Samsung avtäcker Galaxy S23 – nattfoto och återvinning i fokus

Permalänk
Skrivet av RPGWiZaRD:

Om jag inte misstar mig så vet jag åtminstone vissa modeller (troligtvis lite dyrare) så kommer det nuförtiden alternativ i samband med första uppstarten där man får välja vilka Samsung appar som installeras att de behöver inte nödvändigtvis installeras automatiskt mera utan man måste markera dem ifall de ska installeras. Åtminstone på nån jobbtelefon jag installerade ganska nyligen så behövde jag skillt markera ifall jag ville ha Samsung apparna installerade också.

Så där känns det som Samsung har tagit åt sig kritiken åtminstone.

Det är klart att Samsung måste göra något drastiskt med tanke på att mjukvarans funktion och kvalitet är ljusår efter Apples. Ja, skjut mig om ni inte håller med!

Köper man en telefon för femsiffrigt belopp så ska den rimligtvis ha senaste operativsystemet under flera år. Inte bara säkerhetsuppdateringar. Det var därför jag bytte från Samsung till Apple. Dessutom fri från Meta-appar out of the box. F

ör att inte tala om att jag slipper Bixbi. Den skiten lär du väl inte kunnat välja bort?

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

Tyckte 23+ kändes vettig när man såg USA priset men jisses det var en kass konvertering för oss. Hur har de lyckats lägga till så mycket. Borde inte kosta över 13k eller (10.3*999*1.25=12860kr)?

Förövrigt tycker jag designen på basmodellerna är mer tilltalande. Ultrans baksida ser inte klok ut med alla kameror och sensorer. Platt glas är ju också en bonus.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Proffsmoddare

Platt glas, äntligen! Har en S20+ som nu får bytas mot en S23+ och ska leva minst 3 år framöver.
Generellt förväntar jag mig ingen större skillnad men hoppas på bättre kamera och 512GB minne blir trevligt mot min fulla 128GB.
Nu har jag iofs minneskort men aldrig gillat hur android hanterar lagring på två olika platser.
Priserna är kaos och hade det inte varit för jobbtelefon hade jag aldrig betalat såhär mkt.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Appar som går att avinstallera

  • Samsung Internet

  • Samsung Members

  • Samsung Music

  • Samsung Kids

  • Bixby Dictation

  • DECO PIC

  • Game Booster Plus

  • Health Platform

  • Samsung Health

  • Samsung Notes Add-ons

  • Smart Switch

  • Samsung Translator

  • Voice Recorder

Appar som bara går att avaktivera

  • AR Doodle

  • AR Emoji

  • AR Emoji Stickers

  • Bixby Voice

  • Calendar

  • Game Launcher

  • Link to Windows

  • My Galaxy

  • OneDrive

  • Samsung Checkout

  • Samsung Max

  • Samsung Visit In

https://www.makeuseof.com/which-samsung-apps-disable-uninstal...

Sen är väl fortfarande Facebook förinstallerad på Samsung
https://swedroid.se/fora-detta-anstalld-havdar-att-meta-medve...

Jag kan inte se varför till exempel en kalender och en hälsoapp kan tolkas som bloatware, det är ju funktioner som alla mobiler borde ha och speciellt en kalender är en självklarhet. Hur irriterande skulle det inte vara om man behövde leta upp och installera en app för varenda självklara sak som ska kunna göras med en mobil? Snart är väl telefoniappen och smsappen bloatware i vissas ögon. Och i så fall är ju hela apples telefon en enda blobb med bloatware. Eller varför inte Pixel som har massor med "bloatware" från Google (dvs android-os).

Jag har dock vad jag vet inte många av de i sista listan, min mobil är en S10 så en kanske inte har fått ta del av dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Jag kan inte se varför till exempel en kalender och en hälsoapp kan tolkas som bloatware, det är ju funktioner som alla mobiler borde ha och speciellt en kalender är en självklarhet. Hur irriterande skulle det inte vara om man behövde leta upp och installera en app för varenda självklara sak som ska kunna göras med en mobil? Snart är väl telefoniappen och smsappen bloatware i vissas ögon. Och i så fall är ju hela apples telefon en enda blobb med bloatware. Eller varför inte Pixel som har massor med "bloatware" från Google (dvs android-os).

Jag har dock vad jag vet inte många av de i sista listan, min mobil är en S10 så en kanske inte har fått ta del av dessa.

Kalender och hälsoapp kan jag helt klart köpa. Liksom internet och mejlapp.

Men om vi tar dessa då?

Samsung Members
Samsung Music( är det en musikspelare eller en streamingtjänst? En basic musikspelare för mp3 köper jag kan vara installerad)
Samsung Kids
Bixby Dictation( använder någon Bixby? Men jag köper att de vill pusha för sin egna assistent)
DECO PIC
Game Booster Plus

Health Platform
Samsung Health (en borde bort)

Samsung Notes Add-ons
Smart Switch
Samsung Translator

AR Doodle
AR Emoji
AR Emoji Stickers
Bixby Voice (som sagt använder någon Bixby?)
Game Launcher
Link to Windows
OneDrive
Samsung Checkout
Samsung Max
Samsung Visit In

Sen spelar det ju ingen roll att Google är minst lika dåliga på bloat. Och det var en av anledningarna att jag valde en Pixel, då var det iaf bara en version av de appar jag inte använder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pye:

Sant när det gäller plast dock, polymerkedjorna kortas vid uppvärmning och materialet degraderar.

Jag tar för givet att Samsung inte är korkade nog att använda återvunnen plast som inte håller för de krafter de kan tänkas utsättas för.

Permalänk

S23 Ultra kostar lika mycket som S22 Ultra vid lansering i USA (1199 dollar). S22 Ultra kostade 14000:- i Sverige vid lansering och nu med bland annat en svag krona höjs priset med 3000:-.

Visa signatur

9900k @4.7GHz VCore: 1.185v. Rtx 2080 gaming X trio. Corsair vengeance pro white 2x8gb @3200mhz. Gigabyte Aorus z390 Master. Corsair Obsidian 500D. NZXT kraken x72.

Permalänk
Medlem

Återvinning, vad bra, då har de äntligen gjort det lätt för användare att byta batteriet!
*läser*
Nehe, det var bara greenwashing igen

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoxonMicke:

S23 Ultra kostar lika mycket som S22 Ultra vid lansering i USA (1199 dollar). S22 Ultra kostade 14000:- i Sverige vid lansering och nu med bland annat en svag krona höjs priset med 3000:-.

Tillverkare vill ju sällan ändra pris utan brukar sätta det pris de tror valutan ska hålla

Med S23 Ultra fick vi växelkursen (16900*0.8)/1199 = 11.28
Och med s22 hade vi (13900*08)/1199= 9.27

Ganska bra kurs förra året men nästan en krona över aktuell kurs i år är ju lite surt. Får hoppas kronan kan stabilisera sig till nästa år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

De Samsung telefoner jag ägt genom åren har haft en hel del bloatware som man aldrig haft användning utav, men för 5 år sen valde jag att gå en helt ny bana med telefoner och valde Huawei P20 Pro DS som kom ut rätt så tom, mao en ren Android på den tiden. Nu visserligen körs den med HMS Core, men har aldrig upplevt bloatware även vid skift från Android till nuvarande kärna. Och ja, jag sitter än idag med min P20 Pro, och jag är stolt över den lilla telefonen.

Men du, köp en "200MP" telefon du och säg hur den är efter 6 månader, med alla medföljande appar m.m. Du lär nog sitta där med en massa onödiga spel som kommer från Samsung Galaxy Store som du aldrig kommer spela och sen när du väl behöver utrymme kommer du på att dessa appar som du låtit telefonen ladda in vid varje uppdatering tar en massa plats.
Samsung är ökänd för att ladda ned en massa skit ner i telefonen med varje uppdatering. Många av mina vänner som ägt Samsungs telefoner fick nog av allt skit som kom med varje uppdatering så nu är de utspridda bland OnePlus, Google m.m. mindre aktörer.

Hej!
Du gissar ju bara. Försök lägga lite fakta eller riktiga upplevelser istället för att sprida dynga. Min upplevelse av S21 som jag köpte när den kom ut har inte blivit det minsta lilla seg så även om jag inte använder all bloatware så segar de inte ner telefonen.

Permalänk

Vad skulle ni ha köpt istället för dessa? Vill ha något bra som ska ersätta min s10e. Inte för stor, trådlös ladd, bra kamera, inte massa skräp. Senaste Google Pixel? Ngt annat? =P Pristak: Ca 7000:- MAX.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Vad skulle ni ha köpt istället för dessa? Vill ha något bra som ska ersätta min s10e. Inte för stor, trådlös ladd, bra kamera, inte massa skräp. Senaste Google Pixel? Ngt annat? =P Pristak: Ca 7000:- MAX.

Pixel 7 med 2500kr rabatt + inbytesvärde på din S10e. Tror det blir svårt att hitta något som ger mer värde om ditt tak är 7000kr.

https://www.elgiganten.se/product/mobiler-tablets-smartklocko...

Permalänk
Skrivet av SuperSverker:

Bra, se till att göra det då .
Konstigt nog är det bra mycket billigare....

Den börjar ju på 799$, vilket är samma som för S22. Sedan hur 799$ blir 11500kr låter jag dig lista ut

Jo tack, du får gärna förklara det för mig ifall du nu är expert på det, för jag kan inte lista ut det.

Pixel 7 Pro har ju retail på 899USD och kostar 10 000 SEK. Baserat på MSRP ska den ju kosta minst 11600 SEK med moms här i Sverige. På samma sätt ska ju Apples iPhone 14 Pro Max kosta ca 14 000 kr inkl moms enligt nuvarande kurs (som dessutom är bättre än vad den var vid release) men kostar i själva verket 16 500 kr.

Det är ju tyvärr inte så enkelt som att lägga på 25% på priset och kolla växelkursen när det gäller mobilpriser. Det handlar ju om att tillverkaren själv får sätta ett pris som dem anser vara rimligt och konkurrenskraftigt i den specifika marknaden. Och tittar man historiskt sett så har Samsung haft ganska bra priser på svenska marknaden i förhållande till det amerkanska MSRP. Det brukar ligga ungefär i linje med vad det "ska" göra eller till och med lite under (dvs. 1,25*MSRP med moms inräknat). I år däremot, ligger det närmare 40% över MSRP i Sverige. Detta med den svaga kronans värde i förhållande till dollarn inräknat. Vi betalar inte bara ungefär 10% högre pris pga svag krona, utan även ca 15% högre pris utöver momsen. Det hade varit som att Samsung anser dollarn vara värd närmare 12 SEK, vilket enligt mig är orimlig prisättning

Permalänk
Skrivet av CatchMe:

Pixel 7 med 2500kr rabatt + inbytesvärde på din S10e. Tror det blir svårt att hitta något som ger mer värde om ditt tak är 7000kr.

https://www.elgiganten.se/product/mobiler-tablets-smartklocko...

Tack. Trodde först inte den hade sladdlös laddning men det hade den visst....eller? =P

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pye:

Sant när det gäller plast dock, polymerkedjorna kortas vid uppvärmning och materialet degraderar.

Går i regel att återanvända 7 gånger innan det är i så dåligt skick att det inte är användbart.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Tack. Trodde först inte den hade sladdlös laddning men det hade den visst....eller? =P

Yes, det har den (Pixel 7)! Det är Pixel 6A som saknar trådlös laddning.

Permalänk
Medlem

Satan vad dyra då. + modellen kostar vad en Ultra lur kostade när jag köpte min S20 Ultra. Och då är det mellanmodellen...

Visa signatur

Chassi: Define 7 TG |CPU: i9 10850K |GPU: ASUS TUF GeForce RTX 3080 OC
|MB: ASUS Z490 Maxiumus XII Hero |PSU: be quiet! 850w |CPU-kylning: Noctua NH-D15 |RAM: Crucial Ballistix 32 GB 3600mhz |SSD: Kingston A2000 1 TB & Samsung 860 EVO 1 TB |HDD: 8 TB |OS: Windows 10

Asus Essence STX II | Beyerdynamic DT 1770 PRO 250Ω

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

Jag tar för givet att Samsung inte är korkade nog att använda återvunnen plast som inte håller för de krafter de kan tänkas utsättas för.

Jag också. Men det är ironisk att köttfärsen jag köpte idag antagligen har mer plast runt sig än vad som finns i en Samsunglur för 17k, ändå ska det snålas där..

Visa signatur

Topkek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pye:

Jag också. Men det är ironisk att köttfärsen jag köpte idag antagligen har mer plast runt sig än vad som finns i en Samsunglur för 17k, ändå ska det snålas där..

Det handlar nog inte om att snåla, snarare att plocka ESG-poäng. Skulle heller inte förvåna mig om det är dyrare att använda återvunnen plast än att använda ny.

Permalänk

Kommer ihåg tiden där man fick top mobiler för ca 4000/5000 kr.

Senaste jag köpte mobil kostade den under 4000kr och har svårt motivera betala mer. Får helt ok kamera och är rapp + bra batteritid.

Tror många köper mobilen på avbetalning och tycker 400/500 kr i månaden inte är mycket pengar.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

En Pixel 7 direkt ur kartong tar 15 GB för systemet.

Min iPhone 13 låg på 5-10 GB för systemet. Efter 13 månaders användning har jag använt 30 GB. Varav 20 GB är bilder, filmklipp, Signal, Telegram, Garmin Connect.

På en S23 är 60 GB upptaget. Hur kan en av världens största mobiltelefontillverkare kan ha ett så undermåligt operativsystem? För mig var det helt avgörande i en övergång till Apple från Samsung.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

Efter att ha klämt lite på en S23 Ultra kunde jag snabbt konstatera att även Samsung verkar insett vilket misstag det var med dessa rundade kanter då den i praktiken har helt raka kanter med en lätt krökning bara i slutet. Det tycker är en stor förbättring, så pass att jag faktiskt numera även köpt en S23 Ultra. Bra där Samsung!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

En Pixel 7 direkt ur kartong tar 15 GB för systemet.

Min iPhone 13 låg på 5-10 GB för systemet. Efter 13 månaders användning har jag använt 30 GB. Varav 20 GB är bilder, filmklipp, Signal, Telegram, Garmin Connect.

På en S23 är 60 GB upptaget. Hur kan en av världens största mobiltelefontillverkare kan ha ett så undermåligt operativsystem? För mig var det helt avgörande i en övergång till Apple från Samsung.

Blir du besviken om jag berättare att S23 har samma operativsystem som Pixel 7 - Android?

Permalänk
Skrivet av improwise:

Blir du besviken om jag berättare att S23 har samma operativsystem som Pixel 7 - Android?

Inget nytt för mig att Samsungs One UI är baserat på Android. Söndermodifierat bortom räddning. De borde göra om det från grunden och kalla det Too UI. Också UI vill säga.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.