Permalänk

Synpunkter på uppgraderingskit

Hallå!

Tar tacksamt emot på synpunkter på nedan uppgraderingskit.
Är framförallt osäker på om det är något jag behöver ha i åtanke gällande DDR5 och chipset på moderkort, om det finns något som är att föredra?

Kommer troligtvis inte överklocka och kommer spela i 1440p på min gamla GPU tills det blir dags att upgradera även denna.

Permalänk
Medlem

Inget som är helt uppenbart tokigt, men jag personligen hade sparat in 2000 spänn på ett billigare nätagg samt 32gb minne (om du nu inte har väldigt specifika krav på extrema mängder minne?). Pris/prestanda blir betydligt bättre på så vis

Permalänk
Skrivet av Havrefras_:

Inget som är helt uppenbart tokigt, men jag personligen hade sparat in 2000 spänn på ett billigare nätagg samt 32gb minne (om du nu inte har väldigt specifika krav på extrema mängder minne?). Pris/prestanda blir betydligt bättre på så vis

https://komponentkoll.se/bild/yHRRC.png

Bra poäng, men jag brukar köra en den virtuella maskiner på datorn och återanvända komponenter till mina servrar så vill kunna köpa till 2X32 framöver och ha 128GB RAM och tills dess köra dual channel.

Nätagget tog jag mest eftersom jag har goda erfarenheter av Corsair men ska kolla in det du rekommenderade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gigasaour:

Bra poäng, men jag brukar köra en den virtuella maskiner på datorn och återanvända komponenter till mina servrar så vill kunna köpa till 2X32 framöver och ha 128GB RAM och tills dess köra dual channel.

Nätagget tog jag mest eftersom jag har goda erfarenheter av Corsair men ska kolla in det du rekommenderade.

Tänk på att DDR5 4 Stickor DS RAM 32GB funkar ganska dåligt just nu förvänta dig 3600 MHz i värsta fall och 4800 MHz ifall det fungerar smärtfritt

Gigabyte B650M Gaming X AX 2599 kr + Crucial RAM 32GB DDR5 4800MHz Desktop Memory CT32G48C40U5 999 kr finns i Memory QVL och ifall jag har tolkat Gigabyte Memory QVL rätt så är de validerade för 4 Stickor 3600 MHz

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Skrivet av Anders9110:

Tänk på att DDR5 4 Stickor DS RAM 32GB funkar ganska dåligt just nu förvänta dig 3600 MHz i värsta fall och 4800 MHz ifall det fungerar smärtfritt

Gigabyte B650M Gaming X AX 2599 kr + Crucial RAM 32GB DDR5 4800MHz Desktop Memory CT32G48C40U5 999 kr finns i Memory QVL och ifall jag har tolkat Gigabyte Memory QVL rätt så är de validerade för 4 Stickor 3600 MHz

Jag är inte säker på om jag hänger med.. Är problemet på moderkortet eller på ramstickorna/storleken på dessa? Om det är det förstnämnda, är det i så fall något som troligen kommer lösas med fw-uppdatering till moderkortet?

Till en början kommer jag inte köra 4x32 utan alltså 2x32 och har kikat på dessa istället för dom jag först hade länkade: https://www.inet.se/produkt/5304916/corsair-64gb-2x32gb-ddr5-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av gigasaour:

Jag är inte säker på om jag hänger med.. Är problemet på moderkortet eller på ramstickorna/storleken på dessa? Om det är det förstnämnda, är det i så fall något som troligen kommer lösas med fw-uppdatering till moderkortet?

Till en början kommer jag inte köra 4x32 utan alltså 2x32 och har kikat på dessa istället för dom jag först hade länkade: https://www.inet.se/produkt/5304916/corsair-64gb-2x32gb-ddr5-...

AMD granterar bara att 3600 MHz 128GB (4 Stickor) DDR5 ska funka med deras CPU allt annat är överklockning.

Moderkorten har inte heller så bra support för överklocking av 4 RAM stickor (128GB) just nu tror de flesta får max 4800 MHz och allt är ganska hit och miss med vilka moderkort och RAM stickor som funkar kanske de löser det i framtiden med en FW-uppdatering.

Ifall den enda anledning är att du ska köpa 2x32GB RAM minnen idag är för att du i framtiden ska uppgradera till 128GB så är det onödigt att köpa mer än bas RAM minnen 2x32GB 4800 MHz för 2000 kr.

Alternativet är att köra ett hyfsat DDR5 32GB kit och köpa 128GB när DDR5 har mognat mer.

Ifall vi tar RAM minnen du länkade så kan du köpa Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 5600MHz CL36 1679 kr + 2xCrucial RAM 32GB DDR5 4800MHz för nästan samma pris men får bättre gaming prestanda idag + 32GB RAM extra

Edit Du använder bara 32GB kitet och sparar Crucial minnen till du ska uppgradera tills 128GB i framtiden

Edit 2 I grunden så handlar det om att DDR5 inte är moget ännu 64GB funkar fint men 128GB är väldigt omoget just nu

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB