Please enter setup to recover bios setting??

Permalänk

Please enter setup to recover bios setting??

Hej,

Jag behöver hjälp av er som kan!

Jag har en dator där detta dyker upp när jag startar upp och jag vill väldigt gärna att det försvinner så allt blir som vanligt. Samt att jag skall nu dela dator (egen användare med min dotter) och nu måste hon kunna komma in i sin profil utan att gå via bios.

Följande dyker upp i min bild:

Följande är gjort:

1. Jag gjorde som det står på bilden, save och exit. Nu hänger sig datorn vid startbilden, jag kan inte ens välja profil eller slå in pin.
2. Jag går in i bios och ändrar tillbaka, save exit, allt fungerar bra tills nästa gång jag startar om datorn. Processen startar om igen.
3. Jag måste ju välja F2, men om jag går in i bios, lämnar utan att göra något, voila, funkar kanon, tills, just det jag stänger ner och kommer tillbaka en annan dag eller tid. Processen startar om.
4. Jag vill ju inte att min 9 åriga dotter ska in i bios och lämna för att (när, ja NÄR) hon gör fel i bios så vet vi alla att pappa får huvudverk.

Snälla, vem kan guida mig ut ur biosträsket!?

/ J

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk

Okey. Tack för svar, är det därför min klocka i datorn alltid är fel när jag loggar in, den vill ställa om hela tiden?

Men då några frågor till, då jag inte ens visste att det fanns ett batteri i datorn (sorry)

1. Är det svårt att byta?
2. Vilket batteri ska det vara?
3. var sitter det?
4. är det bara att: "ta ut det gamla och sätta in ett nytt?"

Tacksam för VÄLDIGT tydliga instruktioner

/ J

Permalänk
Medlem

CMOS batteriet är ett standard knappcellsbatteri. CR2032 heter modellen. Det är extremt lätt att byta ut oftast. I vissa fall så är det ett inkapslat batteri och då är det lite svårare. Men om du har ett vanligt moderkort så är det bara att ploppa ut. Du kan inte missa den på moderkortet.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Surreal1978:

Okey. Tack för svar, är det därför min klocka i datorn alltid är fel när jag loggar in, den vill ställa om hela tiden?

Men då några frågor till, då jag inte ens visste att det fanns ett batteri i datorn (sorry)

1. Är det svårt att byta?
2. Vilket batteri ska det vara?
3. var sitter det?
4. är det bara att: "ta ut det gamla och sätta in ett nytt?"

Tacksam för VÄLDIGT tydliga instruktioner

/ J

Att döma av din bootskärm så är det ett PRIME Z370-A och då ska det vara extremt enkelt att byta på ditt moderkort.

Tämligen enkelt att få syn på hoppas jag!

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

Ok,

Jag har ett ASUS PRIME Z370-A.

Så, stänga av, dra ut strömkabeln, inte ha på mig ulltröja och "ta ut och sätta i ny"?
Jag har ingen sån där "kedja runt handleden", men det går väl bra utan tänker jag?

/ J

Permalänk

Ok, då är det dags att köpa batteri och ge mig ut på ett nytt äventyr, woho, here we go!

Permalänk
Medlem

I windows sen gör du en ny användare bara till din dotter. Så får ni välja vem som loggar in när windows startar. Enkelt.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk

Det sitter ett grafikkort i vägen: Jag har tydligen ett

Gigabyte GeForce GTX 1080 Ti 11GB

När jag lossar (håll i er nu på en märklig förklaring) där man kan sätta in sladdarna (som sitter mot baksidan, så ser jag ingen mer skruv någonstans, men den sitter som sten. Vågar inte dra?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Surreal1978:

Det sitter ett grafikkort i vägen: Jag har tydligen ett

Gigabyte GeForce GTX 1080 Ti 11GB

När jag lossar (håll i er nu på en märklig förklaring) där man kan sätta in sladdarna (som sitter mot baksidan, så ser jag ingen mer skruv någonstans, men den sitter som sten. Vågar inte dra?

Precis ovanför batteriet på bilden så sitter PCIE-sloten, där grafikkortet sitter inkopplat.
Till höger på den sitter en spärr som du måste lossa på för att grafikkortet ska kunna tas ur PCIE-sloten.
Det ser ut som att spärren ska tryckas nedåt mot moderkortet på din modell men det bör vara uppenbart när du är där och kikar.
Använd inte något vasst / metallföremål för att komma åt spärren.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

Vit = ok
Rött inte bra

Permalänk

jaha, nu har jag skitit i det blå skåpet. Jag byter batteri, och datorn kör igång lite sent, och sedan dyker en svart skärm upp med följande tex, ish, då jag fick panik och stängde ner.

"please power down and connect the power cable to the PCI graphics card" , jag vet inte vad jag gjort, men när jag lossade först så drog jag ut (vad som troligtvis är powercable) på baksidan av chassit, men jag satte i det igen på samma ställe.

PANIK!

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Surreal1978:

jaha, nu har jag skitit i det blå skåpet. Jag byter batteri, och datorn kör igång lite sent, och sedan dyker en svart skärm upp med följande tex, ish, då jag fick panik och stängde ner.

"please power down and connect the power cable to the PCI graphics card" , jag vet inte vad jag gjort, men när jag lossade först så drog jag ut (vad som troligtvis är powercable) på baksidan av chassit, men jag satte i det igen på samma ställe.

PANIK!

Det låter som att du inte satt tillbaka kablarna i grafikkortet ordentligt, dvs. kontakterna längst ut till höger i din röda markering på bilden ovan.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

Helt korrekt svar har du, skam den som ger upp, men jag lär mig

Dock, så dyker samma bild upp igen som "innan batteribytet" klockan är fel igen (senast inloggning).

Så, är det kanske ett annat fel, eller ska jag byta i bios som det står i texten till RAID mode?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Surreal1978:

Helt korrekt svar har du, skam den som ger upp, men jag lär mig

Dock, så dyker samma bild upp igen som "innan batteribytet" klockan är fel igen (senast inloggning).

Så, är det kanske ett annat fel, eller ska jag byta i bios som det står i texten till RAID mode?

När du tar ut batteriet så nollställs allt igen, alltså samma symptom som du fick upp innan.
Förhoppningsvis ska det bara behövas ställas in en gång nu och sedan hållas kvar med hjälp av nya batteriet.

RAID är inte troligt att du använder, det skulle du säkerligen vetat om i så fall, så rör inte något där.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

Ok, Det verkar funka bra nu, så ett STORT tack till Er alla! från mig och dottern. Jag har lärt mig nytt och det var kul, men fan vad nervös jag är så fort jag ska öppna en dator

Tack igen till allihop!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surreal1978:

Ok, Det verkar funka bra nu, så ett STORT tack till Er alla! från mig och dottern. Jag har lärt mig nytt och det var kul, men fan vad nervös jag är så fort jag ska öppna en dator

Tack igen till allihop!

Bra jobbat.

Vill bara fråga om någon mer än jag hört att när man hanterar dessa batterier så skall man inte nudda de "platta" sidorna, för då håller batteriet sämre. Stämmer detta eller var det något jag fick lära mig av El-Hasse i skolan?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Bra jobbat.

Vill bara fråga om någon mer än jag hört att när man hanterar dessa batterier så skall man inte nudda de "platta" sidorna, för då håller batteriet sämre. Stämmer detta eller var det något jag fick lära mig av El-Hasse i skolan?

Aldrig hört. Vore ju dumt o göra typ världens vanligaste batteri till superkänsligt.
Fast om plattan är smutsig kan det ju bli sämre kontakt dock.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Aldrig hört. Vore ju dumt o göra typ världens vanligaste batteri till superkänsligt.
Fast om plattan är smutsig kan det ju bli sämre kontakt dock.

Okej, det är ju gott att höra.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide