Få in kanaler på Samsung TV med CI-Modul

Permalänk
Medlem

Få in kanaler på Samsung TV med CI-Modul

Hej
Problem med att hitta kanaler på Samsungtv. Har en parabol som ska ta in kanalerna via CI-modul. Vi har kopplat
antennkabeln direkt till tvn och satt fast kortet enligt alla instruktioner samt varit i kontakt med Allente och alla siffror är rätt enligt dem. Vi har gjort en kanalsökning på antenn och digital+analog och den hittar 77 kanaler. Men dessa kanaler hittar jag inte. Kan det vara Samsungs egna kanaler? Vi har kopplat tvn till internet. Har varit i kontakt med Samsung som fjärrstyrde tvn och tyckte
det var konstigt att valet parabol inte fanns att välja vid kanalsökningen. Nån som varit med om samma?
Vi ska prova att byta antennkabel men den kabeln funkade perfekt när vi kopplade ur den ur boxen som vi hade tidigare. Hur hittar man kanalerna överhuvudtaget? Om jag trycker på chlist så kommer alternativen alla eller samsung, inget annat och där finns inte de vanliga kanalerna som 1an, 2an osv. Är det någon som har tips på hur vi får fram parabolkanalerna?

Permalänk
Medlem

Rätt CI modul? Finns ju olika för boxer etc

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Bildexpert 📺

Ifall du har parabol brukar det normala vara att man behöver DVB-S-mottagare i TV:n. Det finns inte i alla Samsung-modeller, särskilt inte de enklare modellerna. Då behöver man en separat mottagarbox – eller en ny TV som har DVB-S och då normalt ger alternativet att söka för parabol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Rätt CI modul? Finns ju olika för boxer etc

Vi har beställt den från allente så det borde vara rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ifall du har parabol brukar det normala vara att man behöver DVB-S-mottagare i TV:n. Det finns inte i alla Samsung-modeller, särskilt inte de enklare modellerna. Då behöver man en separat mottagarbox – eller en ny TV som har DVB-S och då normalt ger alternativet att söka för parabol.

Hur kan jag ta reda på om tvn har DVB-S-mottagare? Det räcker alltså inte med CI-modul?

Permalänk
Medlem
Skrivet av annlotta:

Hur kan jag ta reda på om tvn har DVB-S-mottagare? Det räcker alltså inte med CI-modul?

Kan du inte göra kanalsökning på satellit? Man brukar kunna välja antenn, kabel-tv eller satellit vid kanalsökning.

Hur du kollar? Sök på modellnumret så får du fram specifikationerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Kan du inte göra kanalsökning på satellit? Man brukar kunna välja antenn, kabel-tv eller satellit vid kanalsökning.

Hur du kollar? Sök på modellnumret så får du fram specifikationerna.

Satellit finns ej som val när jag kanalsöker. När jag kollar på modellen finns DVB-C och DVB-T2. Det behövs alltså även DVB-S?

Permalänk
Medlem
Skrivet av annlotta:

Satellit finns ej som val när jag kanalsöker. När jag kollar på modellen finns DVB-C och DVB-T2. Det behövs alltså även DVB-S?

Ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av annlotta:

Satellit finns ej som val när jag kanalsöker. När jag kollar på modellen finns DVB-C och DVB-T2. Det behövs alltså även DVB-S?

Ja, DVB-T2 är marksänt och DVB-C är kabel-tv. DVB-S(2) är satellit. CI-modulen gör att krypterade kanaler kan avkrypteras med hjälp av kortet enligt leverantörens system, men är inte en mottagare i sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

Tack så mycket för svar!

Permalänk
Bildexpert 📺

Saknas DVB-S-mottagare kommer det aldrig fungera med antennkabeln direkt från parabolen. TV-apparater med DVB-S-mottagare brukar ha tre antennkontakter. Den vanliga hylsan för mark (DVB-T/T2), kabel (DVB-C) och analog signal. Samt en eller två gängade F-kontakter för koppling till en eller två paraboler/LNB:er.

Det ska se ut som till höger i bilden. Saknas dessa gängade F-kontakter måste du använda en separat mottagarbox på samma sätt som jag gissar att ni gjorde tidigare. CI-modulen ger ingen funktion i sig utan är till för att reglera abonnemanget, så att du har rätten att se på de kanalerna som tas emot.

Permalänk
Bildexpert 📺

Kan tillägga att företag som Allente med många fler ofta är värdelösa på att förklara tekniken och vad som behövs för att det ska fungera. Men de är fantastiskt snabba med att sälja på abonnemang även till personer som saknar förutsättningar för att använda abonnemanget till att börja med. Och kundtjänst är mer handläggare runt fakturor och abonnemang snarare än de som kan tekniken.

Jag har aldrig kopplat en parabol men vet att man behöver tänka på minst tre delar, mottagare (DVB-S), kryptering/abonnemang (CI) och parabolhuvud (LNB) som alla måste matcha. Informationen verkar finnas på Allentes hemsida, men det är till den grad att det är kanske är enklare att googla fram svaren.

Det kan alltså vara så pass att du för att använda abonnemanget behöver ny parabol, ny LNB och en ny mottagare – eller ny TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Kan tillägga att företag som Allente med många fler ofta är värdelösa på att förklara tekniken och vad som behövs för att det ska fungera. Men de är fantastiskt snabba med att sälja på abonnemang även till personer som saknar förutsättningar för att använda abonnemanget till att börja med. Och kundtjänst är mer handläggare runt fakturor och abonnemang snarare än de som kan tekniken.

Jag har aldrig kopplat en parabol men vet att man behöver tänka på minst tre delar, mottagare (DVB-S), kryptering/abonnemang (CI) och parabolhuvud (LNB) som alla måste matcha. Informationen verkar finnas på Allentes hemsida, men det är till den grad att det är kanske är enklare att googla fram svaren.

Det kan alltså vara så pass att du för att använda abonnemanget behöver ny parabol, ny LNB och en ny mottagare – eller ny TV.

Kollade för ett tag sedan och tycker att de gör det svårt, det finns inte som alternativ att teckna abonnemang och skaffa CI-modul på hemsidan, de hänvisar bara till att befintliga kunder kan beställa CI-modul. Listan på vilka kanaler som går över satellit var inte heller helt lätt att hitta.