Permalänk
Medlem

Lim för kaffebryggare

Hej

Har en mr Clever kaffegörare (av plats) som gör great kaffe. Tyvärr verkade det stora runda locket perfekt att ställa i diskstället där asiettter får plats men det är inte så clever för om det inte ligger platt nånstans på diskbänken så går det gärna sönder. Vilket skedde när en kastrull i mörkret ställdes i diskstället. Locket är alltså av plast och har gått mitt itu. Går det bra att limma med https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/farg-och-fog/lim-fo... ? Ser inte om det klarar 100C riktigt, akvarier huserar nog sällan dylika temps.

Tänkte försöka hitta nåt för under 300sek m frakt för annars är det billigare att köpa en ny mr Clever.

Tack på förhand för ev råd. Är bevisligen klent bevandrad på livsmedelssäkra lim.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Jag tror mer på superlim. Har inte provat på plast dock. Hade problem med en tvättmaskin där remskivan bara var fastpressad och började slira. Gjorde rent ordentligt och limmade med superlim och det höll i många år tills jag kasserade maskinen av annan orsak.

Permalänk
Medlem

Hej, tack för svaret. Finner inget superlim som är livsmedelgodkänt, Loctite är känt och det skriver Clas Ohlson inte rek:as till ex tallrik för inte livsmedelgodkänt. Det här locket kommer ibland i kontakt med 99C kaffe medan det bryggs.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Det går inte att hitta en reservdel då?

Jag offrade lite tid i google och hamnade på denna sida:

https://www.amazon.com/Clever-Coffee-Dripper-Replacement-Rele...

Men det kanske inte alls är rätt prylar.

Just den sidan verkar inte skicka till Sverige, men jag tänkte att det kanske går att leta på andra ställen, om du inte redan har försökt såklart.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

Har sett efter men inte funnit reservdelar i EU. Ämnar fortsätta leta.

GALindberg behöver vara företag för att beställa från ser det ut som. Ser det ej från annan affär.

Bryggaren kostar inte så mycket ny men den lilla som är bra för en mugg som jag har existerar inte i Sverige ser det ut som. Den listas på ett tiotal ställen, slut överallt. Finns enstaka ex av den stora kvar.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Det fins tusentals olika limmer och ännu fler varianter av plaster och skall fogen bli hållbar så måste man veta exakt vilken plast och mjukmedel som används och för denna hitta en passande lim (eller en lim-kemist gör en skräddarsydd lim efter lite analyser av plasten - vilket i princip bara kan hända om man har en sådan i bekantskapskretsen).

Med andra ord limmer i handeln kommer kanske få ihop det mer eller mindre bra men långt ifrån plastens ursprungliga styrka - medans med rätt skräddarsydd lim kan fogen tom. bli starkare än materialet runt fogen.

Jag skulle jaga efter en ersättningsdel/reservdel eller om någon med 3D-skrivare är villig att göra en ny med önskad sorts plast.

Permalänk
Medlem

Hur ser locket ut?

Är ju rätt vanligt att sånt görs i PP.

PP är svårlimmat då ytan är fet och i stort sett inget biter..
PP är en av de så kallade fetplasterna, precis som PE.

Bättre att ultraljudssvetsa eller värma ihop, men inte så praktiskt för en lagning..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Tack för svaren!

Har sett efter men inte funnit reservdelar i EU. Ämnar fortsätta leta.

GALindberg behöver vara företag för att beställa från ser det ut som. Ser det ej från annan affär.

Bryggaren kostar inte så mycket ny men den lilla som är bra för en mugg som jag har existerar inte i Sverige ser det ut som. Den listas på ett tiotal ställen, slut överallt. Finns enstaka ex av den stora kvar.

Mokabryggare finns ofta i små storlekar, själv har jag en Ikea Metallisk

men den har utgått men den brygger en mugg.
Det brukar finnas mokabryggare på seconhanderna också och de är gjorda i metall och hålller länge men tänk på materialet om du har induktionsspis så att du inte väljer en i aluminium. De "kantiga" modelerna är väldigt vanliga både nya och begagnade.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

xxxargs, karaff: Tack för infon, uppskattas! Ersättningsdel låter mer realistiskt än att hitta passande lim.
mrqaffe: Älskar moka-kaffe (också), en annan genre än immersion som mr clever. Lite tjockare, starkare kaffe. Tyvärr är inte magen överförtjust i det.
medbor: ännu mer spik i lim-kistan, thanks.

Ska se om jag hittar nån passande del i nåt passande material att ha som lock (det är en rund plastskiva med kanter, det skulle bara behöva vara en lagom stor skiva dock), finns ingen sån kanske jag provar utan lock. Tänker att värmen lär försvinna efter ett par minuter men https://www.cremashop.se/sv/products/hario/immersion-dripper-... är samma princip och saknar lock. (Har inte hittat någon annan liknande kaffegörare)

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Kanske bara en tallrik från en loppis eller något?

Permalänk
Medlem

Rita upp det i något cad-program och be någon göra en 3d-utskrift i abs/pla. Det är livsmedelssäkert.

Realistiskt sett verkar det även som att epoxi-lim är det, även om det inte har något formellt godkännande för livsmedel. Det var iallafall det jag kunde läsa mig till när jag googlade det.
https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/epoxilim/snabb-epoxy-2...

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kanske bara en tallrik från en loppis eller något?

Tack vare din kommentar mindes jag fyra små äldre kaffekopp (de små ni vet, som verkar rimma med "1 kopp" i doseringssammanhang)-fat som jag ärvt och inte tror jag använt någon gång; grävde fram och de passar som ett smäck!

Ha en bra fredag alla!

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Köp en ny eller hitta en reservdel är utan tvekan de bästa råden. Att försöka laga plast är knepigt och knappast värt det när det går att ersätta den helt för ca 300kr. Bespara dig tiden och alla giftiga kemikalier. Mvh

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

xxxargs, karaff: Tack för infon, uppskattas! Ersättningsdel låter mer realistiskt än att hitta passande lim.
mrqaffe: Älskar moka-kaffe (också), en annan genre än immersion som mr clever. Lite tjockare, starkare kaffe. Tyvärr är inte magen överförtjust i det.
medbor: ännu mer spik i lim-kistan, thanks.

Ska se om jag hittar nån passande del i nåt passande material att ha som lock (det är en rund plastskiva med kanter, det skulle bara behöva vara en lagom stor skiva dock), finns ingen sån kanske jag provar utan lock. Tänker att värmen lär försvinna efter ett par minuter men https://www.cremashop.se/sv/products/hario/immersion-dripper-... är samma princip och saknar lock. (Har inte hittat någon annan liknande kaffegörare)

Väldigt många s.k. pour overs klarar sig galant utan lock så tror det är lite av ett icke-problem.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Jepp, men den mindre varianten.

Skrivet av Fuze0X:

Köp en ny eller hitta en reservdel är utan tvekan de bästa råden. Att försöka laga plast är knepigt och knappast värt det när det går att ersätta den helt för ca 300kr. Bespara dig tiden och alla giftiga kemikalier. Mvh

Jo, den här tråden hjälpte mig att inse det.

Skrivet av Kent:

Väldigt många s.k. pour overs klarar sig galant utan lock så tror det är lite av ett icke-problem.

Pour over ja, det är en lite annorlunda process (vattnet rinner igenom direkt och det är en viss teknik i att hälla över) än att låta kaffet stå med det varma vattnet i ett antal minuter. Har sett blott två bryggare av det senare slaget, Clever och Vario V60 Immersion switch, där den senare inte har ett lock. Så ja, det kan vara att begränsa till två-tre minuter (kör fyra nu) skulle fungera, men pour overs bör per definition inte ha nåt lock. Hursomhelst blir det att prova det lilla kaffefatet imorron bitti, tror det kommer att funka great : )

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Tack vare din kommentar mindes jag fyra små äldre kaffekopp (de små ni vet, som verkar rimma med "1 kopp" i doseringssammanhang)-fat som jag ärvt och inte tror jag använt någon gång; grävde fram och de passar som ett smäck!

Ha en bra fredag alla!

Kul att man kunde trigga rätt bana i skallen

Hoppas det fungerar som förväntat

Permalänk
Medlem

Sådan apparat som smälter in små metalltrådar hade kanske fungerat. Men håller med om att reservdel är bäst

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Jag vet inte heller vilken sorts plast det är frågan om men den del plaster "smälter" (löses upp) av ren aceton. Förr var det vanligt att man lagade glasögonbågar (av cellulosaplast då) genom att med en tops stryka på lite aceton på båda ytorna och pressa samman någon minut. Då är det inget lim som ska vara livsmedelsgodkänt eller som inte tål värme utan plasten i sig som har smält ihop.

Visa signatur

Linux Mint 21.1 Vera Cinnamon @Mintbox Mini 2 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Hur ser locket ut?

Är ju rätt vanligt att sånt görs i PP.

PP är svårlimmat då ytan är fet och i stort sett inget biter..
PP är en av de så kallade fetplasterna, precis som PE.

Bättre att ultraljudssvetsa eller värma ihop, men inte så praktiskt för en lagning..

PP går ganska enkelt att svetsa ihop med en lödkolv som värmekälla (gärna med ställbar temperatur om möjligt). Sedan finns det förstås svetsutrustning som är avsedd för plast också.

Märkning om plastsort finns vanligen på detaljen.

Permalänk
Medlem

Använde detta för attt täta en foderlåda till bin, har för mig att den är livsmedelsgodkänd. Dock vet jag ej om den passar på plast...

https://www.hornbach.se/p/tatningsmassa-soudal-fix-all-crysta...

https://www.soudal.se/pro/produkter/lim/konstruktionslim/fix-...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cad_edis:

PP går ganska enkelt att svetsa ihop med en lödkolv som värmekälla (gärna med ställbar temperatur om möjligt). Sedan finns det förstås svetsutrustning som är avsedd för plast också.

Märkning om plastsort finns vanligen på detaljen.

Men vackert blir det inte....

Jag är väl lite skadad också som jobbat med formsprutning rätt länge och vet hur fort det går att göra en ny bit och hur lite de egentligen kostar.

Ett knep för att veta materialtyp är att elda lite på plasten så känner man på lukten vad det är för material.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Köp en ny och sluta diska den i maskinen? Plasten tål tydligen inte maskindisk.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Karaff:

Men vackert blir det inte....

Jag är väl lite skadad också som jobbat med formsprutning rätt länge och vet hur fort det går att göra en ny bit och hur lite de egentligen kostar.

Ett knep för att veta materialtyp är att elda lite på plasten så känner man på lukten vad det är för material.

Men då måste man ju redan veta hur olika plaster luktar när de brinner och man bör inte elda så mycket att man blir förgiftad, metoden har sina nackdelar

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men då måste man ju redan veta hur olika plaster luktar när de brinner och man bör inte elda så mycket att man blir förgiftad, metoden har sina nackdelar

Har man jobbat ett par decennier med plast så... Man ska ju inte röka plasten, bara känna doften, ev kolla röken och lågan.

Finns faktiskt lathundar för detta..!

Ska se om ja hittar den vi hade på jobbet och länka.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Jepp, men den mindre varianten.

Jo, den här tråden hjälpte mig att inse det.

Pour over ja, det är en lite annorlunda process (vattnet rinner igenom direkt och det är en viss teknik i att hälla över) än att låta kaffet stå med det varma vattnet i ett antal minuter. Har sett blott två bryggare av det senare slaget, Clever och Vario V60 Immersion switch, där den senare inte har ett lock. Så ja, det kan vara att begränsa till två-tre minuter (kör fyra nu) skulle fungera, men pour overs bör per definition inte ha nåt lock. Hursomhelst blir det att prova det lilla kaffefatet imorron bitti, tror det kommer att funka great : )

Hario SWITCH har inte heller något lock, vilken har exakt samma princip i övrigt som den du har. Hario SWITCH ses väl som "end all" av alla baristor världen över, så du kanske inte ska sakna locket så mycket

Annars har du en "liten" här (200ml), men Japanskt kvalitets-skit kostar ju därefter... https://www.amazon.se/-/en/Prepare-according-Principle-Immers...

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Sådan apparat som smälter in små metalltrådar hade kanske fungerat. Men håller med om att reservdel är bäst

https://i0.wp.com/moderndepot.co/wp-content/uploads/2020/09/product-image-1331167849.jpg

Detta går ju att göra med häftklamrar och annan värmekälla, se om du kan hitta något på youtube.
Verkade bra när inga lösningsmedel biter

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Hario SWITCH har inte heller något lock, vilken har exakt samma princip i övrigt som den du har. Hario SWITCH ses väl som "end all" av alla baristor världen över, så du kanske inte ska sakna locket så mycket

Jao, ungefär det jag skrev (minus att den ses som the end-all). När man ser guider för Varios switch rekas ca 2min https://www.hario-europe.com/products/v60-immersion-dripper-s... , det är kanske runt gränsen . De flesta Clever-guider har längre tider (det här är den stora dock): https://europeancoffeetrip.com/clever-dripper-coffee-tutorial... .

Jag har funnit att 4 min i den lilla är rätt perfekt (med lock), längre så blir kaffet för kallt och kortare så blir det mindre smak .

Den här https://www.youtube.com/watch?v=LvqwIVx-3TI har ett lock och tre min.

Det är lite poänglöst att argumentera dock eftersom det är upp till var och en vad man anser gör trevligast kaffe : )

Mini-kaffekopp-asietten fungerar för övrigt väldans bra, det glider inte så lätt och sluter rätt tätt.

Intressant disk om lim och plast för övrigt : )

(Och har ingen diskmaskin)

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)