Rekommendation enkel övervakningskamera

Permalänk
Medlem

Rekommendation enkel övervakningskamera

Hejsan,

Jag tycker att det här med övervakningskamera är rena djungeln, jag behöver något simpelt för morsan för att bara filma tomten.
Kraven är alltså, WIFI ansluten, mörkerseende och skapligt lång strömsladd för utomhus bruk, kommer mest trolig att monteras på taket för god översikt av bilarna på gården.
Det kan tyckas enkelt att bara leta upp en men sen är de ju det här med appar också... Trodde jag hade hittat något schysst har setat halva kvällen å läst om "Ring" men tyvärr verkar dom ta 39kr per månad för att ha deras app. Alt 100kr per månad om man har fler än 1 enhet...

Finns det något märke som har gratis app? Behöver som sagt inte ha några avancerade funktioner men man vill åtminstone kunna titta på inspelningen typ 2-5 dagar efteråt och inte bara en live feed.

Alla tips uppskattas otroligt mycket.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

Ja enklaste är förstås att köpa en lösning där du "hyr" lagringen av videodata såsom med Ring eller Google Nest.

Det finns även kameror med inbyggt SD-kort för lokal lagring och som då kan spara video-inspelningar åtminstone ett par dagar eller veckor bakåt i tiden, speciellt då dessa bara spelar in vid rörelse. Reolink har ett par modeller med detta, men jag vet inte hur smidigt det är med appar till dessa för att spela upp lokalt material. Man får räkna med att inte kunna få notiser till telefonen vid rörelse när du inte har en bakomliggande server-hosting som kan luta sig mot Apple eller Google för push-notiser.

Ett annat alternativ är att köpa en kamera-lösning med lokal lagring som exempelvis UniFi Protect där du köper deras CloudKey-enhet som lagrar videodata, samt en av deras kameror såsom deras billigaste utomhuskamera G3 Flex som kostar under tusenlappen. Deras app för att kontrollera detta är superenkel att använda och skickar notiser vid händelser. Du kan också bygga NVR/kameralösning på exempelvis en Synology NAS och en valfri Onvif-kompatibel kamera, app-lösningen är lika snygg och integrerad som UniFi Protect men duger fullgott. En DS120j och en överbliven hårddisk räcker för NVR-biten och Onvif-kamera kan du hitta från 500kr och uppåt, till exempel en TP-Link Tapo C310.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk

Kan starkt rekommendera deras produkter
Bra kvalite och bra priser
https://nexsmart.se/
Mvh peter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Hejsan,

Jag tycker att det här med övervakningskamera är rena djungeln, jag behöver något simpelt för morsan för att bara filma tomten.
Kraven är alltså, WIFI ansluten, mörkerseende och skapligt lång strömsladd för utomhus bruk, kommer mest trolig att monteras på taket för god översikt av bilarna på gården.
Det kan tyckas enkelt att bara leta upp en men sen är de ju det här med appar också... Trodde jag hade hittat något schysst har setat halva kvällen å läst om "Ring" men tyvärr verkar dom ta 39kr per månad för att ha deras app. Alt 100kr per månad om man har fler än 1 enhet...

Finns det något märke som har gratis app? Behöver som sagt inte ha några avancerade funktioner men man vill åtminstone kunna titta på inspelningen typ 2-5 dagar efteråt och inte bara en live feed.

Alla tips uppskattas otroligt mycket.

Kolla på imou det är dahuas budget märke, du kan spara både till minneskort i kameran, till externlagring eller till deras cloudtjänst. Dom har allt från batteri drivna till poe drivna till solcell lösningar. Ska du kunna identifiera målet på avstånd tycker jag du ska kolla på modeller med 24/7 färg. Dvs du har färg även på natten.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Vad vill du kunna se med kameran? Om bilarna är kvar? Om det är någon vi bilen? Vem som är vid bilen?
Vill man ha något som kan täcka in ett relativt stort område (vilket då antagligen är mindre än man tror ) och samtidigt kunna identifiera personer så behöver man väldigt bra upplösning vilket kan bli dyrt. Vill man dessutom kunna göra det när det är mörkare än på dagen så blir det ännu jobbigare och antagligen dyrare.

YouTube kanalen "The Hook up", https://www.youtube.com/@TheHookUp, har gjort en del bra jämförelser mellan olika kameror och hur han tycker man skall motera dem.

Finns ett svenskt märke i världsklass men de brukar tyvärr kosta mer än vad man som privat person vill lägga på det.

Permalänk
Medlem

Just att de är mörkt spelar inte så storroll tror jag då dom har en väldigt stark lampa som lyser upp vid rörelse vid bilarna.
Detta är just bara för att se folk som går omkring på tomten och vad dom är och "pillar" på. Går dom fram till huset, tittar in i bilarna, tar dom med sig någonting. osv. Att identifiera någon lär ju aldrig hända, så de är inte syftet.

Hon har faktiskt en NAS som skulle kunna nyttjas om det är möjligt.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2259322

Och som sagt är inte ute efter att spara i all oändlighet utan mer att materialet finns tillgängligt på morgonen å kanske en dag eller två så man hinner spara ner det, så kameror som har SD-kort lagring är ju kanske inte så dumt!
Söker något prisvärt alternativ då hon inte vill betala någon månadsavgift och helst inga jättepengar på kamerorna heller. Under 1000kr per kamera.

Ska kika igenom era tips, tack!

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Just att de är mörkt spelar inte så storroll tror jag då dom har en väldigt stark lampa som lyser upp vid rörelse vid bilarna.
Detta är just bara för att se folk som går omkring på tomten och vad dom är och "pillar" på. Går dom fram till huset, tittar in i bilarna, tar dom med sig någonting. osv. Att identifiera någon lär ju aldrig hända, så de är inte syftet.

Hon har faktiskt en NAS som skulle kunna nyttjas om det är möjligt.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2259322

Och som sagt är inte ute efter att spara i all oändlighet utan mer att materialet finns tillgängligt på morgonen å kanske en dag eller två så man hinner spara ner det, så kameror som har SD-kort lagring är ju kanske inte så dumt!
Söker något prisvärt alternativ då hon inte vill betala någon månadsavgift och helst inga jättepengar på kamerorna heller. Under 1000kr per kamera.

Ska kika igenom era tips, tack!

Om du väljer imou, kolla att köpa dom direkt från dahua på aliexpress, dels brukar dom har dom senaste modellerna men även priset brukar vara väldigt mycket bättre, kolla bara så dom skickas från ett lager i eu så du inte riskerar tullavgifter
tex denna har färg och ligger på under 500kr. MEN ska du täcka ett större område och vill kunna se ansikte noga, kolla på en kamera med bred lins och högre upplösning. Fördelen med färg på natten är inte bara att bilden är mycket bättre för att identifiera personer, man slipper allt strul med småkryp som älskar ir ljus på vanliga kameror.

https://www.aliexpress.com/item/1005001962565659.html?spm=a2g...

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Om du väljer imou, kolla att köpa dom direkt från dahua på aliexpress, dels brukar dom har dom senaste modellerna men även priset brukar vara väldigt mycket bättre, kolla bara så dom skickas från ett lager i eu så du inte riskerar tullavgifter
tex denna har färg och ligger på under 500kr. MEN ska du täcka ett större område och vill kunna se ansikte noga, kolla på en kamera med bred lins och högre upplösning. Fördelen med färg på natten är inte bara att bilden är mycket bättre för att identifiera personer, man slipper allt strul med småkryp som älskar ir ljus på vanliga kameror.

https://www.aliexpress.com/item/1005001962565659.html?spm=a2g...

Tack för tipset, det lutar faktiskt åt Imou tackvare dess IP67 klassning. Men dom var ju lite dyrare jämfört med Nexsmart.
Råkar du veta vad det är för skillnad på Bullet 2C och Bullet 2 Pro? På deras egna hemsida finns bara Bullet 2 Pro, men söker man via prisjakt t.ex dyker det upp massa olika modeller för ganska bra priser som heter Bullet 2C, Bullet 2E etc. Är det bara olika säljbeteckningar eller är de gamla modeller? Länken du har till Aliexpress verkar också vara Bullet 2E

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Tack för tipset, det lutar faktiskt åt Imou tackvare dess IP67 klassning. Men dom var ju lite dyrare jämfört med Nexsmart.
Råkar du veta vad det är för skillnad på Bullet 2C och Bullet 2 Pro? På deras egna hemsida finns bara Bullet 2 Pro, men söker man via prisjakt t.ex dyker det upp massa olika modeller för ganska bra priser som heter Bullet 2C, Bullet 2E etc. Är det bara olika säljbeteckningar eller är de gamla modeller? Länken du har till Aliexpress verkar också vara Bullet 2E

det skiljer på flera punkter både på modell och även inom samma modell och jag kan inte vad som skiljer mellan dom i huvudet
men följande är dom saker du ska kolla på.

1: linsen, dvs väljer du en 2.8mm lins ser du ett bredare område än om du tar tex 3.6mm eller 6mm, högre mm gör att du kommer närmare målet till kostnad av översikt.
2: POE eller inte, trådlösa kamerorna har nästan aldrig poe på imou (poe=drift via nätverks kabel), finns dock enstaka med både som har både poe och wifi.
3: om dom har minneskort plats eller inte
4: upplösningen, i stort sett alla kamerorna har minst 2mp 1080p men flera modeller har 4mp, väljer du en kamera med 2.8mm lins vill du ha minst 4mp även om målet är någorlunda nära.
dvs du kan zooma in längre innan bilden blir dålig
5: om dom har färg 24/7 eller inte
6: kameror med färg finns både med och utan inbyggd strålkastare, samma sak dom som kör vanligt nattläge finns med och utan ir.
7: inbyggd siren eller inte.

pro versionen är helt i metall om jag minns rätt medans övriga har hus i plast, jag kör båda versionerna men kan inte säga att det är något jag reflekterat över eller märkt någon skillnad i prestanda under dom åren jag kört detta.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

det skiljer på flera punkter både på modell och även inom samma modell och jag kan inte vad som skiljer mellan dom i huvudet
men följande är dom saker du ska kolla på.

1: linsen, dvs väljer du en 2.8mm lins ser du ett bredare område än om du tar tex 3.6mm eller 6mm, högre mm gör att du kommer närmare målet till kostnad av översikt.
2: POE eller inte, trådlösa kamerorna har nästan aldrig poe på imou (poe=drift via nätverks kabel), finns dock enstaka med både som har både poe och wifi.
3: om dom har minneskort plats eller inte
4: upplösningen, i stort sett alla kamerorna har minst 2mp 1080p men flera modeller har 4mp, väljer du en kamera med 2.8mm lins vill du ha minst 4mp även om målet är någorlunda nära.
dvs du kan zooma in längre innan bilden blir dålig
5: om dom har färg 24/7 eller inte
6: kameror med färg finns både med och utan inbyggd strålkastare, samma sak dom som kör vanligt nattläge finns med och utan ir.
7: inbyggd siren eller inte.

pro versionen är helt i metall om jag minns rätt medans övriga har hus i plast, jag kör båda versionerna men kan inte säga att det är något jag reflekterat över eller märkt någon skillnad i prestanda under dom åren jag kört detta.

1000 Tack verkligen! Det blir nog garanterat Imou från AliExpress!
Ska leta reda på något prisvärt i EU lager

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

Landade till slut i denna https://www.aliexpress.com/item/1005002256240196.html?spm=a2g...
Med 3.6mm lins och 2MP, känns som en bra avvägning hoppas jag sett till pris/prestanda (526kr landa den på) och som en första test.
Kanske blir det en till senare om allt lirar bra

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Kolla på imou det är dahuas budget märke, du kan spara både till minneskort i kameran, till externlagring eller till deras cloudtjänst. Dom har allt från batteri drivna till poe drivna till solcell lösningar. Ska du kunna identifiera målet på avstånd tycker jag du ska kolla på modeller med 24/7 färg. Dvs du har färg även på natten.

Måste bara tacka igen för tipset, installerade kameran idag och är jättenöjd med både kvalitén och funktionerna.
Man fick även 14dagar gratis molntjänst så aktiverade det tills minneskortet kommer vilket borde vara under nästa vecka.
3,6mm linsen passade perfekt och tog 3 bilars bredd utan problem + stor del av tomten på framsidan.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Måste bara tacka igen för tipset, installerade kameran idag och är jättenöjd med både kvalitén och funktionerna.
Man fick även 14dagar gratis molntjänst så aktiverade det tills minneskortet kommer vilket borde vara under nästa vecka.
3,6mm linsen passade perfekt och tog 3 bilars bredd utan problem + stor del av tomten på framsidan.

Gött att det blev bra, det är bara att hojta om det är något du undrar över.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.