Helgsnack: Dela med dig av dina bästa elsparstips

Permalänk
Medlem
Skrivet av SBeaver:

Jag har länge sökt efter någon produkt som lätt kan styra apparater efter nordpool priser.

Ja mem verkligen. Att inte Phillips hue lägger in detta som en funktion. Styra eluttags-pluggen efter elpriser hade ju varit guld. Skulle vilja ha det till elementen i garaget. Slå på om elpriset
är under 100 öre, slå av om det går över. Så enkelt och gud så värt.

Och för att ge övriga i familjen lite lättare att förstå, så har man en färglampa som går från grönt till rött beroende på elpris.

I övrigr kör jag också nibe smart price adaption men jag tror inte deras algoritm riktigt klarar av när priserna rusar mot 10 kr. De går nog bara på förhållandet mellan högsta och lägsta och bränner på med elpatron på lågpristiden vilket inte behöver vara billigast, men framförallt gör att elörbrukningen inte minskar även om kostnaden gör det, vilket gör att förbrukningsjämförelser blir svåra.

Edit: Använd köksfläkten minimalt (om man inte har kolfilter).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nosslo Snah:

Kolla med ditt bolag om du fortfarande har en hemförsäkring. Du kommer att bli ledsen i ögat om något rör fryser, orsakar översvämning och du står med hela notan själv för att din hustemp understeg vad som krävs i din försäkring.

Huh jadu, det visste jag inte om. Tydligen är det 15 graden som gäller. Ska hålla närmare koll på det isf, tack för tipset.

Jag har däremot koll på hur temperaturen är balanserad rund om i huset och källaren så tror nog inte på att det blir problem (inga problem än så länge vid -25°c åtminstone). Sen överdrev jag nog en aning, jag försöker hålla det mellan 14 och 15 men det sjunker ibland lite med utomhustemperaturen till 13 som lägst och höjs till upp 16 från tid till tid (t.ex. pga vedkamin). Jag låter det definitivt inte gå längre än 13, då blir det dessutom obekväm även för mig som är ganska van med den lägre temperaturen. Just nu är det 14,4 hemma och 13,4 på den kallaste stället brevid ett fönstret.

Här är grafen för den som finns mitt i huset (den som just nu mäter 14,4) sen oktober. Det skiljer sig såklart lite vart i huset man är sen.

I december hade jag lite högre också då jag hade semester och var hemma i 3 veckor.

Visa signatur

| Asus Prime Z390-A | Intel Core i5 9600K | Corsair Vengeance RGB Pro 32GB | MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z |