Söker bra nätverksutrustning för lägenhet med router i elcentral

Permalänk
Medlem

Söker bra nätverksutrustning för lägenhet med router i elcentral

Hej,

Jag ska flytta in i en nybyggd lägenhet med nätverksuttag i väggarna som samlas ihop med ingående fiber i elcentralen på bild. Eftersom detta är ett plåtskåp så antar jag att WiFi-signalen inte lär vara optimal även om det är en relativt liten lägenhet på 59 kvm? Därför undrar jag nu vad ni skulle rekommendera för lösningar för att ha ett bra nätverk hemma? Behöver eventuellt både router och AP vid behov då jag inte bestämt ISP än och vissa tar ju extra kostnad för deras routrar.

Tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem

Det är dubbeluttag, yes?

Dra internet ut till ett centralt beläget uttag, placera routern där, dra LAN tillbaka till skåpet genom det andra uttaget. Sätt en switch i skåpet om du behöver kablat till något mer rum.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Det är dubbeluttag, yes?

Dra internet ut till ett centralt beläget uttag, placera routern där, dra LAN tillbaka till skåpet genom det andra uttaget. Sätt en switch i skåpet om du behöver kablat till något mer rum.

Ser ut att vara en liten lägenhet så den lär inte ha å mycket dubbel uttag på bilden gissar på att det är en 2 eller nåt

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Det stämmer vinylens, det är en tvåa. Den har dubbeluttag men av någon konstig anledning är det bara draget kabel för ett uttag per dubbeluttag så Aphex förslag går tyvärr inte. Om det inte möjligtvis ligger lös kabel bakom som inte är kontakterad då men det vet jag inte och låter konstigt om de skulle valt att göra så.

Min spontana tanke är att ha routern i skåpet och sätta en AP i ett av uttagen i lägenheten men är osäkert på vad jag borde skaffa som lirar bra tillsammans etc. Jag kommer ha en hastighet på 250/250 men vill att grejerna klarar av en eventuell framtida uppgradering också om det spelar någon roll

Permalänk
Medlem
Skrivet av TS1997:

Det stämmer vinylens, det är en tvåa. Den har dubbeluttag men av någon konstig anledning är det bara draget kabel för ett uttag per dubbeluttag så Aphex förslag går tyvärr inte. Om det inte möjligtvis ligger lös kabel bakom som inte är kontakterad då men det vet jag inte och låter konstigt om de skulle valt att göra så.

Min spontana tanke är att ha routern i skåpet och sätta en AP i ett av uttagen i lägenheten men är osäkert på vad jag borde skaffa som lirar bra tillsammans etc. Jag kommer ha en hastighet på 250/250 men vill att grejerna klarar av en eventuell framtida uppgradering också om det spelar någon roll

Dom köper in en sorts uttag och använder dom över allt billigare att gör så när man bygger än att ha olika.
Köp en route som klarar senaste Wifi6 sedan är det nog mest tycke och smak vad man vill ha.
Själv kör jag med en Asus RT-AX88U den är några år nu bland dom första som hade wifi6 och var ganska dyr men den klarar av allt vad familjen använder och finns säkert nyare och billigare nu.
Problemet med billiga routers är att oftast klarar dom hastigheterna men när det blir för mycket uppkopplat mot dom så blir det segt.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av TS1997:

Det stämmer vinylens, det är en tvåa. Den har dubbeluttag men av någon konstig anledning är det bara draget kabel för ett uttag per dubbeluttag så Aphex förslag går tyvärr inte. Om det inte möjligtvis ligger lös kabel bakom som inte är kontakterad då men det vet jag inte och låter konstigt om de skulle valt att göra så.

Min spontana tanke är att ha routern i skåpet och sätta en AP i ett av uttagen i lägenheten men är osäkert på vad jag borde skaffa som lirar bra tillsammans etc. Jag kommer ha en hastighet på 250/250 men vill att grejerna klarar av en eventuell framtida uppgradering också om det spelar någon roll

Köp en router utan wifi och sätt i plåtskåpet om du inte hade dubbla uttag i något rum.

Sen kan du köpa en ap för ditt wifi och montera brevid uttaget bakom tv bänken eller nått sånt.

Kommer inte behövs nån värsting direkt för att täcka 60kvm min sketna tp-link router klarar att hålla 3-5 pinnar och minst 600Mbps hela min trädgård ca 200kvm monterad bakom min tvbänk.

Så du kommer lätt klara dig med en ap någorlunda centralt monterad.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Kolla vad som gäller med uttagen, med brf:en eller hyresvärden. Standarden säger, men verkar inte vara lagkrav
"Distributionsnät
Sedan 1999 finns en byggstandard (SS 437 01 46) som innebär att alla rum i en villa eller lägenhet ska förses med ett dubbeluttag för nätverk (gäller vid nybyggnation). ­"

https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/internet/loka...

Jag har 2 dubbeluttag och 2 enkeluttag i min tvåa på 65kvm från 2018.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Kolla vad som gäller med uttagen, med brf:en eller hyresvärden. Standarden säger, men verkar inte vara lagkrav
"Distributionsnät
Sedan 1999 finns en byggstandard (SS 437 01 46) som innebär att alla rum i en villa eller lägenhet ska förses med ett dubbeluttag för nätverk (gäller vid nybyggnation). ­"

https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/internet/loka...

Jag har 2 dubbeluttag och 2 enkeluttag i min tvåa på 65kvm från 2018.

Har du läst den byggstandarden? du får ett litet utdrag från den här

"Standardens uppgifter om placeringen av anslutningspunkterna kan ses som rekommendationer i byggnader"

Alltså en rekommendation in krav på dubbla uttag mitt hus är byggt 2007 och jag har inte dubbla uttag överallt.

Edit: dottern flyttar in i en nybyggd lägenhet nästa vecka ska kolla om den har dubbla i alla rum är också en två.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Har du läst den byggstandarden? du får ett litet utdrag från den här

"Standardens uppgifter om placeringen av anslutningspunkterna kan ses som rekommendationer i byggnader"

Alltså en rekommendation in krav på dubbla uttag mitt hus är byggt 2007 och jag har inte dubbla uttag överallt.

Edit: dottern flyttar in i en nybyggd lägenhet nästa vecka ska kolla om den har dubbla i alla rum är också en två.

Ja därför jag bad kolla upp med beställaren vad de beställt. Skulle inte bli förvånad om det har fuskats någonstans. Fick en vattenläcka 4 månader efter inflytt, pga kopplingar som inte dragits åts ordentlig. 5 cm ifrån klisterlappen som intygade att det var kollat för läckage.

Permalänk
Medlem

Ska du bara ha trådat nätverk på ett ställe så kan du ju sätta routern där och patcha över WAN till det uttaget

Permalänk
Medlem

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3393772
Nånting sånt här i centralen kanske? Jag personligen inte använt dem men Ubiquity verkar populära.

Och så en AP mitt i lägenheten. Återigen ingen personlig erfarenhet, men kanske denna?
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5669956

Osäker om routern kan skicka ut PoE om den matas med vanlig nätadapter bara

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Tack för alla rekommendationer! Jag har mailat hyresvärden för att kolla hur det är med uttagen. Om möjlighet till dubbeluttag finns så sätter jag en router i ett av uttagen och en switch i skåpet, annars sätter jag en router i skåpet med en AP i ett av uttagen

Permalänk
Medlem

Jag har nu fått besked om att det tyvärr bara ska vara ett uttag per ställe men att de bara hade dubbeluttag. Är utrustningen som lord_dubbdäck rekommenderade bäst då eller finns det några bättre alternativ?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Edgerouter-X är populär och relativt enkel att konfa men inte speciellt ny och kanske inte helt uppdaterad.
AP'n och ER-X kommer köra separata sidor för att konfigureras.

Edit: Påstod att ER-X inte uppdateras helt men där hade jag lite fel, den uppdaterades så sent som för 17 dagar sen: https://community.ui.com/releases/EdgeMAX-EdgeRouter-Firmware...

Permalänk
Skrivet av TS1997:

Jag har nu fått besked om att det tyvärr bara ska vara ett uttag per ställe men att de bara hade dubbeluttag. Är utrustningen som lord_dubbdäck rekommenderade bäst då eller finns det några bättre alternativ?

Prova med att sätta in en "vanlig" router med inbyggt WI-FI och se ifall du har tillräcklig täckning för ditt behov.
Om inte detta funkar så hade jag kört på lord_dubbdäck:s förslag.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz