Angående VRM fläkten på Arctic Liquid Freezer II

Permalänk
Medlem

Angående VRM fläkten på Arctic Liquid Freezer II

Har just bytt ut alla fläktar i mitt system mot nya, fräscha tystgående motsvarigheter.
Har fått ned ljudnivån rejält, men jag störde mig fortfarande på ett ljud som jag först trodde var HDD'n, men det visade sig vara den pyttelilla VRM fläkten som sitter på CPU kylaren.

När jag stoppade den med fingret så försvann det eländiga resonansljudet.
Kollade sedan upp ifall det går att stoppa den för gott, vilket det tydligen gör, genom att bara koppla ur den på baksidan av kylaren.

Men jag undrar ifall någon annan har liknande erfarenhet med samma kylare? Jag antar att den lilla fläkten inte gör någon skillnad öht. Och vad jag har läst på engelska forum så är det lugnt att koppla ur den.

Men som sagt, undrar ifall någon annan gjort likadant?

Permalänk
Medlem

Hittade denna tråden lite fort med någon länk till ett test.

https://www.reddit.com/r/overclocking/comments/v8efhl/arctic_...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Hittade denna tråden lite fort med någon länk till ett test.

https://www.reddit.com/r/overclocking/comments/v8efhl/arctic_...

Sjysst, hade missat den.
Verkar som personen i videon dock överklockar sin prolle en del och då kan ja tänka mig att det blir lite skillnad.

Överklockar min 5950X enbart med moderkortets inbyggda i BIOS som höjer runt 500mhz eller så och ser iaf inte temperatur över 50° när jag spelar eller redigerar videos.
I idle håller den sig nere på 37-39° när man har stillastående program.

Permalänk
Medlem

Bumpar min egen tråd efter att ha testat rycka ur kontakten för VRM fläkten på kylarblocket.
Funkar alldeles utmärkt att köra utan den. Har mätt tempen med laser runtom och på själva blockhuset och ser ingen skillnad.
Komponenterna kring CPU'n ligger på 29-32°.
Själva CPU'n håller samma temp som innan, dvs 36-39° i idle och 50° vid hårt arbete.

Lever man i ett varmare klimat kanske VRM fläkten gör nån nytta, men i min 23-gradiga lägenhet är den inte nödvändig.
Borde kanske ha RMA'at den istället (eftersom VRM'n låter satan), men jag pallar inte vänta på frakter, undersökningar och utvärderingar. Själva pumpen är ju knäpptyst, synd bara att alla fläktar på Liquid Freezer II är undermåliga. (Bytte ut 140mm fläktarna efter ett halvår när jag var trött på att de lät hysteriskt mekaniskt i specifika varvtal.

Så om nån annan känner för att koppla ur sin VRM fläkt, är det bara att köra på.