Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Eftersom ämnet var upp nyligen, en fräsch video på hur fort man kapar sig igen ett lås.

https://www.youtube.com/watch?v=aBxyaFf379g

Grymt vetenskapligt. 98% av tiden, 100% av tiden - var kameran upp i nyllet på folk. De här var en gäng newbies som saknade ett manus och kompetens, för det som observerades.

Skrivet av DavidtheDoom:

Nej, men om man ändå byter kassett, kedja och framkrans först efter 5 år utan underhåll så kan man tänka sig att det är lika bra att ta vevlager.

Jo, precis. Så var min tankegång också. Det skadar inte att kika över de där vajrarna till all mekanik, det är en sådan liten peng.

Att tugga på samma kedja i 5 år ger betydande data i alla fall, i sammanhanget. Visst! Folk vet inte riktigt vad cykel kräver för typ av underhåll alla gånger. Men å andra sidan, rullas det inne i stan så gör det inget om hojen lägger av. Men ute i bushen, nej tack.

Då vill man ju vara blöt från den sura myren och inte sur av myren för att du push-bikea.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Nu skulle jag vara tacksam för lite hjälp att resonera. Jag har kollat på fyra olika Marathon-däck som kan vara lämpliga, sett till mina behov:

Marathon Plus - finns i 40-584
Marathon E-Plus - finns i 50-584
Marathon Plus Tour - finns i 55-584 (och 60-584 men jag tror att smalare däck är vettigare för mig)
Marathon Plus MTB - finns i 54-584 (och 57-584 men föredrar nog något smalare däck)

Det jag funderar över när jag kikar på Schwalbes hemsida är deras mått på rullmotstånd och prestation på olika underlag. Såvitt jag kan se är Plus Tour minst lika bra eller bättre på alla punkter än Plus, samtidigt som E-Plus förvisso är något sämre "off-road" men å andra sidan "tydligt" bättre vad det gäller rullmotstånd och väggrepp. Marathon Plus MTB har å sin sida en helt annan skala och jag är inte övertygad om att det passar mig bättre.

Tänkte bara säga att jag slutligen bestämde mig för E-Plus. Tog min första tur idag. Det är helt klart annorlunda att cykla med de nya däcken. Väldigt skönt att vara igång igen!

Tittar vi på datta ser det ut såhär:
Schwalbe Marathon E-Plus 50-584, 1170 gram
Maxxxis Rekon Race Exo 57-584, 770 gram

Trots att det känns trögare (den högre vikten tycks påverka mer än det lägre luftmotståndet) och verkar glida lättare på gruset är jag mycket nöjd med dem. Skillnaderna i "prestanda" må vara märkbara om man fokuserar på dem men är i praktiken försumbara. Maximalt punkteringsskydd för cirka 400 kronor däcket gör däcken till ett utmärkt pendlarval. Jag är också nöjd med bredden. De smalare Marathon Plus (40 mm) hade varit ett för stort steg från 57 mm.

Språkförbättring
Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

Tips för lägenhetsboende, det finns handpumpade sprutkannor som man får en cykel hjälpligt ren med innan man bär in den.

Jag tar mig friheten att lägga till ett tips till... Själv körde jag med mina två cykelflaskor som jag återfyllde i en 10 liters hink för att spruta bort den mesta smutsen. Billigt och enkelt. På den tiden då jag bodde i lägenhet.

Permalänk
Medlem

En sån här räcker rätt långt om man behöver spola av värsta skiten innan man tar in cykeln om man inte har tillgång till slang ute, 2-4 bars tryck och lite olika munstycken mm medföjer.
https://www.biltema.se/fritid/tradgard/tradgardsredskap/tryck...
Jag kör en sån här eftersom jag ändå har ett gäng av deras sladdlösa elverktyg:
https://eu.worx.com/sv-se/sladdlos-mobil-hogtryckstvatt-20v-e...
behöver bara ta ut en hink vatten, funkar riktigt bra.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield Pro.

Permalänk
Medlem

Perfekt väder för en cykeltur i Göteborg idag (ovanligt) så blev 15km i skogen.

Hade kört mer om jag inte var lite krasslig så tog mest en lugn tur för att slappna av

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
MSI GTX 980 Gaming||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.