Mikrofonljudet är väldigt lågt i datorn trots inställt på max

Permalänk
Medlem

Mikrofonljudet är väldigt lågt i datorn trots inställt på max

Som rubriken säger så blir mikrofonljudet väldigt lågt, det märks både vid inspelning i två olika program och samma problem med två olika mikrofoner kopplade till två olika ljudkort. Men alla inställningar jag hittar i windows är intsällt på högsta utom boost men även med boost så blir det rätt lågt och kass ljudkvalité dessutom.
Den ena mikrofonen fungerar hur bra som helst inkoplad i en systemkamera eller i mobilen men lågt ljud i datorn och den andra som är en kondensatormik kopplad via en preamp till ett annat ljudkort har låtit på normal ljudnivå förr. Det var första gången på länge jag skulle använda en mik för inspelning på datorn, vet inte vad som kan ha hänt som gör att det inte går som det ska nu.

Vart ska jag felsöka vidare? Vet ni vad det kan vara eller bör jag installera om windows..?

Permalänk
Medlem

Har stört mig på exakt samma sak sedan jag jag började använda Windows 10.

Har 3st USB mikrofoner.
2x Audio Technica USB 2020-Plus och 1x Marantz MPM-2000U.
Och upplever att inspelningsljudet är väldigt lågt. Också att själva dynamiken och omfånget i micarna känns låga jämfört när jag använde dem på Win 7 & 8.1.

Grottade ner mig angående problemen och tydligen så är det något hysteriskt fel på Microsofts drivrutiner som beter sig annorlunda mot förut.
Gain på 45-55% i Win7, motsvarar samma ljudnivå en gain på 95% istället på Win10.

Först trodde jag att det berodde på vilka ljudkortscodecs man hade, men jag har testat tre olika datorer med olika moderkort och codecs, samma på alla.

Angående kvalitén så kan du testa att höja sample-raten på micen (om det går) i Windows ljudegenskaper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razken:

Har stört mig på exakt samma sak sedan jag jag började använda Windows 10.

Har 3st USB mikrofoner.
2x Audio Technica USB 2020-Plus och 1x Marantz MPM-2000U.
Och upplever att inspelningsljudet är väldigt lågt. Också att själva dynamiken och omfånget i micarna känns låga jämfört när jag använde dem på Win 7 & 8.1.

Grottade ner mig angående problemen och tydligen så är det något hysteriskt fel på Microsofts drivrutiner som beter sig annorlunda mot förut.
Gain på 45-55% i Win7, motsvarar samma ljudnivå en gain på 95% istället på Win10.

Först trodde jag att det berodde på vilka ljudkortscodecs man hade, men jag har testat tre olika datorer med olika moderkort och codecs, samma på alla.

Angående kvalitén så kan du testa att höja sample-raten på micen (om det går) i Windows ljudegenskaper.

Hej, tack för din input och att du delar med dej. Har du bytt operativsystem eller kommit på någon fix? Vet du om windows 11 har samma problem?
För mej är 100% ungefär som 15% vilket inte går att arbeta med på något vis, men det är nog något mer fel än hos dej och andra med win 10 för det måste ju trots allt vara många användare som får till okej ljud i inspelningar med win 10..

Permalänk
Medlem

Nej tyvärr har jag ingen fix eller workaround.
Har bråkat med problemet enda sedan jag bytte OS till Win10 vid 2018.
Har dock inte provat Win11, så jag kan inte svara på hur det ter sig i det OS'et.

Har givit upp om att hitta en lösning. Orkar helt enkelt inte bry mig om det längre då det tog för mycket av min tid att leta efter en lösning som inte existerar.
Får istället arbeta upp ljudet lite i efterhand när jag redigerar videos osv.
Olika volymer och omfång på olika micar dock.

Vilka micar har du btw?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razken:

Nej tyvärr har jag ingen fix eller workaround.
Har bråkat med problemet enda sedan jag bytte OS till Win10 vid 2018.
Har dock inte provat Win11, så jag kan inte svara på hur det ter sig i det OS'et.

Har givit upp om att hitta en lösning. Orkar helt enkelt inte bry mig om det längre då det tog för mycket av min tid att leta efter en lösning som inte existerar.
Får istället arbeta upp ljudet lite i efterhand när jag redigerar videos osv.
Olika volymer och omfång på olika micar dock.

Vilka micar har du btw?

Okej jag förstår. Själv måste jag förbättra det lite för det är aldeles för lågt nu, ska testa installera om windows när jag sparat och fixat lite på hårddisken.

Jag har en rode videomic pro och en studio projects b1 kondensatormic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bc3c:

Okej jag förstår. Själv måste jag förbättra det lite för det är aldeles för lågt nu, ska testa installera om windows när jag sparat och fixat lite på hårddisken.

Jag har en rode videomic pro och en studio projects b1 kondensatormic.

Har du möjlighet att visa hur XLR micen är kopplad och i vilket sorts ljudkort? Vad har du för dator, laptop eller stationär, och isf vilken modell/komponenter.

Permalänk
Medlem

Voicemeeter och dra upp gain brukar fungera bra

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Kryssat i boost funktionen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razken:

Har du möjlighet att visa hur XLR micen är kopplad och i vilket sorts ljudkort? Vad har du för dator, laptop eller stationär, och isf vilken modell/komponenter.

Den är kopplad via en preamp in i ett rmr hdsp 9632 kort.
Har stationär dator.
Gigabyte 970a ds3p
FX 8320
16gb DDR3 ram Corsair
Windows 10 senaste uppdateringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Voicemeeter och dra upp gain brukar fungera bra

Har redan full gain

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Kryssat i boost funktionen?

Har inte bostfunktions val till det ena ljudkortet och micen men den har funkat bra förr.
Den andra micen via inbyggda ljudkortet klicka jag i bost och det höjer volymen lite men låter skit om man sätter på +20db eller högre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bc3c:

Har redan full gain

Med voicemeeter lägger du på mer om du vill, menar alltså inte volym i Windows.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Med voicemeeter lägger du på mer om du vill, menar alltså inte volym i Windows.

Tack, installerade voicemeeter men det hjälpte föga, blev rundgång sen om man höjde mer men inspelningen blev fortf extremt låg tyvärr.

Dessutom installerat om windows.. fattar inte vad det är, testade på mina föräldrars laptop med windows 10 med ena micken och det lät normal högt.