Permalänk

ZyXEL Xs1920-12 byta fläkten

Hej

stöt på ett problem som jag försökt googla på men hittar inte riktigt svar

mitt problem är att jag köpte 2st Noctua NF-A4x10 PWM men ZyXEL vill ej lira med dom när jag monterat in dom!
Har det med att dessa är 4 pin och moderkortet bara har 3 pin ?!?!? tycker att en 4 pin ska ju snurra in en 3 pin eller har jag fel ?
om det är så kan jag modifiera dom Noctua till 3 pin tänker byta plats på pins ? eller blir det att köpa nya fläktar helt

Visa signatur

Asus maximus V Gene / i7 2600k 3.4 (4.4)( H70 ) 16GB Ram ,Nvidia GeForce GTX 680 4GB Arctic cooling accelero hybrid liquid kylare! , Cooler Master 690 II Advanced NVIDIA Edition , SSD intel 320 120 GB (OS) , samsung 820 250gb(Games) XPEonology 2x10.8TB storage

Permalänk
Medlem

Menar du att fläktarna inte snurrar alls? I så fall kan det beror på flera olika saker.

Det kan vara att pinnarna helt enkelt sitter annorlunda på ZyXEL:n. I så fall kan du behöva byta plats på pinnarna i kontakterna för Noctua-fläktarna. 3-pin brukar vara jord (svart), 12V (röd, men NF-A4x10 verkar köra grön istället) samt varvtalsinformation (gul). 4-pin är samma men har en extra pinne för PWM (blå). Det kan hända att ZyXEL:n använder en annan ordning på pinnarna.

Det kan också vara att ZyXEL:n inte ger tillräckligt mycket ström för att Noctua-fläktarna ska orka starta. Noctua listar ingen startspänning för dem eftersom de är PWM-fläktar och därmed är tänkta att alltid köra på 12V, så svårt att säga hur mycket som egentligen krävs. Har du testat att snurra igång dem med ett finger och se om de startar då?

Permalänk

ja dom snurrar ej samt så piper lådan bara direkt alltså vill ej boota och på pcbn på ZyXel har bara 3 pins ska kolla vad original fläktarna använder för spänning

Visa signatur

Asus maximus V Gene / i7 2600k 3.4 (4.4)( H70 ) 16GB Ram ,Nvidia GeForce GTX 680 4GB Arctic cooling accelero hybrid liquid kylare! , Cooler Master 690 II Advanced NVIDIA Edition , SSD intel 320 120 GB (OS) , samsung 820 250gb(Games) XPEonology 2x10.8TB storage

Permalänk
Medlem
Skrivet av killersplace:

ja dom snurrar ej samt så piper lådan bara direkt alltså vill ej boota och på pcbn på ZyXel har bara 3 pins ska kolla vad original fläktarna använder för spänning

Jag hittade t.ex. denna Reddit-tråd gällande en annan ZyXEL där det konstateras att den använder en icke-standard ordning på pinnarna med varvtal (gul) i mitten. Så troligtvis piper den för att den inte känner av fläktarna. I så fall behöver du som sagt byta plats på stiften i fläktarnas kontakter.

Permalänk
Skrivet av perost:

Jag hittade t.ex. denna Reddit-tråd gällande en annan ZyXEL där det konstateras att den använder en icke-standard ordning på pinnarna med varvtal (gul) i mitten. Så troligtvis piper den för att den inte känner av fläktarna. I så fall behöver du som sagt byta plats på stiften i fläktarnas kontakter.

tack så mycket detta ska jag testa

Visa signatur

Asus maximus V Gene / i7 2600k 3.4 (4.4)( H70 ) 16GB Ram ,Nvidia GeForce GTX 680 4GB Arctic cooling accelero hybrid liquid kylare! , Cooler Master 690 II Advanced NVIDIA Edition , SSD intel 320 120 GB (OS) , samsung 820 250gb(Games) XPEonology 2x10.8TB storage

Permalänk

funkade fint och nu är det tyst och fridfullt här men daam 20 st skruv får att komma in sen fläkt skruvar hehe men men tackar återigen för fina hjälpen

Visa signatur

Asus maximus V Gene / i7 2600k 3.4 (4.4)( H70 ) 16GB Ram ,Nvidia GeForce GTX 680 4GB Arctic cooling accelero hybrid liquid kylare! , Cooler Master 690 II Advanced NVIDIA Edition , SSD intel 320 120 GB (OS) , samsung 820 250gb(Games) XPEonology 2x10.8TB storage

Permalänk
Medlem

Tänkte också på att det kan påverka fläktarnas hastighet beroende på vad det är för volt och amp på de gamla fläktarna. Om det inte skiljer så mycket i RMP mellan den gamla och nya går det bra, annars får man försöka byta till annan fläkt.

Det går också att montera på kylflänsar med värmeledande lim om sådant saknas och det blir obehagligt varmt från de chip som finns, inte så farligt numera eftersom man gått ner i storlek så många chip utvecklar inte så mycket värme numera. Ofta är det färger på kablarna från den gamla fläkten, då kan man se vad som är rött, svart osv.

Bra du löste problemet, jag löste ett liknande problem genom att byta ut switchen som väsnades till en som var fläktlös

Permalänk
Skrivet av DennisOlof:

Tänkte också på att det kan påverka fläktarnas hastighet beroende på vad det är för volt och amp på de gamla fläktarna. Om det inte skiljer så mycket i RMP mellan den gamla och nya går det bra, annars får man försöka byta till annan fläkt.

Det går också att montera på kylflänsar med värmeledande lim om sådant saknas och det blir obehagligt varmt från de chip som finns, inte så farligt numera eftersom man gått ner i storlek så många chip utvecklar inte så mycket värme numera. Ofta är det färger på kablarna från den gamla fläkten, då kan man se vad som är rött, svart osv.

Bra du löste problemet, jag löste ett liknande problem genom att byta ut switchen som väsnades till en som var fläktlös

ju vist kan man byta men då blir det en kostnadsfråga av det hela

Visa signatur

Asus maximus V Gene / i7 2600k 3.4 (4.4)( H70 ) 16GB Ram ,Nvidia GeForce GTX 680 4GB Arctic cooling accelero hybrid liquid kylare! , Cooler Master 690 II Advanced NVIDIA Edition , SSD intel 320 120 GB (OS) , samsung 820 250gb(Games) XPEonology 2x10.8TB storage

Permalänk
Medlem

@killersplace absolut.

I mitt fall var det dock en trött 10/100 HP Switch som blev en Zyxel 10/100/1000 så det var ett lyft och värt investeringen. Blev galen på den där surrande fläkten, du vet som man kan höra i typ serverhallar och liknande. Sjukt störande fläktljud.