarande inte kommit med underlag, alltså är det tvistigt.

Visa signatur

Mr. Scriptman