Samsung avtäcker Galaxy S23 – nattfoto och återvinning i fokus

Permalänk
Melding Plague

Samsung avtäcker Galaxy S23 – nattfoto och återvinning i fokus

Den nya telefontrion bjuder på bekanta specifikationer parat med återvunna material, kamerauppgraderingar och Snapdragon till alla.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vad är det för zoom-steg på tele-objektiven på Ultra?

Permalänk
Medlem

🆂🅰🅼🆂🆄🅽🅶

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

S23 Plus 6,6 tum är den enklaste jag skulle kunna tänka mig och den går på 15 000kr.
Det var inte länge sedan jag sa att den billigaste iPhone som jag skulle tänka mig gick på runt 13 000kr och det var för mycket för mig.

Jag tycker det inte är konstigt att mobilförsäljningen minskar. Och orsaken är inte enbart att det händer lite mellan varje modell, utan att priset skenar iväg samtidigt.

Permalänk
Medlem

Var nattfotofunktionen på alla tre modellerna?
Tycker att det inte verkar vara mycket nedgradering från Ultra till Plus om man inte gillar pennan och är nån sorts power user, batteritiden lär ju inte skilja med 1080 på plus och 1440 på Ultra.

Permalänk

Verkar vara extremt klent tilltagna batteri på dessa, får se hur de presterar sen i verkligheten

Permalänk
Medlem

Återvunnen plast i en mobil för 17ksek? Det måste vara den mest falska och dumma godhetssignaleringen hittills det här året.

Man köper en mobil som krävt enormt resursslukande tillverkning av chip, displayer, sensorer och batterier och så ska man spara på plasten i mobilen. Som att köpa en Ferrari med cykelhjul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Återvunnen plast i en mobil för 17ksek? Det måste vara den mest falska och dumma godhetssignaleringen hittills det här året.

Man köper en mobil som krävt enormt resursslukande tillverkning av chip, displayer, sensorer och batterier och så ska man spara på plasten i mobilen. Som att köpa en Ferrari med cykelhjul.

Snarare som att köpa en Ferrari med bespoke Pirelli-däck (eller vad dom nu använder, jag är inte så insatt), med en liten del återvunnet gummi i blandningen.

En droppe i havet, sannerligen. Men att "återvunnet = sämre kvalitet" känns trångsynt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Återvunnen plast i en mobil för 17ksek? Det måste vara den mest falska och dumma godhetssignaleringen hittills det här året.

Man köper en mobil som krävt enormt resursslukande tillverkning av chip, displayer, sensorer och batterier och så ska man spara på plasten i mobilen. Som att köpa en Ferrari med cykelhjul.

Vad är problemet med att återvinna material? Fattar inte vad som skulle va sämre. Tycker snarare att det är värt att betala mer för mindre miljöpåverkan.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem

Mja blir intressant och se hur dessas batteritid blir.

Hade gärna sett sämre prestanda mot typ 8-12h SOT, men det är väl och drömma sig bort liiite väl långt 😅

Permalänk
Medlem

Blir nog en Ultra, har haft en S8 sen 2017 och inte sett något behov för byte direkt, men nu drygar sig batteri och lite annat på den. Även om 16k är dyrt, så för min del räknar jag med att ha skiten i 4-6 år.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinolik:

Vad är problemet med att återvinna material? Fattar inte vad som skulle va sämre. Tycker snarare att det är värt att betala mer för mindre miljöpåverkan.

Felet ligger i att man använder det i marknadsföringen. När Du tar steget och köper en mobil så har Du bidragit till rätt mycket CO2 och förbrukning av ändliga resurser. Att spara in på plast har då en mikroskopisk effekt i jämförelse, det är fult att få folk att tro att de gör något bra. Vill du göra skillnad, använd din mobil ett par år till. Vi pratar om en mängd plast som motsvarar vad Du får med Dej efter att ha veckohandlat på ICA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

Snarare som att köpa en Ferrari med bespoke Pirelli-däck (eller vad dom nu använder, jag är inte så insatt), med en liten del återvunnet gummi i blandningen.

En droppe i havet, sannerligen. Men att "återvunnet = sämre kvalitet" känns trångsynt.

Ja, din liknelse är bättre. Jag har egentligen inte yttrat mej om kvalitén, även om cykelhjulen skulle kunna tolkas så. Jag kritiserar Samsung som gör detta till en grej när det i praktiken inte har något betydelse överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem

Dyrt om man köper utan abonnemang såklart..
Men. Byter jag in min skitiga op8 pro nu får jag ultra för 500 o mån... Betalar redan 285 för abonnemanget...

Snap dragon gjorde samsung intressant igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Felet ligger i att man använder det i marknadsföringen. När Du tar steget och köper en mobil så har Du bidragit till rätt mycket CO2 och förbrukning av ändliga resurser. Att spara in på plast har då en mikroskopisk effekt i jämförelse, det är fult att få folk att tro att de gör något bra. Vill du göra skillnad, använd din mobil ett par år till. Vi pratar om en mängd plast som motsvarar vad Du får med Dej efter att ha veckohandlat på ICA.

Kan de inte använda det i marknadsföringen kommer de inte göra förändringen. Kolla bara på Arla och deras "klimat-neutrala" mjölk. Kan de inte lyfta fram det skiter dom i det.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem

Glöm inte all bloatware som medföljer Samsungs telefoner...

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Bara jag som känner att Samsung känns helt irrelevanta sedan Googles Pixel-serie blev officiellt tillgänglig i Sverige?

Billigare, bättre kameror och ingen bloat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

Glöm inte all bloatware som medföljer Samsungs telefoner...

"all bloatware" okej, räkna upp all den och berätta hur den gör telefonen sämre. Eller trollar du bara kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinolik:

Kan de inte använda det i marknadsföringen kommer de inte göra förändringen. Kolla bara på Arla och deras "klimat-neutrala" mjölk. Kan de inte lyfta fram det skiter dom i det.

Om Samsung genuint vill göra skillnad finns det massor de kan göra, problemet är att det inte ligger i deras intresse. Samma för många andra företag, makten finns hos konsumenten som kan avstå att köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

"all bloatware" okej, räkna upp all den och berätta hur den gör telefonen sämre. Eller trollar du bara kanske?

De Samsung telefoner jag ägt genom åren har haft en hel del bloatware som man aldrig haft användning utav, men för 5 år sen valde jag att gå en helt ny bana med telefoner och valde Huawei P20 Pro DS som kom ut rätt så tom, mao en ren Android på den tiden. Nu visserligen körs den med HMS Core, men har aldrig upplevt bloatware även vid skift från Android till nuvarande kärna. Och ja, jag sitter än idag med min P20 Pro, och jag är stolt över den lilla telefonen.

Men du, köp en "200MP" telefon du och säg hur den är efter 6 månader, med alla medföljande appar m.m. Du lär nog sitta där med en massa onödiga spel som kommer från Samsung Galaxy Store som du aldrig kommer spela och sen när du väl behöver utrymme kommer du på att dessa appar som du låtit telefonen ladda in vid varje uppdatering tar en massa plats.
Samsung är ökänd för att ladda ned en massa skit ner i telefonen med varje uppdatering. Många av mina vänner som ägt Samsungs telefoner fick nog av allt skit som kom med varje uppdatering så nu är de utspridda bland OnePlus, Google m.m. mindre aktörer.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av CatchMe:

Bara jag som känner att Samsung känns helt irrelevanta sedan Googles Pixel-serie blev officiellt tillgänglig i Sverige?

Billigare, bättre kameror och ingen bloat.

För min del så är Pixel-mobilerna helt ointressanta så länge Google envisas med Samsung istället för TSMC/Qualcomm. Dessutom har man övergett kompakta modeller.

Det är annars det ända som gör S23:orna intressanta för min del, att man nu går från in-house SoC till Qualcomm/TSMC.

Permalänk

Dessa svenska priser är ju sjuka. Basversionen av S23 med 128GB kostar alltså 11500kr. Det är 1500kr över Pixel 7 Pro, och mer än 4000kr över Pixel 7. S23 Ultra börjar på 17 000 kr (!). Nu är jag inget fan av Pixel, men hur tänkte Samsung här med prissättningen? Det här kan knappast vara lockande för någon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantgrenen:

Dessa svenska priser är ju sjuka. Basversionen av S23 med 128GB kostar alltså 11500kr. Det är 1500kr över Pixel 7 Pro, och mer än 4000kr över Pixel 7. S23 Ultra börjar på 17 000 kr (!). Nu är jag inget fan av Pixel, men hur tänkte Samsung här med prissättningen? Det här kan knappast vara lockande för någon?

Apple sätter priserna så Samsung följer efter.... Samsung, Apple, Sample, same shit different name...

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantgrenen:

Dessa svenska priser är ju sjuka. Basversionen av S23 med 128GB kostar alltså 11500kr. Det är 1500kr över Pixel 7 Pro, och mer än 4000kr över Pixel 7. S23 Ultra börjar på 17 000 kr (!). Nu är jag inget fan av Pixel, men hur tänkte Samsung här med prissättningen? Det här kan knappast vara lockande för någon?

Droppar nog snabbt. Sen har vi väldigt svag krona så allt vi importerar blir dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinolik:

Vad är problemet med att återvinna material? Fattar inte vad som skulle va sämre. Tycker snarare att det är värt att betala mer för mindre miljöpåverkan.

Bra, se till att göra det då .
Konstigt nog är det bra mycket billigare....

Skrivet av Fantgrenen:

Dessa svenska priser är ju sjuka. Basversionen av S23 med 128GB kostar alltså 11500kr. Det är 1500kr över Pixel 7 Pro, och mer än 4000kr över Pixel 7. S23 Ultra börjar på 17 000 kr (!). Nu är jag inget fan av Pixel, men hur tänkte Samsung här med prissättningen? Det här kan knappast vara lockande för någon?

Den börjar ju på 799$, vilket är samma som för S22. Sedan hur 799$ blir 11500kr låter jag dig lista ut

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Skrivet av tintinj:

"all bloatware" okej, räkna upp all den och berätta hur den gör telefonen sämre. Eller trollar du bara kanske?

Det finns tyvärr massor av appar i som kommer med en Samsung mobil. Har en A71 så kan räkna upp dessa. Dessa går inte att avinstallera utan endast att "inaktivera" vilket jag tycker inte känns riktigt kul.

ANT Radio Service, ANT+ Plugins Service,AR-appar, AR-emoji, AR-klotter, AR-zon, Bixby Vision, Bixby Voice, Bixby diktamen, Digitalt välbefinnande, Facebook, Galaxy Store, Galaxy Themes, Game Launcher, Google ,Google Play Services for AR, Google Meet, Netflix, Radio, Samsung Cloude, Samsung Free, Samsung Galaxy-vänner, Samsung Pass,Samsung visit in, Upday, Väder, YouTube.

Finns säkert en massa jag har missat men detta är en del kan man tycka. Många av dessa appar använder jag inte och vill inte ha på min mobil. Men kan inte ta bort dom, och ibland när man uppdaterar mobilens "alla appar" så återaktiveras ibland en app. Detta kan vara en bugg. Men likväl irriterande att få notiser från nått som jag inte vill ha och börjar att använda datatrafik osv.
Överlag så är det en okej mobil men den hade blivit bättre om den tillät mig att ta bort Facebook, netflix och Youtube som jag inte vill ha. Det finns ingen anledning att dessa inte kan tas bort.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av tintinj:

"all bloatware" okej, räkna upp all den och berätta hur den gör telefonen sämre. Eller trollar du bara kanske?

Vad du anser vara bloatware behöver inte någon annan nödvändigtvis tycka..
Samsung har mycket bloatware, en del inaktiveras/avinstalleras medans andra inte kan det.

Skrivet av Miska:

Apple sätter priserna så Samsung följer efter.... Samsung, Apple, Sample, same shit different name...

Vi har ju lite andra skatter också som höjer priserna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

"all bloatware" okej, räkna upp all den och berätta hur den gör telefonen sämre. Eller trollar du bara kanske?

Appar som går att avinstallera

  • Samsung Internet

  • Samsung Members

  • Samsung Music

  • Samsung Kids

  • Bixby Dictation

  • DECO PIC

  • Game Booster Plus

  • Health Platform

  • Samsung Health

  • Samsung Notes Add-ons

  • Smart Switch

  • Samsung Translator

  • Voice Recorder

Appar som bara går att avaktivera

  • AR Doodle

  • AR Emoji

  • AR Emoji Stickers

  • Bixby Voice

  • Calendar

  • Game Launcher

  • Link to Windows

  • My Galaxy

  • OneDrive

  • Samsung Checkout

  • Samsung Max

  • Samsung Visit In

https://www.makeuseof.com/which-samsung-apps-disable-uninstal...

Sen är väl fortfarande Facebook förinstallerad på Samsung
https://swedroid.se/fora-detta-anstalld-havdar-att-meta-medve...

Permalänk
Medlem

Om jag inte misstar mig så vet jag åtminstone vissa modeller (troligtvis lite dyrare) så kommer det nuförtiden alternativ i samband med första uppstarten där man får välja vilka Samsung appar som installeras att de behöver inte nödvändigtvis installeras automatiskt mera utan man måste markera dem ifall de ska installeras. Åtminstone på nån jobbtelefon jag installerade ganska nyligen så behövde jag skillt markera ifall jag ville ha Samsung apparna installerade också.

Så där känns det som Samsung har tagit åt sig kritiken åtminstone.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

En droppe i havet, sannerligen. Men att "återvunnet = sämre kvalitet" känns trångsynt.

Sant när det gäller plast dock, polymerkedjorna kortas vid uppvärmning och materialet degraderar.

Visa signatur

Topkek