Permalänk
Medlem

Har jag fiber?

Hej,

En korkad fråga men det ringde på en man från allente som började snacka om att de hade tagit över fibernätet och att folk hade börjat klaga så de höll på med någon undersökning. Enligt hans uppgifter så hade jag fiber men jag bor i ett comhem/tele2 hus och får internet via ett utav de ”3-hålen” i väggen.

När jag söker på min adress på tele2 får jag upp erbjudanden om fiberkoax men om jag har fattat det rätt så är det bara marknadsföringsspråk för kopparnät. Dock på bredbandsval.se så får jag upp erbjudanden om ”riktigt” fiber.
Så har jag fiber?

Permalänk
Medlem

Fibercoax kan vara fiber in i huset och sen coax från en central punkt (oftast i källaren) till respektive bostad/lägenhet.

Fiberlan är samma princip in i huset, men från den centrala punkten är det istället vanlig ethernet till respektive bostad/lägenhet.

Så det är oftast bara sista delen av anslutningen som skiljer sig.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

@shugge yes, det är så jag tolkat det också.

Oavsett vilken teknik du har så levereras det över fiber olika långt. Den ena tekniken är enkelt sett en modem-dosa som kör trafiken över TV-nätet, en del har fiberdoser eller LAN uttag. Om man bara har ett TV-uttag med 3-hål och inget annat så är det bara den tekniken som finns, oavsett vad olika sajter säger för det är inte alltid databaserna med information stämmer.

@nao132 leta om du hittar något annat typ av uttag och fråga annat folk i området, grannar etc. Garanterat någon som vet.

Permalänk
Medlem

Tele2 har ett stängt kabelTV-nät så där kommer ingen annan leverantör.

Om du hittar andra leverantörer via bredbandsval så betyder det att du har inte bara koaxial-nät (fiberkoax) utan även fiber.

Det finns många fastighetsägare/föreningar som började med Com Hem en gång i tiden och vid sidan dragit in fiber.

Är det lägenhet så kontrollera i trappen eller kompendium du fick när man flyttade in. Brukar stå vilka möjligheter du har.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av nao132:

Hej,

En korkad fråga men det ringde på en man från allente som började snacka om att de hade tagit över fibernätet och att folk hade börjat klaga så de höll på med någon undersökning. Enligt hans uppgifter så hade jag fiber men jag bor i ett comhem/tele2 hus och får internet via ett utav de ”3-hålen” i väggen.

När jag söker på min adress på tele2 får jag upp erbjudanden om fiberkoax men om jag har fattat det rätt så är det bara marknadsföringsspråk för kopparnät. Dock på bredbandsval.se så får jag upp erbjudanden om ”riktigt” fiber.
Så har jag fiber?

För det första så börjar säljaren med en lögn för det andra har många lägenheter flera olika bredbandsnät.

Allente driver inte några fibernät så de har inte tagit över något. Allente är en ren tjänsteleverantör, internetleverantör och levererar bara över andras nät. Allente erbjuder däremot fastighetsägare kollektiva avtal, dessa gäller främst tv.

Har själv Telenor fiberlan som används och Tele2 fiberkoax i vardagsrummet som inte används. Båda använder alltså koppar fram till nätägarens utrustning.

Sitter antingen en mediaomvandlare eller nätverksuttag om du är ansluten till ett annat bredbandsnät.

Permalänk
Medlem

Okej, tack alla för informationen. Polletten börjar trilla ner. Det är bara tele2 som gäller i huset och det finns inga andra möjligheter till anslutning än 3-hål (när jag flyttade in fanns det inte ens ett data uttag, endast tv/radio😂).

Kan nog varit en vilsen säljare då hälften av portarna äga av en fastighetsägare och resterande av en annan. De andra portarna har haft stambyte/rivit ut det mesta så det har antagligen fått fiber då

Permalänk
Medlem

Allente, gamla CanalDigital har också ett Kabel-TV nät på sina ställen och säljer också bredband via detta. Men är väldigt små i jämförelse med Comhem/Tele2.

"Fibercoax" är inte fiber på något sätt. Rent marknadsföringsnamn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Allente, gamla CanalDigital har också ett Kabel-TV nät på sina ställen och säljer också bredband via detta. Men är väldigt små i jämförelse med Comhem/Tele2.

"Fibercoax" är inte fiber på något sätt. Rent marknadsföringsnamn.

Canal Digital sålde sin kabel-tv-verksamhet för bra länge sedan, https://news.cision.com/se/tele2-play/r/com-hem-forvarvar-can... och https://news.cision.com/se/telenor-sverige--ab/r/telenor-sver....

Allente säljer däremot kanaler till fristående kabel-tv-nät, men ej bredbandstjänster.

Permalänk
Medlem

Märkligt, senast 2019 hade jag Kabel-TV från CD. Med deras info-kanal och allt med deras bredbands-priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Märkligt, senast 2019 hade jag Kabel-TV från CD. Med deras info-kanal och allt med deras bredbands-priser.

Som sagt, de levererar till fristående nät.

Står ingenting om kabeltv eller bredband på deras hemsida för fyra år sedan: https://web.archive.org/web/20190201015914/https://www.canald...

Förväntar mig dock att en del kunder togs över av moderbolaget Telenor som körde koax i några år som nu har lagt ner sin kabeltv-verksamhet.