Tips på 75% PCB för ett tangetbordsbygge till en nybörjare?

Permalänk
Medlem

Tips på 75% PCB för ett tangetbordsbygge till en nybörjare?

Tjenare!

Jag har tänkt att jag ska prova på att bygga ett tangentbord för första gången. Jag är rätt säker på vad jag vill ha, men dessvärre osäker på några detaljer.

Jag är ute efter en PCB som matcher följande:
Krav

  • 75%

  • Hot-Swappable

  • ISO

  • Mellanrum mellan piltangenterna till huvudbrädan, samt funktionsraden. Mer åt det här hållet, och mindre åt det här hållet.

  • Jag vill ha fem vertikala knappar till höger för: Home & End, Page Up & Down samt Delete (Rum för en 6e till vänster om översta mot funktionsraden som jag kan använda som Print är en bonus).

  • Ingen RGB

Önskemål

  • Föredrar om det kopplas upp med USB-C.

  • Vill helst inte ha någon gimmick feature som media-kontroll och t.ex. volymhjul.

  • Har inget intresse av macro knappar.

  • Gärna programmerbart så jag kan skyffla runt knapparna längst ut till höger i vertikala raden.

Jag gjorde en snabb paintshop för hur jag önskar ha layouten. Tänk er den där, fast ISO och nordisk layout.

Påpeka gärna om jag har gjort någon miss med informationen, är som sagt helt ny till tangentbordsbyggning, men tror jag är med på banan i alla fall, eller hoppas det.

Utöver PCB frågan, kan ni rekommendera vart man ens handlar PCBer, switchar, stabilizers, keycaps m.m i Sverige? Vill ju helst ha nordisk keycap layout även om det inte är en dealbreaker, är till och med lite sugen på att ha helt blanka keycaps och färgkoda rackarna lite istället.

Tack på förhand!

Permalänk
Skrivet av qvantry:

Tjenare!

Jag har tänkt att jag ska prova på att bygga ett tangentbord för första gången. Jag är rätt säker på vad jag vill ha, men dessvärre osäker på några detaljer.

Jag är ute efter en PCB som matcher följande:
Krav

  • 75%

  • Hot-Swappable

  • ISO

  • Mellanrum mellan piltangenterna till huvudbrädan, samt funktionsraden. Mer åt det här hållet, och mindre åt det här hållet.

  • Jag vill ha fem vertikala knappar till höger för: Home & End, Page Up & Down samt Delete (Rum för en 6e till vänster om översta mot funktionsraden som jag kan använda som Print är en bonus).

  • Ingen RGB

Önskemål

  • Föredrar om det kopplas upp med USB-C.

  • Vill helst inte ha någon gimmick feature som media-kontroll och t.ex. volymhjul.

  • Har inget intresse av macro knappar.

  • Gärna programmerbart så jag kan skyffla runt knapparna längst ut till höger i vertikala raden.

Jag gjorde en snabb paintshop för hur jag önskar ha layouten. Tänk er den där, fast ISO och nordisk layout.

Påpeka gärna om jag har gjort någon miss med informationen, är som sagt helt ny till tangentbordsbyggning, men tror jag är med på banan i alla fall, eller hoppas det.

Utöver PCB frågan, kan ni rekommendera vart man ens handlar PCBer, switchar, stabilizers, keycaps m.m i Sverige? Vill ju helst ha nordisk keycap layout även om det inte är en dealbreaker, är till och med lite sugen på att ha helt blanka keycaps och färgkoda rackarna lite istället.

Tack på förhand!

Maxgaming.se har flest grejer.

Men PCBn du önskar dig kommer bli svårt tror jag de närmaste jag känner till är EON75, men den är inte hotswap (samt att du kommer få vänta om du beställer denna )
Eller Keychron Q1 eller V1 PCBn, men den har inte 5 tangenter till höger utan 4st.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Men PCBn du önskar dig kommer bli svårt tror jag de närmaste jag känner till är EON75, men den är inte hotswap

Är man lite händig så kan man ju så klart löda fast hotswap sockets på en sån, men om motståndet till en löd-PCB är själva lödandet så är det ju ingen bra lösning

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Maxgaming.se har flest grejer.

Men PCBn du önskar dig kommer bli svårt tror jag de närmaste jag känner till är EON75, men den är inte hotswap (samt att du kommer få vänta om du beställer denna )
Eller Keychron Q1 eller V1 PCBn, men den har inte 5 tangenter till höger utan 4st.

Tack för tipsen! Keychron Q1 tror jag hade fungerat bra, i så fall kan jag bara lägga delete knappen till vänster emellan högra toppen och f12, där jag hade velat haft print screen på bilden, men det är inte hela världen.

Jag hade väl egentligen inte haft något emot att löda själv också, men det är väl mest väntetiden jag inte är så värst sugen på, vill gärna ha det gjort hyfsat snabbt.