The Witcher 3: Wild Hunt – den stora tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Om detta gäller laddningsskärmen så funkar vanliga "skip"-knappen (mellanslag, tror X på handkontroll?) så snart själva laddandet är klart.

Kanske är en slump men måste alltid vänta tills narratören snackat klart lol

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Klar med huvudäventyret nu. Börjar känna mig smått utmattad. Mindes faktiskt ingenting efter Kaer Morhen från förra genomspelningen. Tyckte väl inte slutet var särskilt engagerande nu heller ärligt talat.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Börjar få slut på quests på blood and whine. Bara huvudspåret kvar plus två kontrakt. Nivå 49 vad tusan sysslar folk med som ligger på nivå 99. new game plus möjligen men ändå

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Klar med blood and wine... Jag vet inte jag suger på the witcher. Lyckades fixa sämsta sluten rakt igenom hela äventyret trots google.

spoilers nedanför

Skickade ciri ut i cyberrymden. Därefter tar ensam Geralt självmord.

Tycker Olgierd är för mycket av en skitstövel så lyfter inte ett finger för att hjälpa honom mot Gud. En del tror Gaunter O´Dimm är djävulen men han har krafter bara Gud har och initialerna säger vem han är. Precis som de la croix syftar på DLC. Lärt mig hur de jobbar

Blood and Wine gick jag in på att trots allt försöka rädda bägge systrarna men det gjorde bara att alla strök med!

Trots detta tycker jag jag gjorde alla val för att behärska skitstöveln Geralt och få han att bli en hyvens prick!

Dold text
Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Ny patch utdunkad idag:
https://www.thewitcher.com/en/news/47491/patch-4-01-list-of-c...

Inga fascinerande saker, men ska ge mig in snart och testa.

Permalänk
Medlem

Hade gärna sett en prestandaförbättrande patch, RT är brutalt för min dator 😬

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Hade gärna sett en prestandaförbättrande patch, RT är brutalt för min dator 😬

Även med den nya patchen? Något som nämndes i patch notes var detta:

Added a new performance mode for ray-traced global illumination, which can be toggled by players with compatible hardware. It improves frame rate by prioritizing performance over range and precision.

Sen är ju 3000-serien inte supervass när det gäller RT, iaf inte jämfört med 4000-serien.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Edit: Fel tråd! Sorry 😄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Även med den nya patchen? Något som nämndes i patch notes var detta:

Added a new performance mode for ray-traced global illumination, which can be toggled by players with compatible hardware. It improves frame rate by prioritizing performance over range and precision.

Sen är ju 3000-serien inte supervass när det gäller RT, iaf inte jämfört med 4000-serien.

Prövade RT på 5900x & 3080 innan jag uppgraderade grafikkort. Sjukt med stutters och låg FPS trots DLSS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Även med den nya patchen? Något som nämndes i patch notes var detta:

Added a new performance mode for ray-traced global illumination, which can be toggled by players with compatible hardware. It improves frame rate by prioritizing performance over range and precision.

Sen är ju 3000-serien inte supervass när det gäller RT, iaf inte jämfört med 4000-serien.

Jag har marginellt bättre FPS efter patchen, men då kör jag med performance läget på global illumination. Har dock stora problem med stutter, sabbar mycket för spelupplevelsen

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Jag har marginellt bättre FPS efter patchen, men då kör jag med performance läget på global illumination. Har dock stora problem med stutter, sabbar mycket för spelupplevelsen

Tyvärr har vi AMD användare mer stutter än de som kör Intel Har det också, dock mestadels vid "in game cutscenes".

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Installerat patchen och det är knappt bättre med RT på. Otroligt synd. Får köra igenom det när jag uppgraderar till något ur RTX 5000 eller RX 8000-serien med någon form av frame generation. CPU-kraven med RT på är ju helt uppåt väggarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Installerat patchen och det är knappt bättre med RT på. Otroligt synd. Får köra igenom det när jag uppgraderar till något ur RTX 5000 eller RX 8000-serien med någon form av frame generation. CPU-kraven med RT på är ju helt uppåt väggarna.

Känner lite samma, och då har jag inte ens varit inne i Novigrad ännu 😅

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Avstängd
Skrivet av maniac:

Hade gärna sett en prestandaförbättrande patch, RT är brutalt för min dator 😬

Ska nog finnas moddar som fixar bättre RT prestanda, bättre optimerat. Kanske denna t.ex
https://www.nexusmods.com/witcher3/mods/7432

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Ska nog finnas moddar som fixar bättre RT prestanda, bättre optimerat. Kanske denna t.ex
https://www.nexusmods.com/witcher3/mods/7432

Problemet är i grunden att DX12-versionen av W3 är brutal för CPU. Att aktivera RT med exempelvis en 13900K gör att fps regelbundet sjunker en bit under 60. Och har man något långsammare (vilket alla som inte sitter med en 13900K har, i mitt fall 5900X) så spelar det ingen roll hur lättkört det blir för grafikkortet. Spelet blir ospelbart oavsett. Baserat på vad Digital Foundry rapporterat så är DLSS 3 ett krav för att kunna ha en bra upplevelse med RT på.

Vi får hoppas att problemen patchas bort så CPU nyttjas bättre.

Permalänk
Medlem

Blev klar med Blood & Wine, det är ju som ett eget spel. Galet vad många timmar man kan lägga på det om man gör alla quester.

Skrivet av Novdid:

Problemet är i grunden att DX12-versionen av W3 är brutal för CPU. Att aktivera RT med exempelvis en 13900K gör att fps regelbundet sjunker en bit under 60. Och har man något långsammare (vilket alla som inte sitter med en 13900K har, i mitt fall 5900X) så spelar det ingen roll hur lättkört det blir för grafikkortet. Spelet blir ospelbart oavsett. Baserat på vad Digital Foundry rapporterat så är DLSS 3 ett krav för att kunna ha en bra upplevelse med RT på.

Vi får hoppas att problemen patchas bort så CPU nyttjas bättre.

Vad jag förstod är det inte ens en äkta DX12 version utan snarare en DX12 wrapper. Bäst hade ju givetvis vart att skicka in skiten i den versionen av RedEngine som CP2077 kör men förstår att det hade varit ett hästjobb och säkerligen inte värt det.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Tänkte spela igenom detta igen på dator för första gången men upplever att jag får stutters ganska ofta?

Kör med 5600+6950XT på Dx11. Någon som har koll på vad jag kan göra för att få flyt i spelet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Tänkte spela igenom detta igen på dator för första gången men upplever att jag får stutters ganska ofta?

Kör med 5600+6950XT på Dx11. Någon som har koll på vad jag kan göra för att få flyt i spelet?

Lade ned min pågående genomspelning tidigt i Velen pga. dålig prestanda. Upplevde också stutters men också allmänt dålig prestanda i DX12 läget med RT. Hoppas på en prestanda-orienterad patch, men det verkar gå segt hos CDPR

Riktigt synd då detta är ett av mina absoluta favoritspel.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Denna uppdateringen är ren flopp enligt mig. Från att ha över 140 fps, till ständiga 60-70 även när jag försöker köra samma settings som tidigare + DX11. Ständigt skit FPS samt Stutters. Va e de för jä*la skit. Denna uppdateringen förstörde hela spelupplevelsen för mig, och jag som ville spela om det..

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Tänkte spela igenom detta igen på dator för första gången men upplever att jag får stutters ganska ofta?

Kör med 5600+6950XT på Dx11. Någon som har koll på vad jag kan göra för att få flyt i spelet?

Jag kör detta på 3080 OC + 9900K och upplever exakt som dig. Prestandan är katastrof, är så jävla besviken. Testade på 3080 Ti och samma skit där.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Lite fortsatt fixande: https://www.thewitcher.com/us/en/news/47767/patch-4-02-list-o...

Hoppas på att "Improved CPU core utilization in the DX 12 version." får faktisk effekt

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Hade gärna sett en prestandaförbättrande patch, RT är brutalt för min dator 😬

testa denna.

https://www.nexusmods.com/witcher3/mods/7979

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Nästa patch är släppt. Lovar en del prestandaförbättringar. Patch Notes

Citat:

With the exception of potions and decoctions, it's now impossible for Geralt to eat or drink underwater. // While the team agreed it might be possible to drink liquids from a corked flask, consuming pints of ale or grilled meats underwater is too much of a stretch.

Måste säga att detta fick mig att le lite. Det är alltså fullständigt rimligt att mitt i en intensiv strid konsumera en grillad kyckling, 7 liter mjölk, ett halvt dussin äpplen och en massa annat på torra land i jämförelse.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Novdid:

Nästa patch är släppt. Lovar en del prestandaförbättringar. Patch Notes

Måste säga att detta fick mig att le lite. Det är alltså fullständigt rimligt att mitt i en intensiv strid konsumera en grillad kyckling, 7 liter mjölk, ett halvt dussin äpplen och en massa annat på torra land i jämförelse.

Man kan även slå på i inställningarna nu att olja ska auto-appliceras på Geralts svärd, beroende på vilken fiende man slåss mot. Otroligt nice!

Permalänk
Medlem

Det verkar faktiskt flyta på rätt mycket bättre nu i DX12-läget. Hade en hel del stutters förr, speciellt med RT, men bättre nu!

Permalänk
Medlem

Ni som uppdaterat till Next Gen versionen, hur upplever ni det jämfört med moddad tidigare version?
Jag har spelat med en del moddar, installerade som The Witcher 3 HD Reworked Project, STLM, Beautiful Grass etc.. och undrar hur ni upplever Next Gen versionen visuellt jämfört med att ha dessa mods installerade i originalversion?
Var det värt att uppdatera? Och hur är det med performance? Hur pass mycket tyngre är det att köra Next Gen versionen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antte:

Ni som uppdaterat till Next Gen versionen, hur upplever ni det jämfört med moddad tidigare version?
Jag har spelat med en del moddar, installerade som The Witcher 3 HD Reworked Project, STLM, Beautiful Grass etc.. och undrar hur ni upplever Next Gen versionen visuellt jämfört med att ha dessa mods installerade i originalversion?
Var det värt att uppdatera? Och hur är det med performance? Hur pass mycket tyngre är det att köra Next Gen versionen?

Vissa av de där moddarna är en del av uppdateringen. RT i next gen ser fantastiskt ut och lyfter spelet på ett sätt som moddar inte riktigt kan. Men det är otroligt tungt beroende på vilken hårdvara du har.

Jag får ut 45-60 FPS med det mesta vridet till max utom Hairworks som är av på 4K DLSS Balanced. Detta med ett 3090 parat med 5950X. Det är inte bra optimerat då det är otroligt CPU-tungt i städer och byar. Har du ett kort ur RTX 40-serien så inbillar jag mig att DLSS 3 med frame gen hjälper bra för att få en bra upplevelse.

Snyggt som attan är det, speciellt då HDR stöds nu om du har en bra skärm för det, men inte jättebra prestanda sett till hur det ser ut.

Permalänk
Avstängd

Kört moddat förut och föredrar Next Gen. Har inte haft hårdvara för att köra RT, men imorgon om allt går väl får jag prova min nya rigg med 7800X3D/4090, då skall det nog bli andra bullar. Dags att spela om, igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Vissa av de där moddarna är en del av uppdateringen. RT i next gen ser fantastiskt ut och lyfter spelet på ett sätt som moddar inte riktigt kan. Men det är otroligt tungt beroende på vilken hårdvara du har.

Jag får ut 45-60 FPS med det mesta vridet till max utom Hairworks som är av på 4K DLSS Balanced. Detta med ett 3090 parat med 5950X. Det är inte bra optimerat då det är otroligt CPU-tungt i städer och byar. Har du ett kort ur RTX 40-serien så inbillar jag mig att DLSS 3 med frame gen hjälper bra för att få en bra upplevelse.

Snyggt som attan är det, speciellt då HDR stöds nu om du har en bra skärm för det, men inte jättebra prestanda sett till hur det ser ut.

Skrivet av sweborn:

Kört moddat förut och föredrar Next Gen. Har inte haft hårdvara för att köra RT, men imorgon om allt går väl får jag prova min nya rigg med 7800X3D/4090, då skall det nog bli andra bullar. Dags att spela om, igen.

Kör själv med en gammal 7700k och 1080 och tycker det flyter på helt okej då jag spelar i 1440p. Vad jag undrar är om jag i princip får samma grafik i Next Gen som jag nu har med mods, men att det flyter på mycket sämre.

Permalänk
Avstängd

Jag minns inte att det var någon stor skillnad när jag började köra Next Gen.

Men maxad grafik och RT är sjukt snyggt för den som funderar på det.