Telefonen blir webbkamera med Android 14

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Varför inte bara bygga in en vettig kamera direkt i datorn. Köpte nyligen en ny Apple Macbook och kan inte begripa hur en så dyr dator kan ha en så värdelös inbyggd kamera. Att man då skulle hänga sin snordyra telefon på en ranglig skärm känns närmast som ett skämt.

Jag köper då hellre en bra webcam en gång än att köpa en bra webcam varje gång jag byter dator.

Fatta betala typ 500-1000kr extra på varje laptop istället för 1000kr en gång.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BergEr:

Jag köper då hellre en bra webcam en gång än att köpa en bra webcam varje gång jag byter dator.

Fatta betala typ 500-1000kr extra på varje laptop istället för 1000kr en gång.

Samtidigt kan man ju tycka att en proffsmodell som kostar rätt mycket och där kameran lär användas mycket kanske borde ha något bättre än typ en mobilkamera från 2003 eller liknande. Och det handlar inte om några större mängder pengar. Jag köpte en som slår alla integrerade med hästlängder för 250 kronor. Så för Lenovo och Dell att integrera liknande istället för den billiga skit de har nu kan inte handla om mer än någon hundralapp per dator max.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Samtidigt kan man ju tycka att en proffsmodell som kostar rätt mycket och där kameran lär användas mycket kanske borde ha något bättre än typ en mobilkamera från 2003 eller liknande. Och det handlar inte om några större mängder pengar. Jag köpte en som slår alla integrerade med hästlängder för 250 kronor. Så för Lenovo och Dell att integrera liknande istället för den billiga skit de har nu kan inte handla om mer än någon hundralapp per dator max.

Problemet är ju hur jävla tunna skärmarna till laptops är. Visst de kan nog peta in bättre saker likt det som finns framåt på telefoner (vilket vissa verkar göra nu, bättre laptops kommer med dugliga webcams nu). Har en C922 PRO och finns laptops som typ är lika bra nu.

Sensorn osv på min logitech webcam är tjockare än hela skärmen på min bärbara.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Jag skulle bli mer imponerad om Google lyckades samköra utveckling av appar för foto och video så att EIS och eller OIS alltid fungerade som default i din smartphone oavsett vilken app du använder. Störande att jag måste aktivera EIS varje gång jag ska använda appen för att spela in video, i andra tredje-parts appar är det inte säkert att dessa funktioner ens kan nyttjas.

Detta på grund av att telefontillverkarna delvis ansvarar för detta samt även Google.

Sedan att man kan använda sin kamera som webkamera eller för videosamtal är ju bra om man behöver den funktionen.

Permalänk
Medlem

Vad hände med traditionella webbkameror? Är jag i ett zoom-/skype- eller teamsmöte och telefonen ringer? Eller om jag väntar på ett samtal?
Getting to old for this sh**…

Jag ser inte riktigt poängen men är glad för andra som gör det… såklart…

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

För att de tog bilden från Apple och det redan går på iPhone med Continuity appen på IOS16?

Fast det har ju inte med nyheten att göra?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Problemet är ju hur jävla tunna skärmarna till laptops är. Visst de kan nog peta in bättre saker likt det som finns framåt på telefoner (vilket vissa verkar göra nu, bättre laptops kommer med dugliga webcams nu). Har en C922 PRO och finns laptops som typ är lika bra nu.

Sensorn osv på min logitech webcam är tjockare än hela skärmen på min bärbara.

Exakt, så länge man vill ha väldigt tunna skärmar, helst med obefintlig kant runt själva panelen så har man förutom en begränsning i kostnad även en fysisk begränsning. Det här är anledningen till att enstaka telefoner haft en kameramodul som fälls runt för att få en selfiekamera. Då kan man använda den större huvudmodulen även som selfiekamera.

Permalänk
Sötast

Jag gissar på att jag inte tillhör den normala kategorin av folk så jag får väl då fråga...

Varför vill man ha webbkamera i möten egentligen?
Jag har väl lyxen att vår gruppering helt enkelt inte använder det på jobb då de andra tänker som mig...

Men... Facetime.... och 16 pers i ett möte med webbkameror.... why?
Jag har satt igång webbkameran en gång frivilligt och det var för katten satt bredvid mig och lekte när vi hade möte och det var sött.

Jag tycker det kan vara roligt att skicka å ta emot videos&bilder när jag är i samtal med mina döttrar och så då det kan vara roligt och personligt, men på jobb? Vi hade väl betalt för det tekniska kunnandet senast jag läste kontraktet... stod inget om camgirls där?

För min del tolkar jag det mest som härskarartekniker vid intervjuer och av vissa chefer som vill se att deras anställda fullt fokuserar på chefens mest utsökta, briljanta och välskrivna dialog han framför för företagets framtids skull!

Permalänk
Quizmaster Karlstad 2022
Skrivet av Allexz:

Jag gissar på att jag inte tillhör den normala kategorin av folk så jag får väl då fråga...

Varför vill man ha webbkamera i möten egentligen?
Jag har väl lyxen att vår gruppering helt enkelt inte använder det på jobb då de andra tänker som mig...

Men... Facetime.... och 16 pers i ett möte med webbkameror.... why?
Jag har satt igång webbkameran en gång frivilligt och det var för katten satt bredvid mig och lekte när vi hade möte och det var sött.

Jag tycker det kan vara roligt att skicka å ta emot videos&bilder när jag är i samtal med mina döttrar och så då det kan vara roligt och personligt, men på jobb? Vi hade väl betalt för det tekniska kunnandet senast jag läste kontraktet... stod inget om camgirls där?

För min del tolkar jag det mest som härskarartekniker vid intervjuer och av vissa chefer som vill se att deras anställda fullt fokuserar på chefens mest utsökta, briljanta och välskrivna dialog han framför för företagets framtids skull!

Arbetar dagligen i olika projekt och jag tycker det är mycket lättare att undvika att folk pratar i munnen på varandra med kameran på, väldigt inviduellt detta.

Största problemet nuförtiden är väl att fokusera på mötet i sig och inte läsa mailen samtidigt eller göra annat. Händer rätt som det är, att någon har missat hela disskusionen senaste minuterna. 😆

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BergEr:

Problemet är ju hur jävla tunna skärmarna till laptops är. Visst de kan nog peta in bättre saker likt det som finns framåt på telefoner (vilket vissa verkar göra nu, bättre laptops kommer med dugliga webcams nu). Har en C922 PRO och finns laptops som typ är lika bra nu.

Sensorn osv på min logitech webcam är tjockare än hela skärmen på min bärbara.

Jo det är absolut en aspekt. Samtidigt är ju telefoner rätt tunna också, och där sitter ju den bästa kameran monterad bakom skärmen på baksidan. Alltså borde man väl kunna få till en rätt bra kamera som inte är tjockare än skärmen. Sen är det förstås ett problem med de extremt tunna kanterna som många laptops och skärmar har idag, alltså att skärmen ska täcka så mycket av ytan som möjligt. Det är svårt att komma runt, Dell försökte ju sätta kameran nedanför skärmen istället, men det blev ju inte heller bra exempelvis. Personligen får det gärna vara en lite bredare kant på ovansidan med plats för kamera och så, kanske ett fysiskt skydd för den också, och så kan man ha tunna kanter på sidorna bara.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Allexz:

Jag gissar på att jag inte tillhör den normala kategorin av folk så jag får väl då fråga...

Varför vill man ha webbkamera i möten egentligen?
Jag har väl lyxen att vår gruppering helt enkelt inte använder det på jobb då de andra tänker som mig...

Men... Facetime.... och 16 pers i ett möte med webbkameror.... why?
Jag har satt igång webbkameran en gång frivilligt och det var för katten satt bredvid mig och lekte när vi hade möte och det var sött.

Jag tycker det kan vara roligt att skicka å ta emot videos&bilder när jag är i samtal med mina döttrar och så då det kan vara roligt och personligt, men på jobb? Vi hade väl betalt för det tekniska kunnandet senast jag läste kontraktet... stod inget om camgirls där?

För min del tolkar jag det mest som härskarartekniker vid intervjuer och av vissa chefer som vill se att deras anställda fullt fokuserar på chefens mest utsökta, briljanta och välskrivna dialog han framför för företagets framtids skull!

Jag är lite vacklande här också. Det är trevligt med kamera när man pratar i teamet eller med ett fåtal personer, men mer än så blir ju snarare jobbigt.

Samtidigt har jag en Scrum Master som vill att alla har på kameran på daily standup, och tjatar om någon inte har det, och det känns inte ok. Sen har jag ofta inget emot att ha det, men tvånget känns fånigt och onödigt. En fin grej med att jobba hemma är ju att man inte behöver se så pigg eller fräsch ut liksom, slippa duscha på morgonen om man inte känner för det, eller slippa ta på sig något mer än myskläder liksom. Sen bor jag inte så stort så mitt kontor är i sovrummet, och jag vill inte att folk jag knappt känner ska se min obäddade säng eller så. Sen vet jag att man kan sätta på bakgrundsfilter men de är inte så värst bra.

Men jag var också del i en arbetsgrupp för "hybrid work model" där jag försökte hitta bra guidelines för hur det ska funka med "hybridmöten" med folk både hemma och på kontoret och så. Och ett tips som ändå kändes rätt bra var att alla ska ha kameran på, är man på kontoret får man köra laptopen i konferensrummet med sin egen individuella kamera, så är alla på samma spelplan liksom. Men man får ju fundera på vad det är för möte egentligen, är det information från en part, typ chefen går igenom finanserna och/eller nya regler, så är det ju skitsamma med kamera, och egentligen med live-deltagande alls, för man kan lika gärna tillskansa sig informationen genom att se på inspelningen i efterhand. Men är det ett möte där man faktiskt förväntas deltaga, lyssna aktivt, svara på frågor, kanske till och med skriva något på en whiteboard eller liknande, så är det rätt nice med kamera.

Andra tips var ju att försöka ha en person, som inte är den som presenterar, som håller koll på "chatten" med frågor eller kommentarer eller så. Att ha en separat skärm bara för allas kamerabilder. Men också mer generella tips som att ha en tydlig mötesagenda i förväg, vilket gör det tydligt om man faktiskt kommer att ha något att bidra med på mötet, och det går ju ihop med ett annat tips som var att man ska vara tillåtande mot att folk tackar nej till möten. Det är så lätt att per automatik tacka ja till varenda möte, för de har väl bjudit in en av en anledning liksom, men ofta är det inte riktigt så utan den som bjuder in kanske inte har koll på vem som kan vad eller så, och bjuder in fler personer för att liksom säkra upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stalked:

Arbetar dagligen i olika projekt och jag tycker det är mycket lättare att undvika att folk pratar i munnen på varandra med kameran på, väldigt inviduellt detta.

Största problemet nuförtiden är väl att fokusera på mötet i sig och inte läsa mailen samtidigt eller göra annat. Händer rätt som det är, att någon har missat hela disskusionen senaste minuterna. 😆

Jag tror du precis har upptäckt varför mötesrum existerar

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Attans osmidigt att bängla med telefonen för en sån sak, hade ju mycket hellre en dedikerad webcam i så fall (om jag vore linslus eller hade något idiotiskt kameratvång i möten).

Skrivet av Allexz:

Varför vill man ha webbkamera i möten egentligen?

Det vill man absolut inte, och som tur är vill ingen annan på jobbet det heller, så vi slipper se varandra och alla är glada för det.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drasteroid:

Android? Men ni använder en iPhone på bilden?? 😂😂

Skrivet av andreas_dock:

Tänkte precis samma sak... lite missvisande när det är både en MacBook och en iPhone på bilden och så är titeln "Andriod" liksom. *mind blown*

Skrivet av Drasteroid:

Fast det har ju inte med nyheten att göra?

Fast jo. Apple släppte ju just denna funktion och Google håller nu på att släppa en liknande funktion, högst troligt som ett svar på Apples. Som i många år nu har både Apple och Google apat efter varann i omgångar, vilket det ska vara då båda "lägren" kommer med bra lösningar.
Självklart använder man då en bild från "originalet" i detta fallet som en exempelbild. Google har ju inte släppt denna funktion ännu så finns ju inga direkta bilder att använda sig av. Att det idag finns tredjeparts appar för Android hör inte till saken och därför kör man med hur Apples lösning ser ut som en artikelbild. Att ni alla fastnade för detta förstår jag inte, det är ju bara en exempelbild till artikeln inom samma genre ... Aftonbladet och Expressen samt övriga nyhetsbyråer använder ofta exempelbilder till sina artiklar, precis som SweClockers gör ibland.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB