Netonnet - Defekt Fyndvara

Permalänk
Medlem

Netonnet - Defekt Fyndvara

Mottog precis ett moderkort från Netonnet som jag köpt lite billigare då det var markerat som fyndvara. Gissa vad som saknades när jag öppnade lådan? Skydd för processorn socketen så klart och jag kan se ett flertal böjda pinnar.

Jag har inget konsumenträttsligt klagomål än mot Netonnet men vill gärna upplysa forumet om hur deras fyndvaror hanteras. Jag undrar också hur fyndvaror regleras ur konsumenträttsligt synpunkt? Kan jag tex lämna i moderkortet på RMA och kunna förvänta mig en reparerad produkt?

För tillfället så går det inte att nå deras kundtjänst alls via telefon men så fort jag hört av dom så uppdaterar jag denna tråd.

Visa signatur

Happy Face!

Permalänk
Medlem

"Samtliga produkter har genomgått och klarat vår grundliga kvalitetskontroll vad gäller funktion och de levereras alltid med samtliga tillbehör och har alla funktioner som specificerats. Fyndvaror erbjuder vi till nedsatt pris och de säljs med samma garanti- och ångerrättsvillkor som alla andra varor."

Gör en RMA.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Haha. Det där är en ny nivå. Syndvara snarare än fyndvara.

Reklamera eller begär garanti, vad som passar dig bäst.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Skrivet av kibatronic:

Mottog precis ett moderkort från Netonnet som jag köpt lite billigare då det var markerat som fyndvara. Gissa vad som saknades när jag öppnade lådan? Skydd för processorn socketen så klart och jag kan se ett flertal böjda pinnar.

Jag har inget konsumenträttsligt klagomål än mot Netonnet men vill gärna upplysa forumet om hur deras fyndvaror hanteras. Jag undrar också hur fyndvaror regleras ur konsumenträttsligt synpunkt? Kan jag tex lämna i moderkortet på RMA och kunna förvänta mig en reparerad produkt?

För tillfället så går det inte att nå deras kundtjänst alls via telefon men så fort jag hört av dom så uppdaterar jag denna tråd.

https://i.imgur.com/65rb6ZV.jpg

Jag skulle lämnat tillbaka det helt enkelt.

Jag fick ett moderkort med kylpasta i CPU socketen en gång... Lämnade tillbaka direkt. Jag förklarade också varför och det tyckte dom var så konstigt för de gör en grundlig undersökning vid returer.

Permalänk

Tycker synd om dig! Det finns folk till allt
Hur ska netonnet veta att du inte är den som pajat pins i samband med installation av processor? Ligger bevisbördan på dig som privatperson?

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av kibatronic:

För tillfället så går det inte att nå deras kundtjänst alls via telefon men så fort jag hört av dom så uppdaterar jag denna tråd.

Telefonkön full? Tyvärr är enda sättet att nå dem att ringa upprepade gånger tills du har tur och kopplas fram precis när ett samtal avslutas. Tack och lov kan man åtminstone då välja att bli uppringd när blir ens tur istället för att hänga kvar i luren. Försöker du kontakta dem via mail räkna med att det tar en vecka att få svar…

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Jag köpt en GPU som fyndvara, den fungerade inte.
Så åkte tillbaka och fick en helt ny till samma pris som fyndvaran.

Shit happens, life goes on.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem

Nådde fram på telefon till slut. Var dock inte en alltför teknisk lagd person jag fick prata med. Fick rekommendationen att ta mig till en Lagershop men kunde inte få någon information om den kommande processen eller vilka alternativ det fanns för att lösa situationen. Så jag får återkomma.

Visa signatur

Happy Face!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kibatronic:

Mottog precis ett moderkort från Netonnet som jag köpt lite billigare då det var markerat som fyndvara. Gissa vad som saknades när jag öppnade lådan? Skydd för processorn socketen så klart och jag kan se ett flertal böjda pinnar.

Jag har inget konsumenträttsligt klagomål än mot Netonnet men vill gärna upplysa forumet om hur deras fyndvaror hanteras. Jag undrar också hur fyndvaror regleras ur konsumenträttsligt synpunkt? Kan jag tex lämna i moderkortet på RMA och kunna förvänta mig en reparerad produkt?

För tillfället så går det inte att nå deras kundtjänst alls via telefon men så fort jag hört av dom så uppdaterar jag denna tråd.

https://i.imgur.com/65rb6ZV.jpg

Du har samma rättigheter som om varan var ny, givet de undantag som de specificerade när du köpte varan.
I detta fallet så får du göra en RMA, och eftersom felet inte går att reparera borde lösningen vara en ny produkt. Annars är det reparation eller prisavdrag som gäller.

Jag köpte ett trådlöst headset på fynd. Det visade sig saknas sändaren som man skulle koppla i datorn. Efter en kort diskussion fick jag ett par nya lurar. Jag handlar ofta på fynd, och eftersom jag varit med om att de kollat varorna dåligt flera gånger så kollar jag dem själv direkt i bilen. Flera gånger har jag fått extra prisavdrag för att det varit repor och liknande, då de oftast inte specar så noga utan gör med den generella beskrivningen att varan ska vara i nyskick om inget annat anges.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Jag har köpt tre moderkort på netonets fyndavdelning och två av dem har haft böjda pins. Det har dock inte varit värre än att jag kunnat fixa det men man undrar ju hur deras kontroll fungerar? Båda har haft sockelskydd.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kibatronic:

Nådde fram på telefon till slut. Var dock inte en alltför teknisk lagd person jag fick prata med. Fick rekommendationen att ta mig till en Lagershop men kunde inte få någon information om den kommande processen eller vilka alternativ det fanns för att lösa situationen. Så jag får återkomma.

De outsourcar väl sin telefonsupport nu för tiden, så de sparar pengar genom att telefonsupporten inte har någon koll på något alls.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk

Vågar inte röra NetOnNets fyndvaror längre. Köpte en luftavfuktare som fyndvara och den var riktigt vidrig när jag öppnade den. Full med hundhår och äckligt filter. Lämnade tillbaka den och köpte en ny för fullt pris. De erbjöd ingen kompensation.

Permalänk
Medlem

Åkte ner till närmaste Netonnet i Västerås och och föklarade för personen vid disken vad som hade hänt. Han erbjöd mig direkt en ny vara. Så tyvärr är det inte klarlagt om detta är deras officiella process eller om jag bara råkade ha tur. Jag vill tacka alla som kommit med råd. Det är detta som gör det här forumet så värdefullt.

Visa signatur

Happy Face!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kibatronic:

Åkte ner till närmaste Netonnet i Västerås och och föklarade för personen vid disken vad som hade hänt. Han erbjöd mig direkt en ny vara. Så tyvärr är det inte klarlagt om detta är deras officiella process eller om jag bara råkade ha tur. Jag vill tacka alla som kommit med råd. Det är detta som gör det här forumet så värdefullt.

Tycker alltid det är lite typiskt att man ofta får helt olika behandling beroende på vem man får prata med i sådana här ärenden. Det borde givetvis inte vara så, men hur ofta har man faktiskt inte upplevt helt två olika svar på samma ärende... Skönt att det löste sig för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kibatronic:

Åkte ner till närmaste Netonnet i Västerås och och föklarade för personen vid disken vad som hade hänt. Han erbjöd mig direkt en ny vara. Så tyvärr är det inte klarlagt om detta är deras officiella process eller om jag bara råkade ha tur. Jag vill tacka alla som kommit med råd. Det är detta som gör det här forumet så värdefullt.

Har haft samma upplevelse när det varit potentiellt bökiga ärenden, de har aldrig tjafsat och istället erbjudit en ny vara (trots att min var fyndvara).

Var länge sen nu, men handlar gärna mer av NoN om de får bättre sortiment i butiken.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Alla gånger jag fått en defekt fyndvara har jag returnerat den och fått en helt ny vara istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kibatronic:

Fick rekommendationen att ta mig till en Lagershop...

En sådan rekommendation verkar vara det enda svar man kan få från NetOnNets telefonsupport nu för tiden. Läste för ett tag sedan att de skulle outsourca sin telefonsupport, men det vore väl enklare att ersätta den med en telefonsvarare som hänvisar till närmaste lagershop!?

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av kibatronic:

Åkte ner till närmaste Netonnet i Västerås och och föklarade för personen vid disken vad som hade hänt. Han erbjöd mig direkt en ny vara. Så tyvärr är det inte klarlagt om detta är deras officiella process eller om jag bara råkade ha tur. Jag vill tacka alla som kommit med råd. Det är detta som gör det här forumet så värdefullt.

Skulle våga påstå att just i Västerås är det så dom arbetar, haft tre tillfällen jag gått tillbaka med produkter där, förklarat vad som är fel och fått ny vara alt pengarna tillbaka utan att dom ens kontrollerar varan.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kibatronic:

Åkte ner till närmaste Netonnet i Västerås och och föklarade för personen vid disken vad som hade hänt. Han erbjöd mig direkt en ny vara. Så tyvärr är det inte klarlagt om detta är deras officiella process eller om jag bara råkade ha tur. Jag vill tacka alla som kommit med råd. Det är detta som gör det här forumet så värdefullt.

Dom har gjort så i Umeå vid problem med fyndvaror också, brukar oftast vara så dom löser

Permalänk
Medlem

Köpte en PSU som fyndvara från Netonnet 2019, visade sig att den hade en fläkt som "tickade". Lämnade in den i närmaste butik och fick sedan en ny hemskickad gratis efter de hade konstaterat fel, dock hade jag redan hunnit köpa en annan PSU då jag fick tillbaka den (kunde inte vara utan PC 2 veckor), så fick bli nyttjande av öppet köp på den.

Netonnet har oftast schyssta priser på sina fyndvaror, men det verkar tyvärr brista en del i kontrollen av dem.