Permalänk

Megadator för datormodeling

Hej Sweclockers!

En vän till mig har bett mig sätta ihop en megadator för hans jobb. Han jobbar med att modellera översvämnings-områden, som tydligen är extremt beräkningstungt. Programmet de jobbar i är HEC-RAS, som bara stödjer CPUer, alltså inte GPU beräkningar.

Hittills har han använt virtuella maskiner på AWS, som nu ska ersättas. Den han jobbet på tidigare är denna:

Maskinen jag tänkt rekommendera honom är denna:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/tekPAZbcEe2T8oFDorvKKMwIDa8...

Var tror ni? Skulle det bli en passande burk?

Permalänk
Medlem

Det blir nog svårt att svara på några frågor utan att veta vilka program personen arbetar i. Är det t.ex. helt cpu-beroende, eller kan det nyttja beräkningskraft från gpu också?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3600C18 | Asus GeForce RTX 3080 Ti TUF Gaming | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av shugge:

Det blir nog svårt att svara på några frågor utan att veta vilka program personen arbetar i. Är det t.ex. helt cpu-beroende, eller kan det nyttja beräkningskraft från gpu också?

Tja.
Tydligen så heter programmet de använder "HEC-RAS", och det stödjer inte GPUer, alltså det är bara CPUn som gör beräkningsjobbet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ashadow700:

Tja.
Tydligen så heter programmet de använder "HEC-RAS", och det stödjer inte GPUer, alltså det är bara CPUn som gör beräkningsjobbet

Ok. Jag har inga direkt rekommendationer då jag inte känner till programmet.

Men om den processorn är lämplig för jobbet, så hade jag kanske funderat på om Z-chipset verkligen behövs? Om inte överklockning ska ske, så kan man lika bra ta ett moderkort med B-chipset och spara pengar på det.

Nätagget ser väldigt dyrt ut. I en dator som inte ska ha ett diskret grafikkort så behövs verkligen inte 850W och om man planerar att stoppa in ett grafikkort i framtiden så finns det betydligt billigare nätagg med samma kapacitet.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3600C18 | Asus GeForce RTX 3080 Ti TUF Gaming | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel i7-4930K - Asus Rampage IV extreme - Corsair CMD16GX3M4A2400C9 16GB - SLIx2 EVGA Titan X SC (Maxwell) - 2x Intel 730K 480GB (raid1) - CM Storm Scout II
Dell U3011 - Asus PG278Q (även ett nyare bygge..)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ashadow700:

Hej Sweclockers!

En vän till mig har bett mig sätta ihop en megadator för hans jobb. Han jobbar med att modellera översvämnings-områden, som tydligen är extremt beräkningstungt. Programmet de jobbar i är HEC-RAS, som bara stödjer CPUer, alltså inte GPU beräkningar.

Hittills har han använt virtuella maskiner på AWS, som nu ska ersättas. Den han jobbet på tidigare är denna:

<Uppladdad bildlänk>

Maskinen jag tänkt rekommendera honom är denna:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/tekPAZbcEe2T8oFDorvKKMwIDa8...

Var tror ni? Skulle det bli en passande burk?

Verkar gilla snabba och många kärnor och verkar inte dra nytta av hypertread.

https://www.kleinschmidtgroup.com/ras-post/optimizing-your-co...

Jag skulle höra av mig till tillverkaren av vad de rekommenderar. Och kolla in Xeon och Threadripper

Edit: och kolla om det bör köras på ECC minnen.

Permalänk
Medlem

Känns spontant som att du vill kolla på Workstation/Server saker och inte bygga en gamingdator utan grafikkort.

Så ingen överklockning eller flashinga moderkort, troligen skaffa ECC minne, se över lagringen, vattenkylare kanske inte är att rekommendera (liksom hur körd är din kompis om vattenkylaren ger upp mitt i allt, hur många dagar/veckor utan dator är att acceptera?).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Datavetare

@Ashadow700 tror du får ställa lite fler frågor till din vän. Givet den information som @Chibariku (även kommentarerna säger att det är svårt att skala förbi 8 "riktiga" kärnor) och givet denna presentation verkar ju det programmet inte skala superbra med CPU-kärnor, man måste ha gigantiska simuleringar för att ens få något relevant boost av 16 kärnor (även det största fallet man visar har klart fallande trend i skalning från 8->16 kärnor, mindre än 6x speed-up med 16 kärnor!).

Klicka för mer information
Visa mer

Du behöver helt enkelt veta om de mätt vilken skalning den har med ökande antal kärnor. Endera har den en långt större modell än vad som visas i informationen ovan, i det läget behöver du även få grepp om hur mycket RAM de behöver.

Eller så är det CPUer med högsta tänkbara prestanda på 8-16 kärnor som ska till, då handlar det ju om vanliga konsumentprylar (samtidigt som de betalat långt mer än nödvändigt för deras AWS instans, 96 vCPU är i praktiken 48C/96T och tydligen gör inte SMT någon nytta...).

Dock lite svårt att ställa olika modeller mot varandra för just detta då HT/SMT inte är relevant, men kanske någon som har aktuella tester på sådant.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Du borde kolla workstations med Xeon för många kärnor o mycket ECC ram.
Håller man på med sånt där är väl inte en gaming dator vägen att gå.
Är det inte jobbet som beställer in workstations som ska funka för sina anställda?

Kolla på Dell på workstations. Du kan få en för 15000 eller 700k. Beroende på konfig. Fråga snubben vad han behöver.
Du har inte skrivit nån budget heller.

Du skrev megadator i trådnamn. Länkar till en vanlig gaming dator... o.O

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk

Tja.
Tack för tankarna alla. Jag kan nog kort avgöra att jag inte fattar denna typen av teknik och har troligen inte något att syssla med att försöka komma fram till vad min kompis behöver. Jag får nog säga till honom att han måste leta efter infon någon annanstans ^_^ll

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ashadow700:

Tja.
Tack för tankarna alla. Jag kan nog kort avgöra att jag inte fattar denna typen av teknik och har troligen inte något att syssla med att försöka komma fram till vad min kompis behöver. Jag får nog säga till honom att han måste leta efter infon någon annanstans ^_^ll

Kolla om Puget systems har något åt det hållet, går kanske sno tips där

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.