Fractal Design North – trävligt möter stiligt

Permalänk
Medlem

Bara synd att det inte finns i lager och långa leveranstider. Enligt Inet har de 4 månader leveranstid för det

Permalänk
Medlem
Skrivet av padinni:

Den har ju 1 st. USB 3.1 Gen 2 Typ-C?

1sr ja men varför inte alla. De flesta köra USB c idag och de som lever kvar kan köpa en USBc kabel till deras modul för några kr. USB minne då men då är det nog ändå dags att köpa ett nytt för mp ta datorer har ej USB a längre.

Nej vilka totala kålsupare som lägger in sidan försåldes teknik

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

1sr ja men varför inte alla. De flesta köra USB c idag och de som lever kvar kan köpa en USBc kabel till deras modul för några kr. USB minne då men då är det nog ändå dags att köpa ett nytt för mp ta datorer har ej USB a längre.

Nej vilka totala kålsupare som lägger in sidan försåldes teknik

Har ärligt talat inte en enda sak kopplad till datorn som använder USB-C, däremot är alla normala USB-portar befolkade.. Och lär nog fortsätta så en lång tid framöver.

Personligen är jag för en hälsosam mix av dem, så alla kan ha nytta av portarna..

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Har ärligt talat inte en enda sak kopplad till datorn som använder USB-C personligen, däremot är alla normala USB-portar befolkade..

Samma här.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

1sr ja men varför inte alla. De flesta köra USB c idag och de som lever kvar kan köpa en USBc kabel till deras modul för några kr. USB minne då men då är det nog ändå dags att köpa ett nytt för mp ta datorer har ej USB a längre.

Nej vilka totala kålsupare som lägger in sidan försåldes teknik

USB-C på något större än en laptop är en riktig usel och eländig kontakt.

Permalänk
Medlem

Jag har exakt fyra saker med USB-C och samtliga enbart för laddning. En laptop, två hörlurar (där andra änden måste vara USB-A) och en mobil. Alla enheter med form av data och input ligger på USB-A. Detta gäller nog för de allra flesta.

Permalänk
Medlem

Inet listar nu att dessa kommer i lager nån gång i april... långt fram tyvärr

Hade nästan varit bättre om chassin inte bara tillverkas i kina, varför inte i europa ? visst priset blir dyrare men vad är inte idag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinkyboo:

Då har du aldrig haft problem att nå BIOS.
Testar några av dem vanliga knapparna, ser OS ladda? Reset.

Håller alltid in on-knappen, den är ofta stor och rund istället för nån liten skitknapp som är svår att trycka in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

1sr ja men varför inte alla. De flesta köra USB c idag och de som lever kvar kan köpa en USBc kabel till deras modul för några kr. USB minne då men då är det nog ändå dags att köpa ett nytt för mp ta datorer har ej USB a längre.

Nej vilka totala kålsupare som lägger in sidan försåldes teknik

Äger inte en enda kabel med USB-C i båda ändarna, har aldrig någonsin använt en USB-C kabel i en stationär dator.
Lever jag i något parallelt universum?
Går det ens att köpa en "gaming" mus med USB-C?
Vad är en "mp ta datorer"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Håller alltid in on-knappen, den är ofta stor och rund istället för nån liten skitknapp som är svår att trycka in.

Den är ju liten av en anledning, inget man vill råka komma åt när man pillar med en USB port i närheten

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av jan-banan:

1sr ja men varför inte alla. De flesta köra USB c idag och de som lever kvar kan köpa en USBc kabel till deras modul för några kr. USB minne då men då är det nog ändå dags att köpa ett nytt för mp ta datorer har ej USB a längre.

Nej vilka totala kålsupare som lägger in sidan försåldes teknik

Min teori är för att det vanligaste stödet för front-USB genom moderkortets interna USB-C(vet inte vad kontakten heter) oftast stöder en maximal bandbredd på 5Gb/s. Det skulle givetvis gå att stuva om med adapter för att försörja de andra portarna via säg intern 3.2 Gen2 port. Vad jag vet brukar dock enbart en av portarna ha strömförsörjning för PD via PCI-E 6-pin dessutom bara på vissa moderkort. Kortfattat tror jag alltså det är en hönan eller ägget situation. Kanske att vi får fler portar framgent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Har ärligt talat inte en enda sak kopplad till datorn som använder USB-C, däremot är alla normala USB-portar befolkade.. Och lär nog fortsätta så en lång tid framöver.

Personligen är jag för en hälsosam mix av dem, så alla kan ha nytta av portarna..

Om du bara har föråldrade prylar betyder det inte att alla har det. De flesta som köpt datorprylar senaste 5 åren välj USB-c. USb-c så behöver du bara ha en slapp till din utrustning och inte en massa annat gammal jox som microusb, usb typ b men har du det så kan du bara några klick på nätet köpa en micro usb till usb-c.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Min teori är för att det vanligaste stödet för front-USB genom moderkortets interna USB-C(vet inte vad kontakten heter) oftast stöder en maximal bandbredd på 5Gb/s. Det skulle givetvis gå att stuva om med adapter för att försörja de andra portarna via säg intern 3.2 Gen2 port. Vad jag vet brukar dock enbart en av portarna ha strömförsörjning för PD via PCI-E 6-pin dessutom bara på vissa moderkort. Kortfattat tror jag alltså det är en hönan eller ägget situation. Kanske att vi får fler portar framgent.

Egentligen så kräver jag inte att alla ska stödja thunderbolt 4 med 240W laddning men är ju helt ok om de inte stöder mer hastighet eller laddning än de typA som sitter på nu. Visst blir lite förvirrande men förstår inte att alla ska hävda sig mot usbtyp A än då det finns kablar för några kronor som gör om den gamla micro usb eller typ B til usb C. Dessutom så släpps alla prylar med usb-c idag.
Men visst som du säger är det ett problem om det inte stöds internt.

Däremot verkar ju apple kunna göra det utan problem. Alla klagade 2017 idag klagar ingen utan tvärtom.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av jan-banan:

Egentligen så kräver jag inte att alla ska stödja thunderbolt 4 med 240W laddning men är ju helt ok om de inte stöder mer hastighet eller laddning än de typA som sitter på nu. Visst blir lite förvirrande men förstår inte att alla ska hävda sig mot usbtyp A än då det finns kablar för några kronor som gör om den gamla micro usb eller typ B til usb C. Dessutom så släpps alla prylar med usb-c idag.
Men visst som du säger är det ett problem om det inte stöds internt.

Däremot verkar ju apple kunna göra det utan problem. Alla klagade 2017 idag klagar ingen utan tvärtom.

Absolut! Jag säger inte att du har fel, jag skulle gärna se mer USB-C med 20+ Gb/s-hastighet. Min poäng var bara att så länge det inte blir standard för moderkorten att stöda fler banor med hög hastighet med en intern kontakt så kommer väldigt få chassitillverkare att bygga in det i sina lådor. Är det optimalt just nu? nej, men jag tror det kommer bli bättre framöver. Alternativt att det blir mer modulära frontpaneler på moderna chassin där användaren själv kan byta ut USB-A till USB-C.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Om du bara har föråldrade prylar betyder det inte att alla har det. De flesta som köpt datorprylar senaste 5 åren välj USB-c. USb-c så behöver du bara ha en slapp till din utrustning och inte en massa annat gammal jox som microusb, usb typ b men har du det så kan du bara några klick på nätet köpa en micro usb till usb-c.

Jag har inga föråldrade prylar, tvärt om.. Tack och lov slapp jag USB-C på dem. Någon källa för det påståendet? Och nej, jag behöver mer än en sladd oavsett, allt är anslutet samtidigt med dedikerade sladdar...

Varför skulle jag vilja betala extra för att få klumpiga övergångar till något sämre? Nej tack... Bara för att något nytt finns, behöver det inte vara bättre till allt och bytas för bytandets skull.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Absolut! Jag säger inte att du har fel, jag skulle gärna se mer USB-C med 20+ Gb/s-hastighet. Min poäng var bara att så länge det inte blir standard för moderkorten att stöda fler banor med hög hastighet med en intern kontakt så kommer väldigt få chassitillverkare att bygga in det i sina lådor. Är det optimalt just nu? nej, men jag tror det kommer bli bättre framöver. Alternativt att det blir mer modulära frontpaneler på moderna chassin där användaren själv kan byta ut USB-A till USB-C.

Nej det förstår jag att det är få som kommer bygga in det om stöd ej finns. En modulär lösning hade varit det bästa men det har väl redan tillverkare av chassin gjort även om jag inte kan minnas någon som har flera USB-c-portar. Apple gjorde övergången 2015 visst var det tidigt men idag så är det inte någon som gnäller.

Ja får hoppas PC-tillverkarna löser detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Jag har inga föråldrade prylar, tvärt om.. Tack och lov slapp jag USB-C på dem. Någon källa för det påståendet? Och nej, jag behöver mer än en sladd oavsett, allt är anslutet samtidigt med dedikerade sladdar...

Varför skulle jag vilja betala extra för att få klumpiga övergångar till något sämre? Nej tack... Bara för att något nytt finns, behöver det inte vara bättre till allt och bytas för bytandets skull.

Vad är det för klumpiga övergångar du pratar om?

Alla nya prylar ( EU-direktiv) kommer mer eller mindre ha USB-c. Har den USB c och din dator har USB c behöver du bara en USB-c till USB-c kabel.

Har du äldre micro-USB eller typB så kan du köpa kablar till de eller om du vill adaptrar.

Det är klart att det finns prylar att få tag på sol inte är USB-c men då är det icke moderna eller väldigt specifika.

Nej tack och lov så är alla gamla USB-kontakter bortrensade räcker väl bara att kolla inet på tangentbord, möss, hårddiskar, etc de som inte har USB-c är mycket gamla saker eller så om man köper saker på dollarstore.

Men jag tror de som är intresserade av detta chassi och vill ha en stilren miljö med USB-c. Finns rätt många andra chassin utan stil med USB typ a att köpa.

Permalänk
Avstängd

Ni som har koll, tittar på moderkort och ser att de (en del av dem) stöder frontpanels-USB med duktig laddeffekt. Detta chassis frontkontakter stöder en äldre USB-standard. Är det så att om man kopplar in frontpanelen på detta chassi med ett moderkorts USB-kontakt som stöder 30w laddeffekt, så får man 30W laddeffekt på frontpanelen men nedgraderad överföringshastighet av data?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheesen:

Jag ser egentligen bara två stora nackdelar med chassit.... avsaknad av 3,5mm kombijack och priset.. Ja och placeringen av frontknappar och uttag
Jag har haft behov av att kunna hänga min dator under skrivbordet många gånger och det blir inge bra när usbjack, knappar och 3,5mm jack hamnar mot bordsskivan. Chassit i övrigt hade ju vart en utmärkt kandidat just för ett sådant arrangemang.

Ja, det där är en bra poäng. Jag byggde ny dator för nån vecka sedan och valde ett Fractal Design Pop Solid. Det är ju bra, har 2x3,5mm uttag, 2xUSB-A, 1xUSB-C på ovansidan. Det passar rätt dåligt med min lösning också. 3 cm mellanrum mellan dator och bordsskiva :/ men som tur är kommer jag åt powerknappen iaf

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yamato:

Ja, det där är en bra poäng. Jag byggde ny dator för nån vecka sedan och valde ett Fractal Design Pop Solid. Det är ju bra, har 2x3,5mm uttag, 2xUSB-A, 1xUSB-C på ovansidan. Det passar rätt dåligt med min lösning också. 3 cm mellanrum mellan dator och bordsskiva :/ men som tur är kommer jag åt powerknappen iaf

Ja tyvärr så är det rätt skralt med bra chassin som har uttag och knappar på frontpanelen. Tror det har med det moderna tänket på hur kylning bör se ut. Att sätta usb istället för ett fläkt filter är visst otänkbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheesen:

Ja tyvärr så är det rätt skralt med bra chassin som har uttag och knappar på frontpanelen. Tror det har med det moderna tänket på hur kylning bör se ut. Att sätta usb istället för ett fläkt filter är visst otänkbart.

På mitt förra chassi satt det på sidan, Bitfenix Prodigy. Den lådan var riktigt bra faktiskt.

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk

Riktigt snyggt chassi, hade absolut blivit detta i svart mesh om jag byggt en ny datorn nu.
Tråkigt att resetknappen saknas, jag brukar koppla in ett impulsrelä på den för att kunna slå av och på skärmar och diverse kringurtustning med ett knapptryck

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk

Gud den var vacker! Härligt med trä i fronten!

Permalänk
Medlem

Tyckte denna var riktigt snygg, så jag tog lite pinnar jag hade hemma, lånade dotterns vattenfärg, köpte galler och gick lös med lite lim

https://ibb.co/3vXgRzk

Helt okey ändå 😂

Permalänk
Medlem

Inslaget med trädetaljer för tankarna tillbaka till gammal hemelektronik från sent 70-tal som Atari 2600. Alla ni som sett LGR på Youtube vet vilken fetisch den killen har för "woodgrain". Jag undrar om vi får tillbaka träpaneler på bilarna med som i "Ett päron till farsa"-filmerna? Volvo lanserade för några år sedan en interiörstil baserat på vitnad drivved: https://www.svd.se/a/no02a/drivved-i-volvos-nya-xc60
Själv har jag länge varit sugen på att bygga chassi i plywood av ljudskäl. Då blir det nog styvt nog att bulta rätt under bordet i en skena.

Visa signatur

Martin "xarragon" Persson

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Jag hade köpt detta chassi direkt om det hade haft stöd för 360mm radiator i toppen.

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar...

Permalänk
Medlem

Kan meddela att 4090 Strix går in med typ 2mm marginal.

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

Kan meddela att 4090 Strix går in med typ 2mm marginal.

<Uppladdad bildlänk>

Har du också problem med bequiets korta kablar till nätagget? Ser att du monterat ditt med fläkten uppåt, precis som jag gjorde. För mig var det pga kabellängden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Har du också problem med bequiets korta kablar till nätagget? Ser att du monterat ditt med fläkten uppåt, precis som jag gjorde. För mig var det pga kabellängden

Nej jag tycker inte att det var ett så farligt problem. Hade svårare att nå med Corsair 850 som satt i tidigare men som hade en trasig fläkt

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ibland:

Kan meddela att 4090 Strix går in med typ 2mm marginal.

<Uppladdad bildlänk>

Hur fungerar det med luftförsörjningen till Strix:en, det ser instängt ut?