Permalänk
Medlem

Som privatperson så är Tre (Hallon och annat som använder Tres nät bör fortfarande fungerar också, så länge de använder samma APN) den enda det verkar gå att få publik ip ifrån. Går även att få med fast ip via återförsäljare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Publik ip erbjuder de flesta, tror du tänker på fast ip?

Hmm Jag hr publikt ip hos telenor och haft i många år. Kanske nya kunder som drabbas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sander00se:

OBS. Skrivet i affekt.

Hej!
Har idag suttit i 72min i telefonkö till Telenor, jag kör deras mobila bredband i väntan på fiber ut till min fastighet. Tecknade då ett 2års abonnemang för telefoni/fri surf samt ett tvillingkort till en tp-link MR600. Jag har alltid haft Telia tidigare men tyvärr så har Telia ingen vidare täckning vid min nya bostad och mina vänner som var här på besök hade åtminstone 4G via Telenor. Bestämde mig då att teckna hos Telenor när dom körde någon kampanj.

Mitt problem är att ip adressen routern blir tilldelad utav Telenor är (för tillfället men varierar): 100.75.235.139 medans min externa/publika IP är (vid samma tillfälle): 94.234.115.141 Telenor supporten verkar inte förstå vad jag syftar på men sa "Dröj kvar så ska jag kolla med mina kollegor" fick vänta 15min till, när hon kom tillbaka så sa hon att det troligen beror på att jag inte köpt en router utav dom men kan få en Huawei för endast 40kr/mån. Jag frågar om hon skojar med mig och frågar gällande ifall ångerrätten på mitt abonnemang fortfarande är giltig? Tyvärr hade den gått ut. Blev erbjuden att öppna ett ärende vilket jag tackade ja till med ca en veckas väntetid.

Fick då återigen ringa in till Telenor för att få uppgifter gällande slutfaktura på abonnemanget som skulle landa på ca 8000kr att fortsätta betala för tjänsten i 2 år ca 9000kr. Fördel med det senare är att deras tjänst förblir tillgänglig för ungefär samma peng. Hastigheten är acceptabel, är nöjd men måste kunna komma åt mitt nätverk utifrån vilket nu omöjliggörs. Förstår att kötider är långa men en sån simpel grej förstår jag inte varför det inte går att lösa.

Min gissning är att Telenors "säker surf" som blockerar vissa hemsidor/virus mm. enl. deras påståenden gör att uppkopplingen min router blir tilldelad går via någon slags server/VPN/DNS hos Telenor, denna teori framförde jag men dom påstår prompt att det är min privatinköpta TP-link router som orsakar detta. Om jag väljer att stänga av deras "Säker surf" så är problemet att jag inte tilldelas någon uppkoppling till internet alls. Väntat 24tim utan förändring, slog på "Säker surf" igen och tilldelades på ca 2min.

Telenor har ju trumf på hand iom. signerat avtal, jag har godkänt det MEN jag hade förväntat mig en publik IP adress så jag kan öppna upp portar samt bättre service.

Finns det något jag kan göra mer än att betala Telenor 8000kr för ingenting/9000kr för ett abbonemang jag ej kan använda i den utsträckning jag förväntat mig? Tänkte givetvis avvakta tills deras "Specialstyrka" som ej fanns tillgänglig återkopplar men om dem ej erbjuder en "public"/extern IP adress har jag någon rätt på min sida?

Med vänlig hälsning, En frustrerad kund

Verkligen trisst! men FYI: jag har publikt ip-nummer hos Telenor fiberk. Men funderar på att byta operatör till Halebop då min rabatt löpte ut. Fick precis från supportchatten att Halebop ger publika ip-adresser.

Permalänk
Avstängd

Tänkte bara lägga till att jag också kör Tailscale och att det fungerar utmärkt. Makalöst enkelt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, Corsair RM850e, Noctua NH-D15, Corsair 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengean, Radeon 6700 XT, Ubuntu 22.04

Permalänk

Varje gång jag läser en sån här tråd önskar jag att det fanns en version av IP-protokollet som tillät alla enheter man ville att få en publik adress. Det är ju typ minst två bättre än det som finns idag, så man skulle ju kunna kalla det IPv6….
Bara ett förslag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Telenor kör inte CGNAT, och Ownit kör inte CGNAT. För det mesta har du tillgång till mer än en publik ip, men det beror på vilken kommunikationsoperatör som används. Nu pratar vi fiber, på mobila produkter är det i bästa fall ett tillval.

Säljaren jobbar garanterat inte för Telenor om de ringer upp utan för telemarketing.

Jag som sitter på Telenors slutna lan är mer sur på att de inte har IPv6 i sitt egna nät.

Jag får ny ip adress varje gång jag startar om min router och kör Telenors 250/250 fiber.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Varje gång jag läser en sån här tråd önskar jag att det fanns en version av IP-protokollet som tillät alla enheter man ville att få en publik adress. Det är ju typ minst två bättre än det som finns idag, så man skulle ju kunna kalla det IPv6….
Bara ett förslag.

Fast, jag vill ändå inte behöva lära mig om. Class A/B/C är ändå ganska smidiga

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Kanske offtopic, men kan man använda tailscale samt separat wireguard-tunnel samtidigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Måste du prompt köra port forwarding eller kan du lösa dina problem med ex. TailScale?

Och förresten, Telenor erbjuder inte Publik IP för sina fiberkunder heller.

Telenor ger fortfarande 5 publika IPs till kunder i sina egna nät. Utan att man ens frågar, det är standard och varit sen Bredbandsbolaget kom. Så man kan dra multiwan och få ut 5 gånger vad man betalar för.

Har Telenor, testat nyligen hos mig och flera vänner som också har Telenor.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av GLaDER:

Fast, jag vill ändå inte behöva lära mig om. Class A/B/C är ändå ganska smidiga

Det är ärligt talat inte jättemycket att lära om: du har större subnät, så man blir mer beroende av fungerande DNS, och routing och liknande fungerar en smula annorlunda (ICMP-protokollet används i mycket större omfattning än i IPv4) men basen är ju i mångt och mycket densamma. Och så kan man förstås ändå köra dual stack om man vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Det är ärligt talat inte jättemycket att lära om: du har större subnät, så man blir mer beroende av fungerande DNS, och routing och liknande fungerar en smula annorlunda (ICMP-protokollet används i mycket större omfattning än i IPv4) men basen är ju i mångt och mycket densamma. Och så kan man förstås ändå köra dual stack om man vill.

IPv6 adresser är väl då ändå bra mycket krångligare o lära sig.
O att komma ihåg lokala adresser på sitt eget lan lär ju va sjukt jobbigt.
Det är lättare o komma ihåg nåra enstaka siffror i sitt lan än massa hex.

IPv6 ute på internet vore bra dock. Där man ändå inte skriver IP adresser utan bara URL med DNS.
Men som jag förstår det kan man inte ha IPv4 på sitt egna LAN hemma o IPv6 ut på nätet?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Skrivet av Mullvaden83:

IPv6 adresser är väl då ändå bra mycket krångligare o lära sig.
O att komma ihåg lokala adresser på sitt eget lan lär ju va sjukt jobbigt.
Det är lättare o komma ihåg nåra enstaka siffror i sitt lan än massa hex.

IPv6 ute på internet vore bra dock. Där man ändå inte skriver IP adresser utan bara URL med DNS.
Men som jag förstår det kan man inte ha IPv4 på sitt egna LAN hemma o IPv6 ut på nätet?

För oss nördar, som ändå är de som har aktiv nytta av IPv6 utöver de passiva fördelar protokollet ger alla konsumenter, så handlar det ju främst om att ha fungerande DNS även hemma; om vi nu tilldelar adresser statiskt och registrerar DNS-poster manuellt eller om vi använder DHCP och DDNS för att göra detta mer automatiskt. Du har ändå garanterat en DHCP-server i nätet hemma, och är du lite nördig kommer sannolikt åtminstone din router ha möjlighet att inte bara forwarda DNS-frågor utan också svara på dem själv, om du inte redan har en server som också kan göra detta.
Jag som gillar att leka har ändå kört med ett sånt upplägg sedan länge även med IPv4: det är helt poänglöst att komma ihåg IPv4-adresser också, ifall man kan ge maskiner lättbegripliga namn.

Vad gäller din andra fråga: Alla moderna system fungerar med dual stack: du kan utan att ändra på något använda IPv4 i tillägg till IPv6 så länge du inte aktivt stänger av endera protokollet. Dina maskiner kommer, om din ISP stöder det, få automatiskt valda IPv6-adresser inom ditt prefix och kommer föredra detta ofta snabbare protokoll för trafik mot tjänster som stöder det, men du kan manuellt eller via DHCP också ge dem IPv4-adresser internt och använda dem för att nå maskinerna om du vill.

Permalänk
Medlem

När jag hade mobilt bredband från Tele2 för flera år sedan så fick jag publik IP om jag använde deras modem men inte med mitt egna.

Så absolut kan det vara likadant hos Telenor, som personen på kundtjänst påstod.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Jag har Telia privat mobilabonnemang med flera "extra användare" som datakort, har publik ip-adress på samtliga simkort.

Obegränsad datamängd på samtliga simkort, 5G osv.

Permalänk
Medlem

Är ni helt säkra på att ni har publik IP? Eller är det vad WhatsMyIP-sidan säger bara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

IPv6 adresser är väl då ändå bra mycket krångligare o lära sig.
O att komma ihåg lokala adresser på sitt eget lan lär ju va sjukt jobbigt.
Det är lättare o komma ihåg nåra enstaka siffror i sitt lan än massa hex.

IPv6 ute på internet vore bra dock. Där man ändå inte skriver IP adresser utan bara URL med DNS.
Men som jag förstår det kan man inte ha IPv4 på sitt egna LAN hemma o IPv6 ut på nätet?

Varför skulle jag behöva komma ihåg den? Det är ju bara att använda mDNS. Bara grottmänniskor skriver ip-adressen

Annars kör du ju bara dualstack om du fortfarande vill ha IPv4 internt, inte svårare än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

För oss nördar, som ändå är de som har aktiv nytta av IPv6 utöver de passiva fördelar protokollet ger alla konsumenter, så handlar det ju främst om att ha fungerande DNS även hemma; om vi nu tilldelar adresser statiskt och registrerar DNS-poster manuellt eller om vi använder DHCP och DDNS för att göra detta mer automatiskt. Du har ändå garanterat en DHCP-server i nätet hemma, och är du lite nördig kommer sannolikt åtminstone din router ha möjlighet att inte bara forwarda DNS-frågor utan också svara på dem själv, om du inte redan har en server som också kan göra detta.
Jag som gillar att leka har ändå kört med ett sånt upplägg sedan länge även med IPv4: det är helt poänglöst att komma ihåg IPv4-adresser också, ifall man kan ge maskiner lättbegripliga namn.

Vad gäller din andra fråga: Alla moderna system fungerar med dual stack: du kan utan att ändra på något använda IPv4 i tillägg till IPv6 så länge du inte aktivt stänger av endera protokollet. Dina maskiner kommer, om din ISP stöder det, få automatiskt valda IPv6-adresser inom ditt prefix och kommer föredra detta ofta snabbare protokoll för trafik mot tjänster som stöder det, men du kan manuellt eller via DHCP också ge dem IPv4-adresser internt och använda dem för att nå maskinerna om du vill.

Jag kör dual stack och det fungerar bra med ett undantag. Tele2:s hemsida fungerar inte. Ansluter jag däremot från en dator med bara IPv4 fungerar den bra. Men som du sa "alla moderna system".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Jag kör dual stack och det fungerar bra med ett undantag. Tele2:s hemsida fungerar inte. Ansluter jag däremot från en dator med bara IPv4 fungerar den bra. Men som du sa "alla moderna system".

Är det inte lite onödigt att argumentera om att det finns trasiga moderna system som inte fungerar? Det går liksom inte att skylla på dual stack eller IPv6.

(Varken www.tele2.se eller www.tele2.com har AAAA-records, så det handlar alltså om IPv4-trafik som inte fungerar från Hubertus maskin, det funkar utmärkt från minst två dual-stack-kapabla maskiner på ett IPv6ifierat nätverk här.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Är ni helt säkra på att ni har publik IP? Eller är det vad WhatsMyIP-sidan säger bara?

whatmyip säger inte om du har publik eller inte, du måste själv jämföra om din routers WAN-adress är samma som rapporteras av whatsmyip; är de samma så har du publik IP, annars inte

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P