För många M.2 SSDer försämrar grafikkortets prestanda?

Permalänk
Medlem

För många M.2 SSDer försämrar grafikkortets prestanda?

Jag har läst/hört att det kan påverka grafikkortets prestanda negativt om man har många M.2 SSDer på sitt moderkort. Är detta något som stämmer och hur vet man i så fall vad gränsen är? Jag köpte nyligen ett MAG B650 TOMAHAWK WIFI och undrar om jag kan fylla alla tre M.2-platser utan att det påverkar mitt 7900 XTX på något sätt.

Permalänk
Medlem

Det handlar inte om hur många M.2 SSDer du har utan om att M.2-portar ibland delar bandbredd med PCIe-portar för att styrkretsen inte har tillräckligt med PCIe-banor.

På just det moderkortet så delar M2_3-porten bandbredd med PCI_E2-porten (den undre x16-porten), vilket kommer göra att M2_3-porten går i halvfart om du använder båda samtidigt. Inget delar dock bandbredd med den första PCIe x16-porten som grafikkortet ska sitta i.

Permalänk
Keeper of the Bamse

I manualen står det såhär:

3x M.2
M.2_1 Source (From CPU) supports up to PCIe 4.0 x4 , supports 2280/2260 devices
M.2_2 Source (From CPU) supports up to PCIe 4.0 x4 , supports 2280/2260 devices
M.2_3 Source (From Chipset) supports up to PCIe 4.0 x4 , supports 2280/2260 devices

Så dina första två slottar snor 4 lanes av din CPU var. Den sista tar av chipset. Du får 24 pcie 5.0 lanes i en Ryzen 7000 (tror jag), så det blir nog ingen direkt brist.

Med maximal otur tar dina M2-ssder 8st lanes, då är det 16 kvar, vilket är vad ditt grafikkort vill ha.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det handlar inte om hur många M.2 SSDer du har utan om att M.2-portar ibland delar bandbredd med PCIe-portar för att styrkretsen inte har tillräckligt med PCIe-banor.

På just det moderkortet så delar M2_3-porten bandbredd med PCI_E2-porten (den undre x16-porten), vilket kommer göra att M2_3-porten går i halvfart om du använder båda samtidigt. Inget delar dock bandbredd med den första PCIe x16-porten som grafikkortet ska sitta i.

Tack för svaret. Jag undrar över det sista du skrev om att ingen M.2-port delar bandbredd med grafikkortets PCIe-port. I manualen står det "PCI_E1: PCIe 4.0 x16 (From CPU)" och två stycken av M.2-portarna är också från CPU. Då delar de väl bandbredd med grafikkortets port? Fast det kanske ändå finns tillräckligt många PCIe-banor för CPU så att det inte spelar någon roll (som Printscreen är inne på i inlägget ovan).

Permalänk
Medlem

De 16 banorna från processorn direkt till översta grafikkortsplatsen är helt fristående. Därutöver kan resterande banor delas upp på lite olika sätt beroende på hur moderkortet är konfigurerat och ibland hur man själv ställer in det.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murloc:

Tack för svaret. Jag undrar över det sista du skrev om att ingen M.2-port delar bandbredd med grafikkortets PCIe-port. I manualen står det "PCI_E1: PCIe 4.0 x16 (From CPU)" och två stycken av M.2-portarna är också från CPU. Då delar de väl bandbredd med grafikkortets port? Fast det kanske ändå finns tillräckligt många PCIe-banor för CPU så att det inte spelar någon roll (som Printscreen skrev ovan).

CPUn har som sagt 24 PCIe-banor, men dessa går inte att använda hur som helst utan är uppdelade som 16, 4 och 4. Så 16 går till PCIe-porten och de andra till två M.2-portar. M.2-portarna påverkar därför inte PCIe-porten, utan de har sina egna dedikerade PCIe-banor som är separata från dem som PCIe-porten använder.

Permalänk
Medlem

Vad bra, då kan jag fylla mina M2-platser utan oro. Dock verkar det som att det går att sakta ner grafikkortet på andra moderkort. Jag kikade lite på B650E AORUS MASTER och där står det faktiskt i specifikationerna: "The M2B_CPU and M2C_CPU slots share bandwidth with the PCIEX16 slot. When the M2B_CPU or M2C_CPU slot is populated, the PCIEX16 slot operates at up to x8 mode". Så grafikkortets PCIe-port är inte alltid fristående?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murloc:

Vad bra, då kan jag fylla mina M2-platser utan oro. Dock verkar det som att det går att sakta ner grafikkortet på andra moderkort. Jag kikade lite på B650E AORUS MASTER och där står det faktiskt i specifikationerna: "The M2B_CPU and M2C_CPU slots share bandwidth with the PCIEX16 slot. When the M2B_CPU or M2C_CPU slot is populated, the PCIEX16 slot operates at up to x8 mode". Så grafikkortets PCIe-port är inte alltid fristående?

Ja, B650E AORUS MASTER har 4 st. PCIe 5.0 M.2-portar. B650-kretsen har inga PCIe 5.0-banor, så för att få till det så måste de ha en PCIe-switch för att dela banorna från x16-porten med två extra M.2-portar.

Det handlar väl mest om skrytfaktorn i att ha 4 st. PCIe 5.0 M.2-portar. För de flesta lär det vara vettigare med ett moderkort som använder B650-kretsen som vanligt för extra M.2-portar istället för att sno banor från grafikkortet, det är sällan man behöver fyra SSDer med maximal hastighet.