Drönare intar svenskt luftrum i nytt pilotprojekt

Permalänk
Melding Plague

Drönare intar svenskt luftrum i nytt pilotprojekt

Stockholm väljs ut i ett EU-projekt för att testa möjligheterna att använda drönare för leverans- och övervakningstjänster.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Teknikutvecklingen går fort framåt, men folk överskattar ofta hur snabbt det går.

Men det är bra att de redan nu gör experiment för att se vad problemen är och ha något att jobba vidare på.

Mycket effektiviseringar kan annars göra genom klassisk tänk på hur man effektiviserar. Ta ens fysiska brevlåda, för 10år sedan kom det post rätt som det var till den. Idag för folk med digital brevlåda, så är det typ endast direktadresserad reklam som man ej har hunnit blockerat som kommer till den fysiska brevlådan.
När det kommer paket så får man hämta den på ett utlämningsställe.
Och på så sätt har postutdelaren effektiviseras bort utan att ha någon robot.

Det enda är mer foodora och liknande mat-tjänster. Men jag tror inte heller där på flygande drönare, utan såna robotar som går på vägen. (de kräver mindre energi)

Permalänk
Medlem

Dystopiska visioner åtsidan... Kan jag få fri leverans till min balkong oavsett om det är pizza eller grafikkort så ser jag stor potential i drönare, men då vill jag ha pengar tillbaka på sekunden vid utebliven leverans.

Visa signatur

| Temjin TJ08B-E | Asus Xonar Essence STX | i5 2500K @ 4GHz | Asus 1070 | Asus Gene-Z | Dominator 8GB 1600mhz | Samsung 250GB + WD 2TB | RM750W | Cooler Master V8 utan plastkåpa, + Enermax-fläkt | Asus 144Hz | Logitech Vertical | Filco Minila MX Brown |

Permalänk
Medlem

fick mig att tänka på denna

ni kan ju dra vilka paralleller ni vill utifrån det

Permalänk
Medlem

Leverera en pizza så? nej tack den lär inte vara så aptitlig och allt pålägg trillar av.

Permalänk
Medlem

Hoppas inte gängen får för sig något. Oskyldigt folk behöver redan oroa sig mer än någon borde behöva.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Jag kan tänka mig att det bör bli svårt vid snö och dimma och sånt. Antar och hoppas att de konstruerar vettiga system för triangulering och navigering om detta ska fungera. Bara förlita sig på kamera lär inte gå i alla fall

Jag tänker direkt på Femte Elementet när jag tänker på flygande saker inom städer, men det är något ovisst med att lita på andras saker ska flyga fritt ovanför huvudet. Mycket potentiell energi med 50m fallhöjd eller mer på ganska många kilo

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det enda är mer foodora och liknande mat-tjänster. Men jag tror inte heller där på flygande drönare, utan såna robotar som går på vägen. (de kräver mindre energi)

Håller med! Verkar som ett extremt slöseri att fokusera på att använda drönare för frakt, när det de måste bränna så rejält med energi bara för att hålla sig flygande.
För specifika frakter där det verkligen är viktigt med snabbhet och att kunna nå svårtillgängliga platser finns säkert en liten nisch, men för större skala måste det rimligen vara energimässigt en dum idé? (till vi har fusion iallafall...)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Ett pilotprojekt med förarlösa flygande farkoster 🙈

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

15 minuters staden Stockholm ett steg närmare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

För specifika frakter där det verkligen är viktigt med snabbhet och att kunna nå svårtillgängliga platser finns säkert en liten nisch, men för större skala måste det rimligen vara energimässigt en dum idé? (till vi har fusion iallafall...)

Ja, dom körde ju redan för flera år sedan ett test med blodleveranser / organleveranser mellan sjukhusen i Göteborg. Det funkade tydligen rätt okej. Men som sagt då är det ju väldigt nischat och extremt viktigt med snabbheten.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk

Min pizza blev omdirigerad över 'pölen' pga hackare. Skämt o sido. Vi känner ju till idag att sjukvården haft pilotprojekt uppe i norr, dåligt minne av vilket väder som rådde vid flygturen. Databas, triangulering som nämnt och pengarna tillbaka vid kall pizza så löser de sig - i framtiden

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lanhead:

15 minuters staden Stockholm ett steg närmare

Exakt på pricken så det är.

Permalänk
Medlem

Det jag direkt kommer att tänka på är oljudet.

När varenda jeppe i trakten hade drönare (dvs innan nya reglerna kom) så var det ett förbannat irriterande surrande överallt, på nivån att man fick lust att skaffa sig ett hagelgevär för att lösa problemet.

Misstänker att industriella leveransdrönare inte är särskilt mycket bättre. Det vore en mardröm om det började surra omkring drönare överallt.

Kan bara hoppas att det i slutändan främst blir markgående icke-flygande drönare som kommer användas istället, som nämndes tidigare i tråden.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Det här är ju inget nytt man har ju renad gjort upp en plan med 5G, när det är tillräckligt bra utbyggt så ska ju SOS börja med att ha drönare som först på plats med hjärtstartare https://nyheter.ki.se/dronare-levererade-hjartstartare-vid-mi...

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Håller med! Verkar som ett extremt slöseri att fokusera på att använda drönare för frakt, när det de måste bränna så rejält med energi bara för att hålla sig flygande.
För specifika frakter där det verkligen är viktigt med snabbhet och att kunna nå svårtillgängliga platser finns säkert en liten nisch, men för större skala måste det rimligen vara energimässigt en dum idé? (till vi har fusion iallafall...)

Städer är ganska otillgängliga. Tänk alla budbilar som åker runt för att dela ut ett paket var tionde kvarter och måste stanna och köra, passera otaliga bilköer och trafikljus, betala lön, etc.

Drönare kan ha räckvidd på säkert några kilometer, leverera till balkonger eller ute. Klicka på en notis, gå ut, vänta någon minut så hör du den komma, precis när du vill och kan. Stora lastbilar kan dumpa tusentals (små) paket åt gången i dessa drönardepåer

Jag tror definitivt detta kan vara väldigt effektivt. Det behövs ju nästan ingen infrastruktur. Men såklart underhåll och väldigt mycket ljud

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Städer är ganska otillgängliga. Tänk alla budbilar som åker runt för att dela ut ett paket var tionde kvarter och måste stanna och köra, passera otaliga bilköer och trafikljus, betala lön, etc.

Det vore mer effektivt att förbjuda hemleverans annat än för mediciner och andra vårdrelaterade produkter. Då slipper vi alla dessa transportföretag och budfirmor som kör rally inne i städerna, samtidigt som de oftast inte ens levererar det de ska. Bättre att folk hämtar ut sina försändelser där de handlar mat, vilket ju alla måste göra.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det vore mer effektivt att förbjuda hemleverans annat än för mediciner och andra vårdrelaterade produkter. Då slipper vi alla dessa transportföretag och budfirmor som kör rally inne i städerna, samtidigt som de oftast inte ens levererar det de ska. Bättre att folk hämtar ut sina försändelser där de handlar mat, vilket ju alla måste göra.

Absolut, inga problem med det, jag försökte bara jämföra

Permalänk
Medlem

Det största problemet är nog att kunna generera tillräckligt med lyftkraft för rätt prislapp. Det är ganska många saker som faller bort från denna typen av leverans om man bortser från typ mindre matleveranser föreställer jag mig.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

övervakningstjänster

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

5 min efter att detta startas så står kidsen och kastar sten och springer hem med ett 4090 och en iphone.

Permalänk
Medlem

Har för mig att det är flygförbud för drönare över hela Stockholm. https://transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/2020/permanent-f...

https://www.expressen.se/nyheter/mathias-sag-dronare--over-gr...

Det har varit lite skriverier om okända drönare som flyger över riksdagen och kungliga slottet etc. https://www.highfly.se/luftrum/ så kan man ju se att typ hela Storstockholm är det flygförbud mellan 0m till 600m. Ska drönarna då flyga 601m och därefter släppa pizzan eller dyligt rakt ner och hoppas att kunden står och ska "fånga" med händerna?

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Blir så framtiden kommer se ut, bara massa surrande drönare överallt i luften som övervakar varanda människa allt man gör :/

Permalänk
Medlem

Man vet aldrig om drönaren har din pizza eller en bomb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Har för mig att det är flygförbud för drönare över hela Stockholm. https://transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/2020/permanent-f...

https://www.expressen.se/nyheter/mathias-sag-dronare--over-gr...

Det har varit lite skriverier om okända drönare som flyger över riksdagen och kungliga slottet etc. https://www.highfly.se/luftrum/ så kan man ju se att typ hela Storstockholm är det flygförbud mellan 0m till 600m. Ska drönarna då flyga 601m och därefter släppa pizzan eller dyligt rakt ner och hoppas att kunden står och ska "fånga" med händerna?

Från artikeln:

Citat:

I Sverige är det Kista Science City, Stockholms stad och Luftfartsverket som kommer samarbeta med projektet, tillsammans med ytterligare 10 organisationer inom industri och akademi.

Det är väl rätt uppenbart att de kommer ha tillstånd att utföra testerna.

Permalänk
Medlem

Det känns dumt och idiotiskt, men man vänjer sig väl.

Kan vara bra i skärgården kanske.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det jag direkt kommer att tänka på är oljudet.

När varenda jeppe i trakten hade drönare (dvs innan nya reglerna kom) så var det ett förbannat irriterande surrande överallt, på nivån att man fick lust att skaffa sig ett hagelgevär för att lösa problemet.

Misstänker att industriella leveransdrönare inte är särskilt mycket bättre. Det vore en mardröm om det började surra omkring drönare överallt.

Kan bara hoppas att det i slutändan främst blir markgående icke-flygande drönare som kommer användas istället, som nämndes tidigare i tråden.

Ja det räcker med att alla bilar i stan låter förjävligt, att sen också få höra dom där högfrekventa grejerna kommer verkligen inte göra det bättre. Skulle jag bo i en stad där drönare skulle bli vanliga skulle jag nog helt seriöst börja kasta grus på dom så fort dom surrade förbi.

Permalänk
AKA AudioBamse

Detta kanske kan funka med vissa typer av leveranser till specifika platser från specifika platser. Typ två företag som ligger nära varann som skickar iväg drönare till varann samma rutt och destination varje gång.

Men att drönare skulle kunna leverera olika varor till vilken privatperson som helst med balkong eller trädgård låter lite för avancerat med dagens teknik. Och hur klarar dem olika väder?

Sen som en del nämnt tidigare i tråden, eftersom brottsligheten har blivit ett stort problem idag så ställer man sig frågan hur detta leveranssätt kan komma att påverkas av den.

Nej, jag tror denna idé inte funkar. Kanske i framtiden.

Permalänk
Medlem

Ett utmärkt sätt att skicka mindre barn mellan städer!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD