Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

Det är med fastfrusna kablar kan man tycka inte borde komma som en överraskning för tillverkarna. I förrgår kunde jag knappt få loss torkarna från rutan och både då och igår var alla dörrarna igenfrusna och handtagen satt fast, men det är åtminstone lösbart med sådant där omodernt som konventionella handtag. Nu har jag bytt några dåliga skumgummimojänger så det är väl bättre nu än med de gamla som började ramla sönder, men igenfrusen huv har jag också haft när vattnet blött upp dessa och de sedan frusit fast i huven på undersidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Hen kanske har med en vattenkokare?

Just att hälla på vatten känns kanske som en något kortsiktig lösning om det fortfarande är minusgrader…

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

Just att hälla på vatten känns kanske som en något kortsiktig lösning om det fortfarande är minusgrader…

Tja, samtidigt duger det väl om man får loss sladden? För kanske en månad sedan var min bil helt fryst när jag skulle till jobbet, jag fick inte upp någon dörr. Lite hett vatten hade ju löst det, men den stod inte så nära bostaden just då så det var inget alternativ för mig tyvärr. Jag fick istället stå och slita i dörrarna tills jag till slut fick loss passagerardörren och kunde ta mig in och starta motor och värmare, tog väl en kvart ungefär.

Problemet med hett vatten är ju att glas kan spricka. Så häll inte på vatten på rutan för att få bort isen exempelvis. Men laddkabeln brukar ju inte vara av glas eller ha glas runtomkring så det borde vara lugnt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

idag ligger väl en beg LR runt 400-450k med 10k på mätaren, så känns rätt osannolikt att de dyker över 100k på 3 månader.
däck är ganska dyrt då det är tunga bilar med många "hästar" under huven som sliter på däcken och kräver lite rejälare däck dessutom.
försäkring på en m3 är dessutom svindyr pga bla hög effekt när du då behöver helförsäkring.
service är dock "frivillig" på Tesla om jag minns rätt.

skulle säga att en Tesla är helt fel val om man söker enkelt och billigt ägande och inte vill ha något "sporty"

Kolla på en beg. e-niro eller id3 kanske.

(såg nu att du bor i Norge, då kanske det är annorlunda beg priser)

Begpriserna är annorlunda i Norge, osäker på varför men tror mig ha hört att staten subventionerat nybilsköpen under en längre tid. Bara att se själv på Finn.no för priser.

Har ej kollat försäkringar men har full bonus idag, bor långt ute på landet och är närmare 50 så borde rimligen ha ok förutsättning.

Det är just mtp att priserna är som de är i norge som jag värderar att gå för en M3 LR, annars hade jag sett på ampere, id3.

Tar gärna lite info på det jag frågade om

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

För kanske en månad sedan var min bil helt fryst när jag skulle till jobbet, jag fick inte upp någon dörr. Lite hett vatten hade ju löst det, men den stod inte så nära bostaden just då så det var inget alternativ för mig tyvärr. Jag fick istället stå och slita i dörrarna tills jag till slut fick loss passagerardörren och kunde ta mig in och starta motor och värmare, tog väl en kvart ungefär.

Du hade ingen möjlighet att starta kupévärmen med appen på telefonen?

Det är så jag själv brukar göra. Perfekt just på vintern när det är kallt, och löser enkelt problemet om hela elbilen är nerfrusen.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Begpriserna är annorlunda i Norge, osäker på varför men tror mig ha hört att staten subventionerat nybilsköpen under en längre tid. Bara att se själv på Finn.no för priser.

Har ej kollat försäkringar men har full bonus idag, bor långt ute på landet och är närmare 50 så borde rimligen ha ok förutsättning.

Det är just mtp att priserna är som de är i norge som jag värderar att gå för en M3 LR, annars hade jag sett på ampere, id3.

Man har i Norge ingen importskatt på elbilarna, och de har tidigare även varit helt momsbefriade. Detta har gjort att elbilar har 80% av marknaden i Norge för nya personbilar. Man har även andra fördelar som gratis parkering, inga eller mycket lägre bompengs/trängselavgifter, samt att man får köra i alla buss- och taxifiler.

Är mycket mer fördelar med elbilar i Norge än i Sverige.

Jo, det är rätt billigt att äga en M3 i Norge. Är inte bara tjänstemän, men även vanliga "arbetare" som kör med en M3 där. Är ju lite av en standardbil i Norge. Därmed är även försäkringar och annat väldigt rimligt där som jag förstått det på kollegor. Men checka oavsett upp det innan så att du har TCO klart för dig.

M3 är ju en ganska sportig bil, men det är absolut ingen sportbil.

Det fina är att det går ju utmärkt att köra lugnt och mjukt med den. Är ju bara att ändra från "Normal" till "Chillmode" om du vill ha en mjuk respons (själv kör jag mjukt genom att vara lugn med accelerationspedalen).

Lycka till!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Man har i Norge ingen importskatt på elbilarna, och de har tidigare även varit helt momsbefriade. Detta har gjort att elbilar har 80% av marknaden i Norge för nya personbilar. Man har även andra fördelar som gratis parkering, inga eller mycket lägre bompengs/trängselavgifter, samt att man får köra i alla buss- och taxifiler.

Är mycket mer fördelar med elbilar i Norge än i Sverige.

Jo, det är rätt billigt att äga en M3 i Norge. Är inte bara tjänstemän, men även vanliga "arbetare" som kör med en M3 där. Är ju lite av en standardbil i Norge. Därmed är även försäkringar och annat väldigt rimligt där som jag förstått det på kollegor. Men checka oavsett upp det innan så att du har TCO klart för dig.

M3 är ju en ganska sportig bil, men det är absolut ingen sportbil.

Det fina är att det går ju utmärkt att köra lugnt och mjukt med den. Är ju bara att ändra från "Normal" till "Chillmode" om du vill ha en mjuk respons (själv kör jag mjukt genom att vara lugn med accelerationspedalen).

Lycka till!

Tackar för infon 😀👍

De ggr jag är runt Trondheim så är var o varannan bil just en Tesla. I början satt man mest och gapade nu är det normalish.

Vill man ha en 2019 M3 SR så hittar man de för 280kish just nu.

Läser på forum att folks beställda Y-modeller kommer att börja levereras från mars och just det får mig att tro på köpläge för ett antal 2019-2020 M3 under vår/tidig sommar - och det rimmar bra med mitt nybehov för bil. Ska bli spännande att följa med på.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av TotalF:

Det börjar bli dags att skifta bil och har för första gången börjat se på elbilar som ett reelt alternativ.

Och även om jag ogillar Elmo med intensiteten från 1000 solar så måste jag erkänna att en 2019-2020 ser väldigt intressant ut.

Funderar på att tajma in ett begagnatköp av en Model 3 runt maj, juni där jag hoppas hamna på runt 300k, varav självfinansierar 100k och resten på fem års billån.

Mitt körmönster är daglig "jobbpendling" 5 mil ToR och andra kortare resor till barnens aktiviteter, handling osv. I övrigt sker få "långa" resor förutom de, kanske, 4-5 ggr om året jag hälsar på folk i sverige (bor i norge).

Funderar därför på en Model 3 Longrange med under 6k mil på mätaren. Ser jag online så bör jag rimligen finna en sådan för runt 300k.

Men, det jag skulle vilja höra med er som vet mer - vad för slags kostnader är det att förvänta sig med ett elbilsägande, och då speciellt runt den här modellen - eller snarlik?

Egen laddbox räknar jag med att sätta upp i garaget. Men hur är det med servicekostnader? Kostnader för däck om vi förutsätter att jag inte är en 20åring med blyfot? Jag vill ha ett enkelt och billigt ägande, allt som är sporty och flashigt går fetbort.

Förstår att det här kan vara som att fråga hur långt ett snlre är men hoppas på några synpunkter iaf

Jag har själv en Tesla Model 3 LR 2021.

Service är inget som Tesla kräver för att behålla garanti. Så kostnader för just det är låga. Det man bör göra är att kolla -eventuellt smörja- bromsarna och byta luftfilter till kupén vartannat år.

Däck -förutsatt att du har 18” original- är inte särskilt dyrt alls. Se till att köpa tysta däck dock, eftersom ljudisoleringen i hjulhusen är rätt kass. Däck som väsnas mycket blir därmed rejält dryga de gånger du åker långt.

Nu vet jag inte hur det ser ut i Norge, men i Sverige är försäkringen ganska dyr jämfört med Svensonbilar. Det är iofs inte alls konstigt med tanke på effekten. Man får tänka på att en Model 3 LR ändå är i samma klass som en S4/ BMW m340i eller C43 AMG. Det är sådana bilar jag kört tidigare och i jämförelse med dem är försäkringskostnader liknande, men driftkostnader betydligt lägre.

Om den ryms inom budgeten är en 2021 värd några extra slantar. Då får man rattvärme, bättre ljudisolering och värmepump istället för ett el-element: Så man får avsevärt lägre förbrukning i alla väder där yttertemperaturen är lägre än den du vill ha i bilen.

Den har helt klart sina svagheter, men också styrkor. Den är ganska bullrig för sin prisklass, och den är en riktig magnet för stenskott på sina breda skuldror, vid hjulhusen och vid sparklådorna. Automatiken för torkarna är ganska kass i mörker.

Däremot är det en av dem snålaste elbilarna i sin klass, ljudanläggningen är toppklass, infotainmentsystem, navigator och övrig mjukvara är ljusår före allt annat på marknaden. Auto pilot är fantastiskt på motorväg. Beräkningen av kvarvarande räckvidd och laddningstider vid långfärd är extremt träffsäker.

Sen har vi dem andra fördelarna den delar med andra elbilar. Att alltid kunna komma ut till en varm/sval (beroende på årstid) bil, som man aldrig behöver skrapa rutorna på. Att aldrig behöva åka och tanka till vardags - eftersom man alltid kommer ut till en laddad bil- det är riktigt underbart.

Totalt sätt är det den bästa bilen jag någonsin ägt. Trots sina brister.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Jag har själv en Tesla Model 3 LR 2021.

Service är inget som Tesla kräver för att behålla garanti. Så kostnader för just det är låga. Det man bör göra är att kolla -eventuellt smörja- bromsarna och byta luftfilter till kupén vartannat år.

Däck -förutsatt att du har 18” original- är inte särskilt dyrt alls. Se till att köpa tysta däck dock, eftersom ljudisoleringen i hjulhusen är rätt kass. Däck som väsnas mycket blir därmed rejält dryga de gånger du åker långt.

Nu vet jag inte hur det ser ut i Norge, men i Sverige är försäkringen ganska dyr jämfört med Svensonbilar. Det är iofs inte alls konstigt med tanke på effekten. Man får tänka på att en Model 3 LR ändå är i samma klass som en S4/ BMW m340i eller C43 AMG. Det är sådana bilar jag kört tidigare och i jämförelse med dem är försäkringskostnader liknande, men driftkostnader betydligt lägre.

Om den ryms inom budgeten är en 2021 värd några extra slantar. Då får man rattvärme, bättre ljudisolering och värmepump istället för ett el-element: Så man får avsevärt lägre förbrukning i alla väder där yttertemperaturen är lägre än den du vill ha i bilen.

Den har helt klart sina svagheter, men också styrkor. Den är ganska bullrig för sin prisklass, och den är en riktig magnet för stenskott på sina breda skuldror, vid hjulhusen och vid sparklådorna. Automatiken för torkarna är ganska kass i mörker.

Däremot är det en av dem snålaste elbilarna i sin klass, ljudanläggningen är toppklass, infotainmentsystem, navigator och övrig mjukvara är ljusår före allt annat på marknaden. Auto pilot är fantastiskt på motorväg. Beräkningen av kvarvarande räckvidd och laddningstider vid långfärd är extremt träffsäker.

Sen har vi dem andra fördelarna den delar med andra elbilar. Att alltid kunna komma ut till en varm/sval (beroende på årstid) bil, som man aldrig behöver skrapa rutorna på. Att aldrig behöva åka och tanka till vardags - eftersom man alltid kommer ut till en laddad bil- det är riktigt underbart.

Totalt sätt är det den bästa bilen jag någonsin ägt. Trots sina brister.

Många goda synpunkter där, tackar. Jag är inte helt låst vid att behöva köpa vid något speciellt datum och kan även variera litegranna hur mycket jag stoppar in kontant.

Gillar det med värmepumpen - det kom alltså först på 2021orna?

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Många goda synpunkter där, tackar. Jag är inte helt låst vid att behöva köpa vid något speciellt datum och kan även variera litegranna hur mycket jag stoppar in kontant.

Gillar det med värmepumpen - det kom alltså först på 2021orna?

Det stämmer. VP kom först med faceliften på M3 för året 2021. Det kom samtidigt med elektrisk baklucka och att man bytte färg på trimdetaljerna från chrome till svart. Bilarna fick även en ny design på mittenkonsolen med trådlösa laddare för telefonerna och scrollhjulen på ratten byttes till att vara i metall.

https://m3.idg.se/2.1022/1.740909/uppgifter-tesla-model-3-far...
https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/bil-och-trafik/el...
https://elbilen.se/nyheter/tesla-model-3-uppdateras-far-varme...
https://teslaclubsweden.se/nya-forbattrade-tesla-model-3/

Nya mittkonsolen ser ut såhär:

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Du hade ingen möjlighet att starta kupévärmen med appen på telefonen?

Det är så jag själv brukar göra. Perfekt just på vintern när det är kallt, och löser enkelt problemet om hela elbilen är nerfrusen.

Jo jag hade gärna kört dieselvärmaren men den startade inte av någon anledning, antingen för lite soppa eller får låg nivå på batteriet antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Det stämmer. VP kom först med faceliften på M3 för året 2021. Det kom samtidigt med elektrisk baklucka och att man bytte färg på trimdetaljerna från chrome till svart. Bilarna fick även en ny design på mittenkonsolen med trådlösa laddare för telefonerna och scrollhjulen på ratten byttes till att vara i metall.

https://m3.idg.se/2.1022/1.740909/uppgifter-tesla-model-3-far...
https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/bil-och-trafik/el...
https://elbilen.se/nyheter/tesla-model-3-uppdateras-far-varme...
https://teslaclubsweden.se/nya-forbattrade-tesla-model-3/

Nya mittkonsolen ser ut såhär:

https://teslaclubsweden.se/wp-content/uploads/2020/10/M3nyMitt.jpg

Är det bara M3 som fått denna facelift ? Vill inte minnas att den Y som var sprillans som jag provkörde hade metallknobs på ratten, det var svart plast bara.

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av martinot:

Vad tror ni andra; kan Toyota ha en chans att komma igen och fortsätta vara #1 på personbilar, eller är den positionen nu helt körd för de?

GM lyckades ju skapa Hummern på bara ca 3 år, och då är den ändå en specialutvecklad plattform helt utvecklad från grunden för eldrift med nyutvecklade bladbatterier och unik batteripack, upp till 1000HK motoreffekt och 800V-laddning, och som innehåller en hel del annan avancerad teknik, inklusive fyrhjulsstyrning, luftfjädring, avtagbara takpaneler, V2L och en massa annat lullull.

Låter inte omöjligt att Toyota skulle kunna göra samma sak, men det kräver ju att man faktiskt VILL det. Gamlingen Toyoda drog ju fötterna efter sig med flit helt obegripligt, med en sådan motvalsgubbe vid rodret så skulle det ju gå dåligt att styra upp skutan.

Verkar smått obegripligt hur de kunde köra fast sig i väteträsket så till den milda, de måste ju ha kunnat se lika väl som vem annan som helst att det aldrig skulle kunna funka vare sig logistiskt eller ekonomiskt.

Det var väl girigheten helt enkelt som var pådrivande - drömmen om att bli en ny "big oil" som hägrade - fast "big hydrogen" då istället. Finns ingen sådan öppning för elbilar - elström är elström; folk kan ju till och med göra sin egen hemma om de har möjligheterna, så var väl därför Toyoda med mera var så enormt emot dem. De tänkte väl att de kunde förse folk med både bilarna och vätgasen de ska drivas med och sedan tjäna pengar för evigt på varje såld bil. Men det sket sig ju med en gång lixom. Tesla tillverkade redan förra året fler elbilar i veckan än Toyota tillverkat vätgasbilar totalt någonsin. Snacka om att falla superpladask typ.

Skrivet av snajk:

Toyota har i viss mån gjort bort sig när det gäller elektrifiering. De vände ett kraftigt försprång från sina hybrider till att hamna kraftigt på efterkälken. Samtidigt är det lätt att överskatta elbilarnas betydelse här då vi här till en av de mest elektrifierade marknaderna, på de flesta platser på jorden dominerar fortfarande fossilbilar kraftigt.

Man börjar ju alltid i underläge gentemot en etablerad marknadsmotståndare. Cancerbilarna dominerar NU, men det är ju inte nu som är intressant egentligen utan vad som händer sen, i framtiden. Och framtiden är ju alltid i förändring, varje ny såld elbil är en färre cancerbil som inte blev såld, och sakta men säkert så förflyttas positionerna. Eller, inte så sakta kanske, totalförsäljningen över hela världen har ju typ fördubblats år efter år sedan tidigt 10-tal och efter 2025 kommer detta att börja bli riktigt märkbart om trenden fortsätter.

Så det är väl inte direkt en nyhet att elbilar generellt är dyra NU - så som ny teknik tenderar att vara. Bilar som sådana var dyra och oåtkomliga för allmänheten i flera decennier innan genomslaget kom i de breda lagren med införandet av massproduktion på löpande band. Vi står ju som i det skiftet nu med elbilarna, den stora orsaken till prisskillnaden är batteripacken, och bristvara på batterier driver upp priserna. Samtidigt har ändå batteripriset över senaste decenniet sjunkit till vad var det nu, en tjugondel eller? En tidig Tesla Model S med förhållandevis liten 60kWh batteripack rök på en bra bit över $100k.

Nya batterifabriker öppnar nu snart varje månad någonstans i världen, och med ökande massproduktion kommer priserna att falla, och med ny batteriteknik typ natriumjon-celler så kommer priserna att dala ännu mer. Sedan hägrar också fast elektrolyt i framtiden som också sägs ge mer kostnadsbesparingar, osv. När tillverkningskapaciteten till slut matchar efterfrågan kommer små och/eller enklare, billiga elbilar för stora massan också att bli lönsamma att bygga. Vi är ju inte där än, idag måste tillverkarna lägga de celler de kan rafsa åt sig på bilar som kan generera så mycket inkomst som möjligt och då blir det ju generellt stort och kostsamt.

Men så kommer det ju inte att förbli för evigt som sagt - iallafall om vi kan låta bli att spränga oss i bitar över Ukraina eller Taiwan...

Visa signatur

Es ist verboten Pajas zu spielen!
Min dator Uggla

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Av ren nyfikenhet: vad gör en bärgare med en bil som frusit fast i sin egen kabel?

Sent svar, men i vår fall kom kabeln ur väggen, så den skulle ha bärgats till närmsta Audi-verkstad.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

https://www.visualcapitalist.com/charted-teslas-unrivaled-pro...

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av ajn:

(stor bild)

Intressant!

Det har ju länge varit rätt känt att Tesla har en väldigt hög vinstmarginal på sina fordon - även när koncernen som helhet gick back miljoners miljoner så var biltillverkningen i sig väldigt lönsam - investeringar i fabriker och produktutveckling åt helt enkelt upp alla vinster i det stadiet.

Nu har ju Tesla växt enormt och de genererar stadig vinst med sina höga marginaler, men varför är det så här? Är ju ingen affärsanalytiker eller så, men det förefaller för mig iallafall att Tesla är som det enda företag som gått in för att faktiskt göra elektriska bilar.

Vad jag menar med det (nu när i princip alla massmarknads-biltillverkare har minst en elbil i utbudet) är att tesla bygger elbilar. Andra tillverkare tillverkar bilar som drivs på el. Dvs, de gör det som de alltid har gjort, på samma sätt, fast med en ny drivlina. De köper in massor av olika komponenter från diverse underleverantörer, de stämplar och bockar plåtbitar och svetsar och limmar dem samman osv.

I slutändan kommer det ut en produkt som tar jämförelsevist lång tid att bygga, och som är dåligt optimerad för syftet. Man får de komponenter som underleverantörerna har att erbjuda, inte de komponenter man faktiskt skulle behöva. Se till exempel Sandy Munros video om HVAC-systemen i Mach-E gentemot Model Y; Fårrden hade 250% mer material för att åstadkomma samma sak.

Och så är det ofta med grej efter grej i Teslas bilar; de integrerar jämförelsevis mycket vertikalt i egen produktutveckling och tillverkning istället för att köpa in från underleverantörer och slår ihop flera grejer i en för att eliminera onödiga komponenter. Resultatet blir enklare och snabbare tillverkning och bättre optimering och överlag högre kostnadseffektivitet tvärs över modellspektrat. Tesla Semi har samma motorer, laddare och inverters som i Plaid, även samma kylsystem och HVAC, osv. Och den har typ 50% längre räckvidd än de bästa elektriska modellerna från konkurrerande traditionella tillverkare, vilka alla är dieselchassin med eldrivlina inslängd och batterier hängda där dieseltankarna förut satt.

I stort sett inget i Volvos och Scanias el-lastbilar är utvecklat för el-lastbilsdrift i grunden, det är elektronik och motorer och batterier från externa leverantörer alltihopa. Sedan är detta nedsmäckat i samma konstruktion som existerande modeller, byggda i samma fabriker och produktionslinor och med samma grundteknik. Tung stegformad ram i billigt kolstål istället för Teslas högpresterande material, fyrkantig kaross med skräp aerodynamik, osv.

Kantigheten spelade ingen roll när man har en 16-liters dieselharv som sörplar litervis soppa per mil oavsett hur aerodynamisk hytten på fordonet är (varför bry sig att ödsla utvecklingsmiljoner; man säljer inte fler diesellastbilar ändå), men när man bara har en spillra av energikapaciteten från de gigantiska dieseltankarna på en traditionell harv i batterierna så räknas allting på ett helt annat sätt.

Det är ingen av de etablerade tillverkarna hittils som kopplat detta på samma sätt som Tesla. Vissa av dem börjar förvisso vakna upp nu, med mer intern produktutveckling osv (Fords nästa plockaupp ska bli 100% skapad för eldrift från grunden osv), men de ligger ändå ett flertal år efter Tesla än så länge på den här fronten.

Visa signatur

Es ist verboten Pajas zu spielen!
Min dator Uggla

Permalänk
Medlem

Till alla med fastfrusna bilar och sådant. På kontakten behöver ni kanske inte dränka den i detta utan mer smeta på där det fryser fast.
https://www.biltema.se/bilvard/bilunderhall/skyddstatningsmed...
https://www.biltema.se/bilvard/smorjmedel/fetter/silikonspray...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Till alla med fastfrusna bilar och sådant. På kontakten behöver ni kanske inte dränka den i detta utan mer smeta på där det fryser fast.
https://www.biltema.se/bilvard/bilunderhall/skyddstatningsmed...
https://www.biltema.se/bilvard/smorjmedel/fetter/silikonspray...

Det är om du frågar mig nog inte som när listerna fryser fast utan isen blockerar mekanismen för kabelns frigöring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LennyV:

Vad jag menar med det (nu när i princip alla massmarknads-biltillverkare har minst en elbil i utbudet) är att tesla bygger elbilar. Andra tillverkare tillverkar bilar som drivs på el. Dvs, de gör det som de alltid har gjort, på samma sätt, fast med en ny drivlina. De köper in massor av olika komponenter från diverse underleverantörer, de stämplar och bockar plåtbitar och svetsar och limmar dem samman osv.

I slutändan kommer det ut en produkt som tar jämförelsevist lång tid att bygga, och som är dåligt optimerad för syftet. Man får de komponenter som underleverantörerna har att erbjuda, inte de komponenter man faktiskt skulle behöva. Se till exempel Sandy Munros video om HVAC-systemen i Mach-E gentemot Model Y; Fårrden hade 250% mer material för att åstadkomma samma sak.

Och så är det ofta med grej efter grej i Teslas bilar; de integrerar jämförelsevis mycket vertikalt i egen produktutveckling och tillverkning istället för att köpa in från underleverantörer och slår ihop flera grejer i en för att eliminera onödiga komponenter. Resultatet blir enklare och snabbare tillverkning och bättre optimering och överlag högre kostnadseffektivitet tvärs över modellspektrat. Tesla Semi har samma motorer, laddare och inverters som i Plaid, även samma kylsystem och HVAC, osv. Och den har typ 50% längre räckvidd än de bästa elektriska modellerna från konkurrerande traditionella tillverkare, vilka alla är dieselchassin med eldrivlina inslängd och batterier hängda där dieseltankarna förut satt.

I stort sett inget i Volvos och Scanias el-lastbilar är utvecklat för el-lastbilsdrift i grunden, det är elektronik och motorer och batterier från externa leverantörer alltihopa. Sedan är detta nedsmäckat i samma konstruktion som existerande modeller, byggda i samma fabriker och produktionslinor och med samma grundteknik. Tung stegformad ram i billigt kolstål istället för Teslas högpresterande material, fyrkantig kaross med skräp aerodynamik, osv.

Kantigheten spelade ingen roll när man har en 16-liters dieselharv som sörplar litervis soppa per mil oavsett hur aerodynamisk hytten på fordonet är (varför bry sig att ödsla utvecklingsmiljoner; man säljer inte fler diesellastbilar ändå), men när man bara har en spillra av energikapaciteten från de gigantiska dieseltankarna på en traditionell harv i batterierna så räknas allting på ett helt annat sätt.

Jag skulle säg att den största skillnaden mellan Tesla och de traditionella biltillverkarna är att Tesla har en helt annan vilja att ta risker. Att säga att Tesla inte köper in från underleverantörer är långt ifrån sant. Nu har jag inte så bra koll längre men för några år sedan, när jag jobbade som inköpare på ett svenskt bilföretag, så var ett par av min leverantörer också underleverantörer till "ett stort amerikansk elbilsmärke" som de inte fick nämna vid namn. 😁

När det gäller fyrkantiga lastbilar i Europa så handlar det om lagstiftning. I Europa så räknar vi dragbilen i längden som ekipaget får vara medan i USA så räknar de flaket eller lastytan vilket gör att de har längre dragbilar. I EU har det varit viktigt att maxa hur mycket du kan lasta på 18,7 meter. Då blir dragbilen kort.

Autokorrekt
Permalänk
Medlem
Skrivet av hermahn:

När det gäller fyrkantiga lastbilar i Europa så handlar det om lagstiftning. I Europa så räknar vi dragbilen i längden som ekipaget får vara medan i USA så räknar de flaket eller lastytan vilket gör att de har längre dragbilar. I EU har det varit viktigt att maxa hur mycket du kan lasta på 18,7 meter. Då blir dragbilen kort.

Även mindre vägar, städer och inte samma behov med enorma delar för att sova på i lastbilen.

Lastbilar i EU kör också mycket saktare än i USA, här har vi gräns på 80km/h och vissa stater låter lastbilarna i USA köra långt över 100km/h. Aerodynamiken blir enormt viktig när man ska upp i högre fart.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hermahn:

Jag skulle säg att den största skillnaden mellan Tesla och de traditionella biltillverkarna är att Tesla har en helt annan vilja att ta risker. Att säga att Tesla inte köper in från underleverantörer är långt ifrån sant. Nu har jag inte så bra koll längre men för några år sedan, när jag jobbade som inköpare på ett svenskt bilföretag, så var ett par av min leverantörer också underleverantörer till "ett stort amerikansk elbilsmärke" som de inte fick nämna vid namn. 😁

När det gäller fyrkantiga lastbilar i Europa så handlar det om lagstiftning. I Europa så räknar vi dragbilen i längden som ekipaget får vara medan i USA så räknar de flaket eller lastytan vilket gör att de har längre dragbilar. I EU har det varit viktigt att maxa hur mycket du kan lasta på 18,7 meter. Då blir dragbilen kort.

Det kommer. Runt 2027-2028 förväntas EU tillåta någon meter extra på hytt för aerodynamik. Lär väl se lastbilar som liknar x2000-lok vad det lider...

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av hermahn:

Att säga att Tesla inte köper in från underleverantörer är långt ifrån sant.

Det sa jag ju iofs inte, så... Det är klart att de köper från underleverantörer - men de viktiga strategiska bitarna tenderar att vara självutvecklade i mycket högre grad hos Tesla än andra tillverkare. Detta syntes ju i hög grad under pandemiåren med strypning i försörjningskedjan inom bilbranschen som drabbade andra tillverkare i mycket högre grad, Teslas försäljning ökade ju enormt under den tiden medans andra tillverkare gick back, bland annat för de använde multituder av gamla sletna SoCer i diverse undersystem som de sedan inte kunde få tag i tillräckliga mängder (pga att de fick panik initialt i pandemin och avbeställde ordrar från halvledartillverkarna, och deras kapacitet gick då istället till att tillverka headsets och väbbkameror och skit till alla som började jobba hemma...) Tesla integrerade mycket av dessa undersystem till enstaka moderna SoCs som inte hade samma bristproblematik.

Dessutom, mycket mera framåttänk rent generellt med att skapa preferentiella långtidskontrakt med leverantörer av kritiska halvledare typ starkströms-mosfets osv, för Tesla var ju särskilt initialt det enda bilmärket som verkligen trodde på en helt elektrisk framtid. De flesta andra märken har ju mer eller mindre fått tvingas/släpas in på elbilsmarknaden och vissa gör ju starkt motstånd till denna dag (Stellantis, Toyota), och de har tenderat att leta ursäkter för att försöka undvika utvecklings/omställningskostnader elektrifieringen har inneburit, kanske med förhoppningen att de på något sätt skulle kunna slippa undan detta helt och hållet och bara fortsätta tillverka cancerbilar till tids ände. VW, som varit den mest entusiastiska av de traditionella (tillsammans med Volvo får man väl säga) var entusiastiska mest tack vare deras förra VD, Hermann Deiss eller vad han nu hette, mycket av den övriga ledningen var i stort sett i permanent uppror mot hans utstakade kurs, och de lyckades ju till slut kicka honom över detta. Då var det ju iofs tursamt nog för sent för att börja bromsa, så nu får de ju fortsätta, även om det verkar som de är något mindre aggressiva nu än under Deiss (tex ersättaren till MEB skjuten på framtiden, vilket skulle kunna vara ett misstag som kan kosta dem i längden då MEB redan nu inte är kostnadseffektiv gentemot Tesla.)

Citat:

När det gäller fyrkantiga lastbilar i Europa så handlar det om lagstiftning.

Tänkte iofs inte på europeiska lastbilar, då Tesla Semi inte säljs här (ännu.) Det sa jag ju iofs inte, så fy på mig.

Visa signatur

Es ist verboten Pajas zu spielen!
Min dator Uggla

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Det är om du frågar mig nog inte som när listerna fryser fast utan isen blockerar mekanismen för kabelns frigöring.

Bara pröva och se om det löser problemet. Silikonet håller battnet borta och ytorna smorda. Man kan även testa wd-40 eller 5-56 som båda håller fukt borta. Ingen fukt ingen is.
Man kan även prövalås olja även om jag tror silikonet löser problemet

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LennyV:

GM lyckades ju skapa Hummern på bara ca 3 år, och då är den ändå en specialutvecklad plattform helt utvecklad från grunden för eldrift med nyutvecklade bladbatterier och unik batteripack, upp till 1000HK motoreffekt och 800V-laddning, och som innehåller en hel del annan avancerad teknik, inklusive fyrhjulsstyrning, luftfjädring, avtagbara takpaneler, V2L och en massa annat lullull.

Just GM och Hummer EV är ett riktigt uselt exempel på hur man kan ta fram en elbil snabbt. Just Hummer EV har ju haft enorma problem, visade sig att batteripacket inte höll tätt. Det såldes 854 st under 2022, 72 st under Q4. Trenden visar mindre efterfrågan, vilket är lite konstigt då GM sagt att man har 90000 förbokningar på Hummer EV. Får se om det blir bättre när GM släpper den billigare varianten.

Går man på rykten så är beror det främst på att deras Ultium batteri som inte levererar så bra som man hoppats, men framförallt så har GM och LG Energy Solution/Chem gigantiska problem att tillverka dessa tillräckligt snabbt, tillräcklig mängd och i tillräcklig kvalitet. Förra veckan så presenterade GM sitt bokslut för 2022, 5% färre sålda bilar, lägre vinst än Tesla. Dessutom gick GM ut med att de nu tänker gå över till cylindriska battericeller, då de prismatiska cellerna inte håller måttet.

Samma historia när det gäller Cadillac Lyric, där man började tillverkningen i Maj 2022. Totala leveranser för 2022 blev 122 st.

"GM is leading the market with EV´s"
Jag är skeptisk - de senaste åren har försäljningen sjunkit ca: 8% per år.

Du är ju inne på orsaken i ditt nästa inlägg. ICE-tillverkarna sätter bara ihop underleverantörernas komponenter. Man har utvecklat motorer, allt annat har man köpt in färdigt. Det funkar inte då man ska effektivisera energianvändningen i en elbil. De traditionella tillverkarna saknar kompetens helt enkelt. Vilket blir ännu mer besvärligare när Tesla hela tiden utvecklar sina produkter kontinuerligt. Viktigt att poängtera är att Tesla hela tiden vill förenkla tillverkningen. Ovanpå det, mjukvarukompetensen som är på en helt annan nivå än övriga tillverkare.

Precis som du tar upp, vill man förstå vilka enorma skillnader det är mellan Tesla (Lucid, Rivian) jämfört med andra, så ska man titta på Sandy Monroe´s klipp.

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt

Permalänk
Medlem
Skrivet av LennyV:

Det sa jag ju iofs inte, så... Det är klart att de köper från underleverantörer - men de viktiga strategiska bitarna tenderar att vara självutvecklade i mycket högre grad hos Tesla än andra tillverkare. Detta syntes ju i hög grad under pandemiåren med strypning i försörjningskedjan inom bilbranschen som drabbade andra tillverkare i mycket högre grad, Teslas försäljning ökade ju enormt under den tiden medans andra tillverkare gick back, bland annat för de använde multituder av gamla sletna SoCer i diverse undersystem som de sedan inte kunde få tag i tillräckliga mängder (pga att de fick panik initialt i pandemin och avbeställde ordrar från halvledartillverkarna, och deras kapacitet gick då istället till att tillverka headsets och väbbkameror och skit till alla som började jobba hemma...) Tesla integrerade mycket av dessa undersystem till enstaka moderna SoCs som inte hade samma bristproblematik.

Dessutom, mycket mera framåttänk rent generellt med att skapa preferentiella långtidskontrakt med leverantörer av kritiska halvledare typ starkströms-mosfets osv, för Tesla var ju särskilt initialt det enda bilmärket som verkligen trodde på en helt elektrisk framtid. De flesta andra märken har ju mer eller mindre fått tvingas/släpas in på elbilsmarknaden och vissa gör ju starkt motstånd till denna dag (Stellantis, Toyota), och de har tenderat att leta ursäkter för att försöka undvika utvecklings/omställningskostnader elektrifieringen har inneburit, kanske med förhoppningen att de på något sätt skulle kunna slippa undan detta helt och hållet och bara fortsätta tillverka cancerbilar till tids ände. VW, som varit den mest entusiastiska av de traditionella (tillsammans med Volvo får man väl säga) var entusiastiska mest tack vare deras förra VD, Hermann Deiss eller vad han nu hette, mycket av den övriga ledningen var i stort sett i permanent uppror mot hans utstakade kurs, och de lyckades ju till slut kicka honom över detta. Då var det ju iofs tursamt nog för sent för att börja bromsa, så nu får de ju fortsätta, även om det verkar som de är något mindre aggressiva nu än under Deiss (tex ersättaren till MEB skjuten på framtiden, vilket skulle kunna vara ett misstag som kan kosta dem i längden då MEB redan nu inte är kostnadseffektiv gentemot Tesla.)

Tänkte iofs inte på europeiska lastbilar, då Tesla Semi inte säljs här (ännu.) Det sa jag ju iofs inte, så fy på mig.

I all välmening - alla dina goda poänger drunknar lite varje gång du skriver "cancerbilar"

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av LennyV:

Tänkte iofs inte på europeiska lastbilar, då Tesla Semi inte säljs här (ännu.) Det sa jag ju iofs inte, så fy på mig.

Volvo och Scanialastbilar i USA är klart mer aerodynamiska än europeiska diton just pga att lagstiftningen tillåter det.
EU lagstiftningen har ändrats men det tar självklart tid att göra om för en hel kontinent som har anpassat sig efter kortare.

https://trans.info/en/longer-more-aerodynamic-truck-cabins-ap...

Permalänk
Medlem
Skrivet av LennyV:

Intressant!

Det har ju länge varit rätt känt att Tesla har en väldigt hög vinstmarginal på sina fordon - även när koncernen som helhet gick back miljoners miljoner så var biltillverkningen i sig väldigt lönsam - investeringar i fabriker och produktutveckling åt helt enkelt upp alla vinster i det stadiet.

Nu har ju Tesla växt enormt och de genererar stadig vinst med sina höga marginaler, men varför är det så här? Är ju ingen affärsanalytiker eller så, men det förefaller för mig iallafall att Tesla är som det enda företag som gått in för att faktiskt göra elektriska bilar.

Vad jag menar med det (nu när i princip alla massmarknads-biltillverkare har minst en elbil i utbudet) är att tesla bygger elbilar. Andra tillverkare tillverkar bilar som drivs på el. Dvs, de gör det som de alltid har gjort, på samma sätt, fast med en ny drivlina. De köper in massor av olika komponenter från diverse underleverantörer, de stämplar och bockar plåtbitar och svetsar och limmar dem samman osv.

I slutändan kommer det ut en produkt som tar jämförelsevist lång tid att bygga, och som är dåligt optimerad för syftet. Man får de komponenter som underleverantörerna har att erbjuda, inte de komponenter man faktiskt skulle behöva. Se till exempel Sandy Munros video om HVAC-systemen i Mach-E gentemot Model Y; Fårrden hade 250% mer material för att åstadkomma samma sak.

Och så är det ofta med grej efter grej i Teslas bilar; de integrerar jämförelsevis mycket vertikalt i egen produktutveckling och tillverkning istället för att köpa in från underleverantörer och slår ihop flera grejer i en för att eliminera onödiga komponenter. Resultatet blir enklare och snabbare tillverkning och bättre optimering och överlag högre kostnadseffektivitet tvärs över modellspektrat. Tesla Semi har samma motorer, laddare och inverters som i Plaid, även samma kylsystem och HVAC, osv. Och den har typ 50% längre räckvidd än de bästa elektriska modellerna från konkurrerande traditionella tillverkare, vilka alla är dieselchassin med eldrivlina inslängd och batterier hängda där dieseltankarna förut satt.

I stort sett inget i Volvos och Scanias el-lastbilar är utvecklat för el-lastbilsdrift i grunden, det är elektronik och motorer och batterier från externa leverantörer alltihopa. Sedan är detta nedsmäckat i samma konstruktion som existerande modeller, byggda i samma fabriker och produktionslinor och med samma grundteknik. Tung stegformad ram i billigt kolstål istället för Teslas högpresterande material, fyrkantig kaross med skräp aerodynamik, osv.

Kantigheten spelade ingen roll när man har en 16-liters dieselharv som sörplar litervis soppa per mil oavsett hur aerodynamisk hytten på fordonet är (varför bry sig att ödsla utvecklingsmiljoner; man säljer inte fler diesellastbilar ändå), men när man bara har en spillra av energikapaciteten från de gigantiska dieseltankarna på en traditionell harv i batterierna så räknas allting på ett helt annat sätt.

Det är ingen av de etablerade tillverkarna hittils som kopplat detta på samma sätt som Tesla. Vissa av dem börjar förvisso vakna upp nu, med mer intern produktutveckling osv (Fords nästa plockaupp ska bli 100% skapad för eldrift från grunden osv), men de ligger ändå ett flertal år efter Tesla än så länge på den här fronten.

Håller med om det du säger, förutom att det unika med Tesla är att de bygger elbilar jämfört med de gamla drakarna som bygger bilar som drivs på el. Jag förstår precis vad du menar med budskapet, men du får det att låta som att elbilar öppnar upp möjligheter till effektiv produktion som är helt omöjliga med ICE-bilar, och att Tesla är de enda som realiserat de möjligheterna. Till en viss del är det väl kanske så, men många av de effektiviseringar och även de moderniseringar runt tekniken i bilen (eller rättare sagt skapandet av en IT-plattform som en integrerad del av bilen) hade man även kunnat göra på en ICE-bil.

Säger väl egentligen inte emot dig utan petar lite i ordvalet bara. Jag skulle säga att Tesla dels har tagit biltillverkandet rätt långt fram i tiden, och samtidigt skapat den moderna elbilen. Två separata saker som går hand i hand, men där effekterna blir som störst när de kombineras.

Ford t.ex har ju analyserat designen av Mach-E och konstaterat att den innehåller 1,6km kabel i onödan. Nu kanske elbilar innehåller mer elektronik, men en vanlig ICE-bil med massa utrustning och kameror och sensorer och bekvämligheter innehåller också en ruskig massa kablage. Det hade gått att bygga på Teslas vis även på en ICE-bil och spara en herrans massa kabel, men vinsterna blir förstås störst när man tillverkar en elbil.

Ett klockrent exempel på detta är den Skoda Enyaq jag väntar på, som beställdes med den gamla utrustningsnivåerna där man fick välja mellan flera individuella paket. Resultatet av det upplägget blir en herrans massa varianter av kabelstammar som är svåra att få tag på. Deras lösning var att reducera utrustningspaketen till tre nivåer för att kunna ha standardiserade kabelstammar. Smart, men det smartaste vore väl egentligen att dra ethernet i hela bilen och låta bilen kommunicera den vägen, och sedan helt enkelt möjliggöra anslutning av diverse utrustning lite här och där utan att dedikerat kablage med dedikerade kontakter behöver finnas på plats.

Jag har haft mycket negativt att säga om Teslas designval och egenskaper i den här tråden, men jag uppskattar VERKLIGEN vad de har gjort för att modernisera vad en bil innebär.

Permalänk
Medlem

Sökte på lite info runt Tesla och kabelstammar. Vad gick det där patentet ut på mer specifikt?

Citat:

Reducing the wiring is something Tesla worked on when developing the Model 3, as the Model S contained around three miles of wiring to power its various systems. Tesla halved this amount of wiring with the Model 3 but aimed to decrease it even further when the Model Y was announced. Munro claimed he did not see less wiring, only a more organized wiring architecture. The new design is still an improvement from the Model 3.

https://www.teslarati.com/tesla-model-y-shorter-wiring-effici...
1,5 miles verkar vara något slags snitt även om mer avancerade bilar (för att jämföra mot Tesla) säkert har mycket mer.
https://www.osvehicle.com/how-much-does-the-electrical-wire-w...

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Skrivet av Lidodido:

Håller med om det du säger, förutom att det unika med Tesla är att de bygger elbilar jämfört med de gamla drakarna som bygger bilar som drivs på el. Jag förstår precis vad du menar med budskapet, men du får det att låta som att elbilar öppnar upp möjligheter till effektiv produktion som är helt omöjliga med ICE-bilar, och att Tesla är de enda som realiserat de möjligheterna. Till en viss del är det väl kanske så, men många av de effektiviseringar och även de moderniseringar runt tekniken i bilen (eller rättare sagt skapandet av en IT-plattform som en integrerad del av bilen) hade man även kunnat göra på en ICE-bil.

Säger väl egentligen inte emot dig utan petar lite i ordvalet bara. Jag skulle säga att Tesla dels har tagit biltillverkandet rätt långt fram i tiden, och samtidigt skapat den moderna elbilen. Två separata saker som går hand i hand, men där effekterna blir som störst när de kombineras.

Ford t.ex har ju analyserat designen av Mach-E och konstaterat att den innehåller 1,6km kabel i onödan. Nu kanske elbilar innehåller mer elektronik, men en vanlig ICE-bil med massa utrustning och kameror och sensorer och bekvämligheter innehåller också en ruskig massa kablage. Det hade gått att bygga på Teslas vis även på en ICE-bil och spara en herrans massa kabel, men vinsterna blir förstås störst när man tillverkar en elbil.

Ett klockrent exempel på detta är den Skoda Enyaq jag väntar på, som beställdes med den gamla utrustningsnivåerna där man fick välja mellan flera individuella paket. Resultatet av det upplägget blir en herrans massa varianter av kabelstammar som är svåra att få tag på. Deras lösning var att reducera utrustningspaketen till tre nivåer för att kunna ha standardiserade kabelstammar. Smart, men det smartaste vore väl egentligen att dra ethernet i hela bilen och låta bilen kommunicera den vägen, och sedan helt enkelt möjliggöra anslutning av diverse utrustning lite här och där utan att dedikerat kablage med dedikerade kontakter behöver finnas på plats.

Jag har haft mycket negativt att säga om Teslas designval och egenskaper i den här tråden, men jag uppskattar VERKLIGEN vad de har gjort för att modernisera vad en bil innebär.

Vad jag förstått använder väl bilbranschen redan nätverkskablage i hela bilen, även om det förut varit vidareutvecklade varianter av CAN bus, och vad de nu har i dagens senaste bilar. T.o.m. första "nya" SAAB 900 hade ju 39 processorer i sig, delvis i nätverk. Men att ha någon form av industrinätverk inne i bilen, så verkar det ändå bli en hel del annat kablage, t.ex. för strömmatning osv.

(Mest förvånad var jag när min SAAB 9-3 II visade sig ha CAN bus även i lampan för nummerbelysningen bak, fastän den konstruktionen är något man inte tänkte över vidare mycket rent fuktmässigt osv heller)

Jag får kolla lite med de vänner jag har som jobbar o jobbat inom bilbranschen hur långt de kommit där.

Saker ändras fort per decennium, så ser fram emot att elbilar som Tesla men även andra, utmanar "så har vi alltid gjort"

Skulle se fram emot en elbilstillverkare som fungerar lite som Mocca Master, ser till att det som måste fungera bra görs precis rätt, gärna enligt KISS, men ser sedan till att allt i den annat är enkelt o byta ut o reparera, och till Ok priser, och inte byts konstruktion bara för att man kan byta stup i kvarten Håller tummarna för att Sonos Sion överlever sitt tuffa läge nu, men skulle gärna se några fler likande projekt, eller bättre, som även sätter lite blåslampa under Tesla

Förtydligade sista stycket
Permalänk
Medlem
Skrivet av sinclairhacker:

Vad jag förstått använder väl bilbranschen redan nätverkskablage i hela bilen, även om det förut varit vidareutvecklade varianter av CAN bus, och vad de nu har i dagens senaste bilar. T.o.m. första "nya" SAAB 900 hade ju 39 processorer i sig, delvis i nätverk. Men att ha någon form av industrinätverk inne i bilen, så verkar det ändå bli en hel del annat kablage, t.ex. för strömmatning osv.

(Mest förvånad var jag när min SAAB 9-3 II visade sig ha CAN bus även i lampan för nummerbelysningen bak, fastän den konstruktionen är något man inte tänkte över vidare mycket rent fuktmässigt osv heller)

Jag får kolla lite med de vänner jag har som jobbar o jobbat inom bilbranschen hur långt de kommit där.

Saker ändras fort per decennium, så ser fram emot att elbilar som Tesla men även andra, utmanar "så har vi alltid gjort"

Skulle se fram emot en elbilstillverkare som fungerar lite som Mocca Master, ser till att det som måste fungera bra görs precis rätt, men ser sedan till att allt i den annat är enkelt o byta ut o reparera, och till Ok priser, och inte byts konstruktion bara för att man kan byta stup i kvarten Håller tummarna för att Sonos Sion överlever sitt tuffa läge nu, men skulle gärna se några fler likande projekt, eller bättre, som även sätter lite blåslampa under Tesla

Volvo gjorde i reklamen ett nummer av att första S80 hade multiplexnätverk när den kom.

https://www.volvoclub.org.uk/press/s80/press/s80press1.shtml