Gåvor skattereduktion, välja gåvomottagare.

Permalänk
Medlem

Gåvor skattereduktion, välja gåvomottagare.

Som rubriken säger, tänkte skänka 2 lakan av svensk fiatvaluta för att slippa betala några kronor i skatt.
Kanske inspererar någon som vill slippa betala några kronor i skatt för en god sak.
Mina kriterier, folk får ha vilka de vill.

  • Går till nåt vettigt

  • Inga politiska/religiösa organisationer

  • Opolitiska

  • Inga höga cheflöner

  • pengarna faktiskt hamnar där de ska

Nån som har några bra förslag?

Skatteverket godkända organisationer.
Regler
Minimum 2000 riksdaler för att kunna få tillbaka 25%, max 12k.

Permalänk
Medlem

Synd att skattebetalarnas förening inte fanns med i listan!

https://skattebetalarna.se/

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12100F | ASUS B660-I STRIX | Intel Arc A750 Founders Edition | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem

Tar Svenska Staten emot gåvor? De säger att de verkar för fri utbildning, gratis sjukvård och pensioner för de gamla. Dessutom underhåller de vägarna. Verkar vara ett vettigt, opolitiskt och dessutom icke-religöst sätt fördela pengarna så att de inte hamnar i chefernas fickor.

Permalänk
Skrivet av CFSsss:

Tar Svenska Staten emot gåvor? De säger att de verkar för fri utbildning, gratis sjukvård och pensioner för de gamla. Dessutom underhåller de vägarna. Verkar vara ett vettigt, opolitiskt och dessutom icke-religöst sätt fördela pengarna så att de inte hamnar i chefernas fickor.

Jag håller ej med om att staten är opolitisk.

Bortsett från detta tycker jag hela TS frågeställning är konstig. Den är mer åt hållet att man vill minska ner statens skatteintäkter genom att "slösa bort egna" pengar. Med slösa menar jag att jag skänker till något man inte otroligt brinner för. Just detta borde ju vara motivationen till att man skänker pengar.

Permalänk
Medlem

Läkare Utan Gränser

Permalänk
Medlem

Vid en snabb titt verkar Lena Wäpplings Stiftelse vettig.

Permalänk
Medlem

Sverige för UNHCR Insamlingsstiftelse. Hjälper folk på plats, även krigsdrabbade i Ukraina.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av knewt:

Synd att skattebetalarnas förening inte fanns med i listan!

https://skattebetalarna.se/

De är i högsta grad politiska då det är en lobbyistorganisation skapad av svenskt näringsliv för att väcka opinion mot skatter i allmänhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Som rubriken säger, tänkte skänka 2 lakan av svensk fiatvaluta för att slippa betala några kronor i skatt.
Kanske inspererar någon som vill slippa betala några kronor i skatt för en god sak.
Mina kriterier, folk får ha vilka de vill.

  • Går till nåt vettigt

  • Inga politiska/religiösa organisationer

  • Opolitiska

  • Inga höga cheflöner

  • pengarna faktiskt hamnar där de ska

Nån som har några bra förslag?

Skatteverket godkända organisationer.
Regler
Minimum 2000 riksdaler för att kunna få tillbaka 25%, max 12k.

Bara ett förtydligande, så ingen missförstår som inte orkar läsa på hemsidan. Om man skänker minst 2000 kr under ett år så får man tillbaka 25 % av skänkt belopp som skatteavdrag. Maximalt skatteavdrag på 3000 kr får man om man skänker 12000 kr (man har alltså själv betalat 9000 kr för att skänka 12000 kr).

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av haijen:

Bara ett förtydligande, så ingen missförstår som inte orkar läsa på hemsidan. Om man skänker minst 2000 kr under ett år så får man tillbaka 25 % av skänkt belopp som skatteavdrag. Maximalt skatteavdrag på 3000 kr får man om man skänker 12000 kr (man har alltså själv betalat 9000 kr för att skänka 12000 kr).

Sssshhh, säg inget, det är väl bara bra om fler vill donera till vettiga organisationer.

Barncancerfonden!

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av haijen:

Bara ett förtydligande, så ingen missförstår som inte orkar läsa på hemsidan. Om man skänker minst 2000 kr under ett år så får man tillbaka 25 % av skänkt belopp som skatteavdrag. Maximalt skatteavdrag på 3000 kr får man om man skänker 12000 kr (man har alltså själv betalat 9000 kr för att skänka 12000 kr).

Nja man har fortfarande själv betalat 12000 kr för att skänka plus en del skatt som är mindre än normalt. 25 % skatteavdeag täcker inte hela skatten. Vi får inget, vi betalar allt och lite till själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Tar Svenska Staten emot gåvor? De säger att de verkar för fri utbildning, gratis sjukvård och pensioner för de gamla. Dessutom underhåller de vägarna. Verkar vara ett vettigt, opolitiskt och dessutom icke-religöst sätt fördela pengarna så att de inte hamnar i chefernas fickor.

Faller på alla punter

  • Extrema löner

  • Extremt politiskt

  • Väldigt lite går dit det ska

  • Nepotism

  • Extrem korruption och fusk

Skrivet av filbunke:

Läkare Utan Gränser

Har på slutet blivit extremt politiskt.. Brukade få pengar vid Jul, när man inte hittade något till päronen.

Skrivet av beejac:

Sverige för UNHCR Insamlingsstiftelse. Hjälper folk på plats, även krigsdrabbade i Ukraina.

Litar inte på FN organisationer, verkar vara mycket fuffens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Har på slutet blivit extremt politiskt.. Brukade få pengar vid Jul, när man inte hittade något till päronen.

Löjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Löjligt.

Har inget intresse av att ge pengar till en organisation som smugglar lyckosökare till Europa och undiminerar hela syftet för sjöräddning. (Ropar man vargen varje dag slutar folk lyssna och folk som faktisk behöver hjälp drunknar)
Skapar ett incitament att sätta folk i så dåliga båtar att de kan sjunka när som helst för att bli smugglade av läkare Utan gränser till Italien, eller om det rent ut sagt är organiserat av läkare utan gränser i vissa fall.
Oftast några mil utan för Libyen kust och istället för att föra tillbaka dem till Libyen smugglar läkare utan gränser personerna till Italien.

De skriver det själva.
https://lakareutangranser.se/fragor-svar-raddningsinsats-Mede...

Permalänk
Medlem

Hela listan från skatteverket är politisk eftersom de av politiska skäl begränsar vem som kan få donationen. Vill man utesluta statliga aktörer och korrupta hjälporganisationer eller religiösa blir det inte mycket kvar om ens något. Jag har ingen koll på om hon Lena Wäppling är religiös men det är en privatperson som ordnar löpartävling (vilket är bra för folkhälsan) och skänker pengar till forskning om äggstockscancer. Visst forskare är också allmänt korrupta och politiskt styrda men löpartävling är ändå något vettigt. Jag hade själv föredragit att alla pengarna gick till löpartävlingar men här går åtminstone en del av pengarna till något vettigt. Dessutom är det ju förtydligat vilken typ av forskning det ska handla om så risken kanske är mindre att det slösas bort på något annat. Tänker också att en liten stiftelse med specifikt mål slösar bort mindre andel av pengarna än en stor organisation med massa administration och otydliga mål.

Permalänk
Medlem

Ungdomssport, välj valfri variant. Där kan 2000 räcka till en hel säsong för ett litet lokalt lag ute i bygden.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronnylov:

Hela listan från skatteverket är politisk eftersom de av politiska skäl begränsar vem som kan få donationen. Vill man utesluta statliga aktörer och korrupta hjälporganisationer eller religiösa blir det inte mycket kvar om ens något. Jag har ingen koll på om hon Lena Wäppling är religiös men det är en privatperson som ordnar löpartävling (vilket är bra för folkhälsan) och skänker pengar till forskning om äggstockscancer. Visst forskare är också allmänt korrupta och politiskt styrda men löpartävling är ändå något vettigt. Jag hade själv föredragit att alla pengarna gick till löpartävlingar men här går åtminstone en del av pengarna till något vettigt. Dessutom är det ju förtydligat vilken typ av forskning det ska handla om så risken kanske är mindre att det slösas bort på något annat. Tänker också att en liten stiftelse med specifikt mål slösar bort mindre andel av pengarna än en stor organisation med massa administration och otydliga mål.

Skrivet av talonmas:

Ungdomssport, välj valfri variant. Där kan 2000 räcka till en hel säsong för ett litet lokalt lag ute i bygden.

Jag har inget emot politik, så länge det inte går emot min personliga moral eller politiska åskådning. Men att ge mer pengar till idrotten känner inte jag för, de får redan väldigt mycket. Från Svenska spel exempelvis men också en massa bidrag och så, och förstås sponsring. Jag hade mycket hellre donerat pengar till typ kulturföreningar, fritidsgårdar eller liknande, som inte får så mycket pengar alls idag.

Permalänk
Medlem

Sådana här trådar är som vanligt dömda att misslyckas eftersom trådstartaren alltid är emot alla förslag.
Välj något själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag har inget emot politik, så länge det inte går emot min personliga moral eller politiska åskådning. Men att ge mer pengar till idrotten känner inte jag för, de får redan väldigt mycket. Från Svenska spel exempelvis men också en massa bidrag och så, och förstås sponsring. Jag hade mycket hellre donerat pengar till typ kulturföreningar, fritidsgårdar eller liknande, som inte får så mycket pengar alls idag.

Ja det är bra att själv kunna välja fritt vad man vill donera till oavsett vad man väljer. Känns som det är vettigare att donera med skattade pengar till vad man själv vill än att ge till något man inte vill stötta bara för att få mindre skatt. Skatten är till stor del bortslösad ändå (enligt mig) men om de donationer som man kan få skattereduktion för endast går till samma typ av slöseri som skatten så blir det ju bara en meningslös extraskatt. Då kan det kvitta. Därmed inte sagt att alla på listan är dåliga så jag förstår varför man vill kolla upp detta noga innan man ger något. Alternativet att låta bli finns ju också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Sådana här trådar är som vanligt dömda att misslyckas eftersom trådstartaren alltid är emot alla förslag.
Välj något själv.

Nej, Barncancerfonden ligger högst upp för tillfället även om jag tycker att deras utdelning per krona är ganska dålig.
Lena Wäpplings Stiftelse är intressant även om jag saknar äggstockar.

Tanken var också att få andra att donera några tusenlappar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Nej, Barncancerfonden ligger högst upp för tillfället även om jag tycker att deras utdelning per krona är ganska dålig.
Lena Wäpplings Stiftelse är intressant även om jag saknar äggstockar.

Tanken var också att få andra att donera några tusenlappar.

Ja faktiskt så hade jag inte hört talas om denna skattereduktion innan du tog upp det här. Inte i Sverige. Hör ofta om amerikaner som donerar i skatteplaneringssyfte. Alternativt är syftet att visa hur goda och generösa de är som personer, eller bara att skryta med att de är så rika att de har råd att skänka bort sina pengar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronnylov:

Ja faktiskt så hade jag inte hört talas om denna skattereduktion innan du tog upp det här. Inte i Sverige. Hör ofta om amerikaner som donerar i skatteplaneringssyfte. Alternativt är syftet att visa hur goda och generösa de är som personer, eller bara att skryta med att de är så rika att de har råd att skänka bort sina pengar.

Deras system är ju något konstigt måste jag säga. Man får ju, om jag förstår det rätt, dra av hela summan. Så om du exempelvis tjänar en miljon, donerar en halv miljon (till en godkänd välgörenhet), så blir du bara beskattad som om du hade en inkomst på en halv miljon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Deras system är ju något konstigt måste jag säga. Man får ju, om jag förstår det rätt, dra av hela summan. Så om du exempelvis tjänar en miljon, donerar en halv miljon (till en godkänd välgörenhet), så blir du bara beskattad som om du hade en inkomst på en halv miljon.

Vet inte. Är också konstigt att politiker ska ha ensamrätt att bestämma över all skatt jag betalar. Om en andel går att välja själv och att detta går direkt till något bra, då tycker jag det är positivt. Som en frivillig Robin-Hood-skatt. Rika knösar väljer att skänka bort mer av sina pengar, då "bidrar" staten med att inte beskatta den delen då man kan se alltihopa som en sorts skatt. Samhället får in mera pengar. Alternativet kanske hade varit högre skatter och mindre möjlighet att själv påverka vad man som skattebetalare använder sina pengar till. Vi ser ju här i tråden att man får en valmöjlighet och msn börjar engagera sig i vart pengarna ska gå. Man börjar bry sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Faller på alla punter

  • Extrema löner

  • Extremt politiskt

  • Väldigt lite går dit det ska

  • Nepotism

  • Extrem korruption och fusk

Har på slutet blivit extremt politiskt.. Brukade få pengar vid Jul, när man inte hittade något till päronen.
Litar inte på FN organisationer, verkar vara mycket fuffens.

Tycker jag är en fullt legitim orsak att välja bort dom, jag har gjort detsamma.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Det blev Alzheimerfonden pga av min far, får han till sin födelsedag.
Så vilka ska man ge till för att hjälpa Turkiet och Syrien?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Så vilka ska man ge till för att hjälpa Turkiet och Syrien?

Svenska Röda Korset ger pengar till Syriska Röda Halvmånen, men de finns inte i det turkiskkontrollerade Syrien.