Korta ner aktivitetsfältet i Windows 11, möjligt?

Permalänk
Medlem

Korta ner aktivitetsfältet i Windows 11, möjligt?

Nu när jag bytte moderkort o CPU till nyare upptäckte jag att trots att jag dual-bootar med Linux (arch-baserade Garuda) så säger Windows 10 att jag kan uppgradera till 11:an. Jag hade tänkt vänta tills 10:an slutar uppdateras, men eftersom det gick att uppgradera till 11:an så gjorde jag det och det funkar bra att köra dual-boot med Linux. Den verkar ju trevlig, förutom aktivitetsfältet som är flera mil lång.
Bortskämd som man är med KDE Plasma så undrar man om det finns nåt knep att korta ner den? Jag vill bara ha ungefär en tredjedel så lång och i mitten.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk

Tror inte windows har någon sådan funktion.

Knapparna är väl centrerade per default på win 11 men tror inte det går att korta ner taskbaren kortare än mellan 2 hörn på skärmen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Nu när jag bytte moderkort o CPU till nyare upptäckte jag att trots att jag dual-bootar med Linux (arch-baserade Garuda) så säger Windows 10 att jag kan uppgradera till 11:an. Jag hade tänkt vänta tills 10:an slutar uppdateras, men eftersom det gick att uppgradera till 11:an så gjorde jag det och det funkar bra att köra dual-boot med Linux. Den verkar ju trevlig, förutom aktivitetsfältet som är flera mil lång.
Bortskämd som man är med KDE Plasma så undrar man om det finns nåt knep att korta ner den? Jag vill bara ha ungefär en tredjedel så lång och i mitten.

Går ej att ändra storlek på aktivitetsfältet utan 3:e parts program

Skrivet av Rouge of Darkness:

Tror inte windows har någon sådan funktion.

Knapparna är väl centrerade per default på win 11 men tror inte det går att korta ner taskbaren kortare än mellan 2 hörn på skärmen.

Knapparna, eller startmenyn, kan man välja att den ska vara till vänster, som det är på Windows 10

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Går ej att ändra storlek på aktivitetsfältet utan 3:e parts program
Knapparna, eller startmenyn, kan man välja att den ska vara till vänster, som det är på Windows 10

Därför "per default" i tidigare inlägg... För många g veterligen är det centrerat per default. Dvs om du inte ändrat.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Tackar för svaren. Då får jag leva med det.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.