Använde mig tidigare(!) gärna av Dustin för inköp, både privat och i jobbet, men nu är det slut på det... Har just konstaterat att Dustin Home inte är kapabla att hantera garantiärenden över huvudtaget! Ta del av min story nedan...
I slutet av förra året beställde jag en "racing rigg" (för sim racing) hos Dustin Home. En ganska dyr leksak som jag och båda sönerna skulle använda med början under julledigheten 2021-2022
Då produkten väger 60 kg så levererades den på pall... Så långt allt väl. Tyvärr visade sig produkten vara behäftad med allvarliga produktionsfel och kunde inte ens monteras ihop). Jag kollar Dustins lagersaldo och begär utbyte mot en fungerande produkt, (de har faktiskt en på lager). Det här får vi försöka "lösa smidigt" säger Dustins support... (Vad deras definition på "smidigt" är skulle jag få lära mig den hårda vägen den kommande månaden!)
Efter några veckors mailväxling med Dustins support konstaterade de att distributören inte kunde ordna några reservdelar och bad mig istället att själv ta kontakt med tillverkaren och lösa problemet den vägen! Ett jäkla märkligt förhållningssätt till sina kunder! (Då det visade sig att tillverkaren finns i Australien och ett sådant förfarande skulle medföra långa transporttider och risk för stora import- och moms-kostnader krävde jag återigen att Dustin skulle ta sitt ansvar).
Dustin bestämmer då att hela produkten behöver skickas tillbaka. Alla 60 kg... Inhandlar ny bubbelplast och en EUR-pall för att möjliggöra retur. Upphämtning beställs och Postnord hämtar någon gång mellan 9:00-18:00. (Där rök en semesterdag!). Jag mailar Dustin samma dag som de fått returen, men inget svar. En vecka senare mailar jag igen och frågar hur det går? Jo, de kommer att skicka den till verkstaden *snart*... Men ni har ju inga reservdelar kontrar jag.
5-6 veckor efter ärendets öppnande konstaterar verkstaden att produkten är "skrot" och jag ska få pengarna tillbaka. Vid det här laget är den andra produkten i lagret såklart såld och varan har nu istället statusen "beställningsvara" med okänd leveranstid. Tack för det, Dustin!
Nu gör Dustin en sista rövare och utesluter fraktkostnaden (399:-) från återbetalningen, i motsats till formuleringarna i deras egna köpvillkor! (Man får känslan att köpvillkoren bara är fina ord för att invagga framtida köpare i falsk köptrygghet!)
Dustins hantering av denna reklamation har varit under all kritik! Jag behöver knappt skriva att jag aldrig någonsin kommer handla via Dustin igen!